gundj
Gubbe
- Gick med
- 3 Sep 2019
- Ort
- -
- Hoj
- Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vilket för oss in på den intressanta diskussionen om enheter och nivåer.Om du har så lite som 8-10kWh kvar i batteriet kan du sitta ett dygn eller så med 15 grader i kupén och värmestolen på. Ett icke-problem i sammanhanget, givetvis uppblåst av samma medier som av någon anledning inte har lika stora rubriker på sina rättelser…
Vilken spänning har det stora batteriet i en Tesla?
Hur transformeras denna spänning ned till 12V som jag antar alla vanliga förbrukare i bilen använder, typ stolsvärme?
Eller, har hela bilen samma systemspänning?
Alla elbilar har väl inte värmepump? Brödrostvärmare drar ju en hel del mer.
Och, förarproblemet då, hur många inser att de ska dra ner kupetemp till 15° när det blir risk för att sitta fast ett tag? Det är normalt att först anta att problemet snart löser sig och sitta kvar med +22° och stereon på, för att efter ett tag oroa sig lite och släcka kupébelysningen för att spara ström. Så möjligen efter 4-5 timmar börjar normalpersonen fundera på besparingar. Då är denne trött och frusen och tänker inte dra ner tempen en enda grad till.
B T W , går det att ställa in +15°?