Elbil eller inte?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om du har så lite som 8-10kWh kvar i batteriet kan du sitta ett dygn eller så med 15 grader i kupén och värmestolen på. Ett icke-problem i sammanhanget, givetvis uppblåst av samma medier som av någon anledning inte har lika stora rubriker på sina rättelser…
Vilket för oss in på den intressanta diskussionen om enheter och nivåer.
Vilken spänning har det stora batteriet i en Tesla?
Hur transformeras denna spänning ned till 12V som jag antar alla vanliga förbrukare i bilen använder, typ stolsvärme?
Eller, har hela bilen samma systemspänning?
Alla elbilar har väl inte värmepump? Brödrostvärmare drar ju en hel del mer.
Och, förarproblemet då, hur många inser att de ska dra ner kupetemp till 15° när det blir risk för att sitta fast ett tag? Det är normalt att först anta att problemet snart löser sig och sitta kvar med +22° och stereon på, för att efter ett tag oroa sig lite och släcka kupébelysningen för att spara ström. Så möjligen efter 4-5 timmar börjar normalpersonen fundera på besparingar. Då är denne trött och frusen och tänker inte dra ner tempen en enda grad till.

B T W , går det att ställa in +15°?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har man fyra mil räckvidd i en elbil rör det sig om 8-10 kWh energi. Med en förbrukning på 1kW enbart till värme räcker det 8-10 h.
Fyra mil räckvidd i en dieselbil är cirka två liter bränsle. Hur länge räcker det för att hålla sig varm? Förutsatt då att man överhuvudtaget får ut värme ur en stillastående dieselbil. Möjligen finns det väl en extra bränslevärmare som kan ge komfort, men de är oftast orenade så att man får sitta i ett moln av cancerogena saker.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Och, varför behövde de bärgas?
Ja, jag inser att jag är på tunn is med cykel men utan ko, men hur många bärgningar beror på att föraren inte begriper att denne bara kommer en bråkdel av sommarsträckan på vintern på samma laddning? Eller något annat förarrelaterat fel.
Så är det garanterat. Man ska aldrig underskatta människors dumhet! Men likväl så kvarstår "problemet" då människor helt enkelt inte bryr sig det minsta om hur grejer fungerar och konsekvenserna av vad de gör. Detta leder till sådana här scenarier, och sedan bärgas elbilarna... Ice bilarna fyller man tanken på.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket för oss in på den intressanta diskussionen om enheter och nivåer.
Vilken spänning har det stora batteriet i en Tesla?
Hur transformeras denna spänning ned till 12V som jag antar alla vanliga förbrukare i bilen använder, typ stolsvärme?
Eller, har hela bilen samma systemspänning?
Alla elbilar har väl inte värmepump? Brödrostvärmare drar ju en hel del mer.
Och, förarproblemet då, hur många inser att de ska dra ner kupetemp till 15° när det blir risk för att sitta fast ett tag? Det är normalt att först anta att problemet snart löser sig och sitta kvar med +22° och stereon på, för att efter ett tag oroa sig lite och släcka kupébelysningen för att spara ström. Så möjligen efter 4-5 timmar börjar normalpersonen fundera på besparingar. Då är denne trött och frusen och tänker inte dra ner tempen en enda grad till.

B T W , går det att ställa in +15°?



Det sitter ett vanligt 12V-batteri (15,5V i de nya) som laddas av det stora 400V/800V-batteriet.

Brödrost eller värmepump, finessen är att man inte behöver köra mer värme än nödvändigt. Och man kan köra stolsvärmen 30W ganska länge på sina 10-90 kWh som är sannolik nivå vid random bilkö i snöoväder. Ingen fara att frysa ihjäl alltså. Även om man sitter 4-5 timmar och ödar 1-1,5 kWh per timme med värmen på 22 grader osv så kommer man att klara natten om man nu inte är helt dum i huvudet.

Förarproblemet finns ju oavsett bilteknologi eller typ av fordon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så är det garanterat. Man ska aldrig underskatta människors dumhet! Men likväl så kvarstår "problemet" då människor helt enkelt inte bryr sig det minsta om hur grejer fungerar och konsekvenserna av vad de gör. Detta leder till sådana här scenarier, och sedan bärgas elbilarna... Ice bilarna fyller man tanken på.

Jodå, förutom att just det var en tidningsanka… på samma sätt som bilbränderna osv osv osv. Clickbaits på clickbaits och tillräckligt många går i fällan varje gång.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En kompis ringde kvittrande igår på väg hem från en 10 milatur med sin nya Kia eNiro.
Den hade använt 17kWh på ganska precis 10 mil.
Inte många 10'or i kostnad då en kWh kostar 0.70:- (plus moms, nät osv) i Borlänge!
Han hade slagit på värmen på morgonen i -5 och börjat snöa av bilen.
Innan han var klar började rutorna tina av och när han var klar var cupén varm.
Den gick tyst, bekvämt och bilen funkade allmänt över förväntan.
-"Bästa bil jag haft!"
Har bla kört Golf R, Passar R och XC60 förut.

Visst, en anekdot och för tidigt för att ha hunnit hitta ev nackdelar men han var nöjd. :)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det sitter ett vanligt 12V-batteri (15,5V i de nya) som laddas av det stora 400V/800V-batteriet.

Brödrost eller värmepump, finessen är att man inte behöver köra mer värme än nödvändigt. Och man kan köra stolsvärmen 30W ganska länge på sina 10-90 kWh som är sannolik nivå vid random bilkö i snöoväder. Ingen fara att frysa ihjäl alltså.

Förarproblemet finns ju oavsett bilteknologi eller typ av fordon.
Men, som jag skrivit några gånger, förarproblemet blir en svårare faktor i en elbil.
Därför bärgas elbilar "i onödan" och där en ICE-bil bara hade behövt en reservdunk.
Och, elbilens svaghet, räckvidd i kyla. Samma där att många förare vet hur mycket deras dieseltank räck till men de vet inte hur mycket deras batteri räcker till i minus 10°
Och "inte köra mer värme än nödvändigt" är något som bara är ett problem i en elbil.
I min Volvo har jag så mycket överskottsvärme så jag kan ha bastu i bilen. Och skulle jag vara så medveten om riskhantering att jag vill spara bränsle så varmkör jag en liten stund, stänger av motorn och har restvärme länge, o s v.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jodå, förutom att just det var en tidningsanka… på samma sätt som bilbränderna osv osv osv. Clickbaits på clickbaits och tillräckligt många går i fällan varje gång.
Jag menade inte att kommentera tidningsankan ... Utan människors dumhet. Min tes var att det är förarna som ställer till det, inte bilarna så länge de används inom sina begränsningar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En kompis ringde kvittrande igår på väg hem från en 10 milatur med sin nya Kia eNiro.
Den hade använt 17kWh på ganska precis 10 mil.
Inte många 10'or i kostnad då en kWh kostar 0.70:- (plus moms, nät osv) i Borlänge!
Han hade slagit på värmen på morgonen i -5 och börjat snöa av bilen.
Innan han var klar började rutorna tina av och när han var klar var cupén varm.
Den gick tyst, bekvämt och bilen funkade allmänt över förväntan.
-"Bästa bil jag haft!"
Har bla kört Golf R, Passar R och XC60 förut.

Visst, en anekdot och för tidigt för att ha hunnit hitta ev nackdelar men han var nöjd. :)
Det är bra siffror, fortfarande utan att veta hur han körde :cool:, troligen körde han "som vanligt"
Min Passat har 13kWh batteri och jag kommer 6 mil så när som på någon km på sommaren, med AC, stereo och mobilladdning.
Nu i Januari kommer jag 3 mil med värme, stereo och mobilladdning, samt oftast lysena på ordentligt, inte bara nödljusen.
Inte i något av fallen ekonomikör jag men inte heller någon sportkörning.
En uppvärmningscykel utan extern laddning kostar ca 5km räckvidd, det blir lite olika resultat var gång. En nedkylning på sommaren kostar ca 3km.
(Det är skönt att betala 1,20:- / kW inkl allt nu, i zon 3)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och, varför behövde de bärgas?
Ja, jag inser att jag är på tunn is med cykel men utan ko, men hur många bärgningar beror på att föraren inte begriper att denne bara kommer en bråkdel av sommarsträckan på vintern på samma laddning? Eller något annat förarrelaterat fel.

Kanske inte så konstigt då marknadsföringen av räckvidd för elbilar ständigt har baserats på argumentet att med elbilar kan man i motsats till bränsledrivna bilar köra tills batteriet är helt tomt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du har så lite som 8-10kWh kvar i batteriet kan du sitta ett dygn eller så med 15 grader i kupén och värmestolen på. Ett icke-problem i sammanhanget, givetvis uppblåst av samma medier som av någon anledning inte har lika stora rubriker på sina rättelser…

Har du provat? Jag har sovit i bilen vintertid många gånger och brukar ha 1-2 kW värme så dina 8-10 kW skulle nog handla on 4-5 timmar. Och därefter tar du dig inte en centimeter från platsen utan bärgning.

Den kallaste natten jag råkat ut för var det nog minst 30 grader kallt. När jag vaknade på morgonen hade min vattendunk frusit till is så några 15 grader var det ju sannerligen inte. Då har jag en varm sovsäck, mössan på och underkläderna på mig så jag frös inte men jag tror inte särskilt många svenskar skulle anse att det går sova på det viset.

En normal Svensson som inte ens tagit på sig kläder för att stå 15 minuter utomhus och byta till reservdäck skulle knappast stå ut en natt med såna förhållanden.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är bra siffror, fortfarande utan att veta hur han körde :cool:, troligen körde han "som vanligt"
Min Passat har 13kWh batteri och jag kommer 6 mil så när som på någon km på sommaren, med AC, stereo och mobilladdning.
Nu i Januari kommer jag 3 mil med värme, stereo och mobilladdning, samt oftast lysena på ordentligt, inte bara nödljusen.
Inte i något av fallen ekonomikör jag men inte heller någon sportkörning.
En uppvärmningscykel utan extern laddning kostar ca 5km räckvidd, det blir lite olika resultat var gång. En nedkylning på sommaren kostar ca 3km.
(Det är skönt att betala 1,20:- / kW inkl allt nu, i zon 3)
Han körde mellan borlänge och Gävle och satte farthållaren på skyltad hastighet = extremt lugnt. :)

Min Optima skall gå 6.1 mil och jag tror aldrig jag kommit mindre än 5 mil (mest 70 sträcka).
Men är det kallt och man har värme i kupén går motorn igång så det går inte riktigt att räkna som "bara el".
Om jag kör utan kupé-värme så inser rutorna igen.

Och under pandemin har jag tankat 6-7ggr tror jag = sparbössa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du provat? Jag har sovit i bilen vintertid många gånger och brukar ha 1-2 kW värme så dina 8-10 kW skulle nog handla on 4-5 timmar. Och därefter tar du dig inte en centimeter från platsen utan bärgning.

Den kallaste natten jag råkat ut för var det nog minst 30 grader kallt. När jag vaknade på morgonen hade min vattendunk frusit till is så några 15 grader var det ju sannerligen inte. Då har jag en varm sovsäck, mössan på och underkläderna på mig så jag frös inte men jag tror inte särskilt många svenskar skulle anse att det går sova på det viset.

En normal Svensson som inte ens tagit på sig kläder för att stå 15 minuter utomhus och byta till reservdäck skulle knappast stå ut en natt med såna förhållanden.

Jag skulle aldrig ha en tanke på att övernatta i bilen. Visst, om jag satt någonstans där ingen passerar och inte har mobiltäckning, men jag bor i Norrbotten. Alltså stannar jag första bästa bil/lastbil och åker med till den varma civilisationen och råddar själv med starthjälp/bogsering/bilsläp eller vad som nu skulle tarvas.

Sitter jag i stau i Tyskland eller i snöyra på Essingeleeeeden får man laga efter läge men ihjälfrusen lär jag i vart fall inte bli. :)

Annars klarar man sig några dygn om man har vatten, toapapper och något att käka. Jag brukar ha yxa, kniv, tändstickor, varma stövlar, täckbrallor osv med mig i bilen om jag åker på mer ensliga vägar vintertid på våra breddgrader. För tio år sedan sköt min dåvarande bil ur sig oljestickan och all olja när det var -37 grader utanför Älvsbyn. Stuck utan värme, två barn i bilen. Som tur var hade vi varma kläder och det fanns mobiltäckning men på 40 minuter blev det så kallt att en kvart till hade blivit riktigt farligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett litet problem med "billig" i samband med elbilar. Det brukar inte vara en korrekt TCO. Bytet av batteriet brukar väldigt smidigt glömmas bort när man pratar om billigheten i elbilar. Visst är de billiga i drift om man bara räknar med det som är billigt med att äga en elbil. Men då kan man ju säga att bensinbil är billigt om man bara låter bli att räkna med bränslekostnaden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har ett litet problem med "billig" i samband med elbilar. Det brukar inte vara en korrekt TCO. Bytet av batteriet brukar väldigt smidigt glömmas bort när man pratar om billigheten i elbilar. Visst är de billiga i drift om man bara räknar med det som är billigt med att äga en elbil. Men då kan man ju säga att bensinbil är billigt om man bara låter bli att räkna med bränslekostnaden.
Det är möjligen beroende på att batteriet sällan byts ut innan bilarna gjort sitt. När bilen sen skrotas får batteriet ett andra liv som backup på en husvägg.

Att ett havererat batteri skulle leda till skrotning är inte konstigare än att en automatlåda, styrväxel eller ventilsallad gör det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mmh, men 7-10 000 mil låter ju lite miljömässigt förkastligt som livslängd på bilar tycker iaf jag. Men det går säkert åtgärda med leasing.
Varför skulle det vara en gräns? Just nu finns det 27 elbilar på Blocket som gått över 15000 mil. 8 av dem har gått över 20000.
Jag körde min e-up 9000 mil på tre år utan att byta batteri.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har ett litet problem med "billig" i samband med elbilar. Det brukar inte vara en korrekt TCO. Bytet av batteriet brukar väldigt smidigt glömmas bort när man pratar om billigheten i elbilar. Visst är de billiga i drift om man bara räknar med det som är billigt med att äga en elbil. Men då kan man ju säga att bensinbil är billigt om man bara låter bli att räkna med bränslekostnaden.
Nja.
Batteri byts mer sällan än förbränningsmotorer..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top