andersbrink
hasenfrasen
Men men, det är ju över 15 mil!Han körde mellan borlänge och Gävle och satte farthållaren på skyltad hastighet = extremt lugnt.
Borlänge to Gävle
www.google.se
Men men, det är ju över 15 mil!Han körde mellan borlänge och Gävle och satte farthållaren på skyltad hastighet = extremt lugnt.
Källa på det?
Tex en av mina Volvo-bilar har gått snart 35 000 mil och där är fortf inte så mycket som ett missljud i motorn. Hur många mil håller ett batteri till elbil?
Har du provat? Jag har sovit i bilen vintertid många gånger och brukar ha 1-2 kW värme så dina 8-10 kW skulle nog handla on 4-5 timmar. Och därefter tar du dig inte en centimeter från platsen utan bärgning.
Den kallaste natten jag råkat ut för var det nog minst 30 grader kallt. När jag vaknade på morgonen hade min vattendunk frusit till is så några 15 grader var det ju sannerligen inte. Då har jag en varm sovsäck, mössan på och underkläderna på mig så jag frös inte men jag tror inte särskilt många svenskar skulle anse att det går sova på det viset.
En normal Svensson som inte ens tagit på sig kläder för att stå 15 minuter utomhus och byta till reservdäck skulle knappast stå ut en natt med såna förhållanden.
Rätt svar är ”det beror på” men inte är det milen som dödar batteriet iaf.
Då skall vi hålla i minnet att de första batterierna i S85 var betydligt ojämnare i kvaliteten och sämre än dagens batterier. Tesla har än idag 8 års garanti på sina batterier och drivlina.
Batteribytesmyten verkar vara seglivad…
Ja, 1kw/h räcker inte till att hålla någon njutbar värme i en bil där man sitter stilla, men man fryser inte ihjäl heller.
Jag tittade på en Wallas Nordic DT diesel spis/värmare till en husbil, den sägs kunna ge 1.9 kw värme, och dom som har den i sina van-life ombyggda skåpbilar tycker att det räcker precis när dom campar där det inte går under nollan på nätterna.
Då är dom skåpbilarna isolerade och har mycket mindre glas än en bil, som till och med kan ha något så korkat som ett glastak!!!!
Wallas spisen drar 0.2 liter/timme om man kör den som värmare full effekt, dessutom drar den lite ström från 12V batteriet till fläkt och bränslepump. (den låter tyvärr en hel del)
Det enda som egentligen talar FÖR den i ett camperbygge är att man slipper gasol till spisen och att den inte ger kondens, vilket kan vara ett problem för dom som bor länge i sina campers.
Den som fick mig intresserad av den spisen var en snubbe som bodde i en pickup-camper på veckorna när han jobbade, han hade dessutom en ren dieselvärmare.
Hans anledning till att beställa sin pickup med dieselspis/värmare/elverk var att firman tankade hans bil, men betalade inte för gasol, och att han fick mycket mindre kondens
(Hans två första campers hade haft gasol, den tredje beställde han med diesel)
Fotogenvärmare är effektivare än diesel, men har man inte kontakter så man kan köpa flygfotogen så blir man urinerad på att köpa fotogen.Har haft Wallas i några båtar. Iofs lysfotogen men de är tysta, strömsnåla och fina på alla sätt, men -30 i en oisolerad bil är en annan sak.
Min diesel sköt en kylslang i går kväll det blev kallt som fan på 3-4 minuter i 90 km sedan tände sig lampor o varm motor o trots jag hade diesel för 100 mil fick jag hjälp av en Kia batteri il till en tapp o där kom en bekant med en bit gummislang slang klämmor o rörbitar att skarva provisoriskt.Har man fyra mil räckvidd i en elbil rör det sig om 8-10 kWh energi. Med en förbrukning på 1kW enbart till värme räcker det 8-10 h.
Fyra mil räckvidd i en dieselbil är cirka två liter bränsle. Hur länge räcker det för att hålla sig varm? Förutsatt då att man överhuvudtaget får ut värme ur en stillastående dieselbil. Möjligen finns det väl en extra bränslevärmare som kan ge komfort, men de är oftast orenade så att man får sitta i ett moln av cancerogena saker.
Kör flytande paraffin det e fina grejor..Fotogenvärmare är effektivare än diesel, men har man inte kontakter så man kan köpa flygfotogen så blir man urinerad på att köpa fotogen.
Vi hade en Huskvarna Warm Wind i sommarstugan, körde man den på fotogen så tog det en timme att värma upp stugan så att man kunde ta av sig jackan, körde man den på diesel tog det flera timmar, dessutom sotade den förjävligt på diesel.
Blandade man en massa t-röd i dieseln sotade den mindre och fungerade bättre.
Fotogenvärmare är effektivare än diesel, men har man inte kontakter så man kan köpa flygfotogen så blir man urinerad på att köpa fotogen.
Vi hade en Huskvarna Warm Wind i sommarstugan, körde man den på fotogen så tog det en timme att värma upp stugan så att man kunde ta av sig jackan, körde man den på diesel tog det flera timmar, dessutom sotade den förjävligt på diesel.
Blandade man en massa t-röd i dieseln sotade den mindre och fungerade bättre.
Nja, slår jag in borlänge-gävle centralstation i Google maps säger den 111km.Men men, det är ju över 15 mil!
Borlänge to Gävle
www.google.se
Har du provat? Jag har sovit i bilen vintertid många gånger och brukar ha 1-2 kW värme så dina 8-10 kW skulle nog handla on 4-5 timmar. Och därefter tar du dig inte en centimeter från platsen utan bärgning.
Den kallaste natten jag råkat ut för var det nog minst 30 grader kallt. När jag vaknade på morgonen hade min vattendunk frusit till is så några 15 grader var det ju sannerligen inte. Då har jag en varm sovsäck, mössan på och underkläderna på mig så jag frös inte men jag tror inte särskilt många svenskar skulle anse att det går sova på det viset.
En normal Svensson som inte ens tagit på sig kläder för att stå 15 minuter utomhus och byta till reservdäck skulle knappast stå ut en natt med såna förhållanden.
Det är bara jag som är lite fånig. Klickar du länken och kikar på vägvalet förstår du att det är valt för annat fordon än bil.Nja, slår jag in borlänge-gävle centralstation i Google maps säger den 111km.
Norrmannen Björn Nyland har provat åtskilligt gällande övernattning i elbil, resultaten inklusive förbrukning finns mycket väldokumenterat på hans Youtube-kanal.
1kW kan nog tänkas räcka ganska långt med tanke på att de allra flesta bilar idag har värmepump-
Är en elbil en bra vinterbil?
Ja, med en helt sjukt bra fyrhjulsdrift och överlägsen förvärmning mm är den helt klart det. I vart fall för min del.
Roligare?
Alldeles förbannat mycket roligare att köra Tesla 3 än motsvarande ICE-Volvo, VW, Toyota, etc. med jämförbara utrymmen och TCO.
Den som påstår motsatsen har inte provat. I vinterväglag är den två dimensioner vassare ändå.
Fast den stora utgiften i bilägande är värdeminskningen, och en elbil är uppåt dubble priset om man vill köpa en bil med motsvarade egenskaper (förutom räckvidd för där är det kass, men blir allt bättre o bättre)Så påverkas kostnaden att ladda elbil av nya elpriset
Vinterns rekordhöga elpriser betyder högre kostnader för att ladda elbilen. I södra Sverige kan det nu vara dubbelt så dyrt att ladda en elbil.www.svt.se
"Om elen kostar 1,50 kr/kWh, relevant i norra Sverige
Om elen kostar 3 kr/kWh, relevant i södra Sverige
- Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 15 kronor
- Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 49,5 kronor
- Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 96 kronor
- Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 150 kronor
Vad kostar det per mil?
- Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 30 kronor
- Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 99 kronor
- Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 192 kronor
- Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 300 kronor
Om bilen i snitt drar 2 kWh per mil blir kostnaden per mil 3 kronor respektive 6 kronor och elen därhemma kostar 1,5 kronor respektive 3 kronor/kWh."
Är värmepumparna för bil så pass effektiva i dag?
Jag har för mig att Tesla körde brödrost i en av sina modeller länge och försvarade sig med att värmpumparna för bil hade så låg verkningsgrad att det inte uppvägde komplexiteten, eller något sådant, det kan ju också ha varit sedvanligt skitsnack för nu har dom väl värmepump?
Helt klart spar dom ström/ger bättre värme i bilen IAF och det är absolut en dealbreaker för mig om en elbil inte har det.
Jag har en bekant som köpte en Renå-Kangå av äldre modell. han köpte också en dieselvärmare från ebay lite senare, för brödrosten höll inte ens rutorna fria, och dödade totalt den klena räckvidden som fanns kvar i den bilen.
Nu kör han Volvo 240 på vintern.
Jag tar hellere kompromisserna en ICE bil tillberkare gör på en bevisligen redan fungerande bil, än dom brister icke elbilstillverkare gör när dom ska ta fram något helt nytt och revolutionera hur bilar ska se ut och fungera.Kollat/testat på i stort sett alla elbilar, och nivån är rent pinsam.
Det mesta är uppenbart extremt snabbt framslarvat och bygger på en fossilbil så det är kompromisser överallt.
Fast den stora utgiften i bilägande är värdeminskningen, och en elbil är uppåt dubble priset om man vill köpa en bil med motsvarade egenskaper (förutom räckvidd för där är det kass, men blir allt bättre o bättre)
Kollat/testat på i stort sett alla elbilar, och nivån är rent pinsam.
Det mesta är uppenbart extremt snabbt framslarvat och bygger på en fossilbil så det är kompromisser överallt.
Ja om man inte lägger upp närmare en mille då...för då finns det ju en dröse alternativ.
Och sen tillkommer problemet med usel infrastruktur.
Kollat på Tesla men har svårt för all plast och den slarviga ihopbyggnaden. Men deras laddnätverka är HELT överlägsen!
Har en helt underbar E-klass W213 som vi köpt till långresor och kommer bli svindyrt att ersätta den med elbil.
Är värmepumparna för bil så pass effektiva i dag?
Jag har för mig att Tesla körde brödrost i en av sina modeller länge och försvarade sig med att värmpumparna för bil hade så låg verkningsgrad att det inte uppvägde komplexiteten, eller något sådant, det kan ju också ha varit sedvanligt skitsnack för nu har dom väl värmepump?
Helt klart spar dom ström/ger bättre värme i bilen IAF och det är absolut en dealbreaker för mig om en elbil inte har det.
Jag har en bekant som köpte en Renå-Kangå av äldre modell. han köpte också en dieselvärmare från ebay lite senare, för brödrosten höll inte ens rutorna fria, och dödade totalt den klena räckvidden som fanns kvar i den bilen.
Nu kör han Volvo 240 på vintern.
Ett faktum är att en väldigt stor andel av nya lite dyrare bilar köps som förmånsbilar idag. I det fallet skiter föraren, som oftast är den som väljer bil, blankt i andrahandsvärdet.
Förmånsvärde och drivmedelskost är det som sätter ekonomin i det valet.
För egenföretagaren blir det ofta leasingkost/TCO-kalkyl som sätter den faktiska kostnaden och där ligger gissningarna på andrahandsvärdet hos leasingbolagen.
Tror inte att de bolagen räknar katastrofhögt värdefall på elbilar?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |