Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som vanligt när det gäller Tesla är det överdrifter. Jag har kört Y på både bra och dålig väg. Har kört Citroën under många år så referens vad gäller komfort finnes.

Jo, den är något sämre avstämd än 3. Men den är bättre än de flesta VAG-produkter så jag förstår inte riktigt vad kritiken syftar på.

Det är som när det blir en snackis om den höga ljudnivån och sedan när mätdata (fakta) visar att ljudnivån är rätt låg så börjar tyckandet handla om att det är andra "frekvenser"... jojo.

Jag tror att man tittar på Tesla med andra ögon för att märket är upphaussat, men (inte bara) jag misstänker starkt att de utsätts för organiserat nedsnack både för att de hotar befintlig bilindustri rätt hårt och dessutom köper de inte en enda reklamplats i någon press. Då kommer högafflar och facklor fram och Model 3 får tex kritik för bla "dålig sikt framåt" i Teknikens Värld... :va Kan de ens ha suttit i den?
Nja. Jag tror snarare att anledningen till att dom får kritik för bland annat ljudnivån är att dom från början positionerat sig som ett premiummärke. Då förväntar sig folk att det skall vara komfort, funktioner och ljudnivå mm som i ett premiummärke.
Model 3 har fortfarande funktioner som ett premiummärke men ljudisoleringen är snarare på samma nivå som relativt billiga modeller. Det leder till att ljudnivån blir något högre och framför allt att ljudsignaturen blir jobbigare. Framför allt på Svensk grov asfalt. Det i sig är inget konstigt. Den är konstruerad för slät californisk asfalt och då behövs inte lika mycket ljudisolering.
Det betyder inte i sig att Model 3 är en kass bil. På många sätt är det en bra bil. Men den har långt ifrån samma ljudnivå och ljudsignatur som exempelvis en Audi eller något annat premiummärke och då kommer kritiken som ett brev på posten.

Marknadsför man sig som ett premiummärke så måste man ha ljudisolering som ett premiummärke annars kommer man att få kommentarer på det. Så enkelt är det.

Vad gäller sikten framåt i Model 3 så har jag personligen inget att anmärka på den. Den är väl precis lika bra som på dom flesta andra bilar. Jag har då inte reagerat på att den skulle vara sämre på något sätt.

Det vore ju förment att tro att inte en Tesla ska ha några svaga punkter även om man är en Teslafan.

en del av problemet är nog också att dom som köpt tesla ofta är fans på samma sätt som Appleprodukter. Och om det kommer kritik på någonting alls på bilarna så skall det försvaras till sista blodsdroppen för att man känner sig trampad på tårna.

Tesla är ett bilmärke bland många andra och dom har sina styrkor och svagheter och det är ett relativt nytt märke. Dom marknadsför sig som ett premiummärke och då förväntas bilarna på alla punkter uppfylla förväntningarna man normalt har på ett premiummärke och det missar dom i vissa avseenden. Det är bara att acceptera tycker jag. Inte speciellt konstigt. Jag har själv haft saker som jag sett som nackdelar på alla mina bilar jag haft och då har dom ändå varit nästan uteslutande premiummärken och i många fall modeller ur de "högre" modellserierna. Men jag känner mig inte trampad på tårna om någon säger att "modell si och så har den och den nackdelen". Alla värderar olika saker olika.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Snor tråden lite för laddbox frågor.

Fick en offert på en GARO GLB för 11900:-
Orkar inte sätta mig in i detta men gissar att några här gjort det. :)

Så vilken ska jag ha och vad ska det kosta?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Snor tråden lite för laddbox frågor.

Fick en offert på en GARO GLB för 11900:-
Orkar inte sätta mig in i detta men gissar att några här gjort det. :)

Så vilken ska jag ha och vad ska det kosta?

Tror att du får en Easee installerad och klar för typ 7000:-
Har en själv och den gör jobbet inklusive förhatlig lastbalansering och integration med Tibber och Tesla.
Småsunkigt norskt gränssnitt för installationen, men det lider du bara av en gång sen funkar det fint. Om man nu skall göra det själv.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Snor tråden lite för laddbox frågor.

Fick en offert på en GARO GLB för 11900:-
Orkar inte sätta mig in i detta men gissar att några här gjort det. :)

Så vilken ska jag ha och vad ska det kosta?
Jag tog en Easee laddbox, mest för att slutpriset blev 6700kr med installation efter nått grönt teknik-bidrag. Jag valde dock bort Tibber, hade ett ok avtal för elen redan.

Dom är väl ganska likvärdiga, ingen har lastbalansering som standard om man behöver det.
Gillar appen för Easee, min ger ström enligt ett schema på natten så man inte laddar samtidigt som tvättmaskiner och annat går. Går dock med en knapptryckning att starta direkt.

Mitt största krav var 22kW samt lös kabel så man inte måste ta hem en elektriker varje gång man kör över sladden :D

Använde mig utav Easycharging. https://easycharging.shop/products/kopia-av-easee-home-inklusive-installation
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, en del Tesla-ägare är lite annorlunda i jämförelse med andra grupper som är engagerade i sitt bilägande/brukande.
Har på allvar sett diskussioner om hjullagerljud nära haveri där man pratar om omstart av mjukvara som första åtgärd.
Lite, lite annorlunda så att säga...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Angående onödigt oljud i bilar provade jag en gång i forntiden en Peugeot 505 turbo med talande färddator. När jag stoppade i nyckeln sa den "Attention! The door is open" vilket kändes onödigt eftersom jag kom den vägen. När jag vred på tändningen deklarerade den "Attention! Oil presssure is low" något jag ser som ganska naturligt innan motorn startar.
Det gick ganska fort att inte köpa den.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Angående onödigt oljud i bilar provade jag en gång i forntiden en Peugeot 505 turbo med talande färddator. När jag stoppade i nyckeln sa den "Attention! The door is open" vilket kändes onödigt eftersom jag kom den vägen. När jag vred på tändningen deklarerade den "Attention! Oil presssure is low" något jag ser som ganska naturligt innan motorn startar.
Det gick ganska fort att inte köpa den.

Riktigt vassa säljargument helt enkelt.
Just det där med att dörren är öppen när man går in i bilen är rent fantastiskt. Hur låter det på mötet där man specificerar den funktionen?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Har du själv provat att öppna Teslas laddlucka på det viset? Eller ”hört” av någon?


Annars är den ju klart bäst designad av samtliga då den inte har någon ”brunn” innanför
Nepp, jag såg på en video när carwow på Youtube testade det.
Teslas är ju helt fint konstruerad, men förstår inte varför den ska vara motoriserad? Jag ska ju ändå gå dit bak och stoppa in kabeln så då kan jag ju samtidigt öppna luckan ... Jag vinner ju inte varesig tid eller komfort på det? I längden så är det ju bara en grej till som går sönder.
En annan misslyckad lucka verkar vara Rivians, längst fram i hörnet av bilden motoriserad och snurrar uppåt med kapacitiv knapp i skärmbreddaren ... Nå, bilen är ju tänkt att cruisa fram på varma California vägar på väg till Starbucks ...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta åsikter om Tesla 3 grundar sig på den första batchen bilar från mars 2019, den som trycktes ut två veckor innan Teslas kreditkonto var tomt… sedan dess har det hänt saker och det är en sanslös skillnad mellan exempelvis en tidig Model 3 och en ny Y… ljudnivån tex.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Just laddluckan på Tesla 3/Y tycker jag fungerar riktigt bra även på vintern. De flesta vinterproblem uppstår pga att man kört värmen ISTÄLLET för att sopa av snön och då rinner den av och fryser till is i dörrhandtag, runt turlistor och dörrar/luckor.
Är just det man VILL göra, värma bilen innan avfärd. Så man kommer ut till en varm bil.
Då borstar man av restrerande snö.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Honda e:s laddlucka måste vara en av de dummaste konstruktionerna Honda har lyckats producera. Jag har sett att man kan använda någon påse av något slag för att hindra att snö och is kommer in. Undrar bara hur bra det fungerar när temperaturen växlar mellan +/-.
Ja dumt. Var lite sugen på den innan jag såg luckan. Räcker att det regnar och löv/barr kommer in = trist gegga över tid i stymslen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Känner igen det där från en Hyundai jag hade en kortare period. Fullständigt outhärdligt och obegripligt.
Eller tycker den asiatiska marknaden att det är bra?
Alla bilar som håller på så går bort för mig. Man blir tokig på skiten.
Sitter i tfn och ska starta/stanna och det ska plinga o låta, och ofta kan man inte stänga av skiten. galenskap.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De flesta åsikter om Tesla 3 grundar sig på den första batchen bilar från mars 2019, den som trycktes ut två veckor innan Teslas kreditkonto var tomt… sedan dess har det hänt saker och det är en sanslös skillnad mellan exempelvis en tidig Model 3 och en ny Y… ljudnivån tex.
Verkar inte heller blivit sämre när chassinummer börjar på L istället för 5…?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Asiatplinget får mig att välja bort bilar också, det måste i dagens nintendobilar finnas en undermeny där skiten går att stänga av.
Jag kastade ut en alldelens ny bilstereo ur en bil för att den nödvändigtvis skulle säga "Blipp-Blopp Blipp-Blopp Blipp-Blopp" varje gång man stängde av bilen.
Jag körde utan stereo väldigt länge. (vem fan vill höra Täppas spy ur sig vänsterextremism ändå?)

Jag körde en Audi Urquattro homolgeringsbil på 80talet, eftersom det var en av homolgeringsbilarna för rallybilarna (den användes som träningsbil) hade den den tyska talande färddatorn, så den började alla meddelanden med "Achtung!"
Det lät som man hade en arg Fuhrer i bilen som skrek kommandon åt en.

Farsan hade en Cheva Transporter på 90 talet, där gick några av plingljuden att stänga av, på samma sätt som man kodade bort ghettolåsen, man slog på och av tändningen, sedan blinkade man höger vänster vänster höger osv i en lång sekvens med blinkarsspaken, ungefär som man matade in cheat-codes i ett TV spel.
När jag hade suttit och fipplat med det där så att ghettolåsen och IAF några plingljud försvann så servade farsan bilen, och dom bytte någon modul/uppdaterade någon programvara så att all skit återaktiverades igen :huvet

Tyvärr finns det ju inga MG handlare i Sverige, så jag måste provköra MG nästa gång jag ska ut och resa, och det är ju nästa punkt som tlar emot MG, att det inte finns någon servie.

För alla bilar har fel när dom är nya, utom Tesla som alltid är helt perfekta direkt från fabriken, och aldrig går sönder, och om dörrhandtagen eller spoilern trillar av så lagar dom det med en OTA uppdatering av mjukvaran.

Alla bilar är ju inte så bra
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top