Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I stort sett alla nya Y och 3 efter 2021 är byggda i Kina (med några få undantag).

Nu skall vi vara ärliga och säga att det framförallt var de allra första 3-orna från USA i mars 2019 som kunde se ut lite hur som helst. Bilarna skulle levereras, oavsett hur de såg ut och fanns det klagomål fixade man det sedan.

Min är levererad i slutet av september 2019 och hade inga fel eller avvikelser alls, förutom en panel som glappade vid leverans och som de fixade direkt. Första däcksbytet vid 8800 mil och jämnt slitna runtom så till och med hjulinställningen var OK.

Så det där med "smäckigheten" är nog till viss del uppförstorat i sociala medier, som det mesta annat som har med Tesla att göra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det låter ju lovande för Model 2 som såvitt jag förstått enbart ska byggas i Kina
(om den kommer att byggas alls vill säga)
Rykten går ju om att den ska bli billig (hur billig är osäkert), och ha ett nytt revolutionerande batteri (hur revolutionerande är osäkert)
Men utvecklingen går ju framåt på flera fronter så det kan bli riktigt bra.

Det är ju alltid en osäkerhet kring nya batteriers hållbarhet i längden, men dom får väl ge bra batterigaranti på det nya batteriet så törs folk köpa det ändå.
Det värsta som skulle kunna drabba elbilsbranchen är ett nytt batterifiasko likt Renaults gamla SAFT batterier.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I stort sett alla nya Y och 3 efter 2021 är byggda i Kina (med några få undantag).

Nu skall vi vara ärliga och säga att det framförallt var de allra första 3-orna från USA i mars 2019 som kunde se ut lite hur som helst. Bilarna skulle levereras, oavsett hur de såg ut och fanns det klagomål fixade man det sedan.

Min är levererad i slutet av september 2019 och hade inga fel eller avvikelser alls, förutom en panel som glappade vid leverans och som de fixade direkt. Första däcksbytet vid 8800 mil och jämnt slitna runtom så till och med hjulinställningen var OK.

Så det där med "smäckigheten" är nog till viss del uppförstorat i sociala medier, som det mesta annat som har med Tesla att göra.
Ja. Dom har ju bättrat sig avsevärt. Men personligen tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att det varit så många som rapporterat att lacken varit så tunn på model 3 att man i en del fall kunnat se grundfärgen lysa igenom. Inte direkt det man önskar på en helt ny bil för såpass mycket pengar. Dessutom är det ju något som inte rättas till på 20 minuter medans man väntar utan man blir utan bilen i en vecka om dom ska rätta till det.
Det i sig var väl en följd av att lacken generellt sett var ungefär hälften så tjock som på alla andra bilmärken vilket i sig inte direkt gör att man känner förtroende för att köra den i saltslasket på Svenska vägar.
Jag vet inte hur det ser ut numera med tjockleken på lacken men jag misstänker att dom inte har något överflöd.
Visserligen är det mestadels aluminium i karossen på en Tesla så det rostar ju inte hål men även aluminium blir ju fult i kontakt med vägsalt tyvärr.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
I stort sett alla nya Y och 3 efter 2021 är byggda i Kina (med några få undantag).

Nu skall vi vara ärliga och säga att det framförallt var de allra första 3-orna från USA i mars 2019 som kunde se ut lite hur som helst. Bilarna skulle levereras, oavsett hur de såg ut och fanns det klagomål fixade man det sedan.

Min är levererad i slutet av september 2019 och hade inga fel eller avvikelser alls, förutom en panel som glappade vid leverans och som de fixade direkt. Första däcksbytet vid 8800 mil och jämnt slitna runtom så till och med hjulinställningen var OK.

Så det där med "smäckigheten" är nog till viss del uppförstorat i sociala medier, som det mesta annat som har med Tesla att göra.

Jag kan bra leva med brister i lyx på bilar, men för mig måste kvaliteten och driftsäkerheten motsvara prislappen! Dock så tänker inte människor som köper nya bilar allt för ofta på det viset ... Då är lyx och status avsevärt viktigare.
Detta leder till att de gnäller på kvalitetsbrister på Teslorna, oavsett hur stora och allvarliga dom är. Jag skulle också gnälla på minsta lilla skavank på bilen om jag betalade ett par årslöner för den ...
Detta gör ju inte bilen dålig i sig, men levererar man en gång en stor andel av bilar med bristande kvalitet så håller det ryktet i sig väldigt länge. Tänk på hur allmänt det ännu är att associera Mercedes med kvalitet, fastän de har varit skitbilar sedan sent 90 tal ...

Det är ju alltid en osäkerhet kring nya batteriers hållbarhet i längden, men dom får väl ge bra batterigaranti på det nya batteriet så törs folk köpa det ändå.
Det värsta som skulle kunna drabba elbilsbranchen är ett nytt batterifiasko likt Renaults gamla SAFT batterier.

Det där är problemet med Tesla enligt mig! skulle de vara "öppna" i programvaran samt tillåta service av grejer så skulle jag alla gånger lovprisa Tesla. Nu är det som att köpa en ny iCrap telefon, snygg och fin så länge garantin finns där, men efter att garantin gått ut är det bara att skrota skitet ...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där är problemet med Tesla enligt mig! skulle de vara "öppna" i programvaran samt tillåta service av grejer så skulle jag alla gånger lovprisa Tesla. Nu är det som att köpa en ny iCrap telefon, snygg och fin så länge garantin finns där, men efter att garantin gått ut är det bara att skrota skitet ...
Ingen bil har "Öppen programvara" men sen kan man ju detaljstyra mer eller mindre.

Rätten att reparera är vad som gör Tesla till en iCrap-produkt, dom ska ju inte AKTIVT försämra bilen genom att införa begränsningar för att man har lagat den själv.

Om jag kan köpa batteriet ur grannens krockade Tesla och stoppa i min fina som tyvärr har dåligt batteri så är det ingenting Tesla behöver lägga sig i ÖHT.

Istället fittar dom sig och stänger av snabbladdning.

Ingen annan elbilstillverkare gör så såvitt jag vet.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ingen bil har "Öppen programvara" men sen kan man ju detaljstyra mer eller mindre.

Rätten att reparera är vad som gör Tesla till en iCrap-produkt, dom ska ju inte AKTIVT försämra bilen genom att införa begränsningar för att man har lagat den själv.

Om jag kan köpa batteriet ur grannens krockade Tesla och stoppa i min fina som tyvärr har dåligt batteri så är det ingenting Tesla behöver lägga sig i ÖHT.

Istället fittar dom sig och stänger av snabbladdning.

Ingen annan elbilstillverkare gör så såvitt jag vet.

Är det belagt att det är det som kommer att hända i det givna scenariot?
Eller har det hänt en gång, iaf en en enskild ägares version?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur har det gått i de fall där Tesla stängt av funktioner i bilar som bytt ägare?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hur har det gått i de fall där Tesla stängt av funktioner i bilar som bytt ägare?

Ingen aning. Men jag tror att man alldeles bestämt skall vara ganska uppmärksam angående händelseförloppet som föregår den typen av händelser.
Det är nog sällan så att brukaren intet ont anande och med gott uppsåt gjort något och sedan ensidigt blivit blockerad eller grundlurad av den stora elaka tillverkaren.

Att stänga av snabbladdning för en enskild bil tror jag inte t.ex. Tesla har möjlighet att göra. Däremot kan de avstå från att göra affärer med enskilda individer genom att inte erbjuda laddning genom sitt helt egna nätverk. En rättighet alla företag och människor har.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen bil har "Öppen programvara" men sen kan man ju detaljstyra mer eller mindre.

Rätten att reparera är vad som gör Tesla till en iCrap-produkt, dom ska ju inte AKTIVT försämra bilen genom att införa begränsningar för att man har lagat den själv.

Om jag kan köpa batteriet ur grannens krockade Tesla och stoppa i min fina som tyvärr har dåligt batteri så är det ingenting Tesla behöver lägga sig i ÖHT.

Istället fittar dom sig och stänger av snabbladdning.

Ingen annan elbilstillverkare gör så såvitt jag vet.
Tesla gör inte så heller...

Det är snarast så att samtliga amerikanska biltillverkare vägrar att ta ansvar för bilar som en gång varit skrotade. Därför exporteras de ofta som "reservdelar" till tex Litauen, lagas och säljs sedan i EU...

Skillnaden är att Tesla i dessa fall också avregistrerar bilen i systemet, dvs den får inga uppdateringar och den kan inte laddas i Teslas egna laddnätverk. Är det fulfixade batterier tar Tesla inget ansvar för dem heller och garantin faller förstås.

Jag ser inte alls problemet med detta. Och andra gör faktiskt likadant om de kan utan att det grinas på youtube om det. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tesla tar väl även bort den fria laddningen som finns på äldre bilar om de får in den som inbyte så att det inte gäller nästa ägare?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla tar väl även bort den fria laddningen som finns på äldre bilar om de får in den som inbyte så att det inte gäller nästa ägare?
Japp, om de köper in bilen fimpar de gratis laddning. Å andra sidan bjuder de på utökad autopilot och lägger på ny tvåårs nybilsgaranti. Och har ofta bättre begpriser än privata handlare så det är nog en rätt bra idé ändå att handla via dem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Japp, om de köper in bilen fimpar de gratis laddning. Å andra sidan bjuder de på utökad autopilot och lägger på ny tvåårs nybilsgaranti. Och har ofta bättre begpriser än privata handlare så det är nog en rätt bra idé ändå att handla via dem.
Man köper en tjänst och inte en bil. Det är det nya nya för att prata nyspråk. Hårt draget blir konsumenten mer rövknullad nu än tidigare och än värre lär det bli i framtiden. Se filmen "In Time" (2011) och skåda det som komma skall.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man köper en tjänst och inte en bil. Det är det nya nya för att prata nyspråk. Hårt draget blir konsumenten mer rövknullad nu än tidigare och än värre lär det bli i framtiden. Se filmen "In Time" (2011) och skåda det som komma skall.
Man kan tolka det så och man kan tolka det så att du gör ett betydligt tryggare köp än annars. För de flesta är nog bilen ett sätt att lösa ett transportbehov.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För de flesta är nog bilen ett sätt att lösa ett transportbehov.
Då kan man ställa sig den intressanta frågan, varför ökar priset på begagnade skitbilar så dramatiskt till den milda grad att t.ex. privapersoner blir spontant uppringda och tillfrågas om de vill sälja sin bil? Det ekonomiska steget upp till en el-bil är inte försumbart, iaf för de som av princip/moral/miljö/whatever inte vill ta ett lån.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ingen bil har "Öppen programvara" men sen kan man ju detaljstyra mer eller mindre.

Rätten att reparera är vad som gör Tesla till en iCrap-produkt, dom ska ju inte AKTIVT försämra bilen genom att införa begränsningar för att man har lagat den själv.

Om jag kan köpa batteriet ur grannens krockade Tesla och stoppa i min fina som tyvärr har dåligt batteri så är det ingenting Tesla behöver lägga sig i ÖHT.

Istället fittar dom sig och stänger av snabbladdning.

Ingen annan elbilstillverkare gör så såvitt jag vet.
Det var exakt det jag menade.
Att stänga av snabbladdning för en enskild bil tror jag inte t.ex. Tesla har möjlighet att göra. Däremot kan de avstå från att göra affärer med enskilda individer genom att inte erbjuda laddning genom sitt helt egna nätverk. En rättighet alla företag och människor har.
Det är nog allmänt känt att Tesla stänger av Snabbladdning från alla leverantörer om bilen är reparerad av icke auktoriserad verkstad. Dock så måste jag erkänna att jag inte vet om de stänger av snabbladding även i Europa på reparerade Teslor?
Personligen så skulle jag aldrig låta en tillverkare ha makten över min bil, annat än under servicen.
Tesla gör inte så heller...

Det är snarast så att samtliga amerikanska biltillverkare vägrar att ta ansvar för bilar som en gång varit skrotade. Därför exporteras de ofta som "reservdelar" till tex Litauen, lagas och säljs sedan i EU...

Skillnaden är att Tesla i dessa fall också avregistrerar bilen i systemet, dvs den får inga uppdateringar och den kan inte laddas i Teslas egna laddnätverk. Är det fulfixade batterier tar Tesla inget ansvar för dem heller och garantin faller förstås.

Jag ser inte alls problemet med detta. Och andra gör faktiskt likadant om de kan utan att det grinas på youtube om det. :)
Givet är ju att de har all rätt att stänga av möjligheten att ladda i deras nätverk. Men att de även gör det från konkurrenternas nätverk är bara fel. Samma gäller uppdateringar, helt ok att de inte uppdaterar icke säkerhets funktioner.
Fulfixade batterier? Menar du reparerade batterier? Det är ju inte direkt kärnfysik att reparera ett batteri pack ...

Importeras det verkligen Teslor från USA till Europa? Har de inte helt olika laddare?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det var exakt det jag menade.

Det är nog allmänt känt att Tesla stänger av Snabbladdning från alla leverantörer om bilen är reparerad av icke auktoriserad verkstad. Dock så måste jag erkänna att jag inte vet om de stänger av snabbladding även i Europa på reparerade Teslor?
Personligen så skulle jag aldrig låta en tillverkare ha makten över min bil, annat än under servicen.

Givet är ju att de har all rätt att stänga av möjligheten att ladda i deras nätverk. Men att de även gör det från konkurrenternas nätverk är bara fel. Samma gäller uppdateringar, helt ok att de inte uppdaterar icke säkerhets funktioner.
Fulfixade batterier? Menar du reparerade batterier? Det är ju inte direkt kärnfysik att reparera ett batteri pack ...

Importeras det verkligen Teslor från USA till Europa? Har de inte helt olika laddare?

Är du säker på att det öht går att stänga av laddning från andra leverantörer?
Jag är klart skeptisk till att det är hållbart vare sig tekniskt eller juridiskt.

Blanda inte ihop snabbladdning med laddning från Teslas egna Super-chargers. Den kan de och får de kontrollera hur de vill då det är en leverans av tjänst (laddning) fri från den tidigare leveransen av bil.
Men att de skulle kunna komma undan med att på efterhand försämra bilen till att inte kunna snabbladda från annan aktör. Mnja, det är jag riktigt skeptisk till. Exempel på det?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Är du säker på att det öht går att stänga av laddning från andra leverantörer?
Jag är klart skeptisk till att det är hållbart vare sig tekniskt eller juridiskt.

Blanda inte ihop snabbladdning med laddning från Teslas egna Super-chargers. Den kan de och får de kontrollera hur de vill då det är en leverans av tjänst (laddning) fri från den tidigare leveransen av bil.
Men att de skulle kunna komma undan med att på efterhand försämra bilen till att inte kunna snabbladda från annan aktör. Mnja, det är jag riktigt skeptisk till. Exempel på det?
här borde vara ett exempel på avstängd möjlighet för snabbladdning, kolla annars in https://youtube.com/c/RichRebuilds så hittar du det säkert!
Som tillägg så måste jag säga att jag har inget emot Tesla som NY bil med garanti, begagnad utanför garantitiden ser jag den däremot som en katastrof.
Obs, jag vet inte om Tesla gör detta i Europa
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var exakt det jag menade.

Det är nog allmänt känt att Tesla stänger av Snabbladdning från alla leverantörer om bilen är reparerad av icke auktoriserad verkstad. Dock så måste jag erkänna att jag inte vet om de stänger av snabbladding även i Europa på reparerade Teslor?
Personligen så skulle jag aldrig låta en tillverkare ha makten över min bil, annat än under servicen.

Givet är ju att de har all rätt att stänga av möjligheten att ladda i deras nätverk. Men att de även gör det från konkurrenternas nätverk är bara fel. Samma gäller uppdateringar, helt ok att de inte uppdaterar icke säkerhets funktioner.
Fulfixade batterier? Menar du reparerade batterier? Det är ju inte direkt kärnfysik att reparera ett batteri pack ...

Importeras det verkligen Teslor från USA till Europa? Har de inte helt olika laddare?

Det importeras bilar, men konsekvensen är förstås ingen garanti och ej kunna ladda på snabbladdare. Så det är nog mest salvation cars och så använder man dem som ”reservdelar” eller fulfixar och säljer då.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top