Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur vet man vilket land dom är byggda i då?

Dom jag har sett och klämt på har känts smäckiga, men det kan mycket väl vara USA byggda, jag har inte så jävla högt förtroende för amerikansk bilindustri heller.

"If it doesn't work, chrome it"
Chassinummer.

USA-tillverkade börjar med siffran 5.
Kina-tillverkade börjar med bokstaven L.(Precis som alla senare generation Volvo S90 för övrigt också gör)

Det är som med BMW och Mercedes.
Ta deras större X-modeller / ML-GL, som byggs i USA och jämför med Europa.. Finns nog ingen större ansvarskänsla hos en amerikan vid bandet.

I fallet Volvo så kan du ju syns den i skarvarna mot dito v90 byggd i Europa och återkomma med dina fynd.
(Det är inte piratkopiering-känslan man får , nej.)

Gällande service så vet jag åtminstone att Grufman servar Tesla och de bilarna som varit där har inte fått smisk, hittills.

Nå,, i fallet med att som Rich Rebuilds, försöka återuppväcka en bil från de döda (man har ett lite annat system där borta med salvage titels kan man lugnt säga..)

I Sverige då?
Ponera att ägare A kvaddar sin bil och reparationer överstiger vad försäkringsbolaget är villiga att betala. Vad händer? Bilen köps av försäkringsbolaget, som säljer den till sitt egna eller annat skrotupplag.

Rent spontant tror jag det är en icke-fråga att kunna köpa en sån bil i Sverige men jag kan ju ha fel.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
här borde vara ett exempel på avstängd möjlighet för snabbladdning, kolla annars in https://youtube.com/c/RichRebuilds så hittar du det säkert!
Som tillägg så måste jag säga att jag har inget emot Tesla som NY bil med garanti, begagnad utanför garantitiden ser jag den däremot som en katastrof.
Obs, jag vet inte om Tesla gör detta i Europa

I det exemplet förstår jag det som att, utan att ha sett eller hört allt, den tidigare skrotade bilen blev av med sin gratis Super charger. Alltså den är inte begränsad mot tredjeparts-leverantörer beträffande snabbladdning, utan Tesla slutar erbjuda gratis laddning i sitt eget nätverk. Du är alltså fri att ladda och göra vad du vill med din tidigare skrotade bil utan att de lägger sig i det.
Huruvida du kan få till laddning i Teslas nätverk mot betalning vet jag inte, men jag har svårt att se att det framkommer något att direkt uppröras över. Köp inte en skrotad bil med förväntan om att den är som en ny fast billigare så är problemet inte där.

Vari ligger katastrofen med den begagnade, icke skrotade Teslan för dig?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
I det exemplet förstår jag det som att, utan att ha sett eller hört allt, den tidigare skrotade bilen blev av med sin gratis Super charger. Alltså den är inte begränsad mot tredjeparts-leverantörer beträffande snabbladdning, utan Tesla slutar erbjuda gratis laddning i sitt eget nätverk. Du är alltså fri att ladda och göra vad du vill med din tidigare skrotade bil utan att de lägger sig i det.
Huruvida du kan få till laddning i Teslas nätverk mot betalning vet jag inte, men jag har svårt att se att det framkommer något att direkt uppröras över. Köp inte en skrotad bil med förväntan om att den är som en ny fast billigare så är problemet inte där.

Vari ligger katastrofen med den begagnade, icke skrotade Teslan för dig?
Jo, tyvärr så var videon lite missvisande, tyvärr så jag kommer inte ihåg videor jag såg för två år sedan utantill :näsblod Men här är ett annat exempel, saxat ur Unbox Therapy kanal LaterClips, läs texten i bilden om du inte orkar kolla på videon.
Som sagt, jag har inget emot att de begränsar användningen av sina egna laddare, men att logga in i en bil och ändra programvaran utan ägarens tillåtelse är inte ok!
 

Bifogat

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    60.9 KB · Visningar: 13

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nå,, i fallet med att som Rich Rebuilds, försöka återuppväcka en bil från de döda (man har ett lite annat system där borta med salvage titels kan man lugnt säga..)

I Sverige då?
Ponera att ägare A kvaddar sin bil och reparationer överstiger vad försäkringsbolaget är villiga att betala. Vad händer? Bilen köps av försäkringsbolaget, som säljer den till sitt egna eller annat skrotupplag.

Rent spontant tror jag det är en icke-fråga att kunna köpa en sån bil i Sverige men jag kan ju ha fel.
Problemet är att om bilen har några år på nacken och är utan garanti, så innebär ex. att en väldigt liten och enkel skada kan innebära att det blir för dyrt att reparera bilen i fråga. (Det är ju inte på skojs skull folk spränger upp sina Teslor i frustration)
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det beror ju helt på vem som äger programvaran…
Så du tycker att det är okej att tillverkare gör precis vad de vill med bilen + tillhörande programvara du KÖPT av dem och BETALAT för? Eller tänker dom att du bara prenumererar på bilen? Det är otänkbart i min värld ...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Problemet är att om bilen har några år på nacken och är utan garanti, så innebär ex. att en väldigt liten och enkel skada kan innebära att det blir för dyrt att reparera bilen i fråga. (Det är ju inte på skojs skull folk spränger upp sina Teslor i frustration)

Jo, det är på skoj och för att det är en god affär att driva trafik till sin Youtube-kanal. Frustration och affär är två helt olika saker.

Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?

Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?

Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
Det är ju viss skillnad mellan att inte kunna driva garantiärenden och att remote stänga av förmågan att snabbladda, även hos tredjepartsleverantörer. Gör ju i praktiken svårt att använda bilen för långresa. Som om Volvo skulle åka ut till alla skrotde bilar och ersätta tanken med en femlitrare.

Om det senare nu var sant att dom stängde av all snabbladdning, varit lite delade bud om det.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jo, det är på skoj och för att det är en god affär att driva trafik till sin Youtube-kanal. Frustration och affär är två helt olika saker.

Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?

Skrotad kan betyda mycket, besök valfri plåtverkstad och kolla vilka russin de rätar upp ...

Problemet för mig ligger i att de går in i bilens programvara och stänger av snabbladdning från ALLA tillverkare. För min del är det helt okej att de inte tillåter snabbladdning från deras nätverk, men att begränsa vad man gör med en produkt man köpt är inte okej enligt mig!

(Eller för den delen att bilen är uppkopplad på ett sådant sätt att det redan är möjligt men det är den diskussion som gäller flera tillverkare än Tesla)

OBS: jag vet inte om de gör detta i Europa, jag känner inte till lagarna om de har rätt att göra det här i den fria delen av världen.
Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
Jag har absolut inget emot en Tesla. Personligen så tycker jag att den är den bästa elbilen oavsett modell för tillfället sålänge den har garanti ... men inte skulle jag våga äga en som inte har garanti kvar!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, det är på skoj och för att det är en god affär att driva trafik till sin Youtube-kanal. Frustration och affär är två helt olika saker.

Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?

Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
Att garantin slutar gälla när garantitiden löpt ut är ju inget problem. Så är det ju med allt man köper. Garantin gäller inte i evighet och när den löper ut så finns ingen garanti. Det är svårt att ha något problem med det.

Det som jag kan känna är problematiskt med Teslas hantering av begagnatmarknaden är att om en ägare köpt FSD för 80 000 kr (vilket är en rätt ansenlig summa pengar) och sedan säljer bilen till någon annan så deaktiverar Tesla funktionen och nästa ägare måste betala 80 000 kr igen för att bilen ska fortsätta ha FSD. Dvs dom går aktivt in och stänger av funktionalitet för att kunna pungslå även nästa ägare. Problemet i det fallet är inte bara själva principen utan även kopplat till storlek på betalning och betalningsmodell. Om du betalar en engångskostnad för en funktion till bilen så hör den till bilen. (jämför med att du köper officepaketet till en PC för 2000 kr. Då har du det på den datorn tills den skrotas).
Hade man istället haft en prenumerationsavgift för FSD så hade det varit en annan sak. Sen om man hade haft den som att det är en månadsavgift eller årsavgift spelar mindre roll. Men då är det tydligt att det är något man har så länge man betalar för prenumerationen. Men dom det är nu så har du det i evighet på en engångsbetalning men om du säljer bilen så ska dom ha in pengarna igen utan att dom egentligen behöver göra någonting.

Den andra delen är deras hantering av bilar som råkat ut för olyckor eller annat där försäkringsbolaget löst in bilen. Om då någon köper den bilen och fixar till den så stänger Tesla av möjligheten till Supercharger. Och då inte bara gratis supercharger utan då är förhindrad att använda supercharger alls. Det finns till och med exempel på fall där folk betalat närmare 10 000 kr (1000 dollar) för att återcertifiera bilen och fått den godkänt varefter Tesla plötsligt bestämt att man ändå inte får använda supercharger. Då har man med andra ord betalat Tesla för att säkerställa att bilen är säker att koppla till supercharger och dom har sagt att den är säker men man har sedan bestämt att bilen vi sade var säker är det i alla fall inte och stängt av den och sagt att du kan inte under några omständigheter återcertifiera bilen. Det är enligt mig något som gränsar till bedrägeri.

Tesla gör bilar som i många avseenden är jättebra men delar av deras kundhantering, betalningsmodeller och garantihantering har grava brister. Såpass allvarliga att jag aldrig i livet skulle köpa en Tesla faktiskt. Visst. Audi, Mercedes, VW, BMW med flera har en del som är tveksamt också men i det avseendet spelar faktiskt Tesla i en helt egen liga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju viss skillnad mellan att inte kunna driva garantiärenden och att remote stänga av förmågan att snabbladda, även hos tredjepartsleverantörer. Gör ju i praktiken svårt att använda bilen för långresa. Som om Volvo skulle åka ut till alla skrotde bilar och ersätta tanken med en femlitrare.

Om det senare nu var sant att dom stängde av all snabbladdning, varit lite delade bud om det.
Jo. Dom har i en del fall åtminstone stängt av all möjlighet till snabbladdning. Till och med så att dom i några fall tagit betalt för en återcertifiering, inspekterat bilen, sagt att den är OK och ägaren har betalat i storleksordningen motsvarande 10 000 kr för jobbet och sedan har man ändå blockerat den från snabbladdning.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, det är såklart skillnader i både det ena och andra.
Är du välkommen med din tidigare skrotade Audi på märkesverkstaden te.x.?

För mig var nog snarast huvudfrågan om alla dessa helt tvärsäkra fallen verkligen är tvärsäkra?
Youtubers i alla ära, men de är inte alla gånger den säkraste källan till korrekt information.

Så, finns det relevanta exempel från Europa (för att jag skall ha en rimlig chans att begripa juridiken) där Tesla stängt av Auto-pilot mm på en bil som bytt ägare eller liknande?
Alltså en inte utskrotad, gråimporterad eller annan halvshady bil och där man faktiskt kan verifiera hela historian. Inte bara den delen en part väljer att dela.

Själv har jag som målsättning att inte äga någon bil själv alls och att inte bruka någon utan garanti eller liknande öht.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet är att om bilen har några år på nacken och är utan garanti, så innebär ex. att en väldigt liten och enkel skada kan innebära att det blir för dyrt att reparera bilen i fråga. (Det är ju inte på skojs skull folk spränger upp sina Teslor i frustration)
Det är nog inte unikt för en specifik typ av framdrivning... kommmer säkert poppa upp fler firmor som kan laga batteripaket. Finns ju några redan idag.
Finländaren som gjorde sitt spektakulära inspel ger jag inte särskilt mycket för, ens dom anekdot.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ju viss skillnad mellan att inte kunna driva garantiärenden och att remote stänga av förmågan att snabbladda, även hos tredjepartsleverantörer. Gör ju i praktiken svårt att använda bilen för långresa. Som om Volvo skulle åka ut till alla skrotde bilar och ersätta tanken med en femlitrare.

Om det senare nu var sant att dom stängde av all snabbladdning, varit lite delade bud om det.
Tror det är (fortfarande) en icke-fråga. Det kommer inte släppas ut några skrotade bilar på svensk marknad. Endera lagas de, via försäkringsbolagens godkännande, eller så döms de ut. I första fallet håller jag det för ologiskt att tillverkaren skulle lägga ens ett finger emellan. I det senare, se första meningen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För mig var nog snarast huvudfrågan om alla dessa helt tvärsäkra fallen verkligen är tvärsäkra?
Youtubers i alla ära, men de är inte alla gånger den säkraste källan till korrekt information.
Uppgiften (att all snabbladdning tas bort) har förekommit även utanför youtube, baserat på läckta interna PM

Men å andra sidan finns det också uppgifter på att Tesla i det tysta backat

så det kanske inte är ett problem längre. Men att dom går in i fordon remote och stänger av funktionalitet känns ändå mindre trevligt. Har dom gjort det en gång kan dom få för sig att göra det fler gånger.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Uppgiften (att all snabbladdning tas bort) har förekommit även utanför youtube, baserat på läckta interna PM

Men å andra sidan finns det också uppgifter på att Tesla i det tysta backat

så det kanske inte är ett problem längre. Men att dom går in i fordon remote och stänger av funktionalitet känns ändå mindre trevligt. Har dom gjort det en gång kan dom få för sig att göra det fler gånger.

Men det är från US va?
Jag har inte tillräckligt grepp om dras regler om skrot/salvage för att fatta om det är vettigt eller tokigt.

Att de skulle (som Snoken säger ovan) begränsa funktionalitet i en bil som är lagad via försäkringsbolag enligt kosher metodik och med auktoriserade spelare håller jag för otroligt.
Om man t.ex. gråimporterar en svårt skadad bil och fixar till den via Bengans plåt och ved, då skall man nog inte räkna med att den fungerar som en ny bil i alla situationer.

Så om VW en gång ljugit om sin prestanda skall vi räkna med att de kan få för sig att göra det igen och därför välja bort allt de gör framöver?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
FSD går vidare till nästa ägare, det följer bilen. Det är bara om Tesla köper in bilen och sedan säljer den som de utrustar den med EAP och nya garantier.

De betalar mer i inbyte om du har FSD i bilen.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Men det är från US va?
Jag har inte tillräckligt grepp om dras regler om skrot/salvage för att fatta om det är vettigt eller tokigt.

Att de skulle (som Snoken säger ovan) begränsa funktionalitet i en bil som är lagad via försäkringsbolag enligt kosher metodik och med auktoriserade spelare håller jag för otroligt.
Om man t.ex. gråimporterar en svårt skadad bil och fixar till den via Bengans plåt och ved, då skall man nog inte räkna med att den fungerar som en ny bil i alla situationer.

Ja, de uppgifter som jag skrev om avstängd snabbladdning kommer från amerikanska källor. Hur det är och funkar i Europa känner jag inte till.

Så om VW en gång ljugit om sin prestanda skall vi räkna med att de kan få för sig att göra det igen och därför välja bort allt de gör framöver?

Absolut inte, det är därför i alla fall jag diskuterar ämnen som intresserar på olika forum. Det är ju via kollektiv information av intresserade /användare som man hittar kunskapen och sanningen.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
FSD går vidare till nästa ägare, det följer bilen. Det är bara om Tesla köper in bilen och sedan säljer den som de utrustar den med EAP och nya garantier.

De betalar mer i inbyte om du har FSD i bilen.
Det där kände jag inte till! Mera att hålla reda på om man köper begagnat.
Ska meddela det vidare till min polare som funderar på att köpa en Tesla!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top