Chassinummer.Hur vet man vilket land dom är byggda i då?
Dom jag har sett och klämt på har känts smäckiga, men det kan mycket väl vara USA byggda, jag har inte så jävla högt förtroende för amerikansk bilindustri heller.
"If it doesn't work, chrome it"
här borde vara ett exempel på avstängd möjlighet för snabbladdning, kolla annars in https://youtube.com/c/RichRebuilds så hittar du det säkert!
Som tillägg så måste jag säga att jag har inget emot Tesla som NY bil med garanti, begagnad utanför garantitiden ser jag den däremot som en katastrof.
Obs, jag vet inte om Tesla gör detta i Europa
Jo, tyvärr så var videon lite missvisande, tyvärr så jag kommer inte ihåg videor jag såg för två år sedan utantill Men här är ett annat exempel, saxat ur Unbox Therapy kanal LaterClips, läs texten i bilden om du inte orkar kolla på videon.I det exemplet förstår jag det som att, utan att ha sett eller hört allt, den tidigare skrotade bilen blev av med sin gratis Super charger. Alltså den är inte begränsad mot tredjeparts-leverantörer beträffande snabbladdning, utan Tesla slutar erbjuda gratis laddning i sitt eget nätverk. Du är alltså fri att ladda och göra vad du vill med din tidigare skrotade bil utan att de lägger sig i det.
Huruvida du kan få till laddning i Teslas nätverk mot betalning vet jag inte, men jag har svårt att se att det framkommer något att direkt uppröras över. Köp inte en skrotad bil med förväntan om att den är som en ny fast billigare så är problemet inte där.
Vari ligger katastrofen med den begagnade, icke skrotade Teslan för dig?
Problemet är att om bilen har några år på nacken och är utan garanti, så innebär ex. att en väldigt liten och enkel skada kan innebära att det blir för dyrt att reparera bilen i fråga. (Det är ju inte på skojs skull folk spränger upp sina Teslor i frustration)Nå,, i fallet med att som Rich Rebuilds, försöka återuppväcka en bil från de döda (man har ett lite annat system där borta med salvage titels kan man lugnt säga..)
I Sverige då?
Ponera att ägare A kvaddar sin bil och reparationer överstiger vad försäkringsbolaget är villiga att betala. Vad händer? Bilen köps av försäkringsbolaget, som säljer den till sitt egna eller annat skrotupplag.
Rent spontant tror jag det är en icke-fråga att kunna köpa en sån bil i Sverige men jag kan ju ha fel.
Så du tycker att det är okej att tillverkare gör precis vad de vill med bilen + tillhörande programvara du KÖPT av dem och BETALAT för? Eller tänker dom att du bara prenumererar på bilen? Det är otänkbart i min värld ...Det beror ju helt på vem som äger programvaran…
Problemet är att om bilen har några år på nacken och är utan garanti, så innebär ex. att en väldigt liten och enkel skada kan innebära att det blir för dyrt att reparera bilen i fråga. (Det är ju inte på skojs skull folk spränger upp sina Teslor i frustration)
Det är ju viss skillnad mellan att inte kunna driva garantiärenden och att remote stänga av förmågan att snabbladda, även hos tredjepartsleverantörer. Gör ju i praktiken svårt att använda bilen för långresa. Som om Volvo skulle åka ut till alla skrotde bilar och ersätta tanken med en femlitrare.Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?
Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
Jo, det är på skoj och för att det är en god affär att driva trafik till sin Youtube-kanal. Frustration och affär är två helt olika saker.
Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?
Jag har absolut inget emot en Tesla. Personligen så tycker jag att den är den bästa elbilen oavsett modell för tillfället sålänge den har garanti ... men inte skulle jag våga äga en som inte har garanti kvar!Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
Att garantin slutar gälla när garantitiden löpt ut är ju inget problem. Så är det ju med allt man köper. Garantin gäller inte i evighet och när den löper ut så finns ingen garanti. Det är svårt att ha något problem med det.Jo, det är på skoj och för att det är en god affär att driva trafik till sin Youtube-kanal. Frustration och affär är två helt olika saker.
Sista textraden i bilden i din tidigare post, som av en händelse bara syns delvis antyder ju att Tesla återaktiverar Supercharging för skrotade bilar.
Men jag tycker inte det är inte mycket att hetsa upp sig över. Om du köper en skrotad Volvo har du svårt att driva garantiärenden där också t.ex.
Alla tillverkare kommer undvika att ha med tidigare skrotade bilar att göra helt enkelt, men måste du nödvändigtvis åka runt i just tidigare skrotade bilar?
Måste lägga till min tidigare, i mitt eget tycke befogade, fråga. Vari ligger problemet med den begagnade, icke-skrotade Teslan för dig?
Jo. Dom har i en del fall åtminstone stängt av all möjlighet till snabbladdning. Till och med så att dom i några fall tagit betalt för en återcertifiering, inspekterat bilen, sagt att den är OK och ägaren har betalat i storleksordningen motsvarande 10 000 kr för jobbet och sedan har man ändå blockerat den från snabbladdning.Det är ju viss skillnad mellan att inte kunna driva garantiärenden och att remote stänga av förmågan att snabbladda, även hos tredjepartsleverantörer. Gör ju i praktiken svårt att använda bilen för långresa. Som om Volvo skulle åka ut till alla skrotde bilar och ersätta tanken med en femlitrare.
Om det senare nu var sant att dom stängde av all snabbladdning, varit lite delade bud om det.
Det är nog inte unikt för en specifik typ av framdrivning... kommmer säkert poppa upp fler firmor som kan laga batteripaket. Finns ju några redan idag.Problemet är att om bilen har några år på nacken och är utan garanti, så innebär ex. att en väldigt liten och enkel skada kan innebära att det blir för dyrt att reparera bilen i fråga. (Det är ju inte på skojs skull folk spränger upp sina Teslor i frustration)
Tror det är (fortfarande) en icke-fråga. Det kommer inte släppas ut några skrotade bilar på svensk marknad. Endera lagas de, via försäkringsbolagens godkännande, eller så döms de ut. I första fallet håller jag det för ologiskt att tillverkaren skulle lägga ens ett finger emellan. I det senare, se första meningen.Det är ju viss skillnad mellan att inte kunna driva garantiärenden och att remote stänga av förmågan att snabbladda, även hos tredjepartsleverantörer. Gör ju i praktiken svårt att använda bilen för långresa. Som om Volvo skulle åka ut till alla skrotde bilar och ersätta tanken med en femlitrare.
Om det senare nu var sant att dom stängde av all snabbladdning, varit lite delade bud om det.
Uppgiften (att all snabbladdning tas bort) har förekommit även utanför youtube, baserat på läckta interna PMFör mig var nog snarast huvudfrågan om alla dessa helt tvärsäkra fallen verkligen är tvärsäkra?
Youtubers i alla ära, men de är inte alla gånger den säkraste källan till korrekt information.
Uppgiften (att all snabbladdning tas bort) har förekommit även utanför youtube, baserat på läckta interna PM
Tesla now disables Supercharging in salvaged vehicles
Tesla is taking some drastic steps to discourage restoring salvaged vehicles as it confirms that it will permanently disable Supercharging...electrek.co
Men å andra sidan finns det också uppgifter på att Tesla i det tysta backat
Tesla starts giving back Supercharger access to salvaged vehicles
Tesla has started to give back Supercharger access to owners of salvaged Tesla vehicles, reversing a move that angered many...electrek.co
så det kanske inte är ett problem längre. Men att dom går in i fordon remote och stänger av funktionalitet känns ändå mindre trevligt. Har dom gjort det en gång kan dom få för sig att göra det fler gånger.
Men det är från US va?
Jag har inte tillräckligt grepp om dras regler om skrot/salvage för att fatta om det är vettigt eller tokigt.
Att de skulle (som Snoken säger ovan) begränsa funktionalitet i en bil som är lagad via försäkringsbolag enligt kosher metodik och med auktoriserade spelare håller jag för otroligt.
Om man t.ex. gråimporterar en svårt skadad bil och fixar till den via Bengans plåt och ved, då skall man nog inte räkna med att den fungerar som en ny bil i alla situationer.
Så om VW en gång ljugit om sin prestanda skall vi räkna med att de kan få för sig att göra det igen och därför välja bort allt de gör framöver?
Det där kände jag inte till! Mera att hålla reda på om man köper begagnat.FSD går vidare till nästa ägare, det följer bilen. Det är bara om Tesla köper in bilen och sedan säljer den som de utrustar den med EAP och nya garantier.
De betalar mer i inbyte om du har FSD i bilen.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |