Elbil eller inte?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Asiatplinget får mig att välja bort bilar också, det måste i dagens nintendobilar finnas en undermeny där skiten går att stänga av.
Jag kastade ut en alldelens ny bilstereo ur en bil för att den nödvändigtvis skulle säga "Blipp-Blopp Blipp-Blopp Blipp-Blopp" varje gång man stängde av bilen.
Jag körde utan stereo väldigt länge. (vem fan vill höra Täppas spy ur sig vänsterextremism ändå?)

Jag körde en Audi Urquattro homolgeringsbil på 80talet, eftersom det var en av homolgeringsbilarna för rallybilarna (den användes som träningsbil) hade den den tyska talande färddatorn, så den började alla meddelanden med "Achtung!"
Det lät som man hade en arg Fuhrer i bilen som skrek kommandon åt en.

Farsan hade en Cheva Transporter på 90 talet, där gick några av plingljuden att stänga av, på samma sätt som man kodade bort ghettolåsen, man slog på och av tändningen, sedan blinkade man höger vänster vänster höger osv i en lång sekvens med blinkarsspaken, ungefär som man matade in cheat-codes i ett TV spel.
När jag hade suttit och fipplat med det där så att ghettolåsen och IAF några plingljud försvann så servade farsan bilen, och dom bytte någon modul/uppdaterade någon programvara så att all skit återaktiverades igen :huvet

Tyvärr finns det ju inga MG handlare i Sverige, så jag måste provköra MG nästa gång jag ska ut och resa, och det är ju nästa punkt som tlar emot MG, att det inte finns någon servie.

För alla bilar har fel när dom är nya, utom Tesla som alltid är helt perfekta direkt från fabriken, och aldrig går sönder, och om dörrhandtagen eller spoilern trillar av så lagar dom det med en OTA uppdatering av mjukvaran.

Alla bilar är ju inte så bra

Teslas verkstäder verkar ungefär lika värdelösa som alla de andra. Minst.
Men de har en klar poäng med sin mobila service som fixar rimligt små saker. Är din backspegel kass felanmäl i appen, sen kommer en mek åkandes till dig på utsatt tid och byter/fixar spegeln. Klart bra initiativ.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Teslas verkstäder verkar ungefär lika värdelösa som alla de andra. Minst.
Men de har en klar poäng med sin mobila service som fixar rimligt små saker. Är din backspegel kass felanmäl i appen, sen kommer en mek åkandes till dig på utsatt tid och byter/fixar spegeln. Klart bra initiativ.

Du menar deras mobila handtagsbytare, ja det föddes ju ur en nödvändighet då dom i början inte hade någon verkstad norr om Stockholm.

"Tesla Taxi" i Umeå blev ju less på att skicka ner bilar med biltransport till Stockholm, men han som körde biltransporten skrattade hela vägen till banken, han köpte en ny transportbil enkom för dom transporterna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Näpp, inte en enda, närmaste är Stockholm, tyvärr måste man ju mellanlanda där ibland för att byta flygplan, så man får boka glest så kanske man hinner testköra en
Mea culpa ”i Sverige”, glömde att Sverige börjar norr Dalälven. Var ju ett tag sen man bodde där, sen det blev Sverige och Norranellanöstern.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Du menar deras mobila handtagsbytare, ja det föddes ju ur en nödvändighet då dom i början inte hade någon verkstad norr om Stockholm.

"Tesla Taxi" i Umeå blev ju less på att skicka ner bilar med biltransport till Stockholm, men han som körde biltransporten skrattade hela vägen till banken, han köpte en ny transportbil enkom för dom transporterna.

Det verkar ha krånglat så mycket med handtagen på S att de är uppe i typ version 8 nu.

Men klart smidigt att skicka en mek till bilen istället för tvärtom.
Borde vara billigare än att bygga dyr verkstadslokal som mest är upptagen med att fixa småfel som platsen är överutrustad för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det verkar ha krånglat så mycket med handtagen på S att de är uppe i typ version 8 nu.

Men klart smidigt att skicka en mek till bilen istället för tvärtom.
Borde vara billigare än att bygga dyr verkstadslokal som mest är upptagen med att fixa småfel som platsen är överutrustad för.
Japp, iden är inte dum, det skulle vara bra även för andra märken.
Problemet är bara att få mekaniker vill arbeta så, utomhus med öppen dörr i regn och snålblåst.

Sedan är det nog inte så många bilar som har ett så pass vanligt och enkelt typfel att det skulle funka.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tror att du får en Easee installerad och klar för typ 7000:-
Har en själv och den gör jobbet inklusive förhatlig lastbalansering och integration med Tibber och Tesla.
Småsunkigt norskt gränssnitt för installationen, men det lider du bara av en gång sen funkar det fint. Om man nu skall göra det själv.
5600 för easee installerad och klar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu är ju inte hemmaladdarna några laddare alls, utan i princip en snygg låda med några kontaktorer i, ibland en timer eller någon annan finess, så drt rätta priset borde vara 4tuss monterat och klart.

En del hemmaladdare är så smarta att man kan linda upp och hänga kabeln på dom.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu är ju inte hemmaladdarna några laddare alls, utan i princip en snygg låda med några kontaktorer i, ibland en timer eller någon annan finess, så drt rätta priset borde vara 4tuss monterat och klart.

En del hemmaladdare är så smarta att man kan linda upp och hänga kabeln på dom.

Mnja, Easee innehåller inte en enda kontaktor i traditionell bemärkelse. Däremot klarar den av att reglera strömstyrka och kommunicera över wifi.
Men någon magi eller AC-DC omvandling förekommer inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så..Ni som beställde, har ni fått den ännu?

Ja, det var ju flera stycken här i tråden som skrev på direkt, det skulle ju vara kul att höra hur bra dom är. ?

En lite roligare nyhet är ju Svensk-Kenyanska Opibus, som ska tillverka både Bussar och Motorcyklar för den Afrikanska marknaden och konvertera bilar.

Dvs, inget för oss här med krav på prestanda och finish, men perfekt för den tänkta målgruppen.
Kan vi få Afrikaner att åka elbuss mellan byarna och elmotorcykel i byarna så är ju det bra för miljön, tyvärr har dom nog inte råd att byta ut skrotet dom kör i dag utan att vi i västvärlden betalar för det på något sätt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Cybertruck kommer nog att bli riktigt bra liksom annat från Tesla och det är nog heller ingen ko på isen eftersom många/de flesta redan är nöjda ägare av elbilar från samma tillverkare.

Nu börjar leveranserna från Berlinfabriken och det är nog så att övriga europeiska tillverkare får hålla i hatten ordentligt när leveranserna inte bara kommer en gång var tredje månad och beläggs med tull och fraktavgifter.

Blir intressant att se vilka tillverkare som går i konkurs först…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Cybertruck kommer nog att bli riktigt bra liksom annat från Tesla och det är nog heller ingen ko på isen eftersom många/de flesta redan är nöjda ägare av elbilar från samma tillverkare.

Nu börjar leveranserna från Berlinfabriken och det är nog så att övriga europeiska tillverkare får hålla i hatten ordentligt när leveranserna inte bara kommer en gång var tredje månad och beläggs med tull och fraktavgifter.

Blir intressant att se vilka tillverkare som går i konkurs först…
Kommer det ens att komma en cybertruck?

Det vore ju inte första gången Elon skrotar en idé som han inte riktigt har haft täckning för....

Han tackar nog bara för lånet av pengarna.

Men det blir bra med en fabrik i Tyskland helt klart, då kanske europeer bygger bilar för folk med europeiska kvalitetskrav, så kan Kineserna bygga bilar för folk med kinesiska kvalitetskrav och Amerikanerna bygga bilar för folk med amerikanska kvalitetskrav.

Jag tror det bli bäst så...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kommer det ens att komma en cybertruck?

Det vore ju inte första gången Elon skrotar en idé som han inte riktigt har haft täckning för....

Han tackar nog bara för lånet av pengarna.

Men det blir bra med en fabrik i Tyskland helt klart, då kanske europeer bygger bilar för folk med europeiska kvalitetskrav, så kan Kineserna bygga bilar för folk med kinesiska kvalitetskrav och Amerikanerna bygga bilar för folk med amerikanska kvalitetskrav.

Jag tror det bli bäst så...

Fast skall man vara rättvis har han ett vansinnigt bra track-record gällande genomförande, försenat men genomfört. Väldigt, väldigt mycket mer än man kan säga om de visioner för framtiden övriga tillverkare har visat upp men inte genomfört.

Har du klämt igenom en Tesla 3 byggd i Kina?
Om inte, gör det och återkom om var de produktionsrelaterade kvalitetsbristerna finns.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast skall man vara rättvis har han ett vansinnigt bra track-record gällande genomförande, försenat men genomfört. Väldigt, väldigt mycket mer än man kan säga om de visioner för framtiden övriga tillverkare har visat upp men inte genomfört.

Har du klämt igenom en Tesla 3 byggd i Kina?
Om inte, gör det och återkom om var de produktionsrelaterade kvalitetsbristerna finns.
Tesla byggde en helt ny fabrik i Kina, med nya maskiner osv.
De kinabyggda Tesla jag provkört och känt på har varit fantastiskt välbyggda.

Nu har de byggt ytterligare en helt ny fabrik i Berlin och en i Texas.

Track record pekar som du säger mot att det kommer att gå riktigt bra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur vet man vilket land dom är byggda i då?

Dom jag har sett och klämt på har känts smäckiga, men det kan mycket väl vara USA byggda, jag har inte så jävla högt förtroende för amerikansk bilindustri heller.

"If it doesn't work, chrome it"

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hur vet man vilket land dom är byggda i då?

Dom jag har sett och klämt på har känts smäckiga, men det kan mycket väl vara USA byggda, jag har inte så jävla högt förtroende för amerikansk bilindustri heller.

"If it doesn't work, chrome it"

Oklart, men det kan man säkert googla fram. Annars är ledtråden att om karosspassningen är bra, då är det en Kina-byggd bil.
En väldigt stor del av de som levererats senare delen av -21 och framåt till Sverige är byggda i Kina.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA