Dom har börjat titta på hur mycket partiklar som virvlar runt bakom däcken, och där ligger elbilarna risigt till med sin höga vikt och förmodligen det höga vridmomentet.Effektbegränsa alla elbilar till 102 hästar och 300 Nm i vrid. Tänk på miljön för böveln, mycket av mikroplasterna i havet kommer från bildäck.
Ni får en puss av Greta om ni håller med!
Ingen behöver väl så mycket som 102 hästar? Första bubblan hade 25 hästar och det var tillräckligt för att nå 100km/h på lättrullad autobahn. Och ingen behöver förresten köra så fort som 100km/h heller? Så 15-20 hästar är en rimlig gräns. Gärna mjukvaruspärrat till 70 km på motorväg, 30 i stad och på landsväg. För miljöns skull. Och för att greta inte ska se så arg ut hela tiden.Effektbegränsa alla elbilar till 102 hästar och 300 Nm i vrid. Tänk på miljön för böveln, mycket av mikroplasterna i havet kommer från bildäck.
Snart bara Saab 900 som levt längre i samma kostym. Tesla är verkligen inte mycket för att förnya modellernaGod damn!
1020 hästar
0-100 på 2,5 sekunder
6 sittplatser
>48 mil räckvidd
Jag är böjd att hålla med. Det finns ett ganska stort problem med företag som loggar en massa information om vart man är och vart man gör.Det är ett stort problem att biltillverkare loggar hur jag kör och var jag kör (gäller alla tillverkare, inte bara Tesla)
Låt säga att det har loggats att jag varje söndag kör till Satanistkyrkan, stannar ett par timmar och sedan kör hem.
Ebba B T gör en statskupp och tar över makten med sitt parti KD(r), militär går på hennes order in hos bil firman och beslagtar loggarna för att granska folk.
Ebba inser att jag inte är en god kristen och skickar mig på arbetsläger till Säffle där jag tvingas packa Carola-skivor och limma pärmarna på hennes nya bok "Min camp" (en bok som ska användas i hennes omvändningsläger för icke Kristna)
Hon passar även på att kolla vilka som har kört sin bil till RFSL, Pridetåg och Gay-klubbar, samtliga skickas på omskolningsläger där dom tvingas se Melodifestivalen på repeat 24/7 tills dom kräks av att se paljetter och fransar och lovar att leva ett hetrosexuellt liv.
Eller i ett annat scenario: Kamrat Putte från ett östligt grannland startar krig mot oss, och genom en cyberattack kommer han över loggarna och kollar vilka som har åkt till militära anläggningar, alternativt kollar vart kända militärer har åkt med sina bilar.
Möjligheterna till missbruk är oändliga, saker ska inte loggas i onödan, rörelsemönster ska inte kartläggas.
Folk bär förvisso spårsändare på sig 24/7 helt frivilligt, men telecombolagen har ganska bra rutiner.
Strava däremot ritade ju glatt ut hemliga amerikanska militärbaser där aningslösa soldater joggade runt med fitnessklockor på sig
Vafankendå, ingen som kommenterat den "blurrade bubblan" i mitt inlägg? Jag har faktiskt vattenplanat med en 34 hästars bubbla. Morsan körde med "slicks" i början av 70-talet, 90-gradaren vid södra brofästet in mot Gysinge. Var rackarns nära att plurra.Första bubblan hade 25 hästar
Typiskt farligt manligt beteende att köra livsfarligt med sin övermotoriserade bil, ja hela idén med privata fordon är ett exempel på manligt privilegium, åk buss istället!Vafankendå, ingen som kommenterat den "blurrade bubblan" i mitt inlägg? Jag har faktiskt vattenplanat med en 34 hästars bubbla. Morsan körde med "slicks" i början av 70-talet, 90-gradaren vid södra brofästet in mot Gysinge. Var rackarns nära att plurra.
Det beror ju lite på vad man definierar som samma kostym också, gamla 900 ansågs ju som en facelift av 99'an, med ett mellanspel av 90'an, och då får man ju anse att den var långlivadSnart bara Saab 900 som levt längre i samma kostym. Tesla är verkligen inte mycket för att förnya modellerna
Fast nu var det morsan med slicks som vattenplanade med en lite spoling bredvid. Jag har bara tagit en fjolårskalv av daga, noll andra fordon. Dåtidens olycksdrabbade var mest det betäckta könet medans dagens mesta offer, enligt Vägens Hjältar, är nysvenskar med icke-luteransk körstil - lyckligtvis frekventerar de inte så ofta mina krokiga små favoritvägar.Typiskt farligt manligt beteende att köra livsfarligt
Nja. Det där är en överdrift skulle jag säga. Den har mer "rear bias" än genomsnittet men fördelningen ligger ändå runt 43-57 i viktfördelning.En bubbla är väldigt lätt i fronten, den vattenplanar ganska lätt på framhjulen.
Det gäller även de gamla VW-bussarna med motorn bak.
Nja. Det där är en överdrift skulle jag säga. Den har mer "rear bias" än genomsnittet men fördelningen ligger ändå runt 43-57 i viktfördelning.
Så visst är den lättare fram än bak men det stora problemet är att aerodynamiken i bilen gör att fartvinden får fronten att lätta. Dvs fronten på en 1303 väger stillastående ca 400kg men trycket på vägbanan minskar med ökande hastighet då fartvinden vill välta över bilen baklänges. Någonstans vid 160 så är vikten på framhjulen nära noll Men har du nått dit så har du satsat ganska hårt eftersom den lilla 50 hästaren krävde djävulskt lång sträcka för att komma upp i den hastigheten.
Man kan ju inte plocka bort reservhjulet!Kombinationen fartvind/lätt fram/dåliga däck och djupa spår med vatten är ingen höjdare nej.
Att plocka ut reservhjulet som många gjorde förbättrade inte viktfördelningen, samt mängden bränsle spelade också in.
Jag hade en bubblaplatta med en båttank ovanför motorn, den kunde man gunga upp så att framhjulen lättade, trots avsaknad av hästkrafter
Min kompis, förvisso en biffig typ, lyfte bubblan själv framtill och vred den en meter i sidled för att ta sig förbi med en annan bil, han lyfte även en Saab96 baktill (troligen med tom tank eftersom bilen var min och jag var 18 år, soppan kostade säkert bortåt 5 spänn litern då)
Ja, statistiken talar sitt tydliga språk.Fast nu var det morsan med slicks som vattenplanade med en lite spoling bredvid. Jag har bara tagit en fjolårskalv av daga, noll andra fordon. Dåtidens olycksdrabbade var mest det betäckta könet medans dagens mesta offer, enligt Vägens Hjältar, är nysvenskar med icke-luteransk körstil - lyckligtvis frekventerar de inte så ofta mina krokiga små favoritvägar.
Jag är övertygad om att jag kommer trivas. Initialkostnaden är ju klar och det är den som varit det huvudsakliga hindret tidigare.Grattis!
Blir kul att se vad du tycker efter ett år ungefär. Det är en omställning för en själv och den blir väldigt synlig när man tittar tillbaka.
Jag har som de flesta i norr flera bilar och den initiala "räckviddsångesten" som försvann efter ungefär tre veckor ersattes snart med "tankångest", och det var redan när soppan kostade 13-14 kr per liter. Dvs man kör helst inte ICE-bilen alls eftersom den kostar en tusing att tanka varje gång. Och nu snarare 1500.
Eldrivna Vans har det rått brist på. Snordyr Mercedes eller väldigt väldigt kinesisk Maxus har väl varit alternativen. Nu plötsligt flera alternativ (ej oväntat iofs). Blir intressant att följa!
Min första bil var en 1302 från -72.Nja. Det där är en överdrift skulle jag säga. Den har mer "rear bias" än genomsnittet men fördelningen ligger ändå runt 43-57 i viktfördelning.
Så visst är den lättare fram än bak men det stora problemet är att aerodynamiken i bilen gör att fartvinden får fronten att lätta. Dvs fronten på en 1303 väger stillastående ca 400kg men trycket på vägbanan minskar med ökande hastighet då fartvinden vill välta över bilen baklänges. Någonstans vid 160 så är vikten på framhjulen nära noll Men har du nått dit så har du satsat ganska hårt eftersom den lilla 50 hästaren krävde djävulskt lång sträcka för att komma upp i den hastigheten.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |