Elbil eller inte?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Effektbegränsa alla elbilar till 102 hästar och 300 Nm i vrid. Tänk på miljön för böveln, mycket av mikroplasterna i havet kommer från bildäck.

Ni får en puss av Greta om ni håller med!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Effektbegränsa alla elbilar till 102 hästar och 300 Nm i vrid. Tänk på miljön för böveln, mycket av mikroplasterna i havet kommer från bildäck.

Ni får en puss av Greta om ni håller med!
Dom har börjat titta på hur mycket partiklar som virvlar runt bakom däcken, och där ligger elbilarna risigt till med sin höga vikt och förmodligen det höga vridmomentet.

Men det var ju något snille som hade uppfunnit en elektrostatisk partikelfälla som han tyckte skulle vara obligatorisk bakom varje hjul.
Jag undrar hur det funkar i snöslask och regn på bilarna där bakkofångaren lossnar av vattensprutet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Effektbegränsa alla elbilar till 102 hästar och 300 Nm i vrid. Tänk på miljön för böveln, mycket av mikroplasterna i havet kommer från bildäck.
Ingen behöver väl så mycket som 102 hästar? Första bubblan hade 25 hästar och det var tillräckligt för att nå 100km/h på lättrullad autobahn. Och ingen behöver förresten köra så fort som 100km/h heller? Så 15-20 hästar är en rimlig gräns. Gärna mjukvaruspärrat till 70 km på motorväg, 30 i stad och på landsväg. För miljöns skull. Och för att greta inte ska se så arg ut hela tiden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ett stort problem att biltillverkare loggar hur jag kör och var jag kör (gäller alla tillverkare, inte bara Tesla)

Låt säga att det har loggats att jag varje söndag kör till Satanistkyrkan, stannar ett par timmar och sedan kör hem.
Ebba B T gör en statskupp och tar över makten med sitt parti KD(r), militär går på hennes order in hos bil firman och beslagtar loggarna för att granska folk.
Ebba inser att jag inte är en god kristen och skickar mig på arbetsläger till Säffle där jag tvingas packa Carola-skivor och limma pärmarna på hennes nya bok "Min camp" (en bok som ska användas i hennes omvändningsläger för icke Kristna)

Hon passar även på att kolla vilka som har kört sin bil till RFSL, Pridetåg och Gay-klubbar, samtliga skickas på omskolningsläger där dom tvingas se Melodifestivalen på repeat 24/7 tills dom kräks av att se paljetter och fransar och lovar att leva ett hetrosexuellt liv.

Eller i ett annat scenario: Kamrat Putte från ett östligt grannland startar krig mot oss, och genom en cyberattack kommer han över loggarna och kollar vilka som har åkt till militära anläggningar, alternativt kollar vart kända militärer har åkt med sina bilar.

Möjligheterna till missbruk är oändliga, saker ska inte loggas i onödan, rörelsemönster ska inte kartläggas.

Folk bär förvisso spårsändare på sig 24/7 helt frivilligt, men telecombolagen har ganska bra rutiner.

Strava däremot ritade ju glatt ut hemliga amerikanska militärbaser där aningslösa soldater joggade runt med fitnessklockor på sig :huvet
Jag är böjd att hålla med. Det finns ett ganska stort problem med företag som loggar en massa information om vart man är och vart man gör.
I fallet med telekom så har dom ju en del loggar som dom dels måste ha för att kunna hantera fakturering och liknande. Positionering loggas ju på nivån vilken basstation man varit vid men den sparas inte speciellt länge. Och åtkomsten är som du säger väldigt hårt reglerad. Och dom är inte så detaljerade att dom sparar exakt vart du är även om det går att platsbestämma hyfsat genom att titta på vilken basstation man varit vid.
Det större problemet där är nog i så fall att alla har en telefon med android eller iOS som loggar väldigt mycket av vart man är. Den håller ju reda på väldigt exakt vart man är och vad man gör. Dock går det ju att stänga av positioneringen i telefonen vilket tar bort den mesta av loggningen. I fallet med android så kan man ju dessutom om man vill själv gå in och titta vad som loggats och välja att radera hela klabbet.

Men det är absolut ett problem. Kanske inte ur perspektivet att dom i nuläget använder informationen till fel saker i någon större utsträckning men sådant missbruk finns absolut. Men det stora problemet är ju om informationen på ett eller annat sätt kommer i orätta händer. Exempelvis om någon mindre nogräknad organisation eller person skulle lyckas få åtkomst och kan sälja information om vem som är bortrest till ligor som gör inbrott om man ska vara lite konspiratorisk. Eller om det av någon anledning blir så att det blir en helt annan typ av regim som kommer på att dom ska kolla alla sådana loggar för att spåra oliktänkande eller liknande. Det är ju inte så länge sedan som vi hade ganska omfattande kartläggning av exempelvis kommunister och liknande och det är inte helt otänkbart att något sådant uppstår igen sett till att organisationer som FRA m fl får mer och mer utökade befogenheter att hämta in information.
Det faktum att man kan hävda att man själv minsann har rent mjöl i påsen är inte något bra argument egentligen eftersom det ju beror på vem som tittar på mjölpåsen och det som är rent mjöl idag för en själv kanske inte alls är rent mjöl i framtiden om man har otur.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vafankendå, ingen som kommenterat den "blurrade bubblan" i mitt inlägg? Jag har faktiskt vattenplanat med en 34 hästars bubbla. Morsan körde med "slicks" i början av 70-talet, 90-gradaren vid södra brofästet in mot Gysinge. Var rackarns nära att plurra.
Typiskt farligt manligt beteende att köra livsfarligt med sin övermotoriserade bil, ja hela idén med privata fordon är ett exempel på manligt privilegium, åk buss istället!

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snart bara Saab 900 som levt längre i samma kostym. Tesla är verkligen inte mycket för att förnya modellerna
Det beror ju lite på vad man definierar som samma kostym också, gamla 900 ansågs ju som en facelift av 99'an, med ett mellanspel av 90'an, och då får man ju anse att den var långlivad
67-94

Vissa reservdelar var märkta "Passar SAAB 95-96-99-90-900"
Ingen slit och släng mentaltet där, utan mera "Björn, kolla vad du kan använda från lagret" när man designade bilar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Typiskt farligt manligt beteende att köra livsfarligt
Fast nu var det morsan med slicks som vattenplanade med en lite spoling bredvid. Jag har bara tagit en fjolårskalv av daga, noll andra fordon. Dåtidens olycksdrabbade var mest det betäckta könet medans dagens mesta offer, enligt Vägens Hjältar, är nysvenskar med icke-luteransk körstil - lyckligtvis frekventerar de inte så ofta mina krokiga små favoritvägar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En bubbla är väldigt lätt i fronten, den vattenplanar ganska lätt på framhjulen.

Det gäller även de gamla VW-bussarna med motorn bak.
Nja. Det där är en överdrift skulle jag säga. Den har mer "rear bias" än genomsnittet men fördelningen ligger ändå runt 43-57 i viktfördelning.
Så visst är den lättare fram än bak men det stora problemet är att aerodynamiken i bilen gör att fartvinden får fronten att lätta. Dvs fronten på en 1303 väger stillastående ca 400kg men trycket på vägbanan minskar med ökande hastighet då fartvinden vill välta över bilen baklänges. Någonstans vid 160 så är vikten på framhjulen nära noll Men har du nått dit så har du satsat ganska hårt eftersom den lilla 50 hästaren krävde djävulskt lång sträcka för att komma upp i den hastigheten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja. Det där är en överdrift skulle jag säga. Den har mer "rear bias" än genomsnittet men fördelningen ligger ändå runt 43-57 i viktfördelning.
Så visst är den lättare fram än bak men det stora problemet är att aerodynamiken i bilen gör att fartvinden får fronten att lätta. Dvs fronten på en 1303 väger stillastående ca 400kg men trycket på vägbanan minskar med ökande hastighet då fartvinden vill välta över bilen baklänges. Någonstans vid 160 så är vikten på framhjulen nära noll Men har du nått dit så har du satsat ganska hårt eftersom den lilla 50 hästaren krävde djävulskt lång sträcka för att komma upp i den hastigheten.

Jag köper din förklaring men jag har haft vattenplaning på framhjulen med bägge bilarna utan att tappa greppet bak.

Inget av fordonen har jag förstås lyckats få upp ens i närheten av 160 km/h.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kombinationen fartvind/lätt fram/dåliga däck och djupa spår med vatten är ingen höjdare nej.

Att plocka ut reservhjulet som många gjorde förbättrade inte viktfördelningen, samt mängden bränsle spelade också in.
Jag hade en bubblaplatta med en båttank ovanför motorn, den kunde man gunga upp så att framhjulen lättade, trots avsaknad av hästkrafter

Min kompis, förvisso en biffig typ, lyfte bubblan själv framtill och vred den en meter i sidled för att ta sig förbi med en annan bil, han lyfte även en Saab96 baktill (troligen med tom tank eftersom bilen var min och jag var 18 år, soppan kostade säkert bortåt 5 spänn litern då)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kombinationen fartvind/lätt fram/dåliga däck och djupa spår med vatten är ingen höjdare nej.

Att plocka ut reservhjulet som många gjorde förbättrade inte viktfördelningen, samt mängden bränsle spelade också in.
Jag hade en bubblaplatta med en båttank ovanför motorn, den kunde man gunga upp så att framhjulen lättade, trots avsaknad av hästkrafter

Min kompis, förvisso en biffig typ, lyfte bubblan själv framtill och vred den en meter i sidled för att ta sig förbi med en annan bil, han lyfte även en Saab96 baktill (troligen med tom tank eftersom bilen var min och jag var 18 år, soppan kostade säkert bortåt 5 spänn litern då)
Man kan ju inte plocka bort reservhjulet!
Spolarvätskan var ju kopplad dit på tidiga modeller. :hihi
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fast nu var det morsan med slicks som vattenplanade med en lite spoling bredvid. Jag har bara tagit en fjolårskalv av daga, noll andra fordon. Dåtidens olycksdrabbade var mest det betäckta könet medans dagens mesta offer, enligt Vägens Hjältar, är nysvenskar med icke-luteransk körstil - lyckligtvis frekventerar de inte så ofta mina krokiga små favoritvägar.
Ja, statistiken talar sitt tydliga språk.




 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu har jag svaret på frågan som tråden ställer: 364 av 365 dagar är det inte dags att gå över till elbil.

Meeeeen som vanligt när det gäller inköp så räcker det med en dag där man tycker att det ska handlas för att det ska bli ett köp så nu har jag beställt min första nya bil någonsin:
1643960079835.png

Den är inte perfekt men rymmer 9 pers och bra med bagage (alternativt ett par hojar+3 man), går 30 mil på en laddning i bra väder och får hänga ett ton på kroken.

Den är mindre än nuvarande dieselbuss (Movano -12) men det finns fördelar med det när det kommer till parkering.

Den kan inte dra en biltrailer men det brukar bara hända någon gång vartannat år så det får lösas på annat sätt.

När man ska åka långt blir det att pausa en del men å andra sidan slipper jag takningen till vardags så det känns som en värd trade-off. Jag tar mig ju ändå till Gelleråsen utan stopp så det är ju rätt bra.

Ekonomiskt kör jag inte tillräckligt för att det ska vara en bra totalaffär att köpa nytt men varje mil i dieselkärran smärtar i plånboken så det ska bli skönt att ha en extremt låg kostnad för "extramil". Billiga mil ger mig tydligen en orimlig ökning av upplevd livskvalitet.

Dessutom har jag tröttnat på avgaser från både motor och dieselvärmare efter att ha upplevt några elbilar så jag är övertygad om att jag inte kommer ångra köpet. Inte förrän det kommer en ny och bättre version typ nästa månad iaf...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grattis!

Blir kul att se vad du tycker efter ett år ungefär. Det är en omställning för en själv och den blir väldigt synlig när man tittar tillbaka.
Jag har som de flesta i norr flera bilar och den initiala "räckviddsångesten" som försvann efter ungefär tre veckor ersattes snart med "tankångest", och det var redan när soppan kostade 13-14 kr per liter. Dvs man kör helst inte ICE-bilen alls eftersom den kostar en tusing att tanka varje gång. Och nu snarare 1500.

Eldrivna Vans har det rått brist på. Snordyr Mercedes eller väldigt väldigt kinesisk Maxus har väl varit alternativen. Nu plötsligt flera alternativ (ej oväntat iofs). Blir intressant att följa!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Grattis!

Blir kul att se vad du tycker efter ett år ungefär. Det är en omställning för en själv och den blir väldigt synlig när man tittar tillbaka.
Jag har som de flesta i norr flera bilar och den initiala "räckviddsångesten" som försvann efter ungefär tre veckor ersattes snart med "tankångest", och det var redan när soppan kostade 13-14 kr per liter. Dvs man kör helst inte ICE-bilen alls eftersom den kostar en tusing att tanka varje gång. Och nu snarare 1500.

Eldrivna Vans har det rått brist på. Snordyr Mercedes eller väldigt väldigt kinesisk Maxus har väl varit alternativen. Nu plötsligt flera alternativ (ej oväntat iofs). Blir intressant att följa!
Jag är övertygad om att jag kommer trivas. Initialkostnaden är ju klar och det är den som varit det huvudsakliga hindret tidigare.
Jag har ju varit intresserad av elfordon sedan mer än 10 år, Jobbar för Sveriges största elfordonsanvändare och var med och drev ett elektriskt RR-team redan 2010 så den kulturella omställningen blir nog inte särskilt stor.

Det verkar inte gå att få tag på en Maxus med 9 platser så den avfärdade jag direkt och en MB med OK räckvidd är som sagt rätt dyr. Nu finns det ju då Opel, Citroen, Peugot, Toyota och snart Fiat som alternativ men alla dessa är ju samma bil så konkurrensen är ju fortfarande minimal. Jag fick överlägset bäst pris på Opel så då blev det den.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nja. Det där är en överdrift skulle jag säga. Den har mer "rear bias" än genomsnittet men fördelningen ligger ändå runt 43-57 i viktfördelning.
Så visst är den lättare fram än bak men det stora problemet är att aerodynamiken i bilen gör att fartvinden får fronten att lätta. Dvs fronten på en 1303 väger stillastående ca 400kg men trycket på vägbanan minskar med ökande hastighet då fartvinden vill välta över bilen baklänges. Någonstans vid 160 så är vikten på framhjulen nära noll Men har du nått dit så har du satsat ganska hårt eftersom den lilla 50 hästaren krävde djävulskt lång sträcka för att komma upp i den hastigheten.
Min första bil var en 1302 från -72.
Den maxade jag till 130.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top