Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kom på en sak som man faktiskt kan ge tesla lite positiv återkoppling för. De gör ingen skillnad på en ”svensksåld” eller privatimport. Kanske en av de få fördelar med att bilen är uppkopplad, det (typiskt svenska) stående pratet om svensksåld i bilannonser, är inte det ganska oväsentligt? Sen när började alla handlare i Sverige vara de mest hederliga på jorden?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Är du ett klantarsle med riskbeteende blir försäkringen 30% dyrare”

Nummer 1 på listan. Och 30% billigare om du kör lugnt.

Frivilligt att vara med i dealen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Men det är från US va?
Jag har inte tillräckligt grepp om dras regler om skrot/salvage för att fatta om det är vettigt eller tokigt.

Att de skulle (som Snoken säger ovan) begränsa funktionalitet i en bil som är lagad via försäkringsbolag enligt kosher metodik och med auktoriserade spelare håller jag för otroligt.
Om man t.ex. gråimporterar en svårt skadad bil och fixar till den via Bengans plåt och ved, då skall man nog inte räkna med att den fungerar som en ny bil i alla situationer.
Var ju närmast ett bemötande av att det skulle vara ett påhitt av diverse youtubers för att få view. Av allt att döma har det hänt på riktigt och är inte ett påhitt..

Jag skulle inte gilla att Tesla tar sig rätten att göra så i min bil, även om det kanske i praktiken är mycket mindre risk i Europa. Detta och att det verkar svårt för oberoende mekaniker få tillgång till behövda reservdelar gör mig mest skeptisk till Tesla, jag har en tendens att ha bilar länge och undvika märkesverkstäder. Sen finns det såklart saker som lockar som laddnätverk och batteriernas hållbarhet när de väl lämnat garantin (där de ibland har bytts en gång eller två, men det slipper ju kunden pröjsa för).
Så om VW en gång ljugit om sin prestanda skall vi räkna med att de kan få för sig att göra det igen och därför välja bort allt de gör framöver?

Äger en Golf-VI (diesel) just nu. Deras hantering av dieselgate är en väldigt bidragande orsak till att det antagligen blir min sista VW produkt. Kanske inte så mycket fusket ,som dom knappast ensamma om, utan deras lögner om åtgärderna som har förorsakat ägarna massa problem med kraftigt ökad bränsleförbrukning, försämrat drag på låga varv och återkommande brända EGR-ventiler. Samt att dom "fixat" bilar utan att fråga ägaren när dom har varit inne på annat. Och vägrat återställa när kunderna krävt det. Min bil kommer aldrig att besöka en VW verkstad och mår nog bäst av det.

Synd, för ID-3 och -4 är ungefär vad jag behöver av en bil. Men samtidigt känns det tyvärr som att VW är i en konstant nedförsbacke kvalitetsmässigt, något som även gäller övriga VAG och BMW.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Var ju närmast ett bemötande av att det skulle vara ett påhitt av diverse youtubers för att få view. Av allt att döma har det hänt på riktigt och är inte ett påhitt..

Jag skulle inte gilla att Tesla tar sig rätten att göra så i min bil, även om det kanske i praktiken är mycket mindre risk i Europa. Detta och att det verkar svårt för oberoende mekaniker få tillgång till behövda reservdelar gör mig mest skeptisk till Tesla, jag har en tendens att ha bilar länge och undvika märkesverkstäder. Sen finns det såklart saker som lockar som laddnätverk och batteriernas hållbarhet när de väl lämnat garantin (där de ibland har bytts en gång eller två, men det slipper ju kunden pröjsa för).

Äger en Golf-VI (diesel) just nu. Deras hantering av dieselgate är en väldigt bidragande orsak till att det antagligen blir min sista VW produkt. Kanske inte så mycket fusket ,som dom knappast ensamma om, utan deras lögner om åtgärderna som har förorsakat ägarna massa problem med kraftigt ökad bränsleförbrukning, försämrat drag på låga varv och återkommande brända EGR-ventiler. Samt att dom "fixat" bilar utan att fråga ägaren när dom har varit inne på annat. Och vägrat återställa när kunderna krävt det. Min bil kommer aldrig att besöka en VW verkstad och mår nog bäst av det.

Synd, för ID-3 och -4 är ungefär vad jag behöver av en bil. Men samtidigt känns det tyvärr som att VW är i en konstant nedförsbacke kvalitetsmässigt, något som även gäller övriga VAG och BMW.

Om du vill undvika märkesverkstäder tror jag att du gillar Teslas resonemang att service inte behövs alls för bibehållen garanti.
Att de resonerar så och helt uppenbart avviker från den traditionella metodiken att genera minst lika stora intäkter från service/eftermarknad som nybilsförsäljning gör att jag är tämligen skeptisk till skräckhistorierna.

Men det finns säkert fog för en del av det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du fick väl inte tillgång till autopiloten i USA ifall din safety score var allt för dålig. Dvs. mycket G-krafter och acc.
Nu har jag ingen koll på företagets förehavanden, nu tänker jag, Snokis, utifrån min logik;

Om man ska utveckla någonting, mjukvara, hårdvara, matvara…
Om man nu ska välja ut provkunder, som försökskaniner. Ja då hade jag valt de som mest efterliknar den troliga målkunden.

Fullgas-Janne (en sån som jag själv) skulle inte väljas ut från ett perspektiv av ”trolig köpare av tillvalet självkörande”. Det är mest folk som kör som en äldre man i keps på söndagar, som passar som målkund. De är säkra förare, inom sin ram men klarar inte av överraskning lika bra då deras spännvid är låg.

Dessa är kåta som gubbslem i Pattaya, när det kommer till förarstöd.

inte sällan är den stora förespråkaren av självkörning, en it-konsult med trader-frilla, grå långrock och designerbågar på näsan. Spelar paddel, lätt lönnfet. Tar aldrig bilen utan ”tar Teslan” för att hämta barnen på skolan 350m bort.

Hur lockar man då? Tja, kalla in dem på en tävling om att ”vara en säker förare”. Människan är ganska förutsägbar…

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har jag ingen koll på företagets förehavanden, nu tänker jag, Snokis, utifrån min logik;

Om man ska utveckla någonting, mjukvara, hårdvara, matvara…
Om man nu ska välja ut provkunder, som försökskaniner. Ja då hade jag valt de som mest efterliknar den troliga målkunden.

Fullgas-Janne (en sån som jag själv) skulle inte väljas ut från ett perspektiv av ”trolig köpare av tillvalet självkörande”. Det är mest folk som kör som en äldre man i keps på söndagar, som passar som målkund. De är säkra förare, inom sin ram men klarar inte av överraskning lika bra då deras spännvid är låg.

Dessa är kåta som gubbslem i Pattaya, när det kommer till förarstöd.

inte sällan är den stora förespråkaren av självkörning, en it-konsult med trader-frilla, grå långrock och designerbågar på näsan. Spelar paddel, lätt lönnfet. Tar aldrig bilen utan ”tar Teslan” för att hämta barnen på skolan 350m bort.

Hur lockar man då? Tja, kalla in dem på en tävling om att ”vara en säker förare”. Människan är ganska förutsägbar…
Vänta bara tills första elhojen med Safety Score rating kommer ut.... 0-99 poäng i hur lugnt du kör. :brinnerup

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du fick väl inte tillgång till autopiloten i USA ifall din safety score var allt för dålig. Dvs. mycket G-krafter och acc.

Det är bara den sista FSD-betan som är ute hos ett utvalt antal personer i USA. Dvs nästa generations självkörning.

Kriteriet är att du skall vara en försiktig förare för att få vara med och testa den. Tesla använder alla data från verkliga trafiksituationer för att utveckla den framåt. Finns massor på Youtube om det men det brukar antingen vara filmer som visar tillfällen där den gör fel eller 15 minuters körning där en entusiast babblar om att den inte gör fel. Lika trist att se på oavsett…

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är nog den senaste betan av FSD som avses. Och att dom selekterar ut ett begränsat antal som får vara med i en pilot är inte så konstigt. Inte heller att det urvalet är förare som kör relativt lugnt och långsamt. Dom är helt enkelt mer troliga kunder för en sådan funktion och därmed är det dit man riktar sig. Men dom har inte vägrat att sälja FSD till någon baserat på körstilen.

Däremot så finns det ju såklart ett problem sett till att Tesla kan välja förare efter hur dom kör. Och det är ju att dom bevisligen då faktiskt har koll på exakt hur du kör och hur du svänger, gasar och bromsar. Förmodligen utan att majoriteten av kunderna är riktigt medvetna om det. Dvs det finns ett problem med integritetsskydd där.
Sen är det ju förvisso intressant då att veta vad dom använder det till. Och vad jag förstår så har Tesla inte använt sådan information på något olämpligt sätt utan använder den till att förbättra FSD och andra förarstöd. Men dom har trots allt informationen och det innebär att den teoretiskt sett kan hamna i orätta händer eller användas på ett sätt som kanske inte är fördelaktigt för kunderna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte något integritetsproblem alls. Du delar med dig helt frivilligt och du måste skaffa en Tesla.

Vill du köra som ett svin under cover, köp en Renault Zoe…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ett stort problem att biltillverkare loggar hur jag kör och var jag kör (gäller alla tillverkare, inte bara Tesla)

Låt säga att det har loggats att jag varje söndag kör till Satanistkyrkan, stannar ett par timmar och sedan kör hem.
Ebba B T gör en statskupp och tar över makten med sitt parti KD(r), militär går på hennes order in hos bil firman och beslagtar loggarna för att granska folk.
Ebba inser att jag inte är en god kristen och skickar mig på arbetsläger till Säffle där jag tvingas packa Carola-skivor och limma pärmarna på hennes nya bok "Min camp" (en bok som ska användas i hennes omvändningsläger för icke Kristna)

Hon passar även på att kolla vilka som har kört sin bil till RFSL, Pridetåg och Gay-klubbar, samtliga skickas på omskolningsläger där dom tvingas se Melodifestivalen på repeat 24/7 tills dom kräks av att se paljetter och fransar och lovar att leva ett hetrosexuellt liv.

Eller i ett annat scenario: Kamrat Putte från ett östligt grannland startar krig mot oss, och genom en cyberattack kommer han över loggarna och kollar vilka som har åkt till militära anläggningar, alternativt kollar vart kända militärer har åkt med sina bilar.

Möjligheterna till missbruk är oändliga, saker ska inte loggas i onödan, rörelsemönster ska inte kartläggas.

Folk bär förvisso spårsändare på sig 24/7 helt frivilligt, men telecombolagen har ganska bra rutiner.

Strava däremot ritade ju glatt ut hemliga amerikanska militärbaser där aningslösa soldater joggade runt med fitnessklockor på sig :huvet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tesla backade av på effekten i bilar som hade accelererat hårt ett antal gånger, men det ändrades sen när folk klagade. Säljer man bilar med acceleration som USP så ska de tåla det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du vill undvika märkesverkstäder tror jag att du gillar Teslas resonemang att service inte behövs alls för bibehållen garanti.
Att de resonerar så och helt uppenbart avviker från den traditionella metodiken att genera minst lika stora intäkter från service/eftermarknad som nybilsförsäljning gör att jag är tämligen skeptisk till skräckhistorierna.

Men det finns säkert fog för en del av det.
Men om du behöver reparationer eller service ändå så har Tesla stenhårda regler som säger att om du låtit någon annan ens titta på bilen så gäller inga garantier. Typ, om du låtit någon annan byta ut eller fixa dörrhandtaget som var tillverkat av playdoh och specat till 30% RH och 21%C för att det havererade annars till ett som funkar i Sverige och håller längre än 4 veckor så gäller inte någon garanti för någon annan komponent i bilen för batteriet kan ha gått åt helvete om någon micklar med dörrhandtaget.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
17000 mil, så långt måste du köra en laddhybrid för att komma upp i samma kostnad som en helelbil. Enl Motor.
Lite tveksam uträkning då de räknade på ett väl optimistiskt bensinpris.
Det kanskse ska bli en laddhybrid till efter denna, jag är ändå rätt avtänd på elbilar nu mer.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA