Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade en Mach-e som hyrbil en vecka. Trevlig bil men litet bagage, medioker räckvidd och undermålig laddhastighet i verkligheten. Jag, som ändå är hyfsat van elbilsförare, fick ut ungefär 28-30 mils räckvidd vid lugn körning och lite motorväg i temperaturer kring nollan runt Uppsala.

Bekväm, enpedalkörning och ganska Teslalik infotainment ger pluspoäng, liksom fjädringskomfort och ljudnivå. För att vara ett första försök är det inte alls illa. Dessutom tycker många att den ser bra ut.

Tesla har en egenhet i sin ”display” och det är att räckvidden där anges som en ren översättning från procent enligt EPA-normen. Inte WLTP och inte enligt körstil.
För att få korrekt uppskattning måste man ta fram energigrafen, och den är å andra sidan exakt på kilometern. Synd bara att biljournalister (och många ägare) inte läser instruktionsböckerna…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänk om tillverkarna istället underlovade, och så fick man läsa "Jag fick ut 54 mil räckvidd ur min Ford en gång när vädret var perfekt, trots att tillverkarna säger att den ska ha 44 mils räckvidd" istället.

En positiv artikel istället för en negativ.

Det var väl någon av Koreanerna som överlevererade någon mil i CarWow's "Vi körde dessa elbilar tills dom dog" test, men den sa att batteriet var tomt långt innan det.

E-Niro och Kona brukar ha ganska lätt att komma ned till WLTP-förbrukning. Även Tesla, förutsatt att man vet hur man gör (dvs inte navigerar till/via en Supercharger då den då förvärmer batteriet i onödan).
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
E-Niro och Kona brukar ha ganska lätt att komma ned till WLTP-förbrukning. Även Tesla, förutsatt att man vet hur man gör (dvs inte navigerar till/via en Supercharger då den då förvärmer batteriet i onödan).
Det där problemet med att man är optimistisk i förbrukningssiffror och därmed räckvidd är ju inget som är unikt för vare sig Tesla eller något annat bilmärke. Det gäller nästan samtliga bilmärken och modeller oavsett dom drivs av batterier, diesel eller bensin.
Problemet ligger i att man skapat en norm för att ange förbrukning som ger utrymme att mer eller mindre fiffla med siffrorna.
Om man måste hyvla bort mönstret på däcken, låta dom torka i 5 år, pumpa dom stenhårt, slänga ut baksätet och alla onödig utrustning ur bilen, köra med minimalt med vätskor i bilen, slå av klimatanläggningen och köra bilen på en rullande landsväg i ett klimatkontrollerat rum för att kunna komma i närheten av de uppgivna förbrukningssiffrorna så har i alla fall jag lite svårt att se att det är relevanta siffror.
Det har ju inte varit någon ovanlighet att man sett att långtester av bensin och dieselbilar visat att dom i praktiken har förbrukat 30-40% mer bränsle än vad tillverkaren anger.
Där är ju problemet att bilarna får lägre skatt om man "ljuger" lite om hur mycket den förbrukar och därigenom släpper ut".
I fallet med elbilar så ligger det snarare i att om man kan få ner de angivna förbrukningssiffrorna lite så kan man ange en längre räckvidd med samma batteri.
Sen är det ju till elbilarnas nackdel att många inte verkar förstå att kallt väder påverkar räckvidd och förbrukning negativt eftersom det går åt energi för att hålla kupén varm.

Om normerna för att ange förbrukning hade varit vettiga så borde det rimligen vara så att man ska kunna ge sig ut på landsvägen, ställa farthållaren och åka dit man ska och när man kommer fram så har bilen förbrukat ungefär så mycket som tillverkaren anger. (plus eventuell värme till kupén i elbilens fall). Kanske borde man ange räckvidden för elbilar både för sommar (typ 15 grader) och för vinter (typ -10 grader) så slipper man ifrån problemet med att folk inte förstår att temperaturen faktiskt påverkar. För bensin och diesel så har man ju inte det problemet riktigt eftersom dom värmer kupén med värme som bilen alltid producerar när man kör.

Normerna för att ange förbrukningen borde helt enkelt vara bättre.
som det är nu så tycker jag förvisso att det är dåligt att tillverkarna optimerar sina siffror på det sätt dom gör men samtidigt förstår jag att dom på alla sätt försöker skaffa sig de konkurrensfördelar dom kan och om dom har en möjlighet att få bättre siffror på papperet så förstår jag att dom tar den möjligheten.

Normerna borde helt enkelt stramas åt och förbättras så att om man sätter sig och åker på en landsväg så ska förbrukningen ligga i närheten av vad tillverkaren anger som förbrukning på landsväg oavsett om bilen sedan drivs från batteri, diesel eller bensin.

Sen är såklart olika tillverkare olika nitiska i det här. Subaru verkar vara notoriskt dåliga på att putsa sina siffror för jag kan köra min på nästan exakt vad dom säger om jag ställer farthållaren på laglig fart medan dom flesta märken drar långt mer än vad tillverkaren säger oavsett hur man försöker hålla ner förbrukningen genom att undvika hög fart, omkörningar och liknande.

Att det blir så mycket liv just kring elbilar har ju att göra med att det trots allt tar lite längre tid att fylla en elbil än en bensin eller dieselbil. Om man gör 1 eller 2 stopp för att fylla på får ju större betydelse om stoppet för att "tanka" tar 30 minuter än om det tar 5.
Sen kan jag ju samtidigt tycka att om du tycker det är ett problem att du måste stanna till i 30 minuter efter 3-4 timmar bakom ratten för att sträcka på benen, ta en kaffe och kanske något att äta så kanske man ska se över sina prioriteringar lite.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har jag förvisso familj med två yngre barn, men jag lyckas inte komma mer än 35-40mil oavbrutet innan det ska ätas, gå på toa, sträcka på benen, rastas på lekplats. Så då kör en av oss och tankar(vartannat stopp) vilket tar ca 5min, sen ska det parkeras och bestyren ovan uträttas.
Aldrig att jag kommer under 20min stopptid. Var 35-40mil (motorväg på kontinenten). Ska bli intressant att se hur mycket mer tid det verkligen tar.
En sträcka som enligt navigatorn tar 10tim, hinner jag aldrig under 12tim, med dieseldroskan.

Ponera att det tar en timme mer. Vad betyder det för mig? Om det är halva milkostnaden för den drivande energin. Bra timlön!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där problemet med att man är optimistisk i förbrukningssiffror och därmed räckvidd är ju inget som är unikt för vare sig Tesla eller något annat bilmärke. Det gäller nästan samtliga bilmärken och modeller oavsett dom drivs av batterier, diesel eller bensin.
Problemet ligger i att man skapat en norm för att ange förbrukning som ger utrymme att mer eller mindre fiffla med siffrorna.
Om man måste hyvla bort mönstret på däcken, låta dom torka i 5 år, pumpa dom stenhårt, slänga ut baksätet och alla onödig utrustning ur bilen, köra med minimalt med vätskor i bilen, slå av klimatanläggningen och köra bilen på en rullande landsväg i ett klimatkontrollerat rum för att kunna komma i närheten av de uppgivna förbrukningssiffrorna så har i alla fall jag lite svårt att se att det är relevanta siffror.
Det har ju inte varit någon ovanlighet att man sett att långtester av bensin och dieselbilar visat att dom i praktiken har förbrukat 30-40% mer bränsle än vad tillverkaren anger.
Där är ju problemet att bilarna får lägre skatt om man "ljuger" lite om hur mycket den förbrukar och därigenom släpper ut".
I fallet med elbilar så ligger det snarare i att om man kan få ner de angivna förbrukningssiffrorna lite så kan man ange en längre räckvidd med samma batteri.
Sen är det ju till elbilarnas nackdel att många inte verkar förstå att kallt väder påverkar räckvidd och förbrukning negativt eftersom det går åt energi för att hålla kupén varm.

Om normerna för att ange förbrukning hade varit vettiga så borde det rimligen vara så att man ska kunna ge sig ut på landsvägen, ställa farthållaren och åka dit man ska och när man kommer fram så har bilen förbrukat ungefär så mycket som tillverkaren anger. (plus eventuell värme till kupén i elbilens fall). Kanske borde man ange räckvidden för elbilar både för sommar (typ 15 grader) och för vinter (typ -10 grader) så slipper man ifrån problemet med att folk inte förstår att temperaturen faktiskt påverkar. För bensin och diesel så har man ju inte det problemet riktigt eftersom dom värmer kupén med värme som bilen alltid producerar när man kör.

Normerna för att ange förbrukningen borde helt enkelt vara bättre.
som det är nu så tycker jag förvisso att det är dåligt att tillverkarna optimerar sina siffror på det sätt dom gör men samtidigt förstår jag att dom på alla sätt försöker skaffa sig de konkurrensfördelar dom kan och om dom har en möjlighet att få bättre siffror på papperet så förstår jag att dom tar den möjligheten.

Normerna borde helt enkelt stramas åt och förbättras så att om man sätter sig och åker på en landsväg så ska förbrukningen ligga i närheten av vad tillverkaren anger som förbrukning på landsväg oavsett om bilen sedan drivs från batteri, diesel eller bensin.

Sen är såklart olika tillverkare olika nitiska i det här. Subaru verkar vara notoriskt dåliga på att putsa sina siffror för jag kan köra min på nästan exakt vad dom säger om jag ställer farthållaren på laglig fart medan dom flesta märken drar långt mer än vad tillverkaren säger oavsett hur man försöker hålla ner förbrukningen genom att undvika hög fart, omkörningar och liknande.

Att det blir så mycket liv just kring elbilar har ju att göra med att det trots allt tar lite längre tid att fylla en elbil än en bensin eller dieselbil. Om man gör 1 eller 2 stopp för att fylla på får ju större betydelse om stoppet för att "tanka" tar 30 minuter än om det tar 5.
Sen kan jag ju samtidigt tycka att om du tycker det är ett problem att du måste stanna till i 30 minuter efter 3-4 timmar bakom ratten för att sträcka på benen, ta en kaffe och kanske något att äta så kanske man ska se över sina prioriteringar lite.
I huvudsak håller jag med MEN det är inte "att hålla kupén varm" som är huvudanledningen till ökad förbrukning vintertid. Det är cirka 1-2 kW per timme, med värmepump kanske häften till en tredjedel. Den ökade förbrukningen härleds till ökat rullmotstånd, ökat luftmotstånd samt konditionering (värmning) av batteriet så att det får arbeta i optimal temperatur.

Om man förvärmer batteriet innan avresa, vilket de flesta moderna elbilar erbjuder) blir merförbrukningen vintertid marginell. Man gör på lite olika sätt med olika märken men förarens "skills" inverkar alltså en hel del.


----

Just nu har jag en 7 år gammal Tesla S85D som lånebil pga rep av en buckla i min Model 3. Plötsligt får jag stanna och ladda 30-40 minuter istället för 7-15 minuter och det är stor skillnad. 7 år bakåt i tiden och det är väl ungefär så långt bakom som övriga tillverkare fortfarande befinner sig. Plus att de inte har ett laddnätverk.
För övrigt känns bilen förvånansvärt fräsch och jag får lätt 35 ärliga mil längs E4 nu på vintern, med farthållaren på hastighetsgränserna. Fortfarande imponerande jämfört med nästan vilka andra elbilar som helst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag får lätt 35 ärliga mil längs E4 nu på vintern, med farthållaren på hastighetsgränserna. Fortfarande imponerande jämfört med nästan vilka andra elbilar som helst.
Så, räkna med 2,4kW milen på vintern då?

Gäller det generellt över Teslas modellprogram?

Den "elbilsexpert" jag känner har sagt "räkna på 2kW / mil för alla elbilar så är du ganska nära sanningen" Han kör både Tesla och annat, men menar att det stämmer med förvånansvärt små variationer på alla storlekar av normal bil, Tweezy drar mindre, Ford pickisen mer givetvis.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I huvudsak håller jag med MEN det är inte "att hålla kupén varm" som är huvudanledningen till ökad förbrukning vintertid. Det är cirka 1-2 kW per timme, med värmepump kanske häften till en tredjedel. Den ökade förbrukningen härleds till ökat rullmotstånd, ökat luftmotstånd samt konditionering (värmning) av batteriet så att det får arbeta i optimal temperatur.

Om man förvärmer batteriet innan avresa, vilket de flesta moderna elbilar erbjuder) blir merförbrukningen vintertid marginell. Man gör på lite olika sätt med olika märken men förarens "skills" inverkar alltså en hel del.


----

Just nu har jag en 7 år gammal Tesla S85D som lånebil pga rep av en buckla i min Model 3. Plötsligt får jag stanna och ladda 30-40 minuter istället för 7-15 minuter och det är stor skillnad. 7 år bakåt i tiden och det är väl ungefär så långt bakom som övriga tillverkare fortfarande befinner sig. Plus att de inte har ett laddnätverk.
För övrigt känns bilen förvånansvärt fräsch och jag får lätt 35 ärliga mil längs E4 nu på vintern, med farthållaren på hastighetsgränserna. Fortfarande imponerande jämfört med nästan vilka andra elbilar som helst.
Att säga att det endast har en marginell effekt att man behöver hålla kupén varm är nog att förenkla det lite.
Tittar man på luftmotståndet så har man en skillnad på ca 10% i densitet för luft om man sänker temperaturen från 20 grader till -10. Det påverkar luftmotståndet i nästan samma grad.
Vad gäller rullmotståndet så påverkas även det negativt av sänkt temperatur.
Det betyder att, visst. Rullmotstånd och luftmotstånd påverkas av vintertemperaturer. Mer om det är en moddig vinterväg och mindre om det är en välplogad E4 som saltats sönder så det är närmast torr asfalt.
Men att tro att du kan hålla värmen i en kupé med så lite effekt tror jag är mer än lovligt optimistiskt.
Jag har en kupévärmare på 1300w. Anledningen att jag inte har en större är att jag har 10A säkring på motorvärmaruttaget och jag har inte lust att dra om alla kablar och säkra upp.
Om jag har en utetemperatur på -10 så kan jag glömma alla temperaturer i närheten av 20 grader oavsett hur länge jag har den påslagen. Jag kommer upp på plusgrader men inte mycket mer än det även om jag låter den gå i 2 timmar.
Och det vid vindstilla väder och en kupé som inte har något som helst luftutbyte med omvärlden vilket är ett totalt orealistiskt scenario för en bil under färd om man inte anser att det är OK om både förare och passagerare avlider av syrebrist. Det finns inte en chans att du håller 20 grader i en kupé under färd med kylande fartvind och ett visst utbyte av luften i kupén om yttertemperaturen är -10 om du inte har en värmeeffekt på över 2kW.

Dvs att du skulle klara att hålla värmen i kupén under färd med 1-2 kWh per timme är omöjligen realistisk i Svensk vinter. Möjligen att det kan vara realistiskt i södra Tyskland men jag bor inte där. Baserat på dom temperaturer jag ser i bilen så skulle jag säga att du behöver mellan 2-3 kWh per timme som minimum under färd för att hålla en behaglig temperatur. Det betyder att om du kör en bil som grejar själva transporten på 1,5 kWh per 10 km (vilket få elbilar faktiskt gör i praktiken) så kan enbart värmen i kupén straffa förbrukningen med upp till 20% ökad förbrukning under Svenska vinterförhållanden om du inte har värmepump.
En värmepump under optimala förhållanden kan ge upp till ett COP på 3 men i praktiken så är det sjunkande COP med sjunkande temperatur och om man tittar på vad VW säger så hävdar dom att det ger en besparing på ca 40% vilket nog inte är så orealistiskt baserat på att värmepumpar som inte är avsedda för nordiska förhållanden har ett COP på ca 1 vid 20 minusgrader och jag tror inte att Tesla eller någon annan bilfabrikant slänger i onödigt dyra värmepumpar då det faktiskt är en inte helt oansenlig extrakostnad att få en pump som grejar dom temperaturerna effektivt om den samtidigt skall klara att funka effektivt som AC vid varmt väder.

Så jag skulle säga att din uppskattning på 1-2 kWh per timme gäller för en bil med en bra värmepump eller vid temperaturer som inte räknas som svensk vinter i stora delar av Sverige.

Jag vet att du gillar elbilar och det gör faktiskt jag med men ingen är betjänt av att man hittar på fantasisiffror på förbrukningen för att försöka få folk att tro att saker är bättre än dom faktiskt är.

Så summa summarum. Det finns absolut faktorer utöver kupévärmen som påverkar. Ganska mycket också. Men att påstå att kupévärmen endast har marginell betydelse är att hitta på saker om du inte sitter i en bil som har rutor av Rockwool men då blir det lite svårt att se vägen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har som sagt loggat varje meter av mina hittills 10.000 mil i Norrbotten med elbil så jag vågar påstå att jag har koll på hur mycket den drar i olika temperaturer och vad som påverkar och inte… självklart skiljer det mellan olika bilar men om man i 110 km/h gör av med 170Wh/km på sommaren och 190Wh/km på vintern -10 grader med dubbdäck och snöunderlag så är man hyfsat nära en generell sanning med en Tesla 3 utan värmepump. Skillnaden är då 20Wh/km vilket är lite mindre än 2 kW/h. Är det -30 hamnar man kring 250 Wh/km i samma hastighet. Sänker man till 90-100 klarar man sig kring 220 Wh/km.

Den gamla S85D drog cirka 230 Wh/km när jag körde upp från Uppsala häromveckan. Mellan 4 och 12 minusgrader, ganska bra med snöfall från Umeå och norrut natten mot onsdag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så, räkna med 2,4kW milen på vintern då?

Gäller det generellt över Teslas modellprogram?

Den "elbilsexpert" jag känner har sagt "räkna på 2kW / mil för alla elbilar så är du ganska nära sanningen" Han kör både Tesla och annat, men menar att det stämmer med förvånansvärt små variationer på alla storlekar av normal bil, Tweezy drar mindre, Ford pickisen mer givetvis.
Typ 74kWh användbara i Brooklyns bil, tror jag?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har som sagt loggat varje meter av mina hittills 10.000 mil i Norrbotten med elbil så jag vågar påstå att jag har koll på hur mycket den drar i olika temperaturer och vad som påverkar och inte… självklart skiljer det mellan olika bilar men om man i 110 km/h gör av med 170Wh/km på sommaren och 190Wh/km på vintern -10 grader med dubbdäck och snöunderlag så är man hyfsat nära en generell sanning med en Tesla 3 utan värmepump. Skillnaden är då 20Wh/km vilket är lite mindre än 2 kW/h. Är det -30 hamnar man kring 250 Wh/km i samma hastighet. Sänker man till 90-100 klarar man sig kring 220 Wh/km.

Den gamla S85D drog cirka 230 Wh/km när jag körde upp från Uppsala häromveckan. Mellan 4 och 12 minusgrader, ganska bra med snöfall från Umeå och norrut natten mot onsdag.

På min -21 Model 3 med värmepump så ligger jag några procent lägre än dig i vinter verkar det som, är väldigt sällan jag har en snittförbrukning över 200Wh/km på en arbetsdag, då ska det vara kallare än 15 minusgrader
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På min -21 Model 3 med värmepump så ligger jag några procent lägre än dig i vinter verkar det som, är väldigt sällan jag har en snittförbrukning över 200Wh/km på en arbetsdag, då ska det vara kallare än 15 minusgrader

I samma temperatur (-10) har jag kört Hemavan-Luleå med ett snitt över 40 mil på allt mellan 139 Wh/km och 205 Wh/km. Väglaget och med/motvind har mycket större betydelse än värmen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kia EV6 GT Line med fyrhjulsdrift var jäkligt kul, räckvidden är OK och laddar snabbt.
Tung på pappret men det märktes inte av när man körde.
Ja den var helt klart bland de bättre, men tyckte styrningen var lite vevig/okänslig. Ratten är även lite stor för min smak.
Trevlig körställning.
Gillar den bättre än Ioniq5.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja den var helt klart bland de bättre, men tyckte styrningen var lite vevig/okänslig. Ratten är även lite stor för min smak.
Trevlig körställning.
Gillar den bättre än Ioniq5.
Många moderna bilar (både ICE och EL) har vevig/okänslig styrning, jag har inte grävt djupare i det, men kan det vara bilar med elektriskt styrservo som blir sådana?

Eller har vi kommit till den punkt att folk inte bryr sig om hur bilar beter sig på vägen, folk kör ju inte bil nuförtiden, dom åker ju bara med.

Vi har ju redan folk som tycker att det är besvärligt att behöva välja växel inför en kurva och helst vill slippa tänka på sådant, MED MOTORCYKEL!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Många moderna bilar (både ICE och EL) har vevig/okänslig styrning, jag har inte grävt djupare i det, men kan det vara bilar med elektriskt styrservo som blir sådana?

Eller har vi kommit till den punkt att folk inte bryr sig om hur bilar beter sig på vägen, folk kör ju inte bil nuförtiden, dom åker ju bara med.

Vi har ju redan folk som tycker att det är besvärligt att behöva välja växel inför en kurva och helst vill slippa tänka på sådant, MED MOTORCYKEL!
Många verkar ha nära nog noll toe in. För det minskar ju förbrukning..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top