E-Niro och Kona brukar ha ganska lätt att komma ned till WLTP-förbrukning. Även Tesla, förutsatt att man vet hur man gör (dvs inte navigerar till/via en Supercharger då den då förvärmer batteriet i onödan).
Det där problemet med att man är optimistisk i förbrukningssiffror och därmed räckvidd är ju inget som är unikt för vare sig Tesla eller något annat bilmärke. Det gäller nästan samtliga bilmärken och modeller oavsett dom drivs av batterier, diesel eller bensin.
Problemet ligger i att man skapat en norm för att ange förbrukning som ger utrymme att mer eller mindre fiffla med siffrorna.
Om man måste hyvla bort mönstret på däcken, låta dom torka i 5 år, pumpa dom stenhårt, slänga ut baksätet och alla onödig utrustning ur bilen, köra med minimalt med vätskor i bilen, slå av klimatanläggningen och köra bilen på en rullande landsväg i ett klimatkontrollerat rum för att kunna komma i närheten av de uppgivna förbrukningssiffrorna så har i alla fall jag lite svårt att se att det är relevanta siffror.
Det har ju inte varit någon ovanlighet att man sett att långtester av bensin och dieselbilar visat att dom i praktiken har förbrukat 30-40% mer bränsle än vad tillverkaren anger.
Där är ju problemet att bilarna får lägre skatt om man "ljuger" lite om hur mycket den förbrukar och därigenom släpper ut".
I fallet med elbilar så ligger det snarare i att om man kan få ner de angivna förbrukningssiffrorna lite så kan man ange en längre räckvidd med samma batteri.
Sen är det ju till elbilarnas nackdel att många inte verkar förstå att kallt väder påverkar räckvidd och förbrukning negativt eftersom det går åt energi för att hålla kupén varm.
Om normerna för att ange förbrukning hade varit vettiga så borde det rimligen vara så att man ska kunna ge sig ut på landsvägen, ställa farthållaren och åka dit man ska och när man kommer fram så har bilen förbrukat ungefär så mycket som tillverkaren anger. (plus eventuell värme till kupén i elbilens fall). Kanske borde man ange räckvidden för elbilar både för sommar (typ 15 grader) och för vinter (typ -10 grader) så slipper man ifrån problemet med att folk inte förstår att temperaturen faktiskt påverkar. För bensin och diesel så har man ju inte det problemet riktigt eftersom dom värmer kupén med värme som bilen alltid producerar när man kör.
Normerna för att ange förbrukningen borde helt enkelt vara bättre.
som det är nu så tycker jag förvisso att det är dåligt att tillverkarna optimerar sina siffror på det sätt dom gör men samtidigt förstår jag att dom på alla sätt försöker skaffa sig de konkurrensfördelar dom kan och om dom har en möjlighet att få bättre siffror på papperet så förstår jag att dom tar den möjligheten.
Normerna borde helt enkelt stramas åt och förbättras så att om man sätter sig och åker på en landsväg så ska förbrukningen ligga i närheten av vad tillverkaren anger som förbrukning på landsväg oavsett om bilen sedan drivs från batteri, diesel eller bensin.
Sen är såklart olika tillverkare olika nitiska i det här. Subaru verkar vara notoriskt dåliga på att putsa sina siffror för jag kan köra min på nästan exakt vad dom säger om jag ställer farthållaren på laglig fart medan dom flesta märken drar långt mer än vad tillverkaren säger oavsett hur man försöker hålla ner förbrukningen genom att undvika hög fart, omkörningar och liknande.
Att det blir så mycket liv just kring elbilar har ju att göra med att det trots allt tar lite längre tid att fylla en elbil än en bensin eller dieselbil. Om man gör 1 eller 2 stopp för att fylla på får ju större betydelse om stoppet för att "tanka" tar 30 minuter än om det tar 5.
Sen kan jag ju samtidigt tycka att om du tycker det är ett problem att du måste stanna till i 30 minuter efter 3-4 timmar bakom ratten för att sträcka på benen, ta en kaffe och kanske något att äta så kanske man ska se över sina prioriteringar lite.