Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Många moderna bilar (både ICE och EL) har vevig/okänslig styrning, jag har inte grävt djupare i det, men kan det vara bilar med elektriskt styrservo som blir sådana?

Eller har vi kommit till den punkt att folk inte bryr sig om hur bilar beter sig på vägen, folk kör ju inte bil nuförtiden, dom åker ju bara med.

Vi har ju redan folk som tycker att det är besvärligt att behöva välja växel inför en kurva och helst vill slippa tänka på sådant, MED MOTORCYKEL!
Skrämmande utveckling

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Skulle vara kul att se hur mycket effektivare en Tesla e i samma test.
Att man inte säljer modellanpassade husvagnar där dess bottenplatta dubblerar bilens räckvidd. Fast då lär man fika i 2 timmar istället för att tanka i fem minuter - såvida man inte utökar laddkapaciteten ett par gånger. Ladda bilen med 1 MW, spännande. Då gäller det att saltsprutet inte förstört laddkabel eller kontakteringen mellan bil och husvagn.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant test!
Det mest förvånande i testet var - tom bil utan någon kringutrustning på i 100km/h; 21kWh/100km det är mycket!
Skulle vara kul att se hur mycket effektivare en Tesla e i samma test.

Tesla har nog extremt bra aerodynamik, sätter man en husvagn bakom den lär det ge en motsvarande extremt stor försämring.

För den som inte vill slösa tid på filmen är sammanfattningen här.

Bifogat

• Screenshot_20220213-191209.png
    Screenshot_20220213-191209.png
    1.3 MB · Visningar: 26

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju konstigt, för elbilsägarna kör ju tur och retur fjällen med skotersläp och två snöskotrar på i snöstorm på oplogade vägar med en förbrukning på 1.5kW, och dessutom är det aldrig kö på laddarna så dom hinner inte ens skaka bort droppet när dom har kissat så är batteriet fullt.

Fast min elbilsfanatiske kompis hävdar ju att elbilarna drar minst 2kW/mil, och att laddningarna är skitsega om man rör sig utanför 20-80 spannet på batteriet, eller om det är för kallt, eller om det är för varmt...

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Att man inte säljer modellanpassade husvagnar där dess bottenplatta dubblerar bilens räckvidd. Fast då lär man fika i 2 timmar istället för att tanka i fem minuter - såvida man inte utökar laddkapaciteten ett par gånger. Ladda bilen med 1 MW, spännande. Då gäller det att saltsprutet inte förstört laddkabel eller kontakteringen mellan bil och husvagn.
God idé, självförsörjande på el i vagnen och längre räckvidd ... Men vi har nackdelen med mera vikt, och det är definitivt en begränsande faktor när det gäller att dra vagn när bilen som drar redan är på dryga 2 ton.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är ju konstigt, för elbilsägarna kör ju tur och retur fjällen med skotersläp och två snöskotrar på med en förbrukning på 1.5kW, och dessutom är det aldrig kö på laddarna så dom hinner inte ens skaka bort droppet när dom har kissat så är batteriet fullt.

Fast min elbilsfanatiske kompis hävdar ju att elbilarna drar minst 2kW/mil
50kWh/100km var resultatet i testet ... Så det ska nog vara rejäl nedförsbacke för att ens halvera det:hihi

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
TFL (YouTube) har en del intressanta tester när det gäller släp och elbil.
Beroende på bil och luftmotstånd (ett lätt kåpsläp är värre än en tyngre biltransport) så får man minst räkna med 1/3 av räckvidden man får utan släp.
Mao, I vissa fall ej genomförbart.
En fossilbil påverkas inte på samma sätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
God idé, självförsörjande på el i vagnen och längre räckvidd ... Men vi har nackdelen med mera vikt, och det är definitivt en begränsande faktor när det gäller att dra vagn när bilen som drar redan är på dryga 2 ton.
Det är därför jag vill ha en elektrisk Van, med en säng och en kaffebryggare där bak.

Då kan man sova en stund medans det laddar, och göra eget, gott kaffe när man ska köra igen

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Fast min elbilsfanatiske kompis hävdar ju att elbilarna drar minst 2kW/mil,

” Elbilarna”
Min bensinbilsfanatiske kompis hävdar att alla bensinbilar drar 1l/mil , oavsett storlek på bil eller motor
Ovanstående uttalande låter ungefär lika genomtänkt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
” Elbilarna”
Min bensinbilsfanatiske kompis hävdar att alla bensinbilar drar 1l/mil , oavsett storlek på bil eller motor

Han hävdar att skillnaderna är små om man jämför riktiga bilar (inte glorifierade golfbilar och inte stora Pickuper) han kör själv både Tesla och andra elbilar.

En elbil drar ju inte mer för att den har en större motor, den drar ju dom kilowatt som behövs för att accelerera vikten och hålla den vid konstant hastigher, oavsett om elmotorn är på 50, 100 eller 200kW
Sedan är det mest vindmotstånd och rullmotstånd som varierar

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Med en tung husvagn bakom lär det väl bli som den här. Har läst någonstans om det här testet, man ökade farten och la i extra vikt så testet är inte relevant vad gäller rätt test. Men som sagt, med en tung husvagn som skjuter på...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
” Elbilarna”

Som alltid med elbilar så är det som folk utan erfarenhet ”hört” alltid betydligt mer trovärdigt än vad folk med egen erfarenhet faktiskt vet. Visst är det märkligt?

Hyundai Ioniq av de första generationerna drar sällan mer än 130 Wh/km. Tesla 3 snittar väl kring 150-160 om man nu inte bara ligger och pumpar motorväg på vintern. Tesla S och framförallt X kryper nog upp över 200.

Audi etron och MB EQC drar mer, men de är förstås ombyggda ICE-bilar som väger 500 kg mer än andra bilar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Varför har man plötsligt börjat räkna förbrukning per km.
Är det för att förvilla.
Förr, i min ungdom var det liter per mil, sedan blev det liter per 100km och nu Wh per km. Varför inte kW per 100km?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför har man plötsligt börjat räkna förbrukning per km.
Är det för att förvilla.
Förr, i min ungdom var det liter per mil, sedan blev det liter per 100km och nu Wh per km. Varför inte kW per 100km?
Säkert lika mycket förvillelse som när man gick över från liter/mil till l/100km...

Nä, har ingen aning även om kWh/mil hade funkat precis lika bra. Dock är enheten "mil" svårhanterlig i ett internationellt perspektiv.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det rimliga vore väl ändå att räkna i kilometer per energienhet så en hög siffra är bättre än en låg.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!