Bekymret är att Wh/1km säger inget, man behöver en längre sträcka säg ex 100km för att kunna få ett tillräckligt exakt medeltal.km är ju en SI-enhet, prefixen är ju normalt sett i steg om 1000.
Wh/km är väl därmed en väldigt rimlig måttenhet.
Liter/mil eller liter/100km är däremot inte riktigt enheter som en fysiker väljer med ryggmärgen.
W/1km är väl en fullständigt okej enhet?Bekymret är att Wh/1km säger inget, man behöver en längre sträcka säg ex 100km för att kunna få ett tillräckligt exakt medeltal.
Givetvis kan man ju ha färddatorn och räkna ut resultatet i Wh/km från en längre sträcka, men det är ju som att be om att få fullt med glädjesiffror i omlopp. Det går lätt att få en kort sträcka att se bra ut, men svårt att fakea en lång.
Därför föredrar jag kWh/100km. Mera ärligt på det viset.
Bekymret är att Wh/1km säger inget, man behöver en längre sträcka säg ex 100km för att kunna få ett tillräckligt exakt medeltal.
Givetvis kan man ju ha färddatorn och räkna ut resultatet i Wh/km från en längre sträcka, men det är ju som att be om att få fullt med glädjesiffror i omlopp. Det går lätt att få en kort sträcka att se bra ut, men svårt att fakea en lång.
Därför föredrar jag kWh/100km. Mera ärligt på det viset.
Bensin/Elförbrukning mäts ju enligt WLTP/NEDC som är löjliga körcykler med löjliga snitthastigheter, men i alla fall över en förbestämd sträcka
Jo, men det kräver precis som du skriver att du specificerar att det är ett medeltal över en viss sträcka, då är Wh/km är en helt okej enhet.W/1km är väl en fullständigt okej enhet?
Min bil drar 0,9 l/mil, det innebär ju inte att jag mäter endast en mil, oftast mäter jag på en full tank (60 mil)
Jo, och nej på samma gång. Enheten är helt korrekt på alla vis, men den ger spelrum för tillverkare/testare att använda ett väldigt litet mätområde för resultatet. Används en enhet som har ett större mätområde så blir det automatiskt mera exakt.Din tolkning är inte särskilt ingenjörsmässig.
Tänker du likadant med hastigheten när du kör bil? Eller kan det tänkas att du tex kör 90 km/h under kortare eller längre tid än 1 timme?
Jo exakt. Jag hade lunchrast på 0,5 timmar idag, eller om man vill vara mer exakt 1/17520-dels år. Min kollega är inte så noga med sina raster så han tog 30 minuter. En gång jobbade jag med en som tog rast i 1800 sekunder. Galet vad folk är slarviga.Jo, och nej på samma gång. Enheten är helt korrekt på alla vis, men den ger spelrum för tillverkare/testare att använda ett väldigt litet mätområde för resultatet. Används en enhet som har ett större mätområde så blir det automatiskt mera exakt.
Jag jobbade åt kommunen en gång, vi hade lunchrast mellan 11 och 12, men gubbarna var inte så noga med minuterna så dom gick på rast 59 minuter i 11 och hade rast till 59 minuter över 12.Jo exakt. Jag hade lunchrast på 0,5 timmar idag, eller om man vill vara mer exakt 1/17520-dels år. Min kollega är inte så noga med sina raster så han tog 30 minuter. En gång jobbade jag med en som tog rast i 1800 sekunder. Galet vad folk är slarviga.
Varför skulle enheten påverka på det sättet. Den är ju bara en enhet. Det som är intressant är ju mätmetoden. Om du bara specar en enhet och inte någon mätmetod så kan man ju även med l/100km helt enkelt bara släppa en bil från ett flygplan på 10 000 meters höjd och räkna ut hur mycket bränsle den förbrukade på att falla till marken.Jo, men det kräver precis som du skriver att du specificerar att det är ett medeltal över en viss sträcka, då är Wh/km är en helt okej enhet.
Mil är även en enhet som endast används i Skandinavien, inte i hela Norden ... Låter helt märkligt i mina öron med 0.9l/10km, det heter ju 9l/100km. Men alla dessa enheter är precis lika vetenskapligt korrekta, förutom amerikanernas stendumma MPGs ...
Jo, och nej på samma gång. Enheten är helt korrekt på alla vis, men den ger spelrum för tillverkare/testare att använda ett väldigt litet mätområde för resultatet. Används en enhet som har ett större mätområde så blir det automatiskt mera exakt.
Dessutom är det ju den enhet som batteristorleken på bilen anges i, den har ett 100kW batteri, den drar 2kW per mil, alltså tar man sig 50 mil.Man laddar och betalar energi i kWh, så förbrukning i kWh/”lagom lång sträcka” är rimligt.
Och de flesta är vana med fossilförbrukning i liter/100km.
Dvs kWh/100km är naturligt enl mig.
100 kWh batteri samt 2 respektive 3 kWh per mil menar du.Dessutom är det ju den enhet som batteristorleken på bilen anges i, den har ett 100kW batteri, den drar 2kW per mil, alltså tar man sig 50 mil.
Är det vinter och den drar 3kW så tar man sig istället 33 mil.
Enkla enheter ger enkel matematik
100 kWh batteri samt 2 respektive 3 kWh per mil menar du.
Energimängd i batteriet och energiförbrukning per mil.
Menar du att volym(liter) är samma sak som effekt(kW)? Litertimmar är ingen energimängd. Vad är det ens ett uttryck för? Det är ett helt annat sätt att uttrycka förbrukning, volym/sträcka och energi/sträcka.Min bil har en tank på 50Litertimmar och den drar 0.9Litertimmar/milen
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |