Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu närmar vi oss pudelns kärna för skatteuttaget för olika energislag. I någon slags rättvisetänk så skulle man kunna ha en viss skattesats per energimängd och sen är det upp till användaren att välja hur mycket man förbrukar. En liter bensin innehåller strax över 9 kWh vilket gör att skatten bör vara 9 ggr så hög som för en kWh elenergi.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det någon som har koll på hur stora förlusterna är när man laddar en elbil? Det verkar ju ta längre och längre tid att ladda ju närmare 100% man kommer, medan småslattar med halvtomt batteri går fortare. Är det för att batteriet inte orkar ta emot så höga strömmar på slutet, eller för att förlusterna ökar? Om man ska ladda fullt, säg 50kWh, hur många kWh går det åt på elmätaren?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någon som har koll på hur stora förlusterna är när man laddar en elbil? Det verkar ju ta längre och längre tid att ladda ju närmare 100% man kommer, medan småslattar med halvtomt batteri går fortare. Är det för att batteriet inte orkar ta emot så höga strömmar på slutet, eller för att förlusterna ökar? Om man ska ladda fullt, säg 50kWh, hur många kWh går det åt på elmätaren?
Jag har inte lyckats få fram några sådana siffror, men helt klart "går det tungt på slutet"
Men IOM att laddaren känner av det så försöker den inte trycka på heller.

Förluster finns alltid, hur stora dom är beror på vem du frågar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har inte lyckats få fram några sådana siffror, men helt klart "går det tungt på slutet"
Men IOM att laddaren känner av det så försöker den inte trycka på heller.

Förluster finns alltid, hur stora dom är beror på vem du frågar.
Ja, frågar man elbilsfanatikerna så är förlusterna noll, nästan så att man får mer kräm i batteriet än man stoppar in, och man får nästan betalt medan man laddar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Laddare drar ju ner strömmen när batteriet börjar bli mer fulladdat.

Hur det är med förlusterna vågar jag inte säga säkert men gissningsvis ökar dom på slutet för det är där på slutet som batterierna brukar bli varmare enligt min erfarenhet. Förlusterna omvandlas ju till just värme.
Kanske därför som laddare är programmerade att dra ner strömmen på slutet så att batteriet inte ska bli för varmt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Laddare drar ju ner strömmen när batteriet börjar bli mer fulladdat.

Hur det är med förlusterna vågar jag inte säga säkert men gissningsvis ökar dom på slutet för det är där på slutet som batterierna brukar bli varmare enligt min erfarenhet. Förlusterna omvandlas ju till just värme.
Kanske därför som laddare är programmerade att dra ner strömmen på slutet så att batteriet inte ska bli för varmt.
Men behöver inte batteriet komma upp i en viss temperatur för att laddas effektivt också? Det tar ju i så fall också energi. Och det krävs ju en del energi att värma några hundra kg batteri.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt riktigt att batteriladdning går långsammare på slutet. Det blir trängre mellan elektronerna som någon sade. Snabbaste laddning har man typiskt sett mellan 7-8% och kanske 65%.
Temperaturen är relevant och man vill ha en temperatur på någonstans kring 35-55 grader för effektivaste laddning. Moderna bilar har effektiv värmning och kylning så det sköts automatiskt.

På min Tesla toppar effekten på 250 kW mellan 8 och kanske 20%, sedan viker kurvan nedåt och passerar 100 kW vid ungefär 65% och då är man på väg till nästa laddstation... På så sätt får man kortast total restid. Dvs en kort laddning var 20-e mil är effektivare än en lång var 40-e.

Förluster är en annan femma och typiskt sett så är de störst om man försöker ladda ett kallt batteri med låg effekt, tex hemma. Är det 25 minusgrader kan det ju ta ett antal timmar innan batteriet är så varmt att det börjar ladda när man laddar med 220V enfas 10A. Lösningen på det är naturligtvis att koppla in laddaren direkt när man kommer fram och batteriet är varmt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, frågar man elbilsfanatikerna så är förlusterna noll, nästan så att man får mer kräm i batteriet än man stoppar in, och man får nästan betalt medan man laddar...
Det har jag aldrig hört eller läst någonstans, däremot så ligger nog laddförlusterna på ungefär 2-5% om man nu inte anstränger sig för att minimera dem... En del av "förlusterna" blir förstås värme som i sin tur medför att räckvidden inte påverkas särskilt mycket vid kyla.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Helt riktigt att batteriladdning går långsammare på slutet. Det blir trängre mellan elektronerna som någon sade. Snabbaste laddning har man typiskt sett mellan 7-8% och kanske 65%.
Temperaturen är relevant och man vill ha en temperatur på någonstans kring 35-55 grader för effektivaste laddning. Moderna bilar har effektiv värmning och kylning så det sköts automatiskt.

På min Tesla toppar effekten på 250 kW mellan 8 och kanske 20%, sedan viker kurvan nedåt och passerar 100 kW vid ungefär 65% och då är man på väg till nästa laddstation... På så sätt får man kortast total restid. Dvs en kort laddning var 20-e mil är effektivare än en lång var 40-e.

Förluster är en annan femma och typiskt sett så är de störst om man försöker ladda ett kallt batteri med låg effekt, tex hemma. Är det 25 minusgrader kan det ju ta ett antal timmar innan batteriet är så varmt att det börjar ladda när man laddar med 220V enfas 10A. Lösningen på det är naturligtvis att koppla in laddaren direkt när man kommer fram och batteriet är varmt.
Det har jag aldrig hört eller läst någonstans, däremot så ligger nog laddförlusterna på ungefär 2-5% om man nu inte anstränger sig för att minimera dem... En del av "förlusterna" blir förstås värme som i sin tur medför att räckvidden inte påverkas särskilt mycket vid kyla.
Är du ironisk igen eller seriös?

Tidigare har du hävdad att 11kw delat på tio bilar funkar bra. Så 1,1kw per bil i snitt. Om det tar flera timmar innan 2,2-2,3kw börjar ladda, hur många timmar tar det då med 1,1kw? Eller 1,045kw blir det efter 5% förlust.

Hur kan det endast vara upp till 5% förlust när du laddar ”ett antal timmar” innan bilen ens tar laddning? Det låter som en betydande förlust. X timmar förvärmning och sedan X timmar laddning blir 50% förlust.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har jag aldrig hört eller läst någonstans, däremot så ligger nog laddförlusterna på ungefär 2-5% om man nu inte anstränger sig för att minimera dem... En del av "förlusterna" blir förstås värme som i sin tur medför att räckvidden inte påverkas särskilt mycket vid kyla.

Jag är väldigt nyfiken på de förluster som blir annat än värme? Vad blir det av den energin?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är väldigt nyfiken på de förluster som blir annat än värme? Vad blir det av den energin?
Allt blir givetvis värme, men den största delen blir i det fallet alltså "nyttig" värme...

Frågar du bara för att tjafsa om oväsentligheter eller för att du verkligen vill veta något om hur elbilar funkar?
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Kör själv elbil och har märkt att få pratar om laddförluster. Många nya elbilsägare tror det är fel på bilen eller laddstolpen när batteriet laddas med mindre än dom betalar för.

Jag kör inte bilen på natten och har därför inte haft några problem med att ladda långsamt hemma med vanlig 230V laddare på nätterna. Om elpriserna sticker iväg så kanske det ändå vore värt att investera i laddbox beroende på hur mycket mindre laddförlusterna är. Har någon hittat information eller jämförelser så man kan läsa på mer om det?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Allt blir givetvis värme, men den största delen blir i det fallet alltså "nyttig" värme...

Frågar du bara för att tjafsa om oväsentligheter eller för att du verkligen vill veta något om hur elbilar funkar?
Är du ironisk eller seriös?

Du har flera gånger tagit upp ditt typexempel på hur ”folk” laddar. Köra 2-4 mil per dag och sedan ladda i 14-16 timmar. Hur är 14-16 timmars värmeförluster ”nyttig” värme? Jag köper att det är bra någon timme innan man ska iväg men 14-16 timmar är inte nyttigt alls. Det är förlust, eller ”förlust” som du skriver.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör själv elbil och har märkt att få pratar om laddförluster. Många nya elbilsägare tror det är fel på bilen eller laddstolpen när batteriet laddas med mindre än dom betalar för.

Jag kör inte bilen på natten och har därför inte haft några problem med att ladda långsamt hemma med vanlig 230V laddare på nätterna. Om elpriserna sticker iväg så kanske det ändå vore värt att investera i laddbox beroende på hur mycket mindre laddförlusterna är. Har någon hittat information eller jämförelser så man kan läsa på mer om det?

Jag skulle nog investera i en laddbox i vilket fall.
Det finns ju dom som hävdar att "granny-charging" dvs med 110/240V sakta men länge är sämre för batterierna än att trycka på lite.

Jag har ju redan trefas på väggen där bilen kan stå, så teoretiskt sett skulle jag ju kunna koppla in laddboxen med handske, så går det att ta med sig den också.
(IOFS tror jag inte att det är tillåtet)

Sen bara en sån sak som att det faktiskt är lönt att koppla in en wallbox medans man går in och äter.
Skulle man ha timdebitering på elen så är det ju givet med laddbox så att man kan ställa den att ladda dom billigaste timmarna på natten
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag skulle nog investera i en laddbox i vilket fall.
Det finns ju dom som hävdar att "granny-charging" dvs med 110/240V sakta men länge är sämre för batterierna än att trycka på lite.

Jag har ju redan trefas på väggen där bilen kan stå, så teoretiskt sett skulle jag ju kunna koppla in laddboxen med handske, så går det att ta med sig den också.
(IOFS tror jag inte att det är tillåtet)

Sen bara en sån sak som att det faktiskt är lönt att koppla in en wallbox medans man går in och äter.
Skulle man ha timdebitering på elen så är det ju givet med laddbox så att man kan ställa den att ladda dom billigaste timmarna på natten
Finns flertalet laddboxar med trefashandske/cee. I mesta möjliga fall ska man ta en sån med inbyggd jfb som hanterar dc backström så blir det extra säkert.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Håller på och rättar till några gamla synder med elinstallationen från förrförra ägaren av huset och skall byta ut elkabeln till garaget. När jag nu ändå gör detta tänkte jag passa på och förbereda så jag lätt kan koppla in laddbox senare, kanske till och med installera en, även om jag inte har elbil ännu.

Vid valet av 2,5 mm2(klarar upp till 16A) eller 6 mm2 (klarar upp till 25A) kabel tänker jag att det är lika bra att gå på med grövre dimension för att framtidssäkra. Eller överdriver jag? Har bara 16A huvudsäkring till hela fastigheten idag, men vid installation av laddbox tänker jag att jag kanske börjar med en box med lastbalansering för att se hur det funkar, men vill sedan enkelt kunna uppgradera huvudsäkringen till 20A eller 25A vid behov.

Mina kommande behov för en elbil tänker jag iaf just nu är att jag minst på en laddning över natten vill kunna täcka en arbetsdags pendling (ca 13-15 mil) och sedan minst 15 mil till utan att behöva ladda om, som marginal för akuta grejer.

Sen har jag förstås andra elförbrukare i garaget/verkstaden också. Luftvärmepump går ju hela tiden under vintern. Kompressor och lite andra verktyg med hög effekt går förstås endast vid behov och sannolikt inte mitt i natten när man laddar bilen.
 
Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bostadsrättsförening jag har lite insyn i skulle göra om parkeringen/motorvärmarna.

Jag föreslog för en av dom boende att dom skulle dra tillräckligt tjock kabel till dom nya motorvärmarstolparna så att man kunde byta ut huvudet på stolpen mot en laddbox.

Meterkostnaden för kabeln bli IOFS dyrare men dom slipper gräva upp och lägga ny kabel när det blir aktuellt med laddboxar i framtiden.
Jag tror att grävningen är den stora kostnaden.
Det skadar inte att framtidssäkra när man ändå gör jobbet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En bostadsrättsförening jag har lite insyn i skulle göra om parkeringen/motorvärmarna.

Jag föreslog för en av dom boende att dom skulle dra tillräckligt tjock kabel till dom nya motorvärmarstolparna så att man kunde byta ut huvudet på stolpen mot en laddbox.

Meterkostnaden för kabeln bli IOFS dyrare men dom slipper gräva upp och lägga ny kabel när det blir aktuellt med laddboxar i framtiden.
Jag tror att grävningen är den stora kostnaden.
Det skadar inte att framtidssäkra när man ändå gör jobbet.
Ja, det är lite så jag tänker. Rör sig om uppskattningsvis 20 meter så det är ju inga astronomiska avstånd det handlar om, med tanke på meterpriset för grövre kabel.

Förhoppningen är visserligen att kunna dra kabeln i befintligt kabelrör, men det där kan man ju aldrig vara säker på att det funkar och då tvingas man gräva. Blir det aktuellt att gräva kommer jag dock göra det själv.

Sen kan förstås grövre kabel i sig göra det svårare att få den genom kabelröret. Skall dra en fiberkabel till garaget samtidigt som är tänkt att ligga i samma rör. Finns det ingen draglina blir det väl att dra in de nya kablarna med hjälp av de gamla när man drar ut dem.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Håller på och rättar till några gamla synder med elinstallationen från förrförra ägaren av huset och skall byta ut elkabeln till garaget. När jag nu ändå gör detta tänkte jag passa på och förbereda så jag lätt kan koppla in laddbox senare, kanske till och med installera en, även om jag inte har elbil ännu.

Vid valet av 2,5 mm2(klarar upp till 16A) eller 6 mm2 (klarar upp till 25A) kabel tänker jag att det är lika bra att gå på med grövre dimension för att framtidssäkra. Eller överdriver jag? Har bara 16A huvudsäkring till hela fastigheten idag, men vid installation av laddbox tänker jag att jag kanske börjar med en box med lastbalansering för att se hur det funkar, men vill sedan enkelt kunna uppgradera huvudsäkringen till 20A eller 25A vid behov.

Mina kommande behov för en elbil tänker jag iaf just nu är att jag minst på en laddning över natten vill kunna täcka en arbetsdags pendling (ca 13-15 mil) och sedan minst 15 mil till utan att behöva ladda om, som marginal för akuta grejer.

Sen har jag förstås andra elförbrukare i garaget/verkstaden också. Luftvärmepump går ju hela tiden under vintern. Kompressor och lite andra verktyg med hög effekt går förstås endast vid behov och sannolikt inte mitt i natten när man laddar bilen.
Jag tänker att du mlm vet ditt behov, så räkna bakvägen och lägg till lite för marginal/framtid.

Vill du ladda 30 mil(15+15) på 8 timmar och höftar förbrukningen till 2 kWh/mil så innebär det att du vill kunna pytsa in 60 kWh under dessa 8 timmar.
Motsvaras då av en laddeffekt på 7,5 kW.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det större problemet där är nog i så fall att alla har en telefon med android eller iOS som loggar väldigt mycket av vart man är
Man har funnit att även om en smarttelefon saknar SIM-kort men är påslagen loggas platsdata internt och tankas upp när antingen ett SIM monteras eller över WiFi.
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top