Håller på och rättar till några gamla synder med elinstallationen från förrförra ägaren av huset och skall byta ut elkabeln till garaget. När jag nu ändå gör detta tänkte jag passa på och förbereda så jag lätt kan koppla in laddbox senare, kanske till och med installera en, även om jag inte har elbil ännu.
Vid valet av 2,5 mm2(klarar upp till 16A) eller 6 mm2 (klarar upp till 25A) kabel tänker jag att det är lika bra att gå på med grövre dimension för att framtidssäkra. Eller överdriver jag? Har bara 16A huvudsäkring till hela fastigheten idag, men vid installation av laddbox tänker jag att jag kanske börjar med en box med lastbalansering för att se hur det funkar, men vill sedan enkelt kunna uppgradera huvudsäkringen till 20A eller 25A vid behov.
Mina kommande behov för en elbil tänker jag iaf just nu är att jag minst på en laddning över natten vill kunna täcka en arbetsdags pendling (ca 13-15 mil) och sedan minst 15 mil till utan att behöva ladda om, som marginal för akuta grejer.
Sen har jag förstås andra elförbrukare i garaget/verkstaden också. Luftvärmepump går ju hela tiden under vintern. Kompressor och lite andra verktyg med hög effekt går förstås endast vid behov och sannolikt inte mitt i natten när man laddar bilen.