Elbil eller inte?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tänker att du mlm vet ditt behov, så räkna bakvägen och lägg till lite för marginal/framtid.

Vill du ladda 30 mil(15+15) på 8 timmar och höftar förbrukningen till 2 kWh/mil så innebär det att du vill kunna pytsa in 60 kWh under dessa 8 timmar.
Motsvaras då av en laddeffekt på 7,5 kW.
Ja, med 16A, trefas, borde det ju räcka utan problem och det går lätt att räkna ut. Funderar mer på om det kan finnas saker att ifrågasätta i mina antaganden.

En sak som jag glömde nämna är att jag är nyfiken på framtida teknik med Vehicle-to-Home och Vehicle-to-Grid. Skulle ju också kunna bli aktuellt med solceller, i såna fall mest troligt på just garaget. Samtidigt kanske det inte är så relevant iofs. Även om jag matar elen åt andra hållet, från garaget till huset, har jag svårt att se varför det skulle överstiga 16A och gissar att såväl batteri som solceller snarare blir flaskhalsen i det fallet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, med 16A, trefas, borde det ju räcka utan problem och det går lätt att räkna ut. Funderar mer på om det kan finnas saker att ifrågasätta i mina antaganden.

En sak som jag glömde nämna är att jag är nyfiken på framtida teknik med Vehicle-to-Home och Vehicle-to-Grid. Skulle ju också kunna bli aktuellt med solceller, i såna fall mest troligt på just garaget. Samtidigt kanske det inte är så relevant iofs. Även om jag matar elen åt andra hållet, från garaget till huset, har jag svårt att se varför det skulle överstiga 16A och gissar att såväl batteri som solceller snarare blir flaskhalsen i det fallet.
Ja 3-fas, 16 A dvs 11 kW kommer man väl långt med säger jag som inte har elbil.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det har jag aldrig hört eller läst någonstans, däremot så ligger nog laddförlusterna på ungefär 2-5% om man nu inte anstränger sig för att minimera dem... En del av "förlusterna" blir förstås värme som i sin tur medför att räckvidden inte påverkas särskilt mycket vid kyla.
Laddförlusterna är nog mer än dubbelt det du påstår. Bjørn Nyland mätte väl upp ~ 12% förluster när han testade ladda sin Tesla Model 3 på olika vis.
Länk till testet
Jag klippte ut resultatet för den som e lat.
Screenshot_20220216-225449-01.jpeg
Här är andra siffror från ett tyskt test.
https://www.smart2zero.com/en/up-to-25-energy-loss-when-charging-electric-vehicles-tests-show/
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Till DC-siffrorna måste man lägga till effektiviteten för likriktningen. De likriktare jag känner till har en effektivitet på drygt 80% som bäst men jag antar att det finns de som är bättre, i annat fall förstår jag inte hur man kan få så hög effektivitet som AC-siffrorna visar.

Mvh,
Ingvar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Till DC-siffrorna måste man lägga till effektiviteten för likriktningen. De likriktare jag känner till har en effektivitet på drygt 80% som bäst men jag antar att det finns de som är bättre, i annat fall förstår jag inte hur man kan få så hög effektivitet som AC-siffrorna visar.

Mvh,
Ingvar
Likriktaren sitter ju i bilen vid AC-laddning så jämför man vad laddboxen givit och vad batteriet tagit emot så är dessa förluster medräknade.

Dock är det svårt att veta hur mycket batteriet faktiskt tagit emot. BMSen har ju en uppskattning som Björn använder sig av i sitt test men vem vet hur rätt den har?
Inte ens om man laddar ur batteriet helt i ett lab och mäter strömmen vet man exakt hur mycket batteriet höll eftersom det blir förluster även vid urladdning. Räknar man även dessa som laddförluster blir det förstås mer exakt men då ska man bestämma sig för hur snabbt man ska ladda ur eftersom även det påverkar.
Kontentan är att det är svårt att säga exakt men det effektivaste bör vara att ladda snabbt nog för att batteriet ska bli lagom varmt utan att behöva aktiv kylning. Då får man fråga sig vilken temperatur som är optimal för just min bils batterikemi.

Personligen kommer jag ladda med vad som är lämpligt att ta ut ur min elinstallation hemma, ta viss hänsyn till spotpriset och vara glad över att jag har en så pass låg bränslekostnad med elbil att förbrukning och effektivitet inte spelar någon större roll.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Håller på och rättar till några gamla synder med elinstallationen från förrförra ägaren av huset och skall byta ut elkabeln till garaget. När jag nu ändå gör detta tänkte jag passa på och förbereda så jag lätt kan koppla in laddbox senare, kanske till och med installera en, även om jag inte har elbil ännu.

Vid valet av 2,5 mm2(klarar upp till 16A) eller 6 mm2 (klarar upp till 25A) kabel tänker jag att det är lika bra att gå på med grövre dimension för att framtidssäkra. Eller överdriver jag? Har bara 16A huvudsäkring till hela fastigheten idag, men vid installation av laddbox tänker jag att jag kanske börjar med en box med lastbalansering för att se hur det funkar, men vill sedan enkelt kunna uppgradera huvudsäkringen till 20A eller 25A vid behov.

Mina kommande behov för en elbil tänker jag iaf just nu är att jag minst på en laddning över natten vill kunna täcka en arbetsdags pendling (ca 13-15 mil) och sedan minst 15 mil till utan att behöva ladda om, som marginal för akuta grejer.

Sen har jag förstås andra elförbrukare i garaget/verkstaden också. Luftvärmepump går ju hela tiden under vintern. Kompressor och lite andra verktyg med hög effekt går förstås endast vid behov och sannolikt inte mitt i natten när man laddar bilen.
Jag tänker att en laddbox med lastbalansering/effektvakt ser till att inte huvudsäkringen överbelastas och då vill du inte ha undercentralen i garaget klenare avsäkrad än så med risk att du drar den säkringen med laddning och övriga förbrukare i garaget.
Jag kommer normalt inte ladda på dagen eller svetsa på natten men jag tyckte inte det var värt den lilla extrakostnaden att inte kunna göra det.
Jag kommer dessutom vilja ladda med 11kW samtidigt som värmepump och div småförbrukare går så 16A är i minsta laget.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så en Model 3 LR har 25% laddförluster. Om man (med viss logisk rätta) bedömer att elen kommer från ett gaskraftverk (för elbilen utgör den där topplatsen vi rent praktiskt kan välja bort), Hur många KWh/100km kommer vi tillslut upp i?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är du ironisk eller seriös?

Du har flera gånger tagit upp ditt typexempel på hur ”folk” laddar. Köra 2-4 mil per dag och sedan ladda i 14-16 timmar. Hur är 14-16 timmars värmeförluster ”nyttig” värme? Jag köper att det är bra någon timme innan man ska iväg men 14-16 timmar är inte nyttigt alls. Det är förlust, eller ”förlust” som du skriver.

Du har missuppfattat totalt. Det finns ju andra källor att tillgå om du verkligen är intresserad men det krävs inte 14-16 timmar för att ladda i några få kilowattimmar. Däremot har man i många fall MÖJLIGHETEN att ladda så länge i de fall man har låg effekt och har kört längre sträckor under dagen.

Laddar man när batteriet är varmt blir det mindre förluster, laddar man med högre effekt blir det mindre förluster såvida det inte blir för varmt osv osv. Vanlig fysik.

Det är dessutom så att man som Teslaägare struntar ganska mycket i detta eftersom man på Teslas Supercharger bara betalar för den ström man verkligen får in i batteriet. Det man då kallar för transmissionsförluster dvs värme ingår i totaldealen.

Inget man behöver hålla reda på men naturligtvis loggas även dylika förluster i de appar som intresserade elbilsägare använder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så en Model 3 LR har 25% laddförluster. Om man (med viss logisk rätta) bedömer att elen kommer från ett gaskraftverk (för elbilen utgör den där topplatsen vi rent praktiskt kan välja bort), Hur många KWh/100km kommer vi tillslut upp i?

Kan vi inte utgå från att vi laddar med en såndär liten kamin som kan ladda USB-grunkor? Och så eldar vi med nya bildäck.

Elbil är ju inte alls bra!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har missuppfattat totalt. Det finns ju andra källor att tillgå om du verkligen är intresserad men det krävs inte 14-16 timmar för att ladda i några få kilowattimmar. Däremot har man i många fall MÖJLIGHETEN att ladda så länge i de fall man har låg effekt och har kört längre sträckor under dagen.

Laddar man när batteriet är varmt blir det mindre förluster, laddar man med högre effekt blir det mindre förluster såvida det inte blir för varmt osv osv. Vanlig fysik.

Det är dessutom så att man som Teslaägare struntar ganska mycket i detta eftersom man på Teslas Supercharger bara betalar för den ström man verkligen får in i batteriet. Det man då kallar för transmissionsförluster dvs värme ingår i totaldealen.

Inget man behöver hålla reda på men naturligtvis loggas även dylika förluster i de appar som intresserade elbilsägare använder.
Det har postats flera inlägg som visat att 2-5% förluster är orimligt. Totalt ser det ut som, lågt räknat, minst 15%. Det är väl inget att hymla om? Fortfarande bättre än förlusterna för bensin.

Teslaägare får givetvis ingenting gratis. Antingen har de betalat den marginalen när de köpte bilen eller när de köper elen. Tesla är ett välmående företag och bedriver inte välgörenhet. Oavsett vem som betalar så är det fortfarande förlust vi talar om.

11kw till 10 bilar räcker gott, mer el behövs inte sades det. Du verkar backa mer och mer från det. Du kanske var ironisk igen?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle nog investera i en laddbox i vilket fall.
Det finns ju dom som hävdar att "granny-charging" dvs med 110/240V sakta men länge är sämre för batterierna än att trycka på lite.

Jag har ju redan trefas på väggen där bilen kan stå, så teoretiskt sett skulle jag ju kunna koppla in laddboxen med handske, så går det att ta med sig den också.
(IOFS tror jag inte att det är tillåtet)

Sen bara en sån sak som att det faktiskt är lönt att koppla in en wallbox medans man går in och äter.
Skulle man ha timdebitering på elen så är det ju givet med laddbox så att man kan ställa den att ladda dom billigaste timmarna på natten
Min bil kommer med en kabel som kopplas till 3-fas 16A CEE vägguttag. Det finns en kloss på kabeln som agerar laddbox. Motsvarande finns att köpa på eftermarknaden också så klart och är helt lagligt.
Dessutom går det att programmera bilen att starta laddningen när elen är "billig" så den funktionaliteten måste jag inte ha i boxen.
Hemma kommer jag på lite sikt ändå installera en box för att få lastbalansering/effektövervakning men på sommarstugan blir det vägguttag 3X16A. Dock har vi 16A huvudsäkring där så det blir att ställa ner laddströmmen men vi kör aldrig långa sträckor flera dagar i rad med stugan som utgångspunkt så det spelar ingen roll.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Så en Model 3 LR har 25% laddförluster. Om man (med viss logisk rätta) bedömer att elen kommer från ett gaskraftverk (för elbilen utgör den där topplatsen vi rent praktiskt kan välja bort), Hur många KWh/100km kommer vi tillslut upp i?
Man räknar med att det allmänna elnätet har en effektivitet på ~80% hos slutkund om jag kommer ihåg siffrorna rätt från skoltiden. (5-10% förlust i stamnätet + 10-15% i kraftverken)

Så en elbil har en "well to wheel" effektivitet på ~65% vilket är riktigt bra siffror jämfört med andra energilösningar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hemma harf vi laddbox på väggen. 3x16A så det räcker även til en riktig elbil framöver.
Kan nog uppgraderas till mer kräm omjag byter ledningen fram. Har 25A huvudsäkringar 5 meter från boxen.
I stugan har vi en 3x16A CEE-handske på väggen och så lastbalanserar jag genom att ha ett trippeluttag anslutet med en fas till varje 230V-uttag. Så skulle jag råka välja fasen där värmepumpen eller spisen eller något annat går så flyttar jag bara till nästa uttag.
Nu har jag ju lärt mig vilket som alltid funkar.
Hade det inte varit så dyrt och jag är lite missnöjd med CTEK så hade en sådan här stått på inköpslistan till stugen https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/njord-go
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Likriktaren sitter ju i bilen vid AC-laddning så jämför man vad laddboxen givit och vad batteriet tagit emot så är dessa förluster medräknade.

Ja det är precis det jag menar, vid AC-laddning så måste strömmen likriktas.

Ett systems verkningsgrad är produkten av verkningsgraden av dess komponenter. Det innebär att om verkningsgraden på en likriktare är drygt 80% så kan alltså inte verkningsgraden på hela systemet vara högre än så. Jag förstår därför inte tabellen vilket är anledningen till att jag antar att det finns effektivare likriktare.

Är det någon som känner till något sätt att likrikta som är väsentligt effektivare än drygt 80%?

Mvh,
Ingvar
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hemma harf vi laddbox på väggen. 3x16A så det räcker även til en riktig elbil framöver.
Kan nog uppgraderas till mer kräm omjag byter ledningen fram. Har 25A huvudsäkringar 5 meter från boxen.
I stugan har vi en 3x16A CEE-handske på väggen och så lastbalanserar jag genom att ha ett trippeluttag anslutet med en fas till varje 230V-uttag. Så skulle jag råka välja fasen där värmepumpen eller spisen eller något annat går så flyttar jag bara till nästa uttag.
Nu har jag ju lärt mig vilket som alltid funkar.
Hade det inte varit så dyrt och jag är lite missnöjd med CTEK så hade en sådan här stått på inköpslistan till stugen https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/njord-go
Den där såg inte dum ut. Bättre än shuko-uttag med tanke på belastningen över tid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den där såg inte dum ut. Bättre än shuko-uttag med tanke på belastningen över tid.
Ja, Schuko uttag ska man nog se som en nödlösning, framförallt bör man byta ut det man tänker ladda ifrån så att man får ett fräscht uttag av god lvalitet, inte ett som husets tidigare ägare har stoppat en saltslaskig motorvärmarkabel i tidigare.

Jag har flera trefas till 3x16A Schucko adaptrar vilket jag skulle kunna tänka mig att använda tillfälligt, om jag får besöka av någon med elbil, men ska jag ha elbil själv blir det väggbox
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har postats flera inlägg som visat att 2-5% förluster är orimligt. Totalt ser det ut som, lågt räknat, minst 15%. Det är väl inget att hymla om? Fortfarande bättre än förlusterna för bensin.

Teslaägare får givetvis ingenting gratis. Antingen har de betalat den marginalen när de köpte bilen eller när de köper elen. Tesla är ett välmående företag och bedriver inte välgörenhet. Oavsett vem som betalar så är det fortfarande förlust vi talar om.

11kw till 10 bilar räcker gott, mer el behövs inte sades det. Du verkar backa mer och mer från det. Du kanske var ironisk igen?

Backar ingenstans, det handlar om olika frågor. Men du klarar uppenbarligen inte av att följa ganska enkla resonemang och jag är inte intresserad av ändlös diskussion kring dina egna missförstånd.

”Ingår i dealen” innefattar precis de förlusterna och som sagt har jag för egen del långtidsdata på laddförlusterna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Backar ingenstans, det handlar om olika frågor. Men du klarar uppenbarligen inte av att följa ganska enkla resonemang och jag är inte intresserad av ändlös diskussion kring dina egna missförstånd.

”Ingår i dealen” innefattar precis de förlusterna och som sagt har jag för egen del långtidsdata på laddförlusterna.

vad har du för mätutrustning som klarar av att mäta laddförlusterna?

Du mäter alltså strömmen och loggar kontinuerligt både från vägguttaget när du laddar och sedan strömmen ut från bilens batteri till motorn? Vad har du för mätfrekvens på dina datasamplingar?

Skulle du möjligtvis vilja dela med dig av ett dygn eller rent av en veckas data?
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top