Raderad medlem 51742
Guest
Ja, med 16A, trefas, borde det ju räcka utan problem och det går lätt att räkna ut. Funderar mer på om det kan finnas saker att ifrågasätta i mina antaganden.Jag tänker att du mlm vet ditt behov, så räkna bakvägen och lägg till lite för marginal/framtid.
Vill du ladda 30 mil(15+15) på 8 timmar och höftar förbrukningen till 2 kWh/mil så innebär det att du vill kunna pytsa in 60 kWh under dessa 8 timmar.
Motsvaras då av en laddeffekt på 7,5 kW.
En sak som jag glömde nämna är att jag är nyfiken på framtida teknik med Vehicle-to-Home och Vehicle-to-Grid. Skulle ju också kunna bli aktuellt med solceller, i såna fall mest troligt på just garaget. Samtidigt kanske det inte är så relevant iofs. Även om jag matar elen åt andra hållet, från garaget till huset, har jag svårt att se varför det skulle överstiga 16A och gissar att såväl batteri som solceller snarare blir flaskhalsen i det fallet.