Bra inlägg med mycket fakta! Bra siffror på växelriktarna! Över 93% under ideala förhålladen är mer än godkänt. ( det står i testet att de väljer det bästa värdet av tre olika spänningar)Ingvar, för att göra mig ännu mer populär i trådar som denna monterade jag solceller på ett par av mina tak i juni i fjol, 13.5 kWp för att vara mer exakt så analogin gentemot 16A 3-fasladdning stämmer hyfsat. Energimyndigheten gjorde ett rätt rejält test av verkningsgraden av de vanligaste växelriktarna och den låg på mellan 93 och 95% om jag minns rätt.
Nu vet jag ju att fläkten i min växelriktare kickar igång när solen ligger på så visst genereras en del överskottsvärme. Vidare är likriktaren rätt kostsam och skrymmande, säg 20-30 kkr om vi håller oss runt 16A 3-fas och därmed såväl dyrare som mer utrymmeskrävande än vad vi kanske hittar i en elbil. Men som exempel på växelriktare med högre effektivitet än dryga 80%, inriktning mot privatmarknaden och kapacitet ungefär som en elbil kanske det kan fungera?
Eller bortser jag från någon förlust när jag översätter verkningsgrad till effektivitet? Länk till testrapport över såväl celler som växelriktare:
Solceller som är bäst i test | Energimarknadsbyrån
Viktiga slutsatser från Energimyndighetens två studier av solceller på den svenska marknaden och valet av solceller som är bäst i test. Identifierade fallgropar vid granskning av offerter inför val av solceller och allvarliga brister av installationer.www.energimarknadsbyran.se
Personligen tror jag att bilarnas laddare är i helt motsvarande klass fastän de riktar från tvärt emot solpanelers DC=>AC vs AC=>DC. Biltillverkana har även antalet på sin sida, det blir alltid billigare att tillverka många inverters än några få, så kvalliteten på de är säkert relativt hög.