Precis, det är sådana siffror som är relevanta, inte siffror som fanatiker försöker uppnå med vilka medel som helst, med dunjacka och toppluva på i bilen, ivrigt skrapandes rutorna på insidan, i 60km/h på 90 väg.
Problemet är att det är fanatikerna som har köpt elbilar redan, och försöker sälja in konceptet till övriga, som kommer att köra 97 på samma 90 väg, med full värme på i bilen.
Jag träffade en nöjd ägare till en Honda E (söt bil) mär jag frågade om räckvidd sa han "hälften" han hade aldrig kommit upp i mer än hälften av angiven räckvidd, men hn hade räknat med det, det räckte för honom, så han var nöjd ändå.
Han körde den precis som jag kör min bensinbil, accelererade upp i fart lika kraftigt, höll samma hastighet, hade värmen på och njöt av att den var tyst och relativt pigg.
Mmm, det är naturligtvis så att min körstil påverkas av bilen. 408 hk, permanent fyrkrafs, 50/50 viktfördelning och vinterföre - vår V90 skulle aldrig hänga med när jag sätter iväg med elbilen. Min bil är kort sagt skitkul att köra på tvärs med, den gör rätt för varenda wattimme den matas med
Å andra sidan är ju långkörning något helt annat, den sker med adaptiv farthållare och körassistenten aktiv. Vid den körningen beror förbrukningen mer på medelhastighet, väglag och temperatur. Siffrorna jag nämner är IRL och med ett icke förbrukningsoptimerat koncept.
Men ändå tvivlar jag inte alls på BrooklynS uppgifter, han pendlar till orter med ännu mer sträng kyla än jag gör och precis som han säger - det är ett annat koncept. M3 har såväl lägre cV som betydligt mindre frontarea, det är oerhört tydligt när jag parkerar bredvid en sådan ”liten tvålkopp”
Den driver normalt med bakhjulen och har bara där en fördel på några tiondels kWh/mil. Sedan kör vi säkert inte likadant.
Men där står vi idag - nu börjar det finnas ett urval av bilar med olika fokus och prioriteringar, precis som vi är vana vid för ICE-bilar. Det är bra för oss alla och gör att i alla fall jag ser framtiden an med tillförsikt!
Jag har själv jobbat en hel del hemifrån och madam i huset har därför kört P2 till och från jobbet. Denna vinter har hon verkligen uppskattat elbilens stora fördel som vinterbil - den snabba och kraftfulla uppvärmningen. Till exempel var hon den enda som kom in i bilen efter normal uppvärmning när vi drabbades av underkylt regn i -5 grader under ett dygn under mellandagarna. Så mest troligt blir det ännu en elbil när vår V90 ska bytas, det trodde jag nog inte för ett år sedan.
Det kvarvarande kruxet är väl tillgång till fungerande snabbladdning under långresor, där måste det ta fart på våra breddgrader även när vi svänger av från E4.