Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nattetid ja, 23C i skuggan, klarblå himmel och gassade sol så blir det betydligt varmare i bilen, så ACn har nog att göra, i synnerhet om bilen har stått i solen hela dagen.

Och hur tror du fordonstillverkaren gör när dom ska köra ett sånt test?

Tror du dom startar efter att bilen stått i solen hela dagen eller tror du dom väljer en natt eller mulen dag med 23 grader?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
WLTP:
  • En testcykels längd är 30 minuter
  • Körsträckan är 23,25 km
  • Snitthastigheten är 46,5 km/h
  • Maxhastigheten är 131 km/h
  • Yttertemperaturen är 23°C
  • Elbilen är stillastående under 13% av testet
  • Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Och så här stämmer räckvidden sedan mot ett verkligt vintertest:

ElbilBeräknad räckviddWLTP-räckviddProcent
BMW iX3300 km453 km66%
Citroen e-C4190 km350 km54%
Polestar 2300 km470 km63%
Porsche Taycan 4S310 km463 km66%
Volkswagen ID.3265 km420 km63%
Var det detta test? https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

Tesla Model 3 LR Dual motor614 km/14,7 kWh521 km-15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic645 km/18,3 kWh513 km-20,47 %
BMW iX xDrive50591 km/21,4 kWh503 km-14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor507 km/16,9 kWh451 km-11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S539 km/16,3 kWh435 km-19,29 %
Kia EV6 2WD528 km/16,5 kWh429 km-18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter488 km/21,5 kWh425 km-12,91 %
Kia EV6 4WD484 km/18,0 kWh423 km-12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro485 km/18,4 kWh414 km-14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD481 km/16,8 kWh408 km-15,18 %
BMW i4 M50497 km/19,0 kWh406 km-18,31 %
Skoda Enyaq iV80X477 km/18,2 kWh403 km-15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo456 km/22,4 kWh402 km-11,84 %
Polestar 2 LR Single motor517 km/18,6 kWh400 km-22,63 %
Audi e-tron GT463 km/21,1 kWh392 km-15,33 %
Xpeng P7470 km/19,4 kWh383 km-18,51 %
Audi e-tron Q4 40485 km/18,6 kWh380 km-21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)460 km/17,7 kWh369 km-19,78 %
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer)430 km/17,7 kWhxx
BYD Tang400 km/21,6 kWh356 km-11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX466 km/18,6 kWh353 km-24,20 %
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km/19,1 kWh349 km-23,97 %
Skoda Enyaq iV80509 km/17,7 kWh347 km-31,83 %
Tesla Model 3 SR448 km/14,0 kWh346 km-22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor476 km/20,2 kWh340 km-28,57 %
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje)470 km/19,5 kWhxx
Cupra Born395 km/15,4 kWh339 km-14,18 %
Volvo C40 Recharge437 km/21,1 kWh333 km-23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250401 km/17,7 kWh331 km-17,46 %
BMW iX xDrive40402 km/20,7 kWh316 km-21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic407 km/18,1 kWh315 km-22,60 %
Opel Mokka-e338 km/16,2 kWh263 km-22,19 %
Peugeot e-2008320 km/15,6 kWh228 km-28,75 %
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, det där testet var gjort ett annat år, med mycket mildare väder, men jag tror av samma personer.

Det verkar vara vid -10 och kallare det verkliga dropoffet inträffar, dom flesta vintertester utförs tyvärr runt nollan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör en 7 år gammal Tesla S85D just nu som lånebil och körde nyss 33 mil i -17 grader. Om jag minns rätt hade den en räckvidd på kanske 45 mil WLTP när den var ny. Inga värmepumpar och moderna grejor, 2,2 ton och gamla sortens motorer. Batteriet låg väl på 81 kWh när det var nytt och säkert har det degraderats en smula med åren och milen.

Jag har kört ganska mycket elbil i rejäl kyla, dvs nedåt 35 minusgrader och så länge man startar med förvärmt batteri är det inte så stor dropoff som många (som själva inte har elbil) tycks tro. Självklart hamnar förbrukningen kanske kring 240 Wh/km när det är så kallt men det är ändå mer än 30 mil med 78 kWh.

Som framgår av tabellen ovan så är det också ganska stor skillnad mellan de olika tillverkarnas reella förbrukning.

Men i takt med att fler faktiskt får egna erfarenheter så kommer förstås attityderna också att ändras.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och hur tror du fordonstillverkaren gör när dom ska köra ett sånt test?

Tror du dom startar efter att bilen stått i solen hela dagen eller tror du dom väljer en natt eller mulen dag med 23 grader?
Självklart väljer dom bästa möjliga förutsättningar, och det är väl det som är problemet för oss andra, som inte kan lägga alla transporter till en halvtimme på 60-väg, med torr vägbana, 23C och nattetid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör en 7 år gammal Tesla S85D just nu som lånebil och körde nyss 33 mil i -17 grader. Om jag minns rätt hade den en räckvidd på kanske 45 mil WLTP när den var ny. Inga värmepumpar och moderna grejor, 2,2 ton och gamla sortens motorer. Batteriet låg väl på 81 kWh när det var nytt och säkert har det degraderats en smula med åren och milen.

Jag har kört ganska mycket elbil i rejäl kyla, dvs nedåt 35 minusgrader och så länge man startar med förvärmt batteri är det inte så stor dropoff som många (som själva inte har elbil) tycks tro. Självklart hamnar förbrukningen kanske kring 240 Wh/km när det är så kallt men det är ändå mer än 30 mil med 78 kWh.

Som framgår av tabellen ovan så är det också ganska stor skillnad mellan de olika tillverkarnas reella förbrukning.

Men i takt med att fler faktiskt får egna erfarenheter så kommer förstås attityderna också att ändras.
Jomen så har ju du en Tesla också, guds gåva till mänskligheten, den fungerar ju inte som andra elbilar utan har helt unika egenskaper och är helt immun mot sånt andra elbilar drabbas av, det vet vi ju sedan tidigare.

"
Vintern och sträng kyla påverkar räckvidden hos elbilar. Det finns flera knep för att minimera räckviddstappet, så som att alltid förvärma bilen innan avresa och helt enkelt köra mer sparsamt. Något man kanske ändå vill göra med hänsyn till vintervädret.

När temperaturen kryper ner under nollstrecket visar räckviddstester att elbilar i genomsnitt tappar omkring 20-30 procent i räckvidd. Vid ännu kallare väder blir det mer."

Citat ""Allt om elbil" en ganska biased källa FÖR elbilar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jomen så har ju du en Tesla också, guds gåva till mänskligheten, den fungerar ju inte som andra elbilar utan har helt unika egenskaper och är helt immun mot sånt andra elbilar drabbas av, det vet vi ju sedan tidigare.

"
Vintern och sträng kyla påverkar räckvidden hos elbilar. Det finns flera knep för att minimera räckviddstappet, så som att alltid förvärma bilen innan avresa och helt enkelt köra mer sparsamt. Något man kanske ändå vill göra med hänsyn till vintervädret.

När temperaturen kryper ner under nollstrecket visar räckviddstester att elbilar i genomsnitt tappar omkring 20-30 procent i räckvidd. Vid ännu kallare väder blir det mer."

Citat ""Allt om elbil" en ganska biased källa FÖR elbilar
Njae, om vi för ett ögonblick inte lägger orden i munnen på andra i allmänhet och BrooklynS i synnerhet finns det ingen konflikt alls i detta.

1 - Det går att köra på WLTP - i ideal temperatur utan nederbörd och motvind, utan klima och och med ett ägg under accelerationspedalen, Det finns även sådana test.

2 - Så kör ingen. Min P2 bor i Piteå, en förare som inte ändrar körsätt beroende på bil så det går alltid skyltad fart. Minst. Den har större fälgar samt bredare och klistrigare däck än standard. Den körs alltid med full klima och bekvämlighet, jag vill inte återuppleva min ungdom i Volvo Amazon. Min bil har kanske en WLTP om 44 mil med tillbehören, det kommer jag personligen aldrig att kunna upprepa. Är läget som värst vintertid, d v s -25 grader och slarvigt rengjorda vägar räknar jag med 25 mils räckvidd, då har jag några procent kvar när det ska laddas. Sommartid är räckvidden ca 30 mil för mig. Det är riktiga siffror som var och en kan relatera till och uppnå.

Nu är P2 en av de mer energilystna bilarna, dels på grund av att man har riktiga dörrhandtag och speglar och dels prioriterar design. Dessutom driver den permanent på alla fyra hjulen. Så om vi räknar på detta och Ni vill titta på bilar kommer Ni i alla lägen att klara ca 70% av WLTP sommartid och 55-60% av WLTP vintertid om Ni kör som folk gör mest. Sannolikt kör Ni något bättre än ovanstående siffror, Ni ska köra rejält brutalt om Ni underskrider dem.

Mina 2p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
1 - Det går att köra på WLTP - i ideal temperatur utan nederbörd och motvind, utan klima och och med ett ägg under accelerationspedalen, Det finns även sådana test.

2 - Så kör ingen. Min P2 bor i Piteå, en förare som inte ändrar körsätt beroende på bil så det går alltid skyltad fart. Minst. Den har större fälgar samt bredare och klistrigare däck än standard. Den körs alltid med full klima och bekvämlighet, jag vill inte återuppleva min ungdom i Volvo Amazon. Min bil har kanske en WLTP om 44 mil med tillbehören, det kommer jag personligen aldrig att kunna upprepa. Är läget som värst vintertid, d v s -25 grader och slarvigt rengjorda vägar räknar jag med 25 mils räckvidd, då har jag några procent kvar när det ska laddas. Sommartid är räckvidden ca 30 mil för mig. Det är riktiga siffror som var och en kan relatera till och uppnå.

Precis, det är sådana siffror som är relevanta, inte siffror som fanatiker försöker uppnå med vilka medel som helst, med dunjacka och toppluva på i bilen, ivrigt skrapandes rutorna på insidan, i 60km/h på 90 väg.

Problemet är att det är fanatikerna som har köpt elbilar redan, och försöker sälja in konceptet till övriga, som kommer att köra 97 på samma 90 väg, med full värme på i bilen.

Jag träffade en nöjd ägare till en Honda E (söt bil) mär jag frågade om räckvidd sa han "hälften" han hade aldrig kommit upp i mer än hälften av angiven räckvidd, men hn hade räknat med det, det räckte för honom, så han var nöjd ändå.

Han körde den precis som jag kör min bensinbil, accelererade upp i fart lika kraftigt, höll samma hastighet, hade värmen på och njöt av att den var tyst och relativt pigg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är transportsektorn det stora problemet ? När det gäller växthusgaser ?
Eller bara en fjutt jämfört med Metanutsläppen ?
Citat
"Att minska de mänskligt orsakade metanutsläppen med 30 procent till slutet av det här decenniet skulle ha samma effekt på den globala uppvärmningen till 2050 som att få hela transportsektorn att nå netto noll koldioxidutsläpp, säger Fatih Birol."
slut citat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha alltid lika roligt när andra skall tala om för mig hur långt jag kommer med min bil vintertid.
Som om jag inte visste…

Nåja, det är bara den vanliga skepsisen kring det man själv inte känner till.

Angående räckviddssiffrorna så ÄR det stor skillnad mellan olika bilar, i tabellen jag klistrade in så framgår exempelvis att Tesla 3 LR och Polestar 2 har väldigt olika förbrukningssiffror och det är såklart också de som ligger bakom de olika räckviddsupplevelserna.

Polestar/XC40 är heller inte en renodlad elbilsplattform utan en hybriddito och nästa generation Polestar/Volvo (ren elbilsplattform) kommer med mycket stor sannolikhet ha siffror i klass med Tesla 3.

Dessutom är det som Roffe säger olika prioriteringar bakom de olika bilarna.

Så inga motsättningar alls i detta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Polestar/XC40 är heller inte en renodlad elbilsplattform utan en hybriddito och nästa generation Polestar/Volvo (ren elbilsplattform) kommer med mycket stor sannolikhet ha siffror i klass med Tesla 3.
Det är ju också så att du har en småbil och XC40 är något slags SUV-liknande härke.

Jag har för mig att en Model 3 är någon mm bredare än vår Sharan, på utsidan, och 2dm smalare på insidan :rofl
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis, det är sådana siffror som är relevanta, inte siffror som fanatiker försöker uppnå med vilka medel som helst, med dunjacka och toppluva på i bilen, ivrigt skrapandes rutorna på insidan, i 60km/h på 90 väg.

Problemet är att det är fanatikerna som har köpt elbilar redan, och försöker sälja in konceptet till övriga, som kommer att köra 97 på samma 90 väg, med full värme på i bilen.

Jag träffade en nöjd ägare till en Honda E (söt bil) mär jag frågade om räckvidd sa han "hälften" han hade aldrig kommit upp i mer än hälften av angiven räckvidd, men hn hade räknat med det, det räckte för honom, så han var nöjd ändå.

Han körde den precis som jag kör min bensinbil, accelererade upp i fart lika kraftigt, höll samma hastighet, hade värmen på och njöt av att den var tyst och relativt pigg.
Mmm, det är naturligtvis så att min körstil påverkas av bilen. 408 hk, permanent fyrkrafs, 50/50 viktfördelning och vinterföre - vår V90 skulle aldrig hänga med när jag sätter iväg med elbilen. Min bil är kort sagt skitkul att köra på tvärs med, den gör rätt för varenda wattimme den matas med:)

Å andra sidan är ju långkörning något helt annat, den sker med adaptiv farthållare och körassistenten aktiv. Vid den körningen beror förbrukningen mer på medelhastighet, väglag och temperatur. Siffrorna jag nämner är IRL och med ett icke förbrukningsoptimerat koncept.

Men ändå tvivlar jag inte alls på BrooklynS uppgifter, han pendlar till orter med ännu mer sträng kyla än jag gör och precis som han säger - det är ett annat koncept. M3 har såväl lägre cV som betydligt mindre frontarea, det är oerhört tydligt när jag parkerar bredvid en sådan ”liten tvålkopp” ;) Den driver normalt med bakhjulen och har bara där en fördel på några tiondels kWh/mil. Sedan kör vi säkert inte likadant.

Men där står vi idag - nu börjar det finnas ett urval av bilar med olika fokus och prioriteringar, precis som vi är vana vid för ICE-bilar. Det är bra för oss alla och gör att i alla fall jag ser framtiden an med tillförsikt!

Jag har själv jobbat en hel del hemifrån och madam i huset har därför kört P2 till och från jobbet. Denna vinter har hon verkligen uppskattat elbilens stora fördel som vinterbil - den snabba och kraftfulla uppvärmningen. Till exempel var hon den enda som kom in i bilen efter normal uppvärmning när vi drabbades av underkylt regn i -5 grader under ett dygn under mellandagarna. Så mest troligt blir det ännu en elbil när vår V90 ska bytas, det trodde jag nog inte för ett år sedan.

Det kvarvarande kruxet är väl tillgång till fungerande snabbladdning under långresor, där måste det ta fart på våra breddgrader även när vi svänger av från E4.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju också så att du har en småbil och XC40 är något slags SUV-liknande härke.

Jag har för mig att en Model 3 är någon mm bredare än vår Sharan, på utsidan, och 2dm smalare på insidan :rofl

Motsvarar ganska väl en BMW 5-serie på insidan och en 3-serie på utsidan. Fast större bagage än bägge.

Du borde prova innan du uttalar dig. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har hört att alla som kör dieselbilar måste sitta med gasmask inne i bilen och de startar inte alls om det är kallare än 10 plusgrader.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Motsvarar ganska väl en BMW 5-serie på insidan och en 3-serie på utsidan. Fast större bagage än bägge.

Du borde prova innan du uttalar dig. :)
Vad ska jag prova, använder Tesla en annan sorts meterenheter än Volkswagen? Jag kollade respektive tillverkares mått på deras hemsidor.

Hur många ISOfix-fästen har du i mittenraden med säten? Du kan ju alltid låna 3 bilbarnstolar och montera dom i mittenraden, och ställa in en tvillingvagn med liggdelar i bagageutrymmet i din bil. Släng sen gärna in några bagar med packning mm också, ungarnas grejer och toppa med en kylväska.

Ska du köra tre rundor för samma last som jag får med på en runda så ökar nog transportkostnaden markant.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
blogg-20150226-hjelperdeg_800.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Elbilslobbyn jobbar hårt idag. Alla vet ju vem som ligger bakom den påverkanskampanjen. MSB har dokumenterat det. Putinkramare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
GuW, listan är säkert rätt men jag misstänker att den är rätt bedagad då många av de numer mest populära bilarna saknas. De flesta av de som inte är Tesla har rätt gammal batteriteknik och -styrning och saknar i många fall t ex vätskebaserad konditionering. Det finns säkert nyare sammanställningar med till exempel Kia Eniro, VW ID-modeller, Hyundai, Tesla M3 etc där spannet ser ut ungefär som för Model S eller för all del de siffror jag nämnde tidigare.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top