Elbil eller inte?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ähh, skit i det, jag får väl gå till min lokale Uniti handlare och be om ett särtryck från tidningen, eller läsa den där i kaffehörnan i väntan på en provkörning
Jag tror inte Uniti kommer dela ut denna publikation till presumtiva investerare

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
8ef72220f7332b8a0fb51a9c471795ae.jpg

Jag skulle inte lita på Filter i detta ämne heller, lika lite som på deras politiska omdöme.
Vad menar du, att det inte stämmer som det står i artikeln? Det är femton sidor sågning av bluffen skriven av en tysk journalist som är besviken på sin blygsamma investering.

Visste inte att Filter har en politisk inriktning alls, vad skulle det i så fall vara?

Är vi tillbaka på det här nu med att reflexmässigt klaga på vem som skriver något än vad som skrivs?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nejdå, du missförstod mig Markus. :)
Eller jag var otydlig.

Min poäng var snarare att Filters journalister är lika insatta i elbilar som i försvarsfrågor. Men i detta fall hade de såklart helt rätt.

Däremot brukar de dra väldigt stora politiska växlar på små hittade korn eller snarare ha väldigt tendentiösa tolkningar i en viss riktning. Den riktningen är såklart stendöd nu efter 24/2 2022.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad menar du, att det inte stämmer som det står i artikeln? Det är femton sidor sågning av bluffen skriven av en tysk journalist som är besviken på sin blygsamma investering.

Visste inte att Filter har en politisk inriktning alls, vad skulle det i så fall vara?

Är vi tillbaka på det här nu med att reflexmässigt klaga på vem som skriver något än vad som skrivs?
Asså Mackan, det var ju du som föreslog att vi skulle läsa filter, då är det ju per automatik Nazisternas partiorgan, för du läser ju inte Aftonbladet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Asså Mackan, det var ju du som föreslog att vi skulle läsa filter, då är det ju per automatik Nazisternas partiorgan, för du läser ju inte Aftonbladet
Jag läser Aftonbladet om jag måste, men däremot läser jag gärna riktig vänsterjournalistik tex ETC.

Det är alltid intressant med många perspektiv.

Just Filter har jag inte lyckats pricka in på någon särskild skala men vissa grejer verkar de driva in absurdum. Jag tror de oftast är rätt ute dock.

Mycket reklam för smal kultur dock, så jag vet inte vad målgruppen är egentligen, folkpartister i innerstan är min gissning.

Men artikeln var bra och intressant om en bluff.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
För att ytterligare strö salt i såren hos elbilsskeptikerna så säljer jag bilen nu och har fått ett rätt bra pris från en av de stora firmorna som köper och säljer bilar. Allt sammantaget inklusive värdeminskning, försäkring, drift och service så har bilen kostat mig 19,05 kr per mil inklusive allt.

Ungefär dubbelt så mycket som min bensindrivna Civic kostat per mil sen vi köpte den om jag hade sålt den idag.

Och ungefär hälften så lite som min kommande EV6 kommer kosta, och då är kostnaden för att ladda inte ens inräknat i det.
19,05 låter väldigt bra! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mycket reklam för smal kultur dock, så jag vet inte vad målgruppen är egentligen, folkpartister i innerstan är min gissning.

Det är ju en bra målgrupp, då behöver man ju bara en kopiator för att trycka tidningen.

Man skulle ha klarat sig med en handvevad blåstencilmaskin, men det börjar vara svårt att få tag på blankstenciler.
(ni barn får googla, men har man en gång fått veva stencilmaskin så glömmer man aldrig den härliga spritdoften som man kunde bli lullig av)

Dom klarade ju lätt av att göra 40 kopior innan stencilen var förbrukad, även om dom 10 sista var bleka och nästan oläsbara

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

74 tons lastbilar nu. De korta sträckornas linjetransporter är en mycket lågt hängande frukt. Är det någon bransch som tjänar på elektrifiering så är det gruvnäringen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

74 tons lastbilar nu. De korta sträckornas linjetransporter är en mycket lågt hängande frukt. Är det någon bransch som tjänar på elektrifiering så är det gruvnäringen.

Jo, 3mil enkel resa borde den ju klara även på vintern.

När jag var barn hade dom dock en ännu miljövänligare lösning:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Någon som kör Nissan Leaf med det mindre 40kWh-batteriet och som kan ge indikation på verklig räckvidd vinter som sommar?

Jag har börjat snegla på leasing av en ny sådan åt frugan iom att 99% av resorna är mindre än 5-6 mil per dag, men nästan varje dag året runt. Även en snåldiesel är dyrare i drift i jämförelse.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De klarar förstås redan längre än så, men de vill väl köra närmaste vägen? :va
Jag är inte så säker på att dom klarar så mycket mer än så i dagsläget om dom ska flytta på 74 ton.
Redan dieselbilarna med viktdispans som kör sträckan kämpar för att hålla hastigheten uppe.

6 mil, sedan laddning medans dom lastar.

Man kan tycka att 3 mil är så kort sträcka att det skulle ha lönat sig att bygga järnväg/linbana/transportband, men gruvdrift har blivit så kortsiktig att man aldrig kan veta hur länge en investering kommer att göra nytta.

Dom har ju även snackat om att elektrifiera vägen och köra lastbilar med strömavtagare på taket, typ spårvagn, och enbart ett litet batteri för vändpunkterna, det skulle man ju kunna göra rätt billigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte så säker på att dom klarar så mycket mer än så i dagsläget om dom ska flytta på 74 ton.
Redan dieselbilarna med viktdispans som kör sträckan kämpar för att hålla hastigheten uppe.

6 mil, sedan laddning medans dom lastar.

Man kan tycka att 3 mil är så kort sträcka att det skulle ha lönat sig att bygga järnväg/linbana/transportband, men gruvdrift har blivit så kortsiktig att man aldrig kan veta hur länge en investering kommer att göra nytta.

Dom har ju även snackat om att elektrifiera vägen och köra lastbilar med strömavtagare på taket, typ spårvagn, och enbart ett litet batteri för vändpunkterna, det skulle man ju kunna göra rätt billigt.

Volvo gjorde ett test nu i februari med 64 tons lastbilsekipage. Ca 10kWh/mil. Med ett batteri på 560 kWh (tror jag det var) kom man drygt 50 mil med viss marginal. Det är ungefär 2500 kilo batterier, dvs inte mer än vad ordinarie drivlina väger.

Utmaningen är laddinfrastrukturen på längre sträckor men linjetrafik kör man ju redan idag 8 mil i Piteå med 64 tons bilar. OBS att det fortfarande är konverterade diesellastbilar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!