Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att den där "Tesla konkurrenten" försvunnit är nog bara bra för branschen (y)
Jo, branchen behöver en sanering från drömmare och scamartister.

Ingen skulle ha fått några investeringspengar till ett sånt där jävla tjollerprojekt om det inte hade varit för att elbilsbranchen älskar brutna löften, rena lögner och "visioner"

Det är den enda branch där man intecknar framtida utvecklingssteg redan i finansieringsfasen.
"Den kommer att ha en räckvidd på X-mil med framtidens batterier som inte finns än och kanske aldrig kommer att finnas, och solceller...."

takemymoney.jpg

Tänk dig en besinbilstillverkare som lovade att bilen skulle stänga av bränsleinsprutninge och gå enbart på "unicornfarts and glittery rainbows" när den sög in sådana, när tekniken har gjort framsteg

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Någon som kör Nissan Leaf med det mindre 40kWh-batteriet och som kan ge indikation på verklig räckvidd vinter som sommar?

Jag har börjat snegla på leasing av en ny sådan åt frugan iom att 99% av resorna är mindre än 5-6 mil per dag, men nästan varje dag året runt. Även en snåldiesel är dyrare i drift i jämförelse.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Inte exakt det du frågar efter men jag köpte precis en Zoe 52kWh pga att 41-modellen blir lite precis på håret för att åka ToR stugan vi har.

jag har haft den två veckor och både 100-vägspendlat 5 mil enkel resa och kört landsväg 80-skyltad på utflykt.

på jobbpendlingen på tvåfiligt i 0-5 plusgrader ser det ut att hovra runt 26 mil och utflykten i ungefär samma temp 30-31 mil (den var 21 mil och hade 11 kvar på ”gissometern”) hemma igen.

19,5 grader på värmen.

Enligt Zoeforat så bör du kunna ta 80% av detta och komma i princip rätt.

mina antaganden är att Leaf och Zoe verkar väldigt jämförbara storlek- och siffermässigt.

svarar någon Leafägare med sina siffror och de inte matchar kommer jag ta tillbaka allt ovan och hävda motsatsen.

jag hade för övrigt 100% i morse, körde 11 mil med ordentliga påslag vid rödljusen på vägen hem och laddboxen sa att jag tryckt i 20,5kWh precis vilket jag TROR är den energi jag matat i inklusive förluster. Det får jag till 1,86kWh/mil med 3,8 mil ren motorväg i 100.

jag är väldigt nöjd så här två veckor in i denna nya värld.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
på jobbpendlingen på tvåfiligt i 0-5 plusgrader ser det ut att hovra runt 26 mil och utflykten i ungefär samma temp 30-31 mil (den var 21 mil och hade 11 kvar på ”gissometern”) hemma igen.

jag hade för övrigt 100% i morse, körde 11 mil med ordentliga påslag vid rödljusen på vägen hem och laddboxen sa att jag tryckt i 20,5kWh precis vilket jag TROR är den energi jag matat i inklusive förluster. Det får jag till 1,86kWh/mil med 3,8 mil ren motorväg i 100.

jag är väldigt nöjd så här två veckor in i denna nya värld.

Ja, det tycker jag låter rimligt också efter vad andra elbilsägare har berättat
(inte elbilsfanatiker, vanliga bilägare som vill att det ska funka smärtfritt i vardagen)

2kWh/mil om man använder den exakt som ICE bil, kör den värme man vill ha, trycker på lite från rödljusen, kör samma hastighet som man brukar OSV

Zoe är ju inte stor så att den drar lite mindre än 2kWh tror jag på

(ÅAS är 0-5 plusgrader norrländsk sommartemperatur)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog ungefär lika stor lastkapacitet som för dieselvarianten.
Det går säkert att googla fram, det man tar bort väger ungefär lika mycket som det man sätter dit…

En 60-tonsbil väger ca 20 ton och har därmed en nyttolast på 40 ton. En 74-tonsbil väger ca 23 ton och nyttolasten blir då 51 ton. 74-tonsbilen får alltså en nyttolast som är drygt 27 procent högre än 60-tonsbilen. En hyfsad höjning och effektivisering.

64-tons ellastbil väger 29 ton, alltså 35 ton lastkapacitet.

Som åkare har man ju vanligtvis betalt per ton-km. Jag vet inte hur ni elbilsfanatiker tänker men själv skulle jag nog hellre ta betalt för att transportera 51 ton än för att transportera 42 ton. Det är 21% högre timlön.

El är iofs billigare än diesel, men vem betalar mig för tiden jag sitter och väntar på att lastbilen ska laddas?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att den där "Tesla konkurrenten" försvunnit är nog bara bra för branschen (y)

Det är väl knappast någon som valde mellan en Tesla och en sån där? Helt olika kundkategorier skulle jag vilja säga.
Uniti är ju mer den typen av elbil jag själv kunde ha tänkt mig som komplement i fordonsparken. En billig liten skorv som duger till att åka till stan och handla med. Så kunde jag köra diesel när jag vill åka långt med mycket last.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En 60-tonsbil väger ca 20 ton och har därmed en nyttolast på 40 ton. En 74-tonsbil väger ca 23 ton och nyttolasten blir då 51 ton. 74-tonsbilen får alltså en nyttolast som är drygt 27 procent högre än 60-tonsbilen. En hyfsad höjning och effektivisering.

Som åkare har man ju vanligtvis betalt per ton-km. Jag vet inte hur ni elbilsfanatiker tänker men själv skulle jag nog hellre ta betalt för att transportera 51 ton än för att transportera 42 ton. Det är 21% högre timlön.

El är iofs billigare än diesel, men vem betalar mig för tiden jag sitter och väntar på att lastbilen ska laddas?

Där ser man, som tidigare sagt så är det fortfarande konverterade diesellastbilar som har kvar stora delar av den gamla drivlinan.

Det är bättre att du använder ”ni som har egen erfarenhet av elbilar” istället. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Där ser man, som tidigare sagt så är det fortfarande konverterade diesellastbilar som har kvar stora delar av den gamla drivlinan.

Det är bättre att du använder ”ni som har egen erfarenhet av elbilar” istället. :)

Ja, det ska jag göra när du börjar tilltala mig med "Du som har erfarenhet av att dra in dina egna pengar för att få mat på bordet".

Vilka delar är kvar av drivlinan?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det tar 100 minuter att ladda Scanian, det handlar i runda slängar om lika många minuter laddning som körtid. Börjar man sitt arbetspass kl 8:00 så bör man alltså har fullgjort sin 8 timmars arbetsdag lagom till midnatt.
Visst är det härligt med teknikens framsteg?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I elbilsvärlden finns det enklare sätt.

Men jag tror till och med att man behållt växellåda, kardan och axlar…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det ska jag göra när du börjar tilltala mig med "Du som har erfarenhet av att dra in dina egna pengar för att få mat på bordet".

Vilka delar är kvar av drivlinan?

Du menar ”högerfanatiker”?
Eller du tror att andra inte har erfarenheter av exempelvis egenföretagande?

Du får starta en tråd om företagande så kan du åtnjuta korrekt epitet där.

Men denna tråd handlar om elbilar och där som annars är det klädsamt med lite erfarenhet/kunskap om man torgför starka åsikter.

Annars kallas det fanatism. :)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Men denna tråd handlar om elbilar och där som annars är det klädsamt med lite erfarenhet/kunskap om man torgför starka åsikter.

Hur många mil har du kört ellastbil?

De flesta bedömare menar att du är en fanatiker.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tror forumet har gott om egenföretagare men jag tror att du varit skattepengsdiare hela livet.

Starta åkeri då med ellastbilar, det kommer säkert gå jättebra för dig. Personal kommer säkert stå i kö för att få ett jobb hos dig där dom jobbar varannan timme och har rast varannan.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I elbilsvärlden finns det enklare sätt.

Men jag tror till och med att man behållt växellåda, kardan och axlar…

Ja, och det beror förstås på att ingenjörerna hos Scania inte är lika smarta som er som äger en Tesla och fått med ingenjörsexamen i handskfacket?

Eller kan det kanske finnas en anledning till att dom väljer att bygga så?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Säkert liknande anledning som att Renault Kangoo är likadan i elutförande. Man tar det man har i första läget, eftersom det tar ett antal år att ta fram en ny plattform.

Om du är intresserad av ellastbilar så kan du kolla vad tillverkarna själva har i sin utvecklingslinje framöver.

Nu skall jag på en konferens om bl.a. elflyg. Det kommer säkerligen att diskuteras en hel del som ”experterna” på SH dömer ut… :)

Och tänk att du hade fel om ”skattepengsdiandet” också. Inte oväntat, men det blir ju lätt så när man skall försöka tränga in folk i fack.

Över huvudtaget så är det många gånger en mycket otrevlig diskussion med en mängd ovidkommande Ad Hominem. Lägg ned det.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda

Jag tror att sådana här lösningar är till för specifika uppgifter var räckvidden inte är den avgörande faktorn, alternativt ett sätt för företagen att "gröntvätta" en lite miljövänligare image åt sig.

I Wibax fall så verkar det vara en helt gångbar lösning! Det står i inslaget att lastbilen har en batterikapacitet på 300kWh och kan ladda med maximalt 130kW.

Jag har läst någonstans att en ellasbil förbrukar ~100kWh/100km. (rätta mig gärna om jag har fel)
Det skulle innebära att i detta fall var de kör 160km/ T/R och jag förutsätter att de har laddningsmöjlighet i varje depå, skulle behöva ladda ~80kWh per lossning/lastning. Det motsvarar väl ungefär 40-50minuter i tid.
Hur länge tar det att tömma en tank på 30kubik? en kubik i minuten? jag har ingen aning ...

Hursom så är det billig marknadsföring åt bolaget att kunna säga att vi minsann gör något för klimatet när chauffören sitter och dricker kaffe en stund när elektriciteten petas in i batteriet!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att sådana här lösningar är till för specifika uppgifter var räckvidden inte är den avgörande faktorn, alternativt ett sätt för företagen att "gröntvätta" en lite miljövänligare image åt sig.

I Wibax fall så verkar det vara en helt gångbar lösning! Det står i inslaget att lastbilen har en batterikapacitet på 300kWh och kan ladda med maximalt 130kW.

Jag har läst någonstans att en ellasbil förbrukar ~100kWh/100km. (rätta mig gärna om jag har fel)
Det skulle innebära att i detta fall var de kör 160km/ T/R och jag förutsätter att de har laddningsmöjlighet i varje depå, skulle behöva ladda ~80kWh per lossning/lastning. Det motsvarar väl ungefär 40-50minuter i tid.
Hur länge tar det att tömma en tank på 30kubik? en kubik i minuten? jag har ingen aning ...

Hursom så är det billig marknadsföring åt bolaget att kunna säga att vi minsann gör något för klimatet när chauffören sitter och dricker kaffe en stund när elektriciteten petas in i batteriet!

Scania skriver att räckvidden är UPP TILL 250 km så man kan nog räkna med att batteriet på en 74-tonare är ganska tomt efter 80 km med full last och 80 km med tom bil. Alltså 2h körning, sedan ganska nära 100 min laddtid.
Har man råd till två ellastbilar per förare så att en bil står på laddning och den andra rullar så kan det ju fungera.
Mao så funkar det ju för skattepengsdiare som leker företag med andras pengar.

Skulle dom inte köra gruvmalm? Det tar väl inte många sekunder vare sig att lasta eller tömma.

Ska bilarna rulla tomma ner i gruvan och fullastade upp så lär ju batterierna vara tomma inom 1 timme, kanske rent av en halvtimme.

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...