Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min bränslereserv i min kärra är 2timmar. Dvs behöver ha bränsle till +2tim utöver planerad flygtid. Minimum alltså. Ibland är reserven betydligt mer beroende på avstånd vid ETP
Förra veckan drog det in dimma som fan över norrlandskusten, det låg plan och snurrade över Skellefteå, Umeå och Övik. (Umeå har ofta problem med dimma)

En Bra-kärra gick tillbaka till Stockholm efter att ha gjort några varv över Umeå, jag tror hon var glad att hon inte hade ett batteri med 40 mils räckvidd.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…En Bra-kärra gick tillbaka till Stockholm efter att ha gjort några varv över Umeå, jag tror hon var glad att hon inte hade ett batteri med 40 mils räckvidd.
Mmm, tidig vår och sen höst är alltid lite spännande med tidigaste eller senaste flyget. Å andra sidan finns det väl en handfull flygplatser inom 35-40 mils radie från Umeå som skulle kunna funka som alternativ landningsplats?

Men vad jag vet finns väl ännu inte något batteridrivet alternativ för inrikes passagerarflyg lanserat som en trovärdig utmanare till jetflyget? Så än så länge talar vi väl mindre flyg för regionala sträckor, låt oss kanske diskutera nationella kommersiella passagerarflyg om och när det presenteras ett realistiskt alternativ?

Till syvende och sist handlar väl inte batterier som energilagring om att klara alla tänkbara applikationer, det är väl mer en fråga om att ställa om de applikationer som är bäst lämpade utan att funktionaliteten tar alltför mycket skada för oss brukare?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mmm, tidig vår och sen höst är alltid lite spännande med tidigaste eller senaste flyget. Å andra sidan finns det väl en handfull flygplatser inom 35-40 mils radie från Umeå som skulle kunna funka som alternativ landningsplats?

Men vad jag vet finns väl ännu inte något batteridrivet alternativ för inrikes passagerarflyg lanserat som en trovärdig utmanare till jetflyget? Så än så länge talar vi väl mindre flyg för regionala sträckor, låt oss kanske diskutera nationella kommersiella passagerarflyg om och när det presenteras ett realistiskt alternativ?

Till syvende och sist handlar väl inte batterier som energilagring om att klara alla tänkbara applikationer, det är väl mer en fråga om att ställa om de applikationer som är bäst lämpade utan att funktionaliteten tar alltför mycket skada för oss brukare?

Mja, Heart Aero vill ju flyga inrikes passagerarflyg, med 40 mils räckvidd, dvs inom en
20 mils radie från startplatsen, jag säger inte att det inte finns sådana sträckor, men när dimman rullar in över Skellefteå och Övik också, då är det inte många alternativ kvar med den räckvidden.
Väderfronter påverkar ju ofta ett större område.

Lycksele och Vasa? Lycksele har väl inte bemanning annat än för tidtabellen, viist kan dom slå på lyset och landa, men sen står dom där utan snabbladdare, det blir till att ladda från motorvärmarstolpe 6A i ett par veckor.

Med det sagt är Heart Aero den MEST lovande aktören, och jag hoppas innerligt att det går bra för företaget.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mja, Heart Aero vill ju flyga inrikes passagerarflyg, med 40 mils räckvidd, dvs inom en
20 mils radie från startplatsen...
Okey, missförstod Dig något där. BRA flyger väl med ATR 72-600 mellan Sto-Ume med plats för 72 passagerare? Men Heart kanske mer tänker city-hop mellan t ex städer i Kalifornien i nuläget, det kanske dröjer ännu ett slag innan vi kan konkurrensutsätta svenska inrikesflyg med svenska avstånd i svenskt klimat med batteridrivna alternativ?

Det tror i alla fall jag och det hindrar inte att jag börjar överväga batteridrivna alternativ till vår V90 AWD eller min nakenherrejösseshoj... ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Batteridrift kommer som det ser ut idag att främst handla om de kortare matarflygen, dessutom blir de tystare och väldigt mycket billigare i drift.

Biobränsle, vätgas och/eller bränsleceller är andra lösningar för olika distanser. Men viktigt att nämna är att certifieringsprocesserna är långsiktiga och flygbranschen är extremt internationell. Ingen har riktigt satt ned foten ännu…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okey, missförstod Dig något där. BRA flyger väl med ATR 72-600 mellan Sto-Ume med plats för 72 passagerare? Men Heart kanske mer tänker city-hop mellan t ex städer i Kalifornien i nuläget, det kanske dröjer ännu ett slag innan vi kan konkurrensutsätta svenska inrikesflyg med svenska avstånd i svenskt klimat med batteridrivna alternativ?
Ja, United har ju beställt 100st Heart Aero ES19, men dom flyger ju korta hopp i det landet.
Jag kan tänka mig att "island hopping" är ett annat alternativ för användningsområde, korta hopp mellan öar.

Om United skrev på för 100st så är det ju bara att hoppas att ägarna till Heart Aero inte seglar upp pengarna dom har fått in.

Än så länge har dom ju bara ett radiostyrt flygplan och en motorgondol att visa upp.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Batteridrift kommer som det ser ut idag att främst handla om de kortare matarflygen, dessutom blir de tystare och väldigt mycket billigare i drift.

Biobränsle, vätgas och/eller bränsleceller är andra lösningar för olika distanser. Men viktigt att nämna är att certifieringsprocesserna är långsiktiga och flygbranschen är extremt internationell. Ingen har riktigt satt ned foten ännu…
När vi talar om propellerflyg så är inte motorljudet det dominerande utan propellerbladspetshastigheten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När vi talar om propellerflyg så är inte motorljudet det dominerande utan propellerbladspetshastigheten.
Jag är väl medveten om det, men det jobbas ju ständigt med att dämpa propeller ljudet, med flerbladiga propellrar med ljud-designad propeller spets osv
Ljudet på backen är ju propellerljudet plus motorljudet, tar man bort motorljudet upplevs det mycket tystare på marken.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag gick in på Heart Aeros sida och det visade sig att jag känner och har jobbat med några av personerna i företaget.
Och de är mycket seriösa och duktiga personer, så är resten av sama kaliber så blir det nog något av projektet.
Blev nästan lite sugen på att kolla om de har något jobb åt mig.
Fast jag är ju bäst på gasturbiner :-(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gick in på Heart Aeros sida och det visade sig att jag känner och har jobbat med några av personerna i företaget.
Och de är mycket seriösa och duktiga personer, så är resten av sama kaliber så blir det nog något av projektet.
Blev nästan lite sugen på att kolla om de har något jobb åt mig.
Fast jag är ju bäst på gasturbiner :-(
Du får föreslå en long-range variant med en gasturbin som drar en genarator :)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du får föreslå en long-range variant med en gasturbin som drar en genarator :)
Hyfsat miljövänligt jetbränsle är ju på gång.
T o m Fpl 39 har flugit miljövänligare än normalt.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ingen som snackat om teleportering? Det är miljövänlig teknik som kan drivas av grön energi.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beställt en 40kWh Leaf nu (för leasing). Leverans i april. Var på en provkörning och den kändes trevlig nog att funka som pendlarbil åt frugan och för våra inköpsturer på helgerna tex. E-pedal var mycket mer intuitiv och lättkörd än jag gissat på.IMG_20220318_110134.jpg

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Beställt en 40kWh Leaf nu (för leasing). Leverans i april. Var på en provkörning och den kändes trevlig nog att funka som pendlarbil åt frugan och för våra inköpsturer på helgerna tex. E-pedal var mycket mer intuitiv och lättkörd än jag gissat på.View attachment 469910

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Jag tror säkert du blir nöjd med den, jag provkörde en och skulle inte ha något emot en
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
2 veckor kvar till elektrifiering av fordonsparken. Eller ja, tillskott snarare. Den ersätter inget än, måste få visa sig värdig först. Första redan blir elddopet med 100+mil i ett svep. Låt oss bedja.

Hur går det med Yngve, BrooklynS? Har den hittat hamn än?

Det finns redan, och är certifierat. Men det finns inte i de mängder som skulle kunna ersätta JET-A1 över hela linjen.
7,5ton/timme på marschöjd. Det är liksom inte bara framdrivning som kostar på. Man ska ha en rejäl mängd varmluft till både trycksättning och för att förhindra att folket inuti inte blir ispinnar fort som tusan. Ibland även för att bränna bort is lite varstans.
Sen ska det till ett ” par kW ” till allt som har med själva styrningen i luften att göra. Kanske spoilers och speed-brakes kunde se ut som skovelhjul och regenerera :hihi

mjä. Tror inte mycket på det för, här är det inte frågan om att det är oönskade förluster i den omfattning som är i en kolvmotor för bilbruk..
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top