Mmm, tidig vår och sen höst är alltid lite spännande med tidigaste eller senaste flyget. Å andra sidan finns det väl en handfull flygplatser inom 35-40 mils radie från Umeå som skulle kunna funka som alternativ landningsplats?
Men vad jag vet finns väl ännu inte något batteridrivet alternativ för inrikes passagerarflyg lanserat som en trovärdig utmanare till jetflyget? Så än så länge talar vi väl mindre flyg för regionala sträckor, låt oss kanske diskutera nationella kommersiella passagerarflyg om och när det presenteras ett realistiskt alternativ?
Till syvende och sist handlar väl inte batterier som energilagring om att klara alla tänkbara applikationer, det är väl mer en fråga om att ställa om de applikationer som är bäst lämpade utan att funktionaliteten tar alltför mycket skada för oss brukare?
Mja, Heart Aero vill ju flyga inrikes passagerarflyg, med 40 mils räckvidd, dvs inom en
20 mils radie från startplatsen, jag säger inte att det inte finns sådana sträckor, men när dimman rullar in över Skellefteå och Övik också, då är det inte många alternativ kvar med den räckvidden.
Väderfronter påverkar ju ofta ett större område.
Lycksele och Vasa? Lycksele har väl inte bemanning annat än för tidtabellen, viist kan dom slå på lyset och landa, men sen står dom där utan snabbladdare, det blir till att ladda från motorvärmarstolpe 6A i ett par veckor.
Med det sagt är Heart Aero den MEST lovande aktören, och jag hoppas innerligt att det går bra för företaget.