Elbil eller inte?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har inte backat tillräckligt i tråden för att förstå var osämjan i tråden bottnar i men jag skulle kunna tänka mig att t.ex varutransporter till matbutiker och dagensrättställen i större städers centrum kan vara en målgrupp. Från depåer via slingor med massor av kortare stopp?

Polarn som kör buss tvingas byta oftare än han egentligen vill för att kunna ta körningar till många städer i Europa pga avgaskrav. Jag gissar att varubilarna har samma krav på sig?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Säkert liknande anledning som att Renault Kangoo är likadan i elutförande. Man tar det man har i första läget, eftersom det tar ett antal år att ta fram en ny plattform.

Om du är intresserad av ellastbilar så kan du kolla vad tillverkarna själva har i sin utvecklingslinje framöver.

Nu skall jag på en konferens om bl.a. elflyg. Det kommer säkerligen att diskuteras en hel del som ”experterna” på SH dömer ut… :)

Och tänk att du hade fel om ”skattepengsdiandet” också. Inte oväntat, men det blir ju lätt så när man skall försöka tränga in folk i fack.

Över huvudtaget så är det många gånger en mycket otrevlig diskussion med en mängd ovidkommande Ad Hominem. Lägg ned det.
Gott. Återkom gärna efter din konferens och läxa upp oss om elflyg.

Kul med info att du jobbar i privat sektor och inte får din lön av det offentliga. Det får du gärna berätta mer om någon gång.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu skall jag på en konferens om bl.a. elflyg. Det kommer säkerligen att diskuteras en hel del som ”experterna” på SH dömer ut… :)

Ja, elflyg funkar ju skitbra, jag hoppas dom dunkar varandra i ryggen över Pipistrel Alfa som kan flyga nästan ett flygpass på flygskolan på en laddning, och datorrenderingarna på Heart Aeros 19 sitsare som snart kan flyga mellan flygplatser som är 20 mil ifrån varandra, kanske, om det dom har förutspått i teknikutveckling möjliggör det i framtiden....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, elflyg funkar ju skitbra, jag hoppas dom dunkar varandra i ryggen över Pipistrel Alfa som kan flyga nästan ett flygpass på flygskolan på en laddning, och datorrenderingarna på Heart Aeros 19 sitsare som snart kan flyga mellan flygplatser som är 20 mil ifrån varandra, kanske, om det dom har förutspått i teknikutveckling möjliggör det i framtiden....

Men dom har säkert redan fått in massor av pengar både från riskkapitalister och div statliga bidrag.
Så dom känner sig nog redan framgångsrika.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Scania skriver att räckvidden är UPP TILL 250 km så man kan nog räkna med att batteriet på en 74-tonare är ganska tomt efter 80 km med full last och 80 km med tom bil. Alltså 2h körning, sedan ganska nära 100 min laddtid.
Har man råd till två ellastbilar per förare så att en bil står på laddning och den andra rullar så kan det ju fungera.

Mao så funkar det ju för skattepengsdiare som leker företag med andras pengar.
Det där är ett evigt problem med alla elbilsfordon ... varför envisas dom med att skriva ut räckvidd ... jag vill veta förbrukning! Och i detta fall lastat och olastat!
Jag googlade snabbt och hittade detta svar på Scanias hemsida

https://www.scania.com/se/sv/home/p...fication/QA-studio-scania-elektrifiering.html

"32. Hur mycket energi förbrukar en lastbil?

Energiförbrukningen beror på vilken typ av fordon, lastvikt, påbyggnation och körsätt som används. Som en referens kan nämnas ca 0,9-1,1 kWh/km för ett 2-axligt distributionsfordon med torrskåp."

Jag spekulerar vidare om Wibax Ellastbil:

Är förbrukningen dubblerad om man släpar ett tanksläp istället för ett torrskåp?
Hur mycket sjunker förbrukningen när den kör tom tillbaka?
Jag höjer med 50% på förbrukningen till 150kWh /100km. Då tar det dryga 1,2h att ladda förbrukad mängd, dubblerar man så börjar det bli småsvettigt att få tillräckligt med turer på en dag. (om behovet för det finns i detta fall)

Så på en 7,5h arbetsdag: (räknar med 150kWh lastat / 100kWh olastat)
  • 07:00 Batteriets laddning: 300kW. Start med fullt batteri och last
  • 08:30 Batteriets laddning: 150kW. Lossning och laddning i 60min (100kW till batteriet)
  • 09:30 Batteriets laddning: 250kW. Start tillbaka med tomt släp (jag beräknar förbrukningen till 100kWh/100km med tom bil)
  • 11:00 Batteriets laddning: 150kW. Lunch och laddning och lastning i 60min (100kW till batteriet)
  • 12:00 Batteriets laddning: 250kW. Start med last
  • 13:30 Batteriets laddning: 50kW. Lossning och laddning i 60min (100kW till batteriet)
  • 14:30 Batteriets laddning: 150kW. Start tillbaka med tomt släp
  • 16:00 Batteriets laddning: 50kW. Dagen slut och lastbilen på laddning och lastning.
Så det skulle ge möjlighet att köra 3 rundor på en dag i detta fall, tror knappast man skulle få in flera turer med en Diesellastbil, möjligen större lastmängd.

OBS: detta är bara spekulationer från min synvinkel, jag känner inte till behovet / exakt förbrukning / miljön och tider på övrig logistik. Försökte räkna ut ett scenarie var man utnyttjar ellastbilsresursen maximalt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ett evigt problem med alla elbilsfordon ... varför envisas dom med att skriva ut räckvidd ... jag vill veta förbrukning! Och i detta fall lastat och olastat!

https://www.scania.com/se/sv/home/p...fication/QA-studio-scania-elektrifiering.html

Energiförbrukningen beror på vilken typ av fordon, lastvikt, påbyggnation och körsätt som används. Som en referens kan nämnas ca 0,9-1,1 kWh/km för ett 2-axligt distributionsfordon med torrskåp."

Är förbrukningen dubblerad om man släpar ett tanksläp istället för ett torrskåp?
Hur mycket sjunker förbrukningen när den kör tom tillbaka?
Jag höjer med 50% på förbrukningen till 150kWh /100km. Då tar det dryga 1,2h att ladda förbrukad mängd, dubblerar man så börjar det bli småsvettigt att få tillräckligt med turer på en dag. (om behovet för det finns i detta fall)

Så på en 7,5h arbetsdag: (räknar med 150kWh lastat / 100kWh olastat)
  • 07:00 Batteriets laddning: 300kW. Start med fullt batteri och last
  • 08:30 Batteriets laddning: 150kW. Lossning och laddning i 60min (100kW till batteriet)
  • 09:30 Batteriets laddning: 250kW. Start tillbaka med tomt släp (jag beräknar förbrukningen till 100kWh/100km med tom bil)
  • 11:00 Batteriets laddning: 150kW. Lunch och laddning och lastning i 60min (100kW till batteriet)
  • 12:00 Batteriets laddning: 250kW. Start med last
  • 13:30 Batteriets laddning: 50kW. Lossning och laddning i 60min (100kW till batteriet)
  • 14:30 Batteriets laddning: 150kW. Start tillbaka med tomt släp
  • 16:00 Batteriets laddning: 50kW. Dagen slut och lastbilen på laddning och lastning.
Så det skulle ge möjlighet att köra 3 rundor på en dag i detta fall, tror knappast man skulle få in flera turer med en Diesellastbil, möjligen större lastmängd.

OBS: detta är bara spekulationer från min synvinkel, jag känner inte till behovet / exakt förbrukning / miljön och tider på övrig logistik. Försökte räkna ut ett scenarie var man utnyttjar ellastbilsresursen maximalt.

Det där är bara en 6 timmars arbetsdag. Resterande tid är rast.
Lägg till 1 h laddning och 2h körning så kan du åka hem från jobbet kl 19 förutsatt att din kalkyl håller i övrigt.

Kul va?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det där är bara en 6 timmars arbetsdag. Resterande tid är rast.
Lägg till 1 h laddning och 2h körning så kan du åka hem från jobbet kl 19 förutsatt att din kalkyl håller i övrigt.

Kul va?
Jag har ingen aning om min kalkyl håller! Den består mestadels av antaganden ... :hihi

Jo, är du egenföretagare i branschen så är det inte en full dag på något vis, men om du jobbar mot ett företag så är 8h en helt normal arbetsdag, inklusive kafferaster (2x15min) och lastning/lossning. Död tid finns det gott om i många branscher, inget konstigt med det.
Med det sagt så kan jag mer än väl förstå att ett företag vill profilera/marknadsföra sig som "gröna/framåtsträvande/etc" genom att skryta med sin ellastbil i olika medier. Marknadsföringsvärdet kan i många fall vara mera värt än vad de förlorade arbetstimmarna kostar.

Jag tror inte heller att dessa ellastbilar är så bra lämpade för linjetrafik, men ex. inom lokal distribution / kranbilar / flygplatser / hamnar etc. så kan de mycket väl ha sin plats.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det intressanta är ju hur utvecklingen sett ut bara på två år när det gäller lastbilar.

Är det ens två år sedan som Scania-företrädaren dömde ut ellastbilar och sade att de bara duger till att frakta chips?

Då pratade man om 15 tons lastbilar för kort distribution i stadsmiljö. Nu två år senare ligger 74 tons ekipage på allmän väg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I Umeå hamn (Holmsund) fanns marknaden för ellastbilar.
På andra sidan umeåälven finns Obbola som har ett pappersbruk.

När jag var barn kördes pappersrullar från fabriken 500 meter med lastbil till en färja, sedan åkte lastbilen färja över älven, körde 500 meter och lastades av.
Färjan vände dock om direkt bilar hade rullat av/på.
Inklusive vänt-tider på färjan så kanske varje lastbil hann 4 vändor på en dag

Nu finns det bro över, så nu kör dom säkert flera mil om dagen, men om dom laddar medans dom lastar/lossar så kanske...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det intressanta är ju hur utvecklingen sett ut bara på två år när det gäller lastbilar.

Är det ens två år sedan som Scania-företrädaren dömde ut ellastbilar och sade att de bara duger till att frakta chips?

Då pratade man om 15 tons lastbilar för kort distribution i stadsmiljö. Nu två år senare ligger 74 tons ekipage på allmän väg.

Då gäller det ju bara att hitta ett case där 40 ton gods (eller vad användbar lastvikt blev) ska fraktas en kort bit mellan två fasta punkter och där lastbilen får stå länge i båda ändar av transporten också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kanske skulle kunna dra trailers, och köra staffett, man kör så långt strömmen räcker sedan kopplar man om trailern till en annan bil som har stått och laddat och lämnar den som behöver ladda, lite som i Western, man byter till utvilade hästar efter vägen

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Skulle inte du sitta på konferens med ledande elflygsforskare idag? Hur går tankarna, tänkte åka flyga till USA snart och vill helst åka elflyg.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Då gäller det ju bara att hitta ett case där 40 ton gods (eller vad användbar lastvikt blev) ska fraktas en kort bit mellan två fasta punkter och där lastbilen får stå länge i båda ändar av transporten också.

Det där med ”kort bit” är redan överspelat - som tidigare nämnts i tråden.

Men det är där man börjar, ungefär som i fallet Kangoo ovan…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle inte du sitta på konferens med ledande elflygsforskare idag? Hur går tankarna, tänkte åka flyga till USA snart och vill helst åka elflyg.

Elflyg till USA kommer inte i det närmaste, möjligen när bränslecellstekniken är mer utvecklad, men vätgas och biobränslen kommer eller finns redan nu. Det är egentligen inte den tekniska utvecklingen som är hindret utan att flyg är hårt reglerat/certifierat och det är ganska långa processer.

Men du kan flyga elflyg redan nu, om du nöjer dig med tvåsits och knappt en timmes flygtid. 2025 handlar det om 19 passagerare och upp till 400km, dvs regionflyg. Har nog länkats till tidigare i tråden också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elflyg till USA kommer inte i det närmaste, möjligen när bränslecellstekniken är mer utvecklad, men vätgas och biobränslen kommer eller finns redan nu. Det är egentligen inte den tekniska utvecklingen som är hindret utan att flyg är hårt reglerat/certifierat och det är ganska långa processer.

Men du kan flyga elflyg redan nu, om du nöjer dig med tvåsits och knappt en timmes flygtid. 2025 handlar det om 19 passagerare och upp till 400km, dvs regionflyg. Har nog länkats till tidigare i tråden också.

Inom flyget finns det regler om minimireserver, du kan aldrig flyga tomt.
Så det betyder tvåsitsig Pipistrel i 45 minuter eller kanske ca 20 mil 2025 i en Heart Aero

Passagerarplan måste ha "bränsle" att ta sig till en alternativ flygplats eller att vända om, i händelse av dåligt väder eller att ett plan krashar på den tänkta flygplatsen.

Det betyder att Heart Aero kan flyga till flygplatser ca 20 mil bort, är det omöjligt att landa kan dom då vända om.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så det betyder tvåsitsig Pipistrel i 45 minuter eller kanske ca 20 mil 2025 i en Heart Aero

Passagerarplan måste ha "bränsle" att ta sig till en alternativ flygplats eller att vända om, i händelse av dåligt väder eller att ett plan krashar på den tänkta flygplatsen.

Det betyder att Heart Aero kan flyga till flygplatser ca 20 mil bort, är det omöjligt att landa kan dom då vända om.
Ja släng du massa fakta i ansiktet på folk. Det spelar ingen roll. Han har suttit på konferens med höjdarna i elflygsbranschen idag och vet vad han snackar om. Naturlagar rör inte dessa gubbar i ryggen, de står över sådant.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Energiförbrukningen beror på vilken typ av fordon, lastvikt, påbyggnation och körsätt som används. Som en referens kan nämnas ca 0,9-1,1 kWh/km för ett 2-axligt distributionsfordon med torrskåp."…

Nu jobbar min bror på bolaget i fråga men med respekt för att det är en prototyp och att data därför inte är publikt ska det ekipaget enligt uppgift göra exakt samma jobb på samma körtid som tidigare sköttes av den dieseldrivna föregångaren. Storleken på batteriet designas som bekant för att passa in i körcykeln och laddas helt riktigt vid alla längre stopp. Så för vad jag vet tänker Du rätt i exemplet ovan, utan att jag kan kommentera hur korrekta Dina antaganden och beräkningar är.

Vid linjetrafik kanske inte eldrivna ekipage kan förses med tillräckligt mycket energi under lagstadgade stopp ännu, och det kan jag inte heller se att någon påstått. Men det finns uppenbarligen en hel del lokala eller regionala applikationer där det tydligen går att matcha designen efter behovet även med batterier som energikälla.

När det gäller trådargumentationen i övrigt under de senaste sidorna börjar det lukta ungefär som i lunchrummet i min morfars verkstad på 70-talet, där förstå-sig-påarna - fantastiskt duktiga yrkesmän - pratade skit om allt och alla som inte var inom hörhåll och en fick en bild på Palme uppspikad bakom sin stol bara för att han inte önskade livet ur honom. Tämligen unket alltså.

Offentliga jobb inom vård, skola och omsorg behövs och gör precis lika stor samhällsnytta som de av oss som ”drar in pengar” via det privata näringslivet. PunckKt. Det spelar liksom ingen roll hur Duktiga mekaniker Ni är, när jag får en stroke vill jag helst bli behandlad av en läkare eller sjukvårdare. Så släpp gärna den pucken och låt det argumentet försvinna i historiens avskrädeshög, där det hör hemma.

För vi pratar väl fortfarande elbil eller inte i denna tråd?

Ha en fin kväll, allihopa?

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Absolut, reserv är alltid inräknat i räckvidderna.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping