Det där är ett evigt problem med alla elbilsfordon ... varför envisas dom med att skriva ut räckvidd ... jag vill veta förbrukning! Och i detta fall lastat och olastat!
Jag googlade snabbt och hittade detta svar på Scanias hemsida
https://www.scania.com/se/sv/home/p...fication/QA-studio-scania-elektrifiering.html
"32. Hur mycket energi förbrukar en lastbil?
Energiförbrukningen beror på vilken typ av fordon, lastvikt, påbyggnation och körsätt som används. Som en referens kan nämnas ca 0,9-1,1 kWh/km för ett 2-axligt distributionsfordon med torrskåp."
Jag spekulerar vidare om Wibax Ellastbil:
Är förbrukningen dubblerad om man släpar ett tanksläp istället för ett torrskåp?
Hur mycket sjunker förbrukningen när den kör tom tillbaka?
Jag höjer med 50% på förbrukningen till 150kWh /100km. Då tar det dryga 1,2h att ladda förbrukad mängd, dubblerar man så börjar det bli småsvettigt att få tillräckligt med turer på en dag. (om behovet för det finns i detta fall)
Så på en 7,5h arbetsdag: (räknar med 150kWh lastat / 100kWh olastat)
- 07:00 Batteriets laddning: 300kW. Start med fullt batteri och last
- 08:30 Batteriets laddning: 150kW. Lossning och laddning i 60min (100kW till batteriet)
- 09:30 Batteriets laddning: 250kW. Start tillbaka med tomt släp (jag beräknar förbrukningen till 100kWh/100km med tom bil)
- 11:00 Batteriets laddning: 150kW. Lunch och laddning och lastning i 60min (100kW till batteriet)
- 12:00 Batteriets laddning: 250kW. Start med last
- 13:30 Batteriets laddning: 50kW. Lossning och laddning i 60min (100kW till batteriet)
- 14:30 Batteriets laddning: 150kW. Start tillbaka med tomt släp
- 16:00 Batteriets laddning: 50kW. Dagen slut och lastbilen på laddning och lastning.
Så det skulle ge möjlighet att köra
3 rundor på en dag i detta fall, tror knappast man skulle få in flera turer med en Diesellastbil, möjligen större lastmängd.
OBS: detta är bara spekulationer från min synvinkel, jag känner inte till behovet / exakt förbrukning / miljön och tider på övrig logistik. Försökte räkna ut ett scenarie var man utnyttjar ellastbilsresursen maximalt.