Jag är inte direkt insatt i effektiviteten hos likriktare generellt men kan konstatera att med en 22kW laddare ombord skulle det vid 80% verkningsgrad bli 4,4kW att kyla bort vilket är helt orimligt mycket.
Svenska kraftnät verkar anse att verkningsgraden i en liknande applikation ska ligga >90% så jag antar att det inte finns tekniska hinder för detta.
https://www.svk.se/siteassets/4.akt...a-riktlinjer/tr02/tr02-09-03-6-2020-08-11.pdf
Visst. Det är tekniskt möjligt att få en verkningsgrad på över 90% i en likriktare. Det du länkar till berör ju så kallade stationsbatterier dvs stationära anläggningar som man sätter på väldigt kritiska installationer. Där är det ofta fråga om lösningar där kostnaden har marginell betydelse.. Dessutom spelar det i stort sett ingen roll hur stor eller tung den är. Många av dom systemen kostar endast för batterier och likriktare mer än en Tesla.
Den absoluta majoriteten av likriktare som finns på marknaden ligger på minst 80% verkningsgrad upp till minst 85% verkningsgrad.
Dvs dom likriktare som är aktuella att använda i elfordon har ytterst sannolikt verkningsgrader som ligger på kring 85% skulle jag säga. Likriktaren i ett elfordon får ju inte kosta hur mycket som helst eftersom det då gör bilen enormt dyr. Dessutom får dom inte vara för tunga då det leder till att bilen blir onödigt tung och man har redan några hundra kilo batterier att släpa runt på.
Så jag skulle säga att det sannolikt är ca 15% som blir förluster i dom likriktare som används i elfordon. Dvs för en 11kW laddning så är det drygt 3kW att kyla bort. Det kan ju vara därför som man har kylflänsar och i dom flesta fall vätskekylning till komponenterna i elbilarna.
Men det innebär att av den ström du plockar ur vägguttaget så försvinner närmare 15% direkt när det likriktas och sedan har du förlusterna vid laddningen.
För Teslas Superchargers så är ju likriktaren inbyggd i laddstationen och då spelar både vikt och pris mindre roll eftersom dom kan tillåta dom att vara dyrare för att få en högre effektivitet eftersom förlusterna kostar pengar och påverkar lönsamheten för laddstationen.
Båda delarna går att påverka. Dels genom att lägga laddströmmen optimalt för likriktaren då verkningsgraden varierar med effektuttaget och dels genom att sätta igång laddningen när batterierna har rätt temperatur samt undvika alltför hög SOC.
Missförstå mig rätt. Elbilen är fortfarande väldigt effektiv jämfört med en bensinbil eller en dieselbil. men det finns förluster där med.