Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så kan det vara, november - februari gör ingen glad på mina breddgrader :)
Å andra sidan gör de bra ifrån sig från och med nu, i Elområde 1 är detta skyhöga priser. Minustecknet framför ”förbrukningen (Watty)” innebär att jag exporterar till nätet i stället för att importera…

Bastun är för övrigt vedeldad :)
D9489A2B-AA22-4B8E-939A-EA54C1C87434.jpegD2E8BF90-44CC-40EC-855B-FEB42252FC23.jpeg

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Ringde KIA då de har ett erbjudande på E-Niro som går ut idag.
Det visade sig vara en gammal kompis som var säljare och enligt honom sker leverans i Augusti.
Det var den info som fanns i hans system iaf.
Låter tveksamt tycker jag?
Vår kiahandlare sa att det finns inga -22or kvar och dom kunde bara erbjuda nya Eniro med leverans "mest troligt" i slutet på september(för leasing).

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vår kiahandlare sa att det finns inga -22or kvar och dom kunde bara erbjuda nya Eniro med leverans "mest troligt" i slutet på september(för leasing).
Ja, det här var också "en helt ny bil"...
Om september stämmer är det helt ok också.
Jag vill bara inte hamna i Q1 -23.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ringde KIA då de har ett erbjudande på E-Niro som går ut idag.
Det visade sig vara en gammal kompis som var säljare och enligt honom sker leverans i Augusti.
Det var den info som fanns i hans system iaf.
Låter tveksamt tycker jag?
Jag har svårt att tro att de själva kan ha 100% koll på hur de ser ut kommande 5 månader. Med lite tur håller det men jag hade räknat med att det kan bli förseningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har svårt att tro att de själva kan ha 100% koll på hur de ser ut kommande 5 månader. Med lite tur håller det men jag hade räknat med att det kan bli förseningar.
Jo, det är nog ett visst mått av önsketänkande i alla steg från tillverkaren till importören/grossisten/handlaren.

Om allt går bra i alla steg håller det, men blir det en veckas försening någonstans på vägen så...

Vem vet biltransportlastbilarna kanske blir utan AdBlue helt plötsligt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bytte ju till en Tesla Y häromdagen. En bättre bruksbil än 3 på många sätt, men det blir tydligt att M3 (särskilt P) är i en helt egen klass vad gäller skoj bakom ratten. Om den kändes som ”nästan-MC” så är vi tillbaka på bil nu.
Ofattbart långsamma 5 sek till 100 dessutom.
Nåja, familjen är glad, det blir enklare på älgjakten och jag kan köra bägge skotrarna på kåpsläpet.

Men om vi någon gång kommer att ha två elbilar så blir det en 3P, den saken är klar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bytte ju till en Tesla Y häromdagen. En bättre bruksbil än 3 på många sätt, men det blir tydligt att M3 (särskilt P) är i en helt egen klass vad gäller skoj bakom ratten.
Ja, ska man ha roligt bakom ratten ska man ju köra en M3 ?
BMW-M3-6497.jpg

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Bytte ju till en Tesla Y häromdagen. En bättre bruksbil än 3 på många sätt, men det blir tydligt att M3 (särskilt P) är i en helt egen klass vad gäller skoj bakom ratten. Om den kändes som ”nästan-MC” så är vi tillbaka på bil nu.
Nåja, familjen är glad, det blir enklare på älgjakten och jag kan köra bägge skotrarna på kåpsläpet.

Men om vi någon gång kommer att ha två elbilar så blir det en 3P, den saken är klar.
Grattis! Det var ungefär så jag upplevde skillnaden när jag tog en lite längre med MY. Jag har ju mer skoj i min Polestar och den kommer att bli kvar i familjen, däremot ska ju nästa bil ersätta en V90 så det vill till lite utrymmen för att ersätta den. Planen är senast andra halvåret 2023 så det börjar väl snart bli dags att beställa...:näsblod

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja vad gäller utrymmen kan man absolut inte klaga. Den är mycket större än man tror: jag kan sitta bakom mig själv och bagageutrymmet är enormt. Bred invändigt också, en smartare förpackad X helt enkelt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Sitter nu i min nyuthämtade M3P. 65mil ska avverkas. Det var 206km kvar till destinationen, lämnade superladdaren jag sladdade in på med 1% SoC efter 20 min med 82% att åka på.

Nu lyser frågan, kommer jag fram?!

Saker att gnälla på, efter

helljusautomatiken, kan ORIMLIGT ha något av teslas berömda ”AI”.

Torkarautomatiken är påtänd, på riktigt.

Farthå…förlåt, ”autopiloten”, funkade fram tills att det började snöa. Inget unikt förvisso.
Tjipp!

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det blev iaf två laddstopp för detta och startade på 90%. Så svartblå ftohan ovan är; ja! Jag kommer fram!

Nu går den förvisso på 20”, det snöar sablar, regnar, blåser i ansiktet och värmen är stöld på t-shirt medan högerfoten trottlar på 130km/h mellan alla satans vägbygge

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det blev iaf två laddstopp för detta och startade på 90%. Så svartblå ftohan ovan är; ja! Jag kommer fram!

Nu går den förvisso på 20”, det snöar sablar, regnar, blåser i ansiktet och värmen är stöld på t-shirt medan högerfoten trottlar på 130km/h mellan alla satans vägbygge
Det är lungt, om en månad har du lärt dig att åka 80km/h i täckjacka och toppluva som alla andra Elbilsägare som absolut måste pressa upp räckvidden för att visa så förträffligt bra det går att åka elbil.

Adaptiv farthållare och laneassist och annat som förlitar sig på rena kameror och sensorer fungerar inte på vintern, men den har väl en dum farthållare också tror jag.
(men man måste säkert leta reda på den i 19 undermenyer i datorn)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Sitter nu i min nyuthämtade M3P. 65mil ska avverkas. Det var 206km kvar till destinationen, lämnade superladdaren jag sladdade in på med 1% SoC efter 20 min med 82% att åka på.

Nu lyser frågan, kommer jag fram?!

Saker att gnälla på, efter

helljusautomatiken, kan ORIMLIGT ha något av teslas berömda ”AI”.

Torkarautomatiken är påtänd, på riktigt.

Farthå…förlåt, ”autopiloten”, funkade fram tills att det började snöa. Inget unikt förvisso.
Tjipp!
Ha, nu bara MÅSTE Du erkänna att Du läst på precis vilka ömma tår Du skulle trampa på? Grattis till en kul bil, blir intressant att höra Dina erfarenheter.

Det är lungt, om en månad har du lärt dig att åka 80km/h i täckjacka och toppluva som alla andra Elbilsägare som absolut måste pressa upp räckvidden för att visa så förträffligt bra det går att åka elbil.

Adaptiv farthållare och laneassist och annat som förlitar sig på rena kameror och sensorer fungerar inte på vintern, men den har väl en dum farthållare också tror jag.
(men man måste säkert leta reda på den i 19 undermenyer i datorn)
Visst har Du rätt, men det är fel årstid för lastbilssurfare, de är som mest frekventa vid semestertid? Men hörni, är det fler än jag som noterat hur många ICE-bilar som i dessa dyrtider sänkt tempot på E4 till 80-90 km/h? ”Gubbar i hatt” och ”framåtlutande tanter” bakom ratten har ju alltid funnits men nu börjar även till synes vanligt folk alldeles tappa hastighetskollen. Det stora värket måste jubla, det verkar vara soppapriset och inte kampanjer som ska till för att vi trafikanter ska bli fogliga och frivilligt hastighetssänka till tvåsiffrigt på våra stora vägar.

GuW - jag talar då inte om Skellefteå-Umeå. Sjunker hastigheten ytterligare längs Svea Rikes tråkigaste Riksvägsavsnitt står den totalt still ju.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
GuW - jag talar då inte om Skellefteå-Umeå. Sjunker hastigheten ytterligare längs Svea Rikes tråkigaste Riksvägsavsnitt står den totalt still ju.

Jag åkte den i söndags, i dåligt väder, mitt blodtryck var högt....

Volvos XC modeller måste vara världens sämsta crossovers, minsta asfaltkant eller grusvägs-snutt så måste dom tamejfan ner på under 10km/h

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ha, nu bara MÅSTE Du erkänna att Du läst på precis vilka ömma tår Du skulle trampa på Grattis till en kul bil, blir intressant att höra Dina erfarenheter.

Visst har Du rätt, men det är fel årstid för lastbilssurfare, de är som mest frekventa vid semestertid Men hörni, är det fler än jag som noterat hur många ICE-bilar som i dessa dyrtider sänkt tempot på E4 till 80-90 km/h? ”Gubbar i hatt” och ”framåtlutande tanter” bakom ratten har ju alltid funnits men nu börjar även till synes vanligt folk alldeles tappa hastighetskollen. Det stora värket måste jubla, det verkar vara soppapriset och inte kampanjer som ska till för att vi trafikanter ska bli fogliga och frivilligt hastighetssänka till tvåsiffrigt på våra stora vägar.

Jo det märks att fler kör långsammare... Även jag har släppt lite, men bara lite, på gasen med V8 på 4,4 liter :)

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ha, nu bara MÅSTE Du erkänna att Du läst på precis vilka ömma tår Du skulle trampa på? Grattis till en kul bil, blir intressant att höra Dina erfarenheter.
Ha! Nävars, det tog ca 45 mil att nå den insikten. Eller ja, ett laddstopp.

Oaktat, hyllningar lär ingen utveckla sig själv. Multinationellt företag eller enskild sopprot alike.

Men, detta kan jag säga utan att skämmas;

Den* är ihopsatt till en nivå som matchar priset.

Ljudnivån är bra till riktigt bra.

Ljudsystem är mysigare än nåt med gula element från Bowers& Wilkins

Stolarna är bra nog för långfärd (tro fan det, man stannar ju ändå efter knappa 30mil pga laddning o h tung högerfot. Till och med en parkbänk kan funka då. Men, de är bra. På riktigt.)

Laddning är faktiskt skitenkelt!

*-mitt ex iaf. Made in China (Noga utvald)

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Finnarna har smugit under radarn lite och driftsatt OL3 den 12 mars med 103 MW ut till nätet. Planerad full drift i sommar med 1600 MW.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finnarna har smugit under radarn lite och driftsatt OL3 den 12 mars med 103 MW ut till nätet. Planerad full drift i sommar med 1600 MW.
103 MW, ett kärnkraftverk på tomgång eller en vindkraftspark som levererar fullt....

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning