Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finnarna har smugit under radarn lite och driftsatt OL3 den 12 mars med 103 MW ut till nätet. Planerad full drift i sommar med 1600 MW.
Nice, då kan de ju förse Sveriges Hybrit projekt med en del av elen de behöver.
De behöver väl typ 70 terrawatttimmar per år eller så.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nice, då kan de ju förse Sveriges Hybrit projekt med en del av elen de behöver.
De behöver väl typ 70 terrawatttimmar per år eller så.
Tror du inte att väderkvarnarna i Markbygden levererar fullt 24/7/365?

EDIT: "Under 2018 producerades i Sverige 16,7 TWh Vindkraft. Vi hade vid 2018 års slut 7 406 MW installerad effekt. Det blir en verkningsgrad om cirka 26 procent."

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

EDIT: "Under 2018 producerades i Sverige 16,7 TWh Vindkraft. Vi hade vid 2018 års slut 7 406 MW installerad effekt. Det blir en verkningsgrad om cirka 26 procent."
Verkningsgrad är något annat.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Verkningsgrad är något annat.
Jag förstår vad som menas. Investerarna (typ Gävle Kommun) såg ett gyllene tillfälle (med förmodligen "100%" vind i glädjekalkylen) och utopade "honom ska vi ha" men efter många år med konstant förlust har man nu sålt väderkvarnarna för en spottstyver.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Mäktigt. Hela 2255 fullasttimmar.
Motsvarar alltså full effekt under ett kvartal och resterande del av året avstängda.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror någon att vattenkraft eller kärnkraft går med 100% av installerad effekt över året?
Nej. I vattenkraftens fall skulle det alldeles tömma magasinen, idag nyttjas vattenkraften för att balansera övriga kraftslag. Jag vill minnas att "Lille Gerhard" i Harsprånget är på 500 MW, en gång i tiden byggd för att hoppa in vid driftstopp på någon reaktor men nyttjas högst sporadiskt på grund av de begränsade magasinen nedströms Porjus.

De naturliga energikällorna förefaller alla behöva ta hänsyn till förhållanden som väder, vind och snösmältning :)

GuW - Nja, nedanstående siffror är från helåret 2021 och hämtade från "Kontrollrummet" på svk.se. De två sista kolumnerna är mina, jag har helt enkelt beräknat teoretisk maxproduktion av energi utifrån maxeffekten och sedan dividerat producerad energi med teoretiskt max. Visst - modellen tar inte hänsyn till under året tillkommen kapacitet men kanske i alla fall kan ge en vägledning om nyttjandegraderna...

Skärmbild Driftcentralen statistik.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej. I vattenkraftens fall skulle det alldeles tömma magasinen, idag nyttjas vattenkraften för att balansera övriga kraftslag. Jag vill minnas att "Lille Gerhard" i Harsprånget är på 500 MW, en gång i tiden byggd för att hoppa in vid driftstopp på någon reaktor men nyttjas högst sporadiskt på grund av de begränsade magasinen nedströms Porjus.

De naturliga energikällorna förefaller alla behöva ta hänsyn till förhållanden som väder, vind och snösmältning :)

GuW - Nja, nedanstående siffror är från helåret 2021 och hämtade från "Kontrollrummet" på svk.se. De två sista kolumnerna är mina, jag har helt enkelt beräknat teoretisk maxproduktion av energi utifrån maxeffekten och sedan dividerat producerad energi med teoretiskt max. Visst - modellen tar inte hänsyn till under året tillkommen kapacitet men kanske i alla fall kan ge en vägledning om nyttjandegraderna...
Ahh, jag tänkte nog på "uptime" alltså tid då dom har kunnat leverera full effekt

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ahh, jag tänkte nog på "uptime" alltså tid då dom har kunnat leverera full effekt
...och själv är jag mer intresserad av "behjärtansvärd" leverans, dvs vid den tidpunkt man behöver energin. Inte igår, inte i morrn, utan idag när mikron ska värma Felix Delikatessköttbullar och frusna jävla ärtor och driva kokplattan med ris. Just då får elen kosta 40 spänn kW/h och inte bli någon brownout/blackout. Det blir nog rätt vanligt framöver att varje hem har sin en "utjämnare" installerad. Förstå hur mycket naturresurser det kommer att kräva. Förlorarna är som vanlig de mindre bemedlade.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vindkraft som enskild snurra är en sak. Som system över hela Sverige är det en helt annan sak. Ihopkopplad med övriga kraftslag i en pool över norra Europa en tredje sak.

Det är en märklig och många gånger tröttsam fundamentalism kring vindkraft. Politisering.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vindkraft som enskild snurra är en sak. Som system över hela Sverige är det en helt annan sak. Ihopkopplad med övriga kraftslag i en pool över norra Europa en tredje sak.

Det är en märklig och många gånger tröttsam fundamentalism kring vindkraft. Politisering.

Fast vi har ju sett väldigt många gånger att det är vinstilla över väldigt stora delar samtidigt.

Och även om det bara är fläckvis är det ju lite som att ha en bil med V8 som stänger av några cylindrar ibland och blir en V6 eller V4.... Wait a minute.... AFM!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Tyskland hade ju problem för en vecka eller tre med stiltje över mest hela landet så det där med att det jämnar ut sig med vindkraft ska man nog inte hoppas för hårt på. Det krävs någon sorts baskraft för att kunna leka med osäkra källor. Kärnkraft är det enda som för närvarande finns som uppfyller kraven, och det byggs ju friskt nya reaktorer ute i europa nu just för att beslutsfattare insett det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Klart det krävs baskraft. Och reglerkraft. Ingen har påstått något annat. Det är ett SYSTEM.

Däremot har vindkraft sin självklara plats i framtidens SYSTEM - tillsammans med andra produktionstekniker som kärn- och solkraft.

Tillbaka till elbilar nu, snart har ni en själv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart det krävs baskraft. Och reglerkraft. Ingen har påstått något annat. Det är ett SYSTEM.

Däremot har vindkraft sin självklara plats i framtidens SYSTEM - tillsammans med andra produktionstekniker som kärn- och solkraft.

Det är jag relativt säker på att jag kommer ha, vad det lider. Elmotorer är ju trots allt vida överlägsna förbränningsmotorer på alla sätt och vis. Funderade ju till och med på att köpa nån gammal kombi och bygga om själv för 10 år sen sådär. :hihi
Väntar nog ett generationsskifte för batterierna till dock, om politrukerna låter mig.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den är enkelt reglerbar, men inte snabbt, så den är dålig på att reglera vindkraftens nyckfullhet.
Njae, på den tiden jag som beväring satt i Luleå- och Skellefteåälvens kontrollrum var det faktiskt vattenkraften som var reglerfunktion för kärnkraften, nu talar vi den hippa tiden i åttiotalets mitt. Det gåt het enkelt för långsamt att reglera den vilket nog skulle ge en instabil frekvens/spänning. Däremot är ju överföringsförluster över långa sträckor fortfarande en besvärande faktor för alltför stora system, bäst vore sannolikt att försöka balansera bas- och toppkraft inom en vettigt utspridd geografi.

Men visst har vind- och vattenkraft sin givna plats i framtidens energiförsörjning, elkraft är vad jag vet den enda hållbara omvandlingsbara energiform jag på rak arm kan komma på. Om den genereras av hållbara energikällor.

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ja, speciellt elbilarna från ett speciellt märke som nästan ersätter skoj på hoj.
En produkt, två användningsområden.

Som om att alla har glömt bort att den roligaste
och mest involverade bilen är analog med manuell låda.

It's a strange world.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...