Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Iakttagelse:

Efter ett par dagar med elbil, så är det nu inga som helst problem för frun att köra barnen till skolan. Dvs, utan vidare förklaring så kommer inte frågan upp längre om vem som ”tar barnen till skolan idag”.

Jag kör den andra bilen, således.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har MG5 "värmepump"?
Jag har letat som fan efter information om MG (alla modeller) har värmepump, men har inte hittat något, eftersom det är ett bra försäljninsargument så drar jag slutsatsen att dom inte har det. Tyvärr.
Men man kanske får med en täckjacka och en toppluva?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har letat som fan efter information om MG (alla modeller) har värmepump, men har inte hittat något, eftersom det är ett bra försäljninsargument så drar jag slutsatsen att dom inte har det. Tyvärr.
Det är nog en väl dragen slutsats tyvärr.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Iakttagelse:

Efter ett par dagar med elbil, så är det nu inga som helst problem för frun att köra barnen till skolan. Dvs, utan vidare förklaring så kommer inte frågan upp längre om vem som ”tar barnen till skolan idag”.

Precis som vanligt mao... Du är inte ensam om att bli av med nyköpta bilen till den bättre hälften. Vill du ha den ifred måste den vara så besvärlig och eländig att köra, att den inte "är bäst och säkrast att skjutsa barnen i" tex :rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis som vanligt mao... Du är inte ensam om att bli av med nyköpta bilen till den bättre hälften. Vill du ha den ifred måste den vara så besvärlig och eländig att köra, att den inte "är bäst och säkrast att skjutsa barnen i" tex :rofl

Ett fruntimmer som tycker att en bensin eller dieseldriven bil med manuell växxelåda är " besvärlig och eländig" att köra åker ut på gatan tillsammans med sina märkeshandväskor och den lilla hunden som ska vara i...

Instagram-modeller som inte kan köra riktig bil har jag inget intresse av.

En man som tycker att en manuellt växlad ICE bil är besvärlig att köra är troligen också Instagram-modell och TikTokare.
Han har lyckligtvis aldrig bott hos mig med sina handväskor

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I mitt fall spelar det ingen roll jag kör diesel när det är kallt så det är en icke fråga för mej i vartfall.

Byggkvalliten verkar vara mycket bra i vartfall o priset blev 3050 i månaden för en helt vettig bil med minst sagt generösa mått invändigt. Baksätet som ex sitter jag mycket bra i trots min längd o fram stolen längst bak.. MG5 luxury med all utrustning o 2000 mil om året. Svårslaget vad jag vet.

Titta på den o Provkör den värt ett test

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Går bra för tesla.

Tesla levererade 310 048 bilar under första kvartalet i år och slog därmed sitt eget kvartalsrekord och börsanalytikernas förväntningar.

Leveransrekordet, som offentliggjordes i helgen, trotsar alla de produktionsproblem som komponentbrist, covid 19-pandemi och kriget i Ukraina har skapat. Teslas fabrik i Kina har till exempel varit stängd sedan 28 mars på grund av covid-lockdown, och förväntades öppna under gårdagen eller i dag, dock förlängdes nedstängningen ytterligare en tid.

Elon Musk tweetade kortfattat om resultatet. ”Detta var ett exceptionellt svårt kvartal på grund av avbrott i leverantörskedjor och Kinas nolltolerans för covid.”

Kvartalssiffrorna för Tesla bevakas med stort intresse av bilbranschen och andra aktörer eftersom de ses som en indikator för den generella utvecklingen av efterfrågan på elbilar. Tesla anger inte hur produktionen fördelas bland modellerna, men den stora volymen handlar om Tesla Model 3 och Model Y. I fabriken i Kalifornien tillverkas hela modellprogrammet, medan fabriken i Shanghai endast tillverkar Model 3 och Model Y. Den nya fabriken i Berlin har nyligen börjat leverera Model Y. Det senaste tillskottet, fabriken i Austin, Texas, kommer att invigas torsdag 7 april, i samband med en stor fest för 15 000 inbjudna kunder.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Värmen är inte sämre för att det inte finns värmepump. Däremot drar värmen lite mer energi, ffa i temperaturer plus tio till minus fem.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Iakttagelse:

Fler med samma erfarenhet…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Värmen är inte sämre för att det inte finns värmepump. Däremot drar värmen lite mer energi, ffa i temperaturer plus tio till minus fem.
Värmen är inte NÖDVÄNDIGTVIS sämre, men har du åkt en gammal Renault?
Visst blir hårtorken glödhet, och det går att tina rutan, men så fort det börjar cirkulera lite luft igenom glödspiralerna sjunker effektiviteten, men det är IOFS skitsamma, det finns billiga dieselvärmare från Kina, man kanske kan beställa det som fabrikstillval.

Och hårtorken har rätt rejäl inverkan på räckvidden.
Det var väl därför Tesla slutade med hårtork i sina bilar?

Värmepump är ju till 80% samma grejor som till AC, så det finns liksom ingen ursäkt att inte ha det år 2022

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut drar det lite mindre med värmepump men skillnaden är ett antal procent och Tesla gjorde ju mer än bara värmepump när de bytte… såklart.

Det där med dålig värme får kanske tillskrivas ”Renault”, definitivt inte ”elbil” eller ”hårtorkselement”.

Hade hårtork i förra Teslan, värmepump i nya. Skillnad i värmeeffekt får jag återkomma till, men gissningen är att den är lite sämre i den nya med värmepump. För bättre kan det nog inte bli.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad e problemet du lever o har styrkan att besöka sporthoj. Knappast en fot i graven?
Näe, inte i dag....
Jag föredrar att se det positiva idag, jag har ätit upp mat jag inte gillar och druckit upp en halv burk vidrigt snabbkaffe eftersom jag ändå inte känner någon smak.

Jag har inte ätit upp godiset och ostkrokarna jag köpte innan jag blev sjuk, jag har smakat och godiset skulle lika gärna kunnat vara bitar av en gammal gummilist och ostkrokarna skulle kunna vara sågspån.

Ost är jätteäckligt, det är som en skiva gummi-plast

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Och verkar ha en betydligt större tendens till att faktiskt fungera. Har läst om ett flertal olika märken, Tesla inkluderat men inte ensamma, där värmepump på ganska nya bilar slutar leverera värme lite sporadiskt. Oklart om det var mjukvara eller hårdvara som krånglade.

Går man verkligen plus på den om man räknar in att följer den likartade produkter finns risk att den måste bytas i snitt en gång under bilens livslängd. Även om den säkert är trevlig att ha mitt i vintern men resten av året borde vinsten vara mer begränsad. Räckdvidden går såklart upp vintertid, men om man har tänkt användning där man inte är och nosar på räckvidden i 99% av fallen.

Allvarlig fråga, sitter och kolla på diverse bilar och väger nackelen(?) för modeller som är vettiga för övrigt men saknar värmepump. Lite luttrad sen jag läste om vad start-stop system på fossilbilar i snitt sparade kontra kostnaden för system, och betydligt dyrare 12V batteri som behöver bytas ett antal gånger under bilens förväntad livslängd. Det senare såklart grovt OT i en tråd om elbilar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan vara klokt att tänka ungefär att man undviker den första batchen tillverkade bilar av en ny modell från en ny fabrik.

Värmekrånglet i Tesla Y första två batcherna hade både mjukvarumässiga och hårdvarumässiga orsaker. Man bytte både en ”manifold” i värmepumpskretsen och programmerade om så att värmen inte skulle stängas av när ett friskluftsspjäll frös fast. Symptomen märktes inte förrän det blev kallare än -15/-20 nånstans, därför uppstod problemet samtidigt för alla när man skulle åka till fjällstugan över jul. Nu förstås åtgärdat.

Vad gäller MG så tror jag inte att de har värmepump och de saknar säkert många andra finesser som man förvisso kan leva utan.

Körde 25 mil i riktigt jäkla snöväder igår, oplogat 5-7cm på vägen och blötsnö i form av lappvantar så man knappt såg någonting. Enligt fartgränserna på E4 och vidare norrut E10 osv. 189 Wh/km med en skapligt stor SUV med 255/45-19 dubbdäck och 20 grader i kupén. Det är mindre än vad de flesta små elbilar drar vid dessa förhållanden och det är där som
mer påkostade lösningar märks.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Körde 25 mil i riktigt jäkla snöväder igår, oplogat 5-7cm på vägen och blötsnö i form av lappvantar så man knappt såg någonting. Enligt fartgränserna på E4 och vidare norrut E10 osv. 189 Wh/km med en skapligt stor SUV med 255/45-19 dubbdäck och 20 grader i kupén. Det är mindre än vad de flesta små elbilar drar vid dessa förhållanden och det är där som
mer påkostade lösningar märks.
Du glömde att berätta att du hade ett 6-axlat släp med en 18-meters trailer på bakom och bromsarna på släpet låg på hela vägen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning