Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä så fan heller, men jag håller fartgränserna.

Du kommer också att sänka siffrorna med tiden då du blir ”van”.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Poängen med extremt billigt drivmedel är väl att man inte behöver köra snålt så länge räckvidden räcker till för dagens turer?
Frågan är dock hur jag lyckats göra av med 3,3kWh/mil med en genomsnittshastighet av 33km/h sedan ny???
AAA534BD-8731-4AA8-8F35-16F814926F70.jpeg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Poängen med extremt billigt drivmedel är väl att man inte behöver köra snålt så länge räckvidden räcker till för dagens turer?
Frågan är dock hur jag lyckats göra av med 3,3kWh/mil med en genomsnittshastighet av 33km/h sedan ny???
View attachment 470539
Det där är ju som tjockis-e-tron! Vad åker du? V-klass Mercedes?!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Repigt kameraskydd bara. Trip A är sen 0km.. jag ger mig tusen på att Brooklyn slipstreamar.
Eller kör nedför norra sidan av Kebnekajse :)

Personligen har jag har inga problem att köra på Josefs siffror. Inga problem alls faktiskt. Men jag tror jag vet vad det beror på...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja jag brukar mäta tur- och retur på samma sträcka (lång) så det blir hyfsat rättvist. Oftast är det ju samma hastighet åt bägge hållen men höjdskillnaden märks. Luleå-Gällivare brukade ta 0,57 med dieseln, Gällivare-Luleå drog 0,54.

Är det både medvind och utför kan man åka snålt. Hemavan-Luleå i minus 10 körde jag på 139 Wh/km… men det kunde ha dragit 215 Wh/km åt andra hållet i motvind. :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Tesla satte rekord kust till kust – nästan helt på egen hand​

Autopiloten stod för 96 procent av körningen när en Tesla Model S nyligen korsade USA. Men trots rapporter om att Teslaägare har stoppats av polis för fortkörning när de har använt den nya funktionen avlöpte den 4 800 kilometer långa resan mellan Kalifornien och New York utan polisingripande.

Turen tog knappt 58 timmar, vilket är nytt elbilsrekord på sträckan. I bilen satt Carl Reese, Deena Mastracci och Alex Roy. De två förstnämnda är välkända för sina Teslarekord

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Tesla satte rekord kust till kust – nästan helt på egen hand​

Autopiloten stod för 96 procent av körningen när en Tesla Model S nyligen korsade USA. Men trots rapporter om att Teslaägare har stoppats av polis för fortkörning när de har använt den nya funktionen avlöpte den 4 800 kilometer långa resan mellan Kalifornien och New York utan polisingripande.

Turen tog knappt 58 timmar, vilket är nytt elbilsrekord på sträckan. I bilen satt Carl Reese, Deena Mastracci och Alex Roy. De två förstnämnda är välkända för sina Teslarekord
Mjoh, köra highway bör ju vara ganska händelselöst så en hyfsat kompetent autonom bil borde klara det. Så de där 4%, jag antar att det var sträckan när det var bebyggelse. :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mjoh, köra highway bör ju vara ganska händelselöst så en hyfsat kompetent autonom bil borde klara det. Så de där 4%, jag antar att det var sträckan när det var bebyggelse. :hihi
Säkert så men det som igentligen imponerar är väll snittfarten på 82,75km inklusive allting så det lär ha gått fort.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
cec7801dbb4125594c3eb505dd84922a.jpg

Nu har jag fått igång Teslafi.

Start med kall bil. Ganska tätt snöfall. Första fem milen körde jag som en biltjuv för att inte hamna bakom lastbilar och långsamma bilförare. Sedan tog jag det lugnare och följde skyltarna.

Så totalen hamnade kring 200.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Teslafi är rätt kul förresten. Här är resan i detalj:

Man kan också se vilken effektivitet man har i vilken temperatur, höjdmeterstatistik osv osv osv. #koll
4972caff38906661d56dc1fb664d530c.jpg

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping