Elbil eller inte?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Åkte från Stöten, via Sälen, Mora, Rättvik, Falun, Gävle bro (där vi stannade vi McD och laddade i 35 min fick upp till 82%) här hade vi 34 km kvar. Sen via Uppsala, Stockholm hem mot Vendelsö (Haninge). Körde med farthållare nästan hela tiden. Fanns 10 mil kvar när vi kom hem.
Varierande temp 0 till +6, 2 vuxna med packning för 5 dagars skidåkning.

Easypark i Stöten tog 3kr/kw.
Blir mer o mer nöjd över valet att byta till elbil.

Bifogat

• 995DC65F-968B-4D74-AB87-E20B8BEE9C00.jpeg
    995DC65F-968B-4D74-AB87-E20B8BEE9C00.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 22

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Medelhastighet är ganska hög, det är 100 eller 90 hela vägen utom några korta 80-sträckor och 70/50 vid Buresjön och Slussfors. Gissar utan att ha exakta siffror att snitthastigheten ligger kring 85 km/h.

Edit: 10 mil med snitt 94.

Kissa

20 mil med snitt 78.

Blir väl ungefär 85…
Der är fan en brist i trip-loggen. Medelhastigheten!

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har kört laddhybrid de senaste fem åren och kommit lite över 15000 mil. Laddar både hemma och på kontoret. Nuvarande bil har snittat 0,28 liter per mil och som längst har jag kommit 591,5 mil mellan två tankningar. Då fick jag i 41 liter bensin. Det tycker jag är rätt så ok för en liten kombi (MB C300e).
Ja elbilar har en bra bit kvar till den förfining en MB har.
Har provat det mesta men ingen slår min E-klass med akustikpaket och Burmester. En sann njutning för en musikentusiast.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Nej. I vattenkraftens fall skulle det alldeles tömma magasinen, idag nyttjas vattenkraften för att balansera övriga kraftslag. Jag vill minnas att "Lille Gerhard" i Harsprånget är på 500 MW, en gång i tiden byggd för att hoppa in vid driftstopp på någon reaktor men nyttjas högst sporadiskt på grund av de begränsade magasinen nedströms Porjus.

De naturliga energikällorna förefaller alla behöva ta hänsyn till förhållanden som väder, vind och snösmältning :)

GuW - Nja, nedanstående siffror är från helåret 2021 och hämtade från "Kontrollrummet" på svk.se. De två sista kolumnerna är mina, jag har helt enkelt beräknat teoretisk maxproduktion av energi utifrån maxeffekten och sedan dividerat producerad energi med teoretiskt max. Visst - modellen tar inte hänsyn till under året tillkommen kapacitet men kanske i alla fall kan ge en vägledning om nyttjandegraderna...

View attachment 470379
mycket bra sammanställning, tack.
Visar ett problem med vindkraft.
Ett annat är att det ofta inte blåser då det är svinkallt = då vi behöver mest effekt

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
180d04b52efd9681479f09d43407b220.jpg

Sista fem milen i snöovädret. 100 kmh ca.
skitbra, vilken bil?

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Om Benz släpper en E-klass kombi med enbart eldrift är jag nog tidigt i kön!
Pröva C-klass hybrid så vet du vad som väntar.
Otroligt impad, går 10mil på en laddning och jag kunde hålla 140 knyck på el.
Bra ax på el och riktig trevlig att ratta.
Men det är ju ingen E-klass i förfining och komfort.

10mil på el blir 5mil på vintern så om man bara jobbpendlar i stan skulle jag tro att man till största delen kan köra på el.
Hade jag inte haft en maxad E-klass hade C-klass hybrid legat BRA till.
En riktig bil till skillnad till alla andra elbilar som saknar förfining: värme, komfort, vägbeteende, stolar, stereo, och design inne/ute.

EQS var fin men 1.5mille? Ska testa EQE men nära mijonen med utrustning funkar inte.
Men MB visar vad de kan.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
mycket bra sammanställning, tack.
Visar ett problem med vindkraft.
Ett annat är att det ofta inte blåser då det är svinkallt = då vi behöver mest effekt
Tack, avsikten är att realistiskt visa på någon form av ”verkningsgrad”, siffror som tidigare nämnts var lite för höga.

Oftast blåser det inte mycket när det är svinkallt, det är korrekt. Dock är det sällan svinkallt och stilla i hela vårt avlånga rike. Vindkraft är definitivt det snabbaste tillskottet till vår produktion och kan byggas över hela riket. Ja, utom där kommunerna lägger sina veton förstås, d v s ungefär från Gävle och söderut - precis där energin behövs som mest… ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tack, avsikten är att realistiskt visa på någon form av ”verkningsgrad”, siffror som tidigare nämnts var lite för höga.

Oftast blåser det inte mycket när det är svinkallt, det är korrekt. Dock är det sällan svinkallt och stilla i hela vårt avlånga rike. Vindkraft är definitivt det snabbaste tillskottet till vår produktion och kan byggas över hela riket. Ja, utom där kommunerna lägger sina veton förstås, d v s ungefär från Gävle och söderut - precis där energin behövs som mest… ;)

Det snabbaste vi kan bygga är ett nytt kärnkraftverk.
Hur många tusen vindmöllor måste man inte sprida ut över hela landet för att komma upp i den effekten?
Och då är det inte ens garanterat att dom snurrar måndag morgon när industrin vill starta upp efter helgen.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det snabbaste vi kan bygga är ett nytt kärnkraftverk.
Hur många tusen vindmöllor måste man inte sprida ut över hela landet för att komma upp i den effekten?
Och då är det inte ens garanterat att dom snurrar måndag morgon när industrin vill starta upp efter helgen.
Sorry compadre, sätter vi oss bara i ringa grad in i problematiken kring Olkiluoto 3 är det inte en realistisk förhoppning. Precis som att vi inte pratar vilda västern när vi pratar förbrukningssiffror, precis lika lite ska vi fabulera när det gäller realistiska budgets och tider när det gäller kärnkraft.

Eller har Du sommarstuga i havsbandet i södra delarna av landet? :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sorry compadre, sätter vi oss bara i ringa grad in i problematiken kring Olkiluoto 3 är det inte en realistisk förhoppning. Precis som att vi inte pratar vilda västern när vi pratar förbrukningssiffror, precis lika lite ska vi fabulera när det gäller realistiska budgets och tider när det gäller kärnkraft.

Eller har Du sommarstuga i havsbandet i södra delarna av landet? :)
Vi byggde våra tidigare kärnkraftverk på 5 år, Kineserna bygger regelbundet nya kärnkraftverk på 5 år, fransmännen bygger kärnkraftverk på 5 år.

Oljukollikokko är ju kärnkraftmotståndarnas favorit att dra upp i såna här sammanhang, den är uppstartad nu och kommer att leverera fullt inom månader.
Motsvarande hur många vindmöllor? Hur lång tid tar det att bygga dom vindmöllorna?

Oljikoljikokko är en ny reaktortyp, inte tidigare byggd i Europa, men kineserna har byggt två reaktorer av den typen, på halva tiden av vad det tog i Finland.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hemavan - Luleå, största delen bar asfalt. Nya dubbdäck, plusgrader.

5 vuxna+packning. Autopilot på hastighetsgräns. Över 50 mils räckvidd vid dessa förhållanden, WLTP 56,5 (med sommardäck).

Helt klart har Tesla lyckats med Y. :)

78414ac3ef8f20f0ce4caa4f5eda8a15.jpg

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Hemavan - Luleå, största delen bar asfalt. Nya dubbdäck, plusgrader.

5 vuxna+packning. Autopilot på hastighetsgräns. Över 50 mils räckvidd vid dessa förhållanden, WLTP 56,5 (med sommardäck).

Helt klart har Tesla lyckats med Y. :)

78414ac3ef8f20f0ce4caa4f5eda8a15.jpg
ok, du har Tesla Y, otroligt imponerande.
Vilken snittfart?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Drog en runda till människobyn. Vägen dit; 231Wh/km
Hem; 89Wh/km.

Människobyn ligger aningens högre..

I övrigt var jag ute och flåbusekörde så nu ligger jag på 302Wh/km senare 10km. För att det va kul och skiten ska användas.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Pröva C-klass hybrid så vet du vad som väntar.
Otroligt impad, går 10mil på en laddning och jag kunde hålla 140 knyck på el.
Bra ax på el och riktig trevlig att ratta.
Men det är ju ingen E-klass i förfining och komfort.

10mil på el blir 5mil på vintern så om man bara jobbpendlar i stan skulle jag tro att man till största delen kan köra på el.
Hade jag inte haft en maxad E-klass hade C-klass hybrid legat BRA till.
En riktig bil till skillnad till alla andra elbilar som saknar förfining: värme, komfort, vägbeteende, stolar, stereo, och design inne/ute.

EQS var fin men 1.5mille? Ska testa EQE men nära mijonen med utrustning funkar inte.
Men MB visar vad de kan.
Har C-lass W205, vanlig diesel. Oerhört bra bil. Oerhört. Då bra att jag valde att behålla den, trots att bilhandlarna erbjuder galna summor för den, sen begagnatmarknaden havererade. Eller ja nybilsförsäljningen snarare..

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Har C-lass W205, vanlig diesel. Oerhört bra bil. Oerhört. Då bra att jag valde att behålla den, trots att bilhandlarna erbjuder galna summor för den, sen begagnatmarknaden havererade. Eller ja nybilsförsäljningen snarare..
Har som sagt provat alla elbilar. (inte Taycan, vågar inte av risk att toktorska på den) och kommer behålla min E-klass.
Diesel 250hk som kommer 100-120 mil om man marchar i 140 km/t.
Köpt för långfärder. Helt underbar. Göteborg - Stockholm o tillbaks på en dag och man sitter kvar och diggar musik då man kommer fram. Burmester-stereon är sjuk.
Väntar på en elbil som är bra som BIL betraktat, utan att kosta skjortan.
Norr om 400-500k känns jobbigt för en bil.
Vet att driftkostnaden är mindre men de låga räntorna kommer inte vara för evigt.
Då kommer finansieringskostnaden att åka i taket.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning