Elbil eller inte?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tänkvärt. En insändare på kkuriren belyser mindre diskuterade och obekväma fakta:

Citat: Kommentar till insändaren "Inget bromsdamm av elbil", publicerad den 4 april.
Det finns fördelar och nackdelar till det mesta. Notera att genom elbilens cirka 20 procent högre vikt skapas partikelutsläpp från däck, bromsar och asfalt som är större än för dieselbilar. Studier visar att halten av dessa cancerogena partiklar är mycket högre än i avgaserna från en motor som uppfyller EURO-6 normerna.
Källor: The World needs to Crack Battery Recycling, Fast Emissions Analytics, emissionanlytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men varför slits bromsarna då mindre på en elbil?

Sedan stämmer det inte att de väger 20% mer, det gäller möjligen laddhybrider.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men varför slits bromsarna då mindre på en elbil?

Sedan stämmer det inte att de väger 20% mer, det gäller möjligen laddhybrider.
Bromsarna slits mindre om man kör med MYCKET regen och lite bromspedal.
Men när man använder bromspedal slits dom mycket på grund av att dom (oftast) väger mer

Även på bensinbilar kan man nöta mer eller mindre bromsar, beroende på körstil.
Jag kliver av gasen senare och bromsar, istället för att motorbromsa en lång bit innan en kurva.

Ja har aldrig fått ombesiktning på rostiga bromsskivor bak på någon av mina bilar, ett ganska vanligt fel, som avhjälps av att BROMSA (dvs med tryck på pedalen, inte bara lägga foten på den)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ah, ja men den är ju som en V-klass Benz i fronten. Trivs bra?
Jag trivs oerhört bra med att åka elbil och eftersom denna och MB EQV är de första vettiga elbilarna med 9 platser är jag nöjd med köpet även om bilen inte är helt perfekt.
Jag ska skriva en längre recension men jag vill göra en långresa först.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag trivs oerhört bra med att åka elbil och eftersom denna och MB EQV är de första vettiga elbilarna med 9 platser är jag nöjd med köpet även om bilen inte är helt perfekt.
Jag ska skriva en längre recension men jag vill göra en långresa först.
Ja, det är ju lite synd att just den biltypen har laggat efter i utvecklingen.

I england är det ju ett begrepp "White-van-man"
Tänk om man kunde få in alla såna i elbilar, plus att storfamiljer som ofta inte kör långresor men kör mycket korta hämta/lämna ungar resor skulle ha ett bra alternativ.

Men då måste dom ju ha ett batteri som matchar det, Nissan e-NV med ett batteri från en småbil räcker liksom inte till.

En elbil drar 2kW/mil och en Elskåpbil drar 3kW/mil, ska man ta sig 40 mil så behöver dom MINST 80 respektive 120kW tillgängligt vid start (små variationer kan förekomma)

En kompis körde en servicebil som dom var tvungen att lasta ur varje år på besiktningen för att normal-lasten var maxlast + moms, en sån drar givetvis mer bränsle

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är ju lite synd att just den biltypen har laggat efter i utvecklingen.

I england är det ju ett begrepp "White-van-man"
Tänk om man kunde få in alla såna i elbilar, plus att storfamiljer som ofta inte kör långresor men kör mycket korta hämta/lämna ungar resor skulle ha ett bra alternativ.

Men då måste dom ju ha ett batteri som matchar det, Nissan e-NV med ett batteri från en småbil räcker liksom inte till.

En elbil drar 2kW/mil och en Elskåpbil drar 3kW/mil, ska man ta sig 40 mil så behöver dom MINST 80 respektive 120kW tillgängligt vid start (små variationer kan förekomma)

En kompis körde en servicebil som dom var tvungen att lasta ur varje år på besiktningen för att normal-lasten var maxlast + moms, en sån drar givetvis mer bränsle

Bilprovningen har aldrig brytt sig om vikten på mina bilar trots att jag nog besiktat med 500kg överkast. Som mest har dom bara frågat ifall jag har mycket last när dom märkt att lyften får jobba lite hårt.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Vad menar du?
Skulle växellådan fylla ut eller? Hjulmotorer?
Portalaxlar kanske, men det är det ju väääldigt få bilar som har

Drivlinan har väl absolut inget med utfyllnaden i fälgarna att göra oavsett om man har en V8 med automatlåda, en boxer med manuell eller en elmotor.
Borde kanske varit mer tydligt. Menar inte kass som i dåligt fungerande, utan kass som i låg prestanda. Har du mkt kräm i maskinen så har du stora bromsar och då behöver du stora hjul.

Undantaget e ju alla som trimmar sina bilar och inte tänker..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu ska Sono Motors försöka mjölka finska staten på pengar i några år:

Betalar dom igen allt stöd dom fick för att starta elbilstillverkning och skapa arbetstillfällen i Sverige då?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Betalar dom igen allt stöd dom fick för att starta elbilstillverkning och skapa arbetstillfällen i Sverige då?
Nä, något ska de väl ha för sin ovanligt stora miljögärning.

Jag menar den absolut mest miljövänliga bilen är ju en som aldrig byggs och där ligger Sono verkligen i framkant...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä, något ska de väl ha för sin ovanligt stora miljögärning.

Jag menar den absolut mest miljövänliga bilen är ju en som aldrig byggs och där ligger Sono verkligen i framkant...
Ja, dom har ju undvikit att bygga dom 18 tusen bilar dom har preorder på IAF

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01

Inte utan att man får lite flashback från när uniti härjade här i skåne för några år sedan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
5a3caf39cb9ff3bf57426c8ea1ab87cd.jpg

Ajaur-Hemavan och lite småkörning. 2 plusgrader, 5 vuxna, full last.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Vad fan gör du i Ajaur?
Jag trodde jag var den enda människan på forumet som passerade den hålan någorlunda regelbundet, och då saktar jag in så lite som möjligt för att klara S kurvan i sjön, för redan i Rockträsk börjar man höra banjomusiken.....

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
…passerar bara Ajaur, du kan vara lugn. Käkade där vid genomresa, passade på att ladda i några kilowatt samtidigt.

75285afc5da3365c45bf0e98745a5d0a.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Aha, jo det finns ju några Ajaure också, tex kraftverket V Slussfors, men detta Ajaur är vedertagen förkortning av Arvidsjaur… :)

Man börjar se många elbilar nu, på resor i inlandet nästan bara Tesla.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
5a3caf39cb9ff3bf57426c8ea1ab87cd.jpg

Får man fråga vad det var för medelhastighet på den sista 320km sträckan? Fina siffror hursomhelst!?

Jag kan också skryta litegrann! Såhär ser min förbrukningen ut i min plug-in hybrid ut på vardagar när den fiskörs mellan hemmet, dagiset och jobbet! (Jepp, det saknas förvärmning av bilen i dessa siffror och hastigheten överstiger aldrig 60km/h)

Annat var det när jag körde till Åland nu under påsken; 135km/h på motorvägen resulterade i 9l/100km? men det årliga medeltalet för kärran blir likväl väldigt bra jämfört med en icke hybrid.IMG_20220403_162313.jpgIMG_20220403_162313.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Medelhastighet är ganska hög, det är 100 eller 90 hela vägen utom några korta 80-sträckor och 70/50 vid Buresjön och Slussfors. Gissar utan att ha exakta siffror att snitthastigheten ligger kring 85 km/h.

Edit: 10 mil med snitt 94.

Kissa

20 mil med snitt 78.

Blir väl ungefär 85…

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!