Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det kan vara klokt att tänka ungefär att man undviker den första batchen tillverkade bilar av en ny modell från en ny fabrik.

Värmekrånglet i Tesla Y första två batcherna hade både mjukvarumässiga och hårdvarumässiga orsaker. Man bytte både en ”manifold” i värmepumpskretsen och programmerade om så att värmen inte skulle stängas av när ett friskluftsspjäll frös fast. Symptomen märktes inte förrän det blev kallare än -15/-20 nånstans, därför uppstod problemet samtidigt för alla när man skulle åka till fjällstugan över jul. Nu förstås åtgärdat.

Vad gäller MG så tror jag inte att de har värmepump och de saknar säkert många andra finesser som man förvisso kan leva utan.

Körde 25 mil i riktigt jäkla snöväder igår, oplogat 5-7cm på vägen och blötsnö i form av lappvantar så man knappt såg någonting. Enligt fartgränserna på E4 och vidare norrut E10 osv. 189 Wh/km med en skapligt stor SUV med 255/45-19 dubbdäck och 20 grader i kupén. Det är mindre än vad de flesta små elbilar drar vid dessa förhållanden och det är där som
mer påkostade lösningar märks.
Sjukt. Har du logg på den trippen?

kommer för fan inte under 200 i snitt om jag så kör som tant Agda!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Kör du med navigatorn inställd på nästa Supercharger så förvärmer den, då går det åt extra kräm. Nu har jag kört elbil i några år på kända sträckor så jag kan ju välja att komma fram med 7% i batteriet även om jag vet att det blir några procent mindre pga vädret. (Där är inte min fru ännu).

En kompis köpte en Model Y i julas, han ligger på 240 Wh/km i snitt och tycker fortfarande att det är lite läskigt att komma under 20%...

Rullade en gång in i Övik norrifrån med 1% på batteriindikatorn, med släpvagn och tjockhoj på. Oväntat snöoväder i Nordmaling och jag hade struntat i Umeå då jag tyckte att det räckte med 5% framme vid Superchargern Övik södra. :) Men det är ju nedför genom stan så jag hade fortfarande 1% när jag rullade in så det var ju lugnt. :D

Det har tjorvat lite med överflytten av Teslafikontot till den nya bilen så jag har inte full loggning ännu, återkommer när det är i drift. Skall till fjällen i helgen så då får vi se.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Mmm, jag har gett upp att jämföra mig med alla siffror som syns på olika märkesforum, tror bara jag hamnat under 2 kWh/mil en långsam rundtur runt nejderna under snart 5 000 mil. Stora hjul och klistrigt gummi hjälper inte heller till, såväl förbrukning som snitthastighet ligger oftast högre för mig.

Allt under 2.5 kWh/mil är jag väldigt nöjd med ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I den onödigtvis tramsiga podcasten "Bilar med sladd" tyckte jag en av deltagarna sa att han tappade 15% räckvidd på att ha 22"-hjul på sin Tesla X jämfört med 19".
Det är ju inte ens snyggt att ha fälgar där man kan se luft mellan fälgbana och bromsok.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I den onödigtvis tramsiga podcasten "Bilar med sladd" tyckte jag en av deltagarna sa att han tappade 15% räckvidd på att ha 22"-hjul på sin Tesla X jämfört med 19".
Det är ju inte ens snyggt att ha fälgar där man kan se luft mellan fälgbana och bromsok.

Jag kom över en uppsättning smala 15" vinterdäck på fälg till min SAAB 900 (OG) som var nästan nya, jag kompletteringsdubbade max med dom största aluminium dubbar jag kunde få i, och det var en underbar vinterbil.
Jag kunde åka slalom genom slasksträngen i 90-110 när andra hade tagit ner hastigheten till 70 för att inte få moddplaning i spåren.
Och lågprofil på vintern? varför i helvete då???
Det finns ändå inte grepp för att behöva lågprofil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä det där är bara ett utslag av teknisk okunnighet parat med småbarnsestetik...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Kör du med navigatorn inställd på nästa Supercharger så förvärmer den, då går det åt extra kräm. Nu har jag kört elbil i några år på kända sträckor så jag kan ju välja att komma fram med 7% i batteriet även om jag vet att det blir några procent mindre pga vädret. (Där är inte min fru ännu).

En kompis köpte en Model Y i julas, han ligger på 240 Wh/km i snitt och tycker fortfarande att det är lite läskigt att komma under 20%...

Rullade en gång in i Övik norrifrån med 1% på batteriindikatorn, med släpvagn och tjockhoj på. Oväntat snöoväder i Nordmaling och jag hade struntat i Umeå då jag tyckte att det räckte med 5% framme vid Superchargern Övik södra. :) Men det är ju nedför genom stan så jag hade fortfarande 1% när jag rullade in så det var ju lugnt. :D

Det har tjorvat lite med överflytten av Teslafikontot till den nya bilen så jag har inte full loggning ännu, återkommer när det är i drift. Skall till fjällen i helgen så då får vi se.
Får nog utan att på något vis önska att framstå som dumdryg med det där var en oerhörd massa text för att få fram ett nej..

Jag rullade också in med 1%, utan att lätta på pedalen sista 10%, längs med Kassel-backarna i Tyskland. Jag vet inte riktigt vad det har för relevans alls faktiskt. Nej jag kör inte med inställd navigation…

Du kan ju typ ta en bild på trip-menyn

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag kom över en uppsättning smala 15" vinterdäck på fälg till min SAAB 900 (OG) som var nästan nya, jag kompletteringsdubbade max med dom största aluminium dubbar jag kunde få i, och det var en underbar vinterbil.
Jag kunde åka slalom genom slasksträngen i 90-110 när andra hade tagit ner hastigheten till 70 för att inte få moddplaning i spåren.
Och lågprofil på vintern? varför i helvete då???
Det finns ändå inte grepp för att behöva lågprofil.
Lågprofil är bara en jäkla DTM-inducerad modegrej som aldrig vill försvinna.
Riktiga räserbilar kör med ordentlig profil på grund av grepp. #F1

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Satt ni inte och gnällde över människor som inte planerar i elbilar?
1-5% kvar är ingenting.

5% på en bil med 50 mils räckvidd är 2.5 mil.
Har nog aldrig fyllt dieseltanken så pass mycket. Har alltid kvar minst 8 liter, dvs minst 9 mil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Satt ni inte och gnällde över människor som inte planerar i elbilar?
1-5% kvar är ingenting.

5% på en bil med 50 mils räckvidd är 2.5 mil.
Har nog aldrig fyllt dieseltanken så pass mycket. Har alltid kvar minst 8 liter, dvs minst 9 mil.

Ja, de där bilarna som fick slut batteri efter att det var trafikstockningar är tydligen redan glömda. Jag vill ändå minnas att konsensus i tråden blev att det bara var pappskallar som körde med så liten marginal och sådana personer fanns ju inte här på sporthoj.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, de där bilarna som fick slut batteri efter att det var trafikstockningar är tydligen redan glömda. Jag vill ändå minnas att konsensus i tråden blev att det bara var pappskallar som körde med så liten marginal och sådana personer fanns ju inte här på sporthoj.
Borde inte det... Kör man hoj vill man alltid ha minst halv tank kvar ifall det blir snuthäng. Detsamma torde gälla bil också :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Får nog utan att på något vis önska att framstå som dumdryg med det där var en oerhörd massa text för att få fram ett nej..

Jag rullade också in med 1%, utan att lätta på pedalen sista 10%, längs med Kassel-backarna i Tyskland. Jag vet inte riktigt vad det har för relevans alls faktiskt. Nej jag kör inte med inställd navigation…

Du kan ju typ ta en bild på trip-menyn

Det var en oerhörd massa text för att få fram ett ”pics or it didn’t happen”… :)

a809561e74e6baeae3968b12ac30b816.jpg

Snitt sedan ny, mestadels motorväg eller landsväg, kör som sagt på fartgränserna, omkörningar osv.

Kinesbuggen ingår, försvinner förmodligen vid nästa uppdatering…

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tala för dg själv. Jag kör sporthoj och därmed gillar jag att vara lite eljest.. de som tankar/laddar med 10mil tillgodo kör väl Honda Goldwing om tvåhjul? Med reflääääksväääst!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det var en oerhörd massa text för att få fram ett ”pics or it didn’t happen”… :)

a809561e74e6baeae3968b12ac30b816.jpg

Snitt sedan ny, mestadels motorväg eller landsväg, kör som sagt på fartgränserna, omkörningar osv.

Kinesbuggen ingår, försvinner förmodligen vid nästa uppdatering…
Får återkomma med min skärmdump senare

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Bara bilar med kass drivlina som inte fyller ut stora fälgar...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bara bilar med kass drivlina som inte fyller ut stora fälgar...
Vad menar du?
Skulle växellådan fylla ut eller? Hjulmotorer?
Portalaxlar kanske, men det är det ju väääldigt få bilar som har

Drivlinan har väl absolut inget med utfyllnaden i fälgarna att göra oavsett om man har en V8 med automatlåda, en boxer med manuell eller en elmotor.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning