Jag kommer ihåg när jag en gång för 2 decennier sedan jobbade på ett gjuteri, och det blev lite strul med produktionen av en motordel till Volvo så deras lager för en vecka eller något sånt tog slut. Det gick motordelar med taxi från slutet på produktionslinjen till Volvo. 40 mil. Många taxi i skytteltrafik var det.
Det var vad det var värt då att inte stoppa produktionen ens en vecka för att hinna ikapp.
Jag jobbade ett litet tag på Volvos hyttfabrik, ett leveransproblem av ett litet clips till dörrlåset gjorde att gården blev full på några dagar med färdiga hytter utan dörrlås.
Det lustiga var att dom bestämde att dörrarna skulle monteras helt, dvs med dörrsida och allt, även om låset saknades, vilket ledde till att dom som skulle montera låsen sen var tvungen att demontera dörrsidorna och återmontera dom, vilket ledde till att dörrsidor gick sönder, vilket ledde till brist på dörrsidor, vilket ledde till...
Dom flög in lådor med clips från fabriken när det gick att få tag på dom igen.
Vi skämtade om att dom skulle komma med helikopter från flygfältet i Umeå direkt ner på fabriken en halvmil bort, men sista biten gick med bil.
En låda med clips är 40cm i fyrkant och räcker en vecka, man tycker att någonstans i den stora stora fabriken borde det finnas plats att ha en kartong extra ståendes.
(vilket blev följden, alla på monteringen hämtade lite extra varje dag av allt dom behövde och la upp egna lager under arbetsbänken, vilket ledde till att svinnet såg ut att ha gått upp, vilket ledde till att förrådet beställde mer, vilket ledde till att dom la upp ett litet lager, vilket ledde till.... Tadaa, lagerhållning!)