Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kommer ihåg när jag en gång för 2 decennier sedan jobbade på ett gjuteri, och det blev lite strul med produktionen av en motordel till Volvo så deras lager för en vecka eller något sånt tog slut. Det gick motordelar med taxi från slutet på produktionslinjen till Volvo. 40 mil. Många taxi i skytteltrafik var det.
Det var vad det var värt då att inte stoppa produktionen ens en vecka för att hinna ikapp.

Jag jobbade ett litet tag på Volvos hyttfabrik, ett leveransproblem av ett litet clips till dörrlåset gjorde att gården blev full på några dagar med färdiga hytter utan dörrlås.

Det lustiga var att dom bestämde att dörrarna skulle monteras helt, dvs med dörrsida och allt, även om låset saknades, vilket ledde till att dom som skulle montera låsen sen var tvungen att demontera dörrsidorna och återmontera dom, vilket ledde till att dörrsidor gick sönder, vilket ledde till brist på dörrsidor, vilket ledde till...

Dom flög in lådor med clips från fabriken när det gick att få tag på dom igen.
Vi skämtade om att dom skulle komma med helikopter från flygfältet i Umeå direkt ner på fabriken en halvmil bort, men sista biten gick med bil.

En låda med clips är 40cm i fyrkant och räcker en vecka, man tycker att någonstans i den stora stora fabriken borde det finnas plats att ha en kartong extra ståendes.
(vilket blev följden, alla på monteringen hämtade lite extra varje dag av allt dom behövde och la upp egna lager under arbetsbänken, vilket ledde till att svinnet såg ut att ha gått upp, vilket ledde till att förrådet beställde mer, vilket ledde till att dom la upp ett litet lager, vilket ledde till.... Tadaa, lagerhållning!)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag jobbade ett litet tag på Volvos hyttfabrik, ett leveransproblem av ett litet clips till dörrlåset gjorde att gården blev full på några dagar med färdiga hytter utan dörrlås.

Det lustiga var att dom bestämde att dörrarna skulle monteras helt, dvs med dörrsida och allt, även om låset saknades, vilket ledde till att dom som skulle montera låsen sen var tvungen att demontera dörrsidorna och återmontera dom, vilket ledde till att dörrsidor gick sönder, vilket ledde till brist på dörrsidor, vilket ledde till...

Dom flög in lådor med clips från fabriken när det gick att få tag på dom igen.
Vi skämtade om att dom skulle komma med helikopter från flygfältet i Umeå direkt ner på fabriken en halvmil bort, men sista biten gick med bil.

En låda med clips är 40cm i fyrkant och räcker en vecka, man tycker att någonstans i den stora stora fabriken borde det finnas plats att ha en kartong extra ståendes.
(vilket blev följden, alla på monteringen hämtade lite extra varje dag av allt dom behövde och la upp egna lager under arbetsbänken, vilket ledde till att svinnet såg ut att ha gått upp, vilket ledde till att förrådet beställde mer, vilket ledde till att dom la upp ett litet lager, vilket ledde till.... Tadaa, lagerhållning!)

Ekonomerna stirrar sig blinda på siffran för avkastning på eget kapital, kan man minska lagret så minskar man det egna kapitalet och därmed ökar avkastningen på eget kapital.
I teorin alltså, och det kan nog ge ökade bonusar till de styrande under de flesta kvartal.

Fram tills leveransproblemen uppstår och det kostar företaget långt mycket mer än de sparat in i lagerkostnader. Men för de styrande innebär det ju bara en utebliven bonus. Och alla de andra bonusarna då det gick bra kompenserar ju lätt den missade bonusen.

aka suboptimering.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ekonomerna stirrar sig blinda på siffran för avkastning på eget kapital, kan man minska lagret så minskar man det egna kapitalet och därmed ökar avkastningen på eget kapital.
I teorin alltså, och det kan nog ge ökade bonusar till de styrande under de flesta kvartal.

Fram tills leveransproblemen uppstår och det kostar företaget långt mycket mer än de sparat in i lagerkostnader. Men för de styrande innebär det ju bara en utebliven bonus. Och alla de andra bonusarna då det gick bra kompenserar ju lätt den missade bonusen.

aka suboptimering.
Det finns gott om studier som visar att alla bonusar gör att det blir fel beslut som tas och fel saker som optimeras.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Samma med mina i oktober nu mera
Bekanta hade beställt någon månad innan och fick sin nu, så det verkar som om det blev en lucka där i leveranserna... Träligt. Jag som tyckte 4 månader var lång tid att vänta förut på att min dåvarande MINI skulle tillverkas (allt skräddarsytt).

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På valsverket där jag jobbade på somrarna på nittonhundratalet hade de en reservmotor till valsen stående ifall den andra skulle gå sönder. Märkskylten sa 4500kW. Jag tror aldrig den behövdes.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På valsverket där jag jobbade på somrarna på nittonhundratalet hade de en reservmotor till valsen stående ifall den andra skulle gå sönder. Märkskylten sa 4500kW. Jag tror aldrig den behövdes.

Det fina är ju att förr eller senare kommer den där motorn behövas så det är ju knappt en kostnad att köpa in en motor tidigare än den eg behövs. Motorerna snurrar väl dygnet runt hela året.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Skulle man kunna säga. :näsblod Allt som behövs är en liten sändare på 1 watt (laglig, räckvidd drygt 40 meter) så kan man köra runt med lite "war-drivning" och avbryta pågående laddning utan att det märks. Det vore intressant att montera en sådan pryl gömd på några av byns A/EPA-traktorer. De kör ju runt lite överallt där folk bor - och irriteras av dem - nu gånger 2!
:1pajas

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle man kunna säga. :näsblod Allt som behövs är en liten sändare på 1 watt (laglig, räckvidd drygt 40 meter) så kan man köra runt med lite "war-drivning" och avbryta pågående laddning utan att det märks. Det vore intressant att montera en sådan pryl gömd på några av byns A/EPA-traktorer. De kör ju runt lite överallt där folk bor - och irriteras av dem - nu gånger 2!
:1pajas
1 watt har en räckvidd på betydligt mer än 40 meter, oavsett vilken frekvens dom går på

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
1 watt har en räckvidd på betydligt mer än 40 meter, oavsett vilken frekvens dom går på
Labb-testerna man gjort på CCS-svagheten visade på att 47 meter var det längsta avstånd man lyckats manipulera laddningen på. Dvs för att överösta den normala CCS datakonversationen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Labb-testerna man gjort på CCS-svagheten visade på att 47 meter var det längsta avstånd man lyckats manipulera laddningen på. Dvs för att överösta den normala CCS datakonversationen.
Ahh, läste sidan du länkade till, det är alltså inte en trådlös kommunikation man gör en attack på, utan en dåligt skärmad trådkommunikation :lol
Den riktiga signalen ska gå i laddkabeln, men störs alltså ut med 1W på 40 meters håll.

Någon har designat dåligt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den riktiga signalen ska gå i laddkabeln, men störs alltså ut med 1W på 40 meters håll.
När jag sände hembrygd FM med 1 watt i början av 80-talet gnällde Radio/TV-reparatören 500 meter bort på att testbilden från Gävlesändaren 38 km bort inte gick att använda. Själv tror jag att han inte gillade Black Sabbath. "Gävle Rundradio" utsänd med 100 mw från en HP8656B på Ericsson Näringen var det ingen som klagade på.
signal_generator_8656b_1503774.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag sände hembrygd FM med 1 watt i början av 80-talet gnällde Radio/TV-reparatören 500 meter bort på att testbilden från Gävlesändaren 38 km bort inte gick att använda. Själv tror jag att han inte gillade Black Sabbath. "Gävle Rundradio" utsänd med 100 mw från en HP8656B på Ericsson Näringen var det ingen som klagade på.
Tv reparatören hade garanterat en billig bredbandsförstärkare på antennen för att kunna koppla in många tv apparater på en antenn.

När jag i min ungdoms dagar jagade DX på 11m så stördes grannens TV ut av mina 25W
Det var bredbandsförstärkaren som drunknade i signal.

Den brann dock upp på grund av "lokala blixtnerslag" när grannen inte var hemma.

Det hjälpte dock inte mig som fick min utrustning beslagtagen och förverkad av televerket radio och dagsböter på det.
Men det kändes väldigt mycket bättre.

Jag körde även lite FM rundradio med 7W, men det täckte för stort område för att det skulle kännas säkert.

En bekant körde lite rundradio på mellanvåg, matad från Spotify. (alltså i närtid)
Han sände 24/7 i över ett år med bra effekt och väntade på att någon skulle upptäcka och anmäla det, men icket...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När PTS-bussen åkte runt i området, så visste man att det var dags att plocka ner grejerna... :hihi

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det hjälpte dock inte mig som fick min utrustning beslagtagen och förverkad av televerket radio och dagsböter på det.
Undras om de som implat CCS taskigt får någon dagsbot? De som eventuellt åker runt och stör ut taskigt implad CCS, kommer de få någon dagsbot om påkommen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Undras om de som implat CCS taskigt får någon dagsbot? De som eventuellt åker runt och stör ut taskigt implad CCS, kommer de få någon dagsbot om påkommen?
Nej, tyvärr är det inte böter på att tillverka skräp, om inte skräpet skickar ut störningar.
Microinverters bakom solpaneler har väl dragits tillbaka i många fall, dock har dom tyvärr inte tvingats återkalla alla, utan bara där störningar har rapporterats.
Samma sak med många robotgräsklippare, rapporterar någon en störning måste det åtgärdas, men det är få som har återkallats
Några modeller har fått försäljningsstopp
Såna där stora reklamtavlor har ju också stört och förbjudits nära flygplatser efter att ha stört ut flygradion

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ringde KIA då de har ett erbjudande på E-Niro som går ut idag.
Det visade sig vara en gammal kompis som var säljare och enligt honom sker leverans i Augusti.
Det var den info som fanns i hans system iaf.
Låter tveksamt tycker jag?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...