Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
300 hk behöver man ju bara en kort stund… eller tänkte du dig omloppsbana runt jorden? ;)

Men tänk en liten navmotor på framhjulet, 20hk eller så på en stor adventurehoj. Haja framkomlighet på riktigt dåliga underlag och med intelligent motorstyrning och gyron kan man nog få till det med kontrollerade sladdar på skiftande underlag.

Hur tror du motorn skulle må av bankörning?

Ja, jag tänkte mig typ en tw200 men med större motor, fetare atv-hjul, 40-50 hk på bakhjulet och 15 hk på framhjulet vid behov, och kanske 5hk resten av tiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
https://teknikensvarld.expressen.se...dforluster-vid-elbilsladdning-som-du-betalar/
Har någon av er läst hela testet? (Bakom betalmur) Skulle vara kul att höra sammanfattning på det!

Jag tyckte det räckte med att läsa det som var gratis för att få en sammanfattning.

Upp till en tredjedel av det du tar från elmätaren försvinner på ett eller annat sätt, eftersom dom skrev " vid kyla" så kan man anta att en stor del går åt till att värma batteriet.
Vid normaltemperatur var det ju bara 10-15% förlust.

Det är väl ganska förväntat, ingen har vär trott att det är helt utan förluster?
Jag är snarare förvånad att det inte var mer förluster.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Därför laddar man när batteriet är varmt… Dvs direkt när man kommer hem/fram. Sådant man lär sig första veckorna man har elbil, sedan tänker man aldrig på det.

Och det gäller förstås framförallt om man laddar med låga effekter, typ 220V och lång skarvsladd när det är -38 grader…

Inte konstigare än att man får stora förluster när man kallstartar en ICE-bil i kyla. Men absolut värt att påminna om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Därför laddar man när batteriet är varmt… Dvs direkt när man kommer hem/fram. Sådant man lär sig första veckorna man har elbil, sedan tänker man aldrig på det.
Fast det räcker ju inte att bilen är nykörd, man måste ju ta till extra åtgärder för att få värme i batteriet ändå, somliga kör med kraftiga accelerationer och inbromsningar, andra drar på alla elförbrukare dom kan hitta, värmen på fullt och kör ner rutorna osv...
Andra bilar har batterivärme som man kan köra för att få upp tempen.

Dom använder alltså elektricitet för att värma batteriet, vilket är en förlust det med, men det kortar IOFS laddtiderna när man är på långresa så att man kan snabbladda.

Coldgate var ju stort ett tag, och lösningen var att slösa el för att få värme i batterierna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så man ska alltså lastbalansera och inte ladda samtidigt som grannarna, man ska ladda när strömmen är billig och man ska ladda direkt man kommit hem och batteriet är varmt.

Det ställer ju en hel del krav på både flexibla arbetstider och en flexibel familj och god kommunikation med sina förstående grannar.

Är det inte så att man även bör starta bilen medans batteriet fortfarande är varmt efter laddningen? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så man ska alltså lastbalansera och inte ladda samtidigt som grannarna, man ska ladda när strömmen är billig och man ska ladda direkt man kommit hem och batteriet är varmt.

Det ställer ju en hel del krav på både flexibla arbetstider och en flexibel familj och god kommunikation med sina förstående grannar.

Är det inte så att man även bör starta bilen medans batteriet fortfarande är varmt efter laddningen? :va
Man får ju helt enkelt jobba så att man kommer hem med varma batterier när elen har blivit billig och grannarna har slutat ladda.

Var inte så negativ.

Eller så accepterar man att man måste köpa 52kW för att ladda bilen med 40...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En tredjedel förluster låter ändå billigt jämfört med bensin-/diesel-priset tycker jag. :)

Nu har jag inte så stort batteri, och fastpris, så jag stoppar alltid i laddning vid hemkomst.
Och eftersom jag bara kör på batteri hemikring borde det vara varmt.

Får skaffa en sån där pryl bonde456 har för att mäta effekt från ett uttag.
Jag laddar ju med 220 så det borde funka.
Vore spännande att jämföra laddning till kallt och varm batteri.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En tredjedel förluster låter ändå billigt jämfört med bensin-/diesel-priset tycker jag. :)
Jo, absolut.

Men under dom dyraste timmarna och bilen drar 2kWh/mil så är ju 2.6kWh milen med laddförluster inte jättemycket billigare än en dieselbil som drar 0.5L/milen

Jag hade en dieselbil som drog 1½L/milen stax innan priset blev 30kr/l...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, absolut.

Men under dom dyraste timmarna och bilen drar 2kWh/mil så är ju 2.6kWh milen med laddförluster inte jättemycket billigare än en dieselbil som drar 0.5L/milen

Jag hade en dieselbil som drog 1½L/milen stax innan priset blev 30kr/l...
För att ge lite mer realistiska siffror för vår elbil under hemmaladdning - vi har matat Polaren med 7 171 kWh perioden april 2021- mars 2022 till den facila kostnaden av 76.4 öre/kWh inklusive energiskatt, avgifter och moms. Med 2.6 kWh / mil ger det en energikostnad om 1.99:-/mil, svårslaget även med moped.

I kalkylen tas ingen hänsyn till el från solpanelerna, de får liksom leva sitt eget liv till dess att investeringen är betald.

Visst har jag laddat några gånger på snabb- och superladdare, men inte så mycket att det påverkar kalkylen nämnvärt. Jag har inte heller reducerat med den del av värmeutvecklingen vid laddningen som sannolikt hjälpt till att värma garaget. Däremot har jag inte heller behövt lägga på säkringsavgiften, den dimensioneras av kåken och av exporten från solcellerna.

Enkelt - javisst. Vi kopplar in bilen när vi kommer hem och vårt elhandelsbolag ser till att den är fulladdad vid önskad tid dagen därpå, vilket oftast blir nattetid då strömmen vanligtvis är billigast och överskottet störst. Vi har även belastningsvakt som reducerar strömstyrkan till billaddningen i det fall någon säkring börjar bli för hårt belastad.

Ingen är väl förvånad över att det uppstår förluster vid snabbladdning, det är bara att lyssna på batterikylningen när 150kW trycks in i systemet vid drägliga yttertemperaturer. Däremot tycker jag det blir lite fjolligt när folk hävdar att elbilar inte ska kunna läsa av förbrukning via färddatorn, det brukar ju funka med ICE-drivlina trots att diesel- och motorvärmare i så fall borde adderas till siffrorna. De flesta av oss använder förbrukning för att estimera återstående sträcka innan påfyllning av energi erfordras, och det funkar ju oavsett energilagringssystem. När det gäller kostnaden tycker jag kalkylen längst upp är relevant, på samma sätt som jag läser av fakturorna från drivmedelsinköpen när jag talar om mina ICE-fordon. Strömmen till motorvärmaren brukar jag i ärlighetens namn glömma bort i kalkylen?

Så allt beror som vanligt på vilken infallsvinkel man har, klart är i alla fall att det hjälper mycket om man har möjlighet att själv ladda vid bostaden eller i vart fall inte behöver betala dyrpriser vid snabbladdarna för strömmen.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att ge lite mer realistiska siffror för vår elbil under hemmaladdning - vi har matat Polaren med 7 171 kWh perioden april 2021- mars 2022 till den facila kostnaden av 76.4 öre/kWh inklusive energiskatt, avgifter och moms. Med 2.6 kWh / mil ger det en energikostnad om 1.99:-/mil, svårslaget även med moped.
Så om du skulle bo i Skåne och hade teknat det absolut billigaste fasta elavtalet på 1 år just nu, skulle du hamna på 254 öre/kWh.
Detta skulle ge dig en milkostnad på 6.6 SEK/mil.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så om du skulle bo i Skåne och hade teknat det absolut billigaste fasta elavtalet på 1 år just nu, skulle du hamna på 254 öre/kWh.
Detta skulle ge dig en milkostnad på 6.6 SEK/mil.
Mmm, inte otroligt - billigaste fastprisavtalet i mina trakter är just nu 82 öre/kWh. Men bodde jag i Skåne skulle jag säkerligen fortsatt med rörligt avtal och monterat solpaneler och denna gången med batteri. Det skulle reducera förbrukningen under dygnets dyraste timmar och förlägga mer förbrukning nattetid. Med mitt nuvarande laddmönster vore det sannolikt en smartare lösning. Å andra sidan är avstånden i Skåne kortare och klimatet mer gynnsam så såväl förbrukning som körsträckor lär ju ha varit lägre.

Om inte om hade varit…?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1.4 kr/kWh betalade jag på min senaste faktura. Inkl allt. I Norrbotten.
Ungefär hälften av strömmen på låglasttid och hälften på höglasttid.
Februari? Här blev totalen 1.06:-/kWh inklusive allt, d v s även fasta kostnader. Vi bor i samma län och elområde, däremot skiljer sig eldistributionsbolag åt.

En gissning är att det är timdebitering plus styrning av billaddning till billigaste tiderna på dygnet som är en del av skillnaden, Sedan varierar naturligtvis inverkan av den fasta delen av distributionskostnaden (säkringsavgiften) på enhetspriset beroende på total kostnad, i februari köpte vi 3 340 kWh inklusive billaddning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Februari? Här blev totalen 1.06:-/kWh inklusive allt, d v s även fasta kostnader. Vi bor i samma län och elområde, däremot skiljer sig eldistributionsbolag åt.

En gissning är att det är timdebitering plus styrning av billaddning till billigaste tiderna på dygnet som är en del av skillnaden, Sedan varierar naturligtvis inverkan av den fasta delen av distributionskostnaden (säkringsavgiften) på enhetspriset beroende på total kostnad, i februari köpte vi 3 340 kWh inklusive billaddning.

Ja, februari. Jag förbrukade ungefär 2000 kWh, varav ca 1000 under låglasttid.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, februari. Jag förbrukade ungefär 2000 kWh, varav ca 1000 under låglasttid.
Okey, vill Du jämföra utgör säkringsavgiften (fasta kostnaden) 560:- inklusive moms den månaden, resten av kostnaden från nätbolaget (PiteEnergi) var energiskatt+moms (33 öre/kWh). Skulle jag endast ha köpt 2 000 kWh skulle min kostnadsökning ha varit drygt 11 öre/kWh. Så räknar jag ungefär rätt ligger min prisnivå med Din förbrukning 2 000 kWh x (1.40 - (1.06+0.11)) = 460:- lägre än den Du betalar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okey, vill Du jämföra utgör säkringsavgiften (fasta kostnaden) 560:- inklusive moms den månaden, resten av kostnaden från nätbolaget (PiteEnergi) var energiskatt+moms (33 öre/kWh). Skulle jag endast ha köpt 2 000 kWh skulle min kostnadsökning ha varit drygt 11 öre/kWh. Så räknar jag ungefär rätt ligger min prisnivå med Din förbrukning 2 000 kWh x (1.40 - (1.06+0.11)) = 460:- lägre än den Du betalar.

Så här ser det ut för mig.

Ja, fasta kostnaden kanske inte skulle påverkas ifall jag börjar ladda elbil. Så den kanske man kan räkna bort. Eller så tvingas jag byta till större säkring, jag vet inte.

Jag kan i alla fall inte byta till mindre säkringar för då kan jag inte starta svarven.
 

Bifogat

  • vattenfall.jpg
    vattenfall.jpg
    123.1 KB · Visningar: 15

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, jag låste också elpriset när det var billigt, frågan är om det någonsin kommer att bli billigt igen när det är dags att låsa om det...

Jag köper 100% kärnkraft.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top