Jo, absolut.
Men under dom dyraste timmarna och bilen drar 2kWh/mil så är ju 2.6kWh milen med laddförluster inte jättemycket billigare än en dieselbil som drar 0.5L/milen
Jag hade en dieselbil som drog 1½L/milen stax innan priset blev 30kr/l...
För att ge lite mer realistiska siffror för vår elbil under hemmaladdning - vi har matat Polaren med 7 171 kWh perioden april 2021- mars 2022 till den facila kostnaden av 76.4 öre/kWh inklusive energiskatt, avgifter och moms. Med 2.6 kWh / mil ger det en energikostnad om 1.99:-/mil, svårslaget även med moped.
I kalkylen tas ingen hänsyn till el från solpanelerna, de får liksom leva sitt eget liv till dess att investeringen är betald.
Visst har jag laddat några gånger på snabb- och superladdare, men inte så mycket att det påverkar kalkylen nämnvärt. Jag har inte heller reducerat med den del av värmeutvecklingen vid laddningen som sannolikt hjälpt till att värma garaget. Däremot har jag inte heller behövt lägga på säkringsavgiften, den dimensioneras av kåken och av exporten från solcellerna.
Enkelt - javisst. Vi kopplar in bilen när vi kommer hem och vårt elhandelsbolag ser till att den är fulladdad vid önskad tid dagen därpå, vilket oftast blir nattetid då strömmen vanligtvis är billigast och överskottet störst. Vi har även belastningsvakt som reducerar strömstyrkan till billaddningen i det fall någon säkring börjar bli för hårt belastad.
Ingen är väl förvånad över att det uppstår förluster vid snabbladdning, det är bara att lyssna på batterikylningen när 150kW trycks in i systemet vid drägliga yttertemperaturer. Däremot tycker jag det blir lite fjolligt när folk hävdar att elbilar inte ska kunna läsa av förbrukning via färddatorn, det brukar ju funka med ICE-drivlina trots att diesel- och motorvärmare i så fall borde adderas till siffrorna. De flesta av oss använder förbrukning för att estimera återstående sträcka innan påfyllning av energi erfordras, och det funkar ju oavsett energilagringssystem. När det gäller kostnaden tycker jag kalkylen längst upp är relevant, på samma sätt som jag läser av fakturorna från drivmedelsinköpen när jag talar om mina ICE-fordon. Strömmen till motorvärmaren brukar jag i ärlighetens namn glömma bort i kalkylen?
Så allt beror som vanligt på vilken infallsvinkel man har, klart är i alla fall att det hjälper mycket om man har möjlighet att själv ladda vid bostaden eller i vart fall inte behöver betala dyrpriser vid snabbladdarna för strömmen.