En tung bil som körs mindre än en lätt bil sliter kanske till och med mindre.
Kilometerskatt fast faktor, 20 öre.
Vikt som faktor 2; multipliceras på kilometerskatt.
Fordon under 500kg får faktor2 som 0. Fordon 1500kg faktor2 som 1.
Fordon över 2000kg, faktorn2 som 2.
Allt däremellan tar m fram av den linjära grafen.
En bil på 1500kg, med 1500mil/år; 3000kr
skäligt.
Bilens bränsletörst styrs kostnaden för på *trumvirvel* bränslesidan. Inget mer trams om koldioxidskatt i fordobsskatten.
premierar alltså lätta och snåla fordon. Om man vill åka billigt alltså.
slut, frågor?
Fast det där blev ju jävligt krångligt, framförallt för att kilometerdelen ska registreras och avläsas på något jävla vis, jag minns som barn när man skulle stämpla kilometerkortet under instrumentbrädan och skicka in och pyssla.
Sedan fuskades det ju en hel del med det också.
Vikt, köp en lätt bil om du vill komma billigt undan, och rörlig del på bränslet.
Fast den rörliga delen/skatten på bränslet bör vara minimal, då det slår hårdast mot dom som bor i glesbyggd och måste pendla långt.
Dom som bor i stan och kör väldigt lite kanske skippar bil om den fasta delen blir högre, eller köper en riktigt liten stadsbil.
Eller så gör vi som kompisen förslog, baserar fordonsskatterna på hur långt från T-centralen man bor.
Han pendlade ett tag 9 mil enkel till jobbet.