Här blev det en tripp til stugan med den två veckor ägda Zoen från 2020 (52kWh). Tog även laddar-spotting-hajk på plats för att försöka få en uppfattning om hur vi ska lägga upp saker ifall det blir som coronavåren med mycket distans så vi ”flyttar ut” runt maj. Glömde nolla trippmätaren så jag gissar på 21 mil baserat på de vanliga 19,8 plus två avstickare för laddspotting. Tryckte i nästan 35kWh inatt.
trippen var bekväm, eftersom det var en test av vad vi kan förvänta oss för dessa resor så gick hela vägen på skyltat plus några få km/h över för att kompensera för de påstådda 6km/h fel som mätaren ska visa.
ca 2 mil är 110-skyltat men resten är mest 80, på 110 sabbades gissometerns statistik rejält så vill man komma långt så tror jag säljarens råd om att hålla sig på max 100km/h stämmer bra.
jag har fortfarande inte satt mig in i hur man betalar för el men 44 öre per kWh (lyckoskott med tidsbegränsning), det står även överföringsavgift på ungefär samma och något certifikat som jag också tror är per kWh men summan av dessa är strax under kronan. Det kanske läggs moms på detta också, jag vet inte ännu men under femtiolappen i soppa för tjugo mil känns fantastiskt.
Jag köpte en v70 -02 år 2004, det är den enda nya-ish bil jag haft. Också den bil som gjort mig mest besviken ever faktiskt, fyfan vad den krånglade. Övrigt har varit ca 10 år gammalt japanskt där jag bytt bromsar, hjullager och ljuddämpare regelbundet så i ljuset av detta är jag smått road över hur komfort graderas idag när jag läser. Zoen klassas som en enkel bil med halvbra komfort och högt vägljud men här sitter jag och flinar och har inte åkt så gott förutom när jag åkt taxi.
Ägotiden är kort och smekmånaden pågår men jag är fantastiskt nöjd hittills. Hade 9 mil kvar på gissometern när vi kom hem för övrigt så marknadsundersökningen jag gjorde innan köp matchar förväntningarna måste jag säga.
Nu är bara frågan ifall vi ska köpa loss batteriet asap eller fortsätta leasa. Leasing är ju oftast bra när saker INTE funkar men min uppfattning är att det statistiskt sett borde vara omöjligt att spara pengar när ytterligare en mellanhand är inblandad i brukarförhållandet. I leasingavtalat står att serviceprogrammet ska följas på märkesverkstad och när jag synar servicepriserna på Zoe så undrar jag ifall det ingår en spaweekend för två pers i priset.
3400 spänn för att i princip kolla att ratten sitter fast låter som att någon tar igen något någonstans.
Jag har en historia av att mala ner mina fordon till skrot, inte byta så ofta.
edit: eftersom det nästan liknar en recension så måste jag säga att kupemjukvaran måste vara skriven av lowest bidder eller liknande. Varför man lägger upp olika användare när den ändå inte verkar fatta att jag vill ha det TYST när jag kör är för mig en gåta. Jag gillar carplay för att se ankomsttid när jag kör, i övrigt så rör jag i princip inte petskärmen men jag tror ändå jag tycker att funktionerna känns ogenomtänkta eftersom jag retar mig på såpass mycket trots att jag knappt använder det. Men det är en ritual varje start att muta radion. Det går rätt bra.
nu gick starten på the Mandalorian GP