Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu äger jag inte produkterna du nämner men det är klart att man äger kinesiskt tillverkade produkter.
Det betyder inte att jag gärna väljer produkter tillverkade i väst om det är möjligt.

Ja, jag gör skillnad på ett företag i väst kontra ett kinesiskt bolag.

Vill du lägga över allt ansvar på staten så gör det.

Om du inte kan se skillnaden på Ford som köper komponenter från Kina jämte ett kinesiskt bolag ägt av kinesiska staten så kommer vi aldrig nå varandra.

Jag rör inte en MG med en tång.

Nej, jag vill inte lägga över ALLT ansvar, men en stor del.

Köper man en elbil i dag är den smockfull med dyra mineraler från Kina (och Kongo), den är smockfull med elektronik från Kina osv.
Var plåtbitar stansas ut och sätts ihop är en relativt liten del av slutkostnaden, speciellt om det är i Kina.

Nu har ju batterifabriker börjat ploppa upp som svampar ur jorden, och det är ju bra om vi kan få svenskrullade batterier i våra bilar, men är lithiumet, mangan, grafit och kobolten köpt från Kina så är det ju lite skit samma.

Men vi ska ju inte ha gruvarbetare i Sverige, och absolut inte gruvor

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, riktigt BE. Tyckte det var lika bra att göra det ordentligt på en gång.
Jag tog BE 2011 och fick alltså obegränsat BE.
Jag retade mig mycket på att det var många frågor på provet som inte alls hade med släp att göra.
Miljöpåverkan, droger och liknande. De frågorna hör väl hemma på ett prov för grundkörkort.

Och jag är kritisk till att det är tillåtet att dra släp alls utan *E-behörighet, vilka miffon man ser i trafiken.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Och jag är kritisk till att det är tillåtet att dra släp alls utan *E-behörighet, vilka miffon man ser i trafiken.
Minibuss/lätt lastbil borde kanske också vara egen klass?

Har kört halkbana med både "flyttbil" och fullastad VW caravelle. De betedde sig inte riktigt som en vanligt personbil... Skulle vilja testa med långtradare men det skulle nog sluta i katastrof.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Minibuss/lätt lastbil borde kanske också vara egen klass?

Har kört halkbana med både "flyttbil" och fullastad VW caravelle. De betedde sig inte riktigt som en vanligt personbil... Skulle vilja testa med långtradare men det skulle nog sluta i katastrof.

Dessa olyckor med minibussar är inte så konstiga för den som kört mycket lätt lastbil.
Dom är förrädiska på så vis att dom är tysta bekväma och känns rätt bra att köra men när man väl får sladd så märks det direkt att man sitter på framhjulen och inte har mycket känsla för var bakhjulen är på väg och det blir inte alls lika lätt som att sladda med en personbil.

Dessutom är det ofta kompisgäng där chauffören kanske blir mer distraherad och dessutom kanske vill visa sig manlig inför övriga i bilen. Någon annan betalar bränslet så det kostar heller ingenting att stå på lite extra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dessa olyckor med minibussar är inte så konstiga för den som kört mycket lätt lastbil.
Dom är förrädiska på så vis att dom är tysta bekväma och känns rätt bra att köra men när man väl får sladd så märks det direkt att man sitter på framhjulen och inte har mycket känsla för var bakhjulen är på väg och det blir inte alls lika lätt som att sladda med en personbil.

Dessutom är det ofta kompisgäng där chauffören kanske blir mer distraherad och dessutom kanske vill visa sig manlig inför övriga i bilen. Någon annan betalar bränslet så det kostar heller ingenting att stå på lite extra.
JAg brukar alltid ta bilen till en stor tom parkering när första halkan kommer och känna lite på hur den beter sig när det släpper. Gjorde det med skåpbilen första vintern. Herrejävlar. Det var rent läskigt när det började snurra. Men nyttig erfarenhet är det iaf.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Här blev det en tripp til stugan med den två veckor ägda Zoen från 2020 (52kWh). Tog även laddar-spotting-hajk på plats för att försöka få en uppfattning om hur vi ska lägga upp saker ifall det blir som coronavåren med mycket distans så vi ”flyttar ut” runt maj. Glömde nolla trippmätaren så jag gissar på 21 mil baserat på de vanliga 19,8 plus två avstickare för laddspotting. Tryckte i nästan 35kWh inatt.

trippen var bekväm, eftersom det var en test av vad vi kan förvänta oss för dessa resor så gick hela vägen på skyltat plus några få km/h över för att kompensera för de påstådda 6km/h fel som mätaren ska visa.

ca 2 mil är 110-skyltat men resten är mest 80, på 110 sabbades gissometerns statistik rejält så vill man komma långt så tror jag säljarens råd om att hålla sig på max 100km/h stämmer bra.

jag har fortfarande inte satt mig in i hur man betalar för el men 44 öre per kWh (lyckoskott med tidsbegränsning), det står även överföringsavgift på ungefär samma och något certifikat som jag också tror är per kWh men summan av dessa är strax under kronan. Det kanske läggs moms på detta också, jag vet inte ännu men under femtiolappen i soppa för tjugo mil känns fantastiskt.

Jag köpte en v70 -02 år 2004, det är den enda nya-ish bil jag haft. Också den bil som gjort mig mest besviken ever faktiskt, fyfan vad den krånglade. Övrigt har varit ca 10 år gammalt japanskt där jag bytt bromsar, hjullager och ljuddämpare regelbundet så i ljuset av detta är jag smått road över hur komfort graderas idag när jag läser. Zoen klassas som en enkel bil med halvbra komfort och högt vägljud men här sitter jag och flinar och har inte åkt så gott förutom när jag åkt taxi.

Ägotiden är kort och smekmånaden pågår men jag är fantastiskt nöjd hittills. Hade 9 mil kvar på gissometern när vi kom hem för övrigt så marknadsundersökningen jag gjorde innan köp matchar förväntningarna måste jag säga.
Nu är bara frågan ifall vi ska köpa loss batteriet asap eller fortsätta leasa. Leasing är ju oftast bra när saker INTE funkar men min uppfattning är att det statistiskt sett borde vara omöjligt att spara pengar när ytterligare en mellanhand är inblandad i brukarförhållandet. I leasingavtalat står att serviceprogrammet ska följas på märkesverkstad och när jag synar servicepriserna på Zoe så undrar jag ifall det ingår en spaweekend för två pers i priset.

3400 spänn för att i princip kolla att ratten sitter fast låter som att någon tar igen något någonstans.

Jag har en historia av att mala ner mina fordon till skrot, inte byta så ofta.

edit: eftersom det nästan liknar en recension så måste jag säga att kupemjukvaran måste vara skriven av lowest bidder eller liknande. Varför man lägger upp olika användare när den ändå inte verkar fatta att jag vill ha det TYST när jag kör är för mig en gåta. Jag gillar carplay för att se ankomsttid när jag kör, i övrigt så rör jag i princip inte petskärmen men jag tror ändå jag tycker att funktionerna känns ogenomtänkta eftersom jag retar mig på såpass mycket trots att jag knappt använder det. Men det är en ritual varje start att muta radion. Det går rätt bra.

nu gick starten på the Mandalorian GP
Farsan plockade ut en ny Zoe förra sommaren. Snikigaste modellen. Känner igen mycket av det du beskriver men jag är ärligt talat inte jätteimponerad av bilen som sådan.

+ >30 mils räckvidd på sommaren (med fjäderlätt gasfot)
+ Lättkörd.

- Ingen snabbladdning alls.
- Värdelös värme på vintern.
- Svindyr batterihyra.
- Usel "infotainment".

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Farsan plockade ut en ny Zoe förra sommaren. Snikigaste modellen. Känner igen mycket av det du beskriver men jag är ärligt talat inte jätteimponerad av bilen som sådan.

+ >30 mils räckvidd på sommaren (med fjäderlätt gasfot)
+ Lättkörd.

- Ingen snabbladdning alls.
- Värdelös värme på vintern.
- Svindyr batterihyra.
- Usel "infotainment".
Det finns i alla fall ccs-kontakt för ”snabbladdning” men den lär inte vara speciellt snabb.

men överlag är jag rätt nöjd, jag är rätt ointresserad av andra finesser än centrallås.

pendlar-aygon blir inte varm förrän jag är mer än halvvägs så den upplevelsen hade jag nog inte ens reagerat på ifall ingen sagt nåt

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Nej, jag vill inte lägga över ALLT ansvar, men en stor del.

Köper man en elbil i dag är den smockfull med dyra mineraler från Kina (och Kongo), den är smockfull med elektronik från Kina osv.
Var plåtbitar stansas ut och sätts ihop är en relativt liten del av slutkostnaden, speciellt om det är i Kina.

Nu har ju batterifabriker börjat ploppa upp som svampar ur jorden, och det är ju bra om vi kan få svenskrullade batterier i våra bilar, men är lithiumet, mangan, grafit och kobolten köpt från Kina så är det ju lite skit samma.

Men vi ska ju inte ha gruvarbetare i Sverige, och absolut inte gruvor
Nu tycker jag i och för sig att man har ett personligt ansvar om man inte är störtförtjust i Kinas vidrigheter när man handlar.

Kan jag välja en produkt som är tillverkad i väst och som inte kostar 1000% mer så försöker jag göra det.
Sannolikheten att kvalitén är högre behöver inte argumenteras.

Gällande bilar så finns det fortfarande ett producentansvar. Det är därför jag hellre köper en toyota (som innehåller kinesiska komponenter jag inte kan påverka) istället för en kinesisk bil av ett kinesiskt företag tillverkat i Kina.
Jag skulle aldrig lita på en sådan bil.

Ni andra kan fortsätta att beställa mängder av dynga från wish, kinesiska bilar och billigast möjliga produkt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu tycker jag i och för sig att man har ett personligt ansvar om man inte är störtförtjust i Kinas vidrigheter när man handlar.

Kan jag välja en produkt som är tillverkad i väst och som inte kostar 1000% mer så försöker jag göra det.
Sannolikheten att kvalitén är högre behöver inte argumenteras.
Japp, du drar din gräns där, andra drar den vid andra procentsatser...

Eftersom du inte tycker att du kan påverka så kör du en Toyota, där toyota köper komponenterna i Kina,( fast med deras logotype på) och betalar för Japanska komponenter.

Kineserna får ändå lika mycket betalt.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Japp, du drar din gräns där, andra drar den vid andra procentsatser...

Eftersom du inte tycker att du kan påverka så kör du en Toyota, där toyota köper komponenterna i Kina,( fast med deras logotype på) och betalar för Japanska komponenter.

Kineserna får ändå lika mycket betalt.
Men du kan alltså fortfarande inte göra skillnad på toyota med ett producentansvar jämfört med ett kinesiskt märke tillverkat i Kina?

Toyota har inga bilfabriker kina utan enbart komponenter. Det finns enstaka modeller där 95%+ är tillverkat i Japan men dessa bilar passar inte mina behov.

Hur vet du att SAICs fabriker har likvärdiga arbetsvillkor, kvalité osv som toyotas?
Jag vet inte och tänker inte gissa.

Äger du en kinesiskt bil eller bryr du dig helt enkelt inte i vad Kina sysslar med?

Det ligger väl i allas intresse (förutom de som vurmar över Kina) att köpa så lite produkter som möjligt som är tillverkat i Kina och speciellt från kinesiska företag?
Plånboken styr självklart men man kan försöka att dra sitt strå till stacken.

Det gör/gjorde inte wish-maffian.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur vet du att SAICs fabriker har likvärdiga arbetsvillkor, kvalité osv som toyotas?
Jag vet inte och tänker inte gissa.

Äger du en kinesiskt bil eller bryr du dig helt enkelt inte i vad Kina sysslar med?

Nej, jag äger ingen Kinesisk bil, jag äger inte ens någon så modern bil att en stor andel av den är tillverkad i Kina.

Ja, det är ett problem med Kina, men man löser det inte genom att bojkotta kinatillverkade bilar, om man istället köper en bil som är 95% kinesisk, men med ett Japanskt märke och 200% prispåslag.

Den rättvisaste telefonen på marknaden som till och med heter "Fairphone" tillverkas i Kina.
Någon drar nytta av att det är billigt i Kina, då kan lika gärna jag vara den som drar nytta av det

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ja, det är ett problem med Kina, men man löser det inte genom att bojkotta kinatillverkade bilar, om man istället köper en bil som är 95% kinesisk, men med ett Japanskt märke och 200% prispåslag.
Visa gärna källa på att bilar från biltillverkare i väst är 95% tillverkade i Kina.
I detta ska självfallet monteringen också ingå.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror att det är betydligt lägre procentuellt men det är du som ska bevisa.
Jag skrev inte 95%.
Du tog upp Toyota, dom har funnits i Kina sedan 1936, och på senare tid är det främst deras Hybridbilar som har tillverkats där, och Landcruiser serierna, för dom är bra på kvalitet Kineserna :tummenupp

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Du tog upp Toyota, dom har funnits i Kina sedan 1936, och på senare tid är det främst deras Hybridbilar som har tillverkats där, och Landcruiser serierna, för dom är bra på kvalitet Kineserna :tummenupp
Backa upp ditt påstående istället för att dribbla.
Vill du använda toyota istället för alla biltillverkare i väst så gör det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Backa upp ditt påstående istället för att dribbla.
Vill du använda toyota istället för alla biltillverkare i väst så gör det.
Hur mycket av din bil är tillverkat i Kina?
Vet du det?

Eller skiter du fullständigt i det så länge du kan sitta på dina höga hästar och säga att du inte handlar med Kina?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Hur mycket av din bil är tillverkat i Kina?
Vet du det?

Eller skiter du fullständigt i det så länge du kan sitta på dina höga hästar och säga att du inte handlar med Kina?
Sitter man på en hög häst om man kör en toyota (EDIT; och anser att det är bättre än en kinesisk bil tillverkad i Kina av ett kinesiskt statligt företag) och försöker att undvika att köpa produkter från Kina och kinesiska tillverkare?

Åter igen, backa upp ditt påstående gällande 95%.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ja, om man samtidigt hävdar att man bojkottar Kina, för det gör man ju inte då Toyota tillverkar i Kina
Har har aldrig använt ordet bojkott. Jag försöker att undvika kinesiskt tillverkade produkter/företag om ett väst-alternativ finns.

Fortfarande väsentligt mindre Kina jämfört med MG.
Bolagets vinst går inte till Kina, det gör MGs.
Monteringsfabriken ligger inte i Kina.

Snälla, backa nu upp ditt påstående om 95%.
Hur länge ska du slingra dig?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...