Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja.

Bara för att mycket är gjort i Kina så behöver man väl inte ge upp totalt?
Det är fördelaktigt om allt man köper vore tillverkat i väst men det är svårt.

Ett bolag från väst med fabrik i Kina är betydligt bättre än ett ett helägt kinesiskt.
Bolaget från väst står för ansvaret och kontroll av tillverkad komponent/produkt.

Du har alltså inga problem med huawei öht?

Jag pratade i helgen med en man som jobbat flera år i Kina, tydligen finns det hus som närmast är studios som inreds som fabrik när företagen väntar sig studiebesök av kunder.
Upp med en företagsskylt in med relevanta maskiner och personal. Vissa upp en fin fabrik åt kunden, sedan ut med allt och sen inreds lokalen för nästa företag.

Som regel vet ju dessa personer ändå inte ens i vilken stad dom är. Dom kan åka hem och berätta hur fina förhållanden just deras leverantör har i sin fabrik.

Alla fina fabriksbilder man ser på Alibaba hamnade precis i ett helt annat ljus.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man som jag inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, vad ska man sikta på då?

Behovet är en bil i storlek av en v70 och resor i klass med 30 mil företas ofta på sommaren och ca 10 mil på vintern. Dragkrok är ett måste då släpet med en totalvikt på ett ton rullar några gånger i månaden under sommarhalvåret.

Är ingen taliban på varesig ren elbil, hybrid eller diesel/bensin. Men totalkostnaden på 7-8 år är intressant och då inbillar jag mig att för mellanskillnaden kan jag få ganska många liter drivmedel för.

Leasing? Kan det verkligen bli en bra affär på tid om nästan 10 år?
Lite beroende på var du bor så finns det många rena elbilar idag som utan vidare fyller ditt behov.

TCO (Total cost of ownership) förväntas vara betydligt lägre för elbilar även om inköpspriset kan kännas högt nog, men driftskostnaderna på ICE-bilar kommer knappast att gå nedåt, ej heller hybrider.

Det finns många som kör elbil som vare sig laddar hemma eller på jobbet, antalet publika laddare ökar hela tiden och det finns laddare längs landsvägarna. Man kan också ladda på McDonalds, Lidl, OKQ8 etc.

Nu är jag själv mycket nöjd Teslaägare sedan snart tre år och jag kan inte annat än rekommendera en Tesla 3 eller Y, beroende på hur stort bagage du behöver. 3 har längre räckvidd och kostar mindre, Y är rymligare, får dra mer och kommer nog att ha ett ännu högre andrahandsvärde i Sverige. Så totalkostnaden behöver inte bli högre. En stor fördel med Tesla är laddnätverket som innebär att långresor vart som helst inte är ett problem vare sig på sommaren eller vintern. Med alla andra märken måste man - ännu - planera om man vill dra till Paris, Wien eller Nordkap.

Ett sätt som många "räknar hem" är att köpa bilen med ett restvärde på 3 år, restvärdet kan sättas kring 45% för att vara helt på den säkra sidan, men hittills har det varit så att Tesla efter 3 år har hållit kring 80% av värdet och då kan du ju välja att köpa loss den eller byta till en ny med en stor del av mellanskillnaden redan betald. Och mer i plånboken hela tiden då man slipper service, skatt osv.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
TCO (Total cost of ownership) förväntas vara betydligt lägre för elbilar även om inköpspriset kan kännas högt nog, men driftskostnaderna på ICE-bilar kommer knappast att gå nedåt, ej heller hybrider.



Nu är jag själv mycket nöjd Teslaägare sedan snart tre år
Motor räknade på att det tar 17000 mil att komma ikapp merkostnaden för en elbil.
De jämförde två Kia Niro om jag minns rätt.

@BrooklynS Vafan, har DU en Tesla, det har du inte sagt?

@SwePace Köp en laddhybrid, enligt en tråd så är det ekonomiskt gynnsamt även om du aldrig laddar den. (hmmm)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Motor räknade på att det tar 17000 mil att komma ikapp merkostnaden för en elbil.
De jämförde två Kia Niro om jag minns rätt.

@BrooklynS Vafan, har DU en Tesla, det har du inte sagt?

@SwePace Köp en laddhybrid, enligt en tråd så är det ekonomiskt gynnsamt även om du aldrig laddar den. (hmmm)
Lite beroende på var du bor så finns det många rena elbilar idag som utan vidare fyller ditt behov.

TCO (Total cost of ownership) förväntas vara betydligt lägre för elbilar även om inköpspriset kan kännas högt nog, men driftskostnaderna på ICE-bilar kommer knappast att gå nedåt, ej heller hybrider.

Det finns många som kör elbil som vare sig laddar hemma eller på jobbet, antalet publika laddare ökar hela tiden och det finns laddare längs landsvägarna. Man kan också ladda på McDonalds, Lidl, OKQ8 etc.

Nu är jag själv mycket nöjd Teslaägare sedan snart tre år och jag kan inte annat än rekommendera en Tesla 3 eller Y, beroende på hur stort bagage du behöver. 3 har längre räckvidd och kostar mindre, Y är rymligare, får dra mer och kommer nog att ha ett ännu högre andrahandsvärde i Sverige. Så totalkostnaden behöver inte bli högre. En stor fördel med Tesla är laddnätverket som innebär att långresor vart som helst inte är ett problem vare sig på sommaren eller vintern. Med alla andra märken måste man - ännu - planera om man vill dra till Paris, Wien eller Nordkap.

Ett sätt som många "räknar hem" är att köpa bilen med ett restvärde på 3 år, restvärdet kan sättas kring 45% för att vara helt på den säkra sidan, men hittills har det varit så att Tesla efter 3 år har hållit kring 80% av värdet och då kan du ju välja att köpa loss den eller byta till en ny med en stor del av mellanskillnaden redan betald. Och mer i plånboken hela tiden då man slipper service, skatt osv.
Tack för råden.

Nu får vi se vad som händer.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Apropå att det är så fantastiskt billigt att äga en elbil. Så av ren nyfikenhet så kollade jag vad en tesla model 3 p skulle kosta att försäkra. På mig 36år gammal, kör 2500mil per år. Så ville folksam ha 35 256kr / år. Eller 2938kr / månad. Jag vet inte vad mer Svensson aktiga bilar kostar att försäkra men jag betalar i dagsläget inte fullt 900kr / månad i helförsäkring för min pickis.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja.

Bara för att mycket är gjort i Kina så behöver man väl inte ge upp totalt?
Det är fördelaktigt om allt man köper vore tillverkat i väst men det är svårt.

Ett bolag från väst med fabrik i Kina är betydligt bättre än ett ett helägt kinesiskt.
Bolaget från väst står för ansvaret och kontroll av tillverkad komponent/produkt.

Du har alltså inga problem med huawei öht?

Så, det är okej att köpa ett par iPhones/iPads och en "Volvo" men inte en MG?
Nu är ju en MG skitbillig (för att vara elbil) och dom andra produkterna relativt dyra för vad dom är, så mer pengar hamnar i Kina ändå.

En av dom bästa telefoner jag har haft var en Huawei.

Men jag ser SÄKERHETSPROBLEM med att ge Kina tillgången till infrastruktur i sverige, så därför ska vi inte bygga telefonnät med deras teknik.
Men vi ska inte heller låta dom äga vindkraft i Sverige, eller annat som är viktigt för infrastrukturen.

Därför är det STATEN som ska gå in och sätta restriktioner.

Det är liksom ett mindre problem om Kineserna kan remotea in och stänga av min bil och mobiltelefon, än om dom kan göra samma sak med kraftnät/järnväg/mobilnät...

Teoretiskt (högst teoretiskt) skulle dom ju kunna skicka ut en OTA uppdatering till alla elbilar och stänga av laddskydden så att bilarna fattar eld hemma i carporten hos folk och på så sätt tillfoga skada.
Men folk tycker ju det är jätteviktigt att kunna ladda ned nya pruttljud till sin bil från molnet och har absolut NOLL säkerhetstänk så OTA är ju ett försäljningsargument.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man som jag inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, vad ska man sikta på då?

Behovet är en bil i storlek av en v70 och resor i klass med 30 mil företas ofta på sommaren och ca 10 mil på vintern. Dragkrok är ett måste då släpet med en totalvikt på ett ton rullar några gånger i månaden under sommarhalvåret.

Är ingen taliban på varesig ren elbil, hybrid eller diesel/bensin. Men totalkostnaden på 7-8 år är intressant och då inbillar jag mig att för mellanskillnaden kan jag få ganska många liter drivmedel för.

Leasing? Kan det verkligen bli en bra affär på tid om nästan 10 år?
Det mest ekonomiska är som vanligt att inte köpa något nytt utan åka beggad ICE/hybrid. Om bensin eller diesel blir minst dyrt de närmsta åren är nog svårt att gissa i nuläget.

En ren elbil är trevligt men hur många timmar i månaden vill du sitta vid en laddstolpe?
Vissa verkar trivas med att sitta vid stolpen men man undrar ju hur de har det hemmavid. Jag har inga problem med att pausa för snabbladdning vid långkörning men jag hade inte skaffat elbil om jag var tvungen att spendera timmar vid en publik laddstolpe varje vecka. Dessutom är det ofta ganska dyrt att ladda publikt. Bor du nära en supercharger och köper en Tesla är det iofs hyggligt billigt och går ganska fort.

Det börjar komma andra än Tesla som drar ett ton men förbrukningen med släp är HÖG så ska du regelbundet åka längre sträckor så lär du ha en bil som laddar riktigt snabbt, har bra batterikylning och stort batteri. Min Zafira exempelvis drar ett ton men jag tror batteristorleken och den relativt moderata laddninghastigheten gör att det blir jobbigt att ofta åka långt med storsläp. Jag har dock inte provat detta än och med tanke på att jag får in ett tons last inuti bilen så lär det kanske dröja.

När jag har räknat på privatleasing så har det inte sett bra ut över längre tid men det är ju smidigt om man vill byta till ny bil ofta. Jag betalade min bil kontant men det kommer naturligtvis till kostnaden av att inte kunna betala av på huslån/investera i annat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kollade just telefoner, alla fabrikat tillverkar i Kina, så då återstod ju bara Fairphone.
(jag hade hopp om att sur-motorola var amerikanskt, men icket)

Kollade upp Fairphone, och givetvis tillverkas den i Kina.

Så att köpa en MG, nu när kvaliteten har visat sig hyfsad IAF är nog inte värre än annan Kina konsumption
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Apropå att det är så fantastiskt billigt att äga en elbil. Så av ren nyfikenhet så kollade jag vad en tesla model 3 p skulle kosta att försäkra. På mig 36år gammal, kör 2500mil per år. Så ville folksam ha 35 256kr / år. Eller 2938kr / månad. Jag vet inte vad mer Svensson aktiga bilar kostar att försäkra men jag betalar i dagsläget inte fullt 900kr / månad i helförsäkring för min pickis.
Vet inte vad du räknar på för omfattning men helförsäkring på min Zafira kostar från 600kr/mån. Dock har jag vagnskadegaranti och behöver bara halv så det blir runt 300kr/mån de första 3 åren.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det mest ekonomiska är som vanligt att inte köpa något nytt utan åka beggad ICE/hybrid. Om bensin eller diesel blir minst dyrt de närmsta åren är nog svårt att gissa i nuläget.

En ren elbil är trevligt men hur många timmar i månaden vill du sitta vid en laddstolpe?
Vissa verkar trivas med att sitta vid stolpen men man undrar ju hur de har det hemmavid. Jag har inga problem med att pausa för snabbladdning vid långkörning men jag hade inte skaffat elbil om jag var tvungen att spendera timmar vid en publik laddstolpe varje vecka. Dessutom är det ofta ganska dyrt att ladda publikt. Bor du nära en supercharger och köper en Tesla är det iofs hyggligt billigt och går ganska fort.

Det börjar komma andra än Tesla som drar ett ton men förbrukningen med släp är HÖG så ska du regelbundet åka längre sträckor så lär du ha en bil som laddar riktigt snabbt, har bra batterikylning och stort batteri. Min Zafira exempelvis drar ett ton men jag tror batteristorleken och den relativt moderata laddninghastigheten gör att det blir jobbigt att ofta åka långt med storsläp. Jag har dock inte provat detta än och med tanke på att jag får in ett tons last inuti bilen så lär det kanske dröja.

När jag har räknat på privatleasing så har det inte sett bra ut över längre tid men det är ju smidigt om man vill byta till ny bil ofta. Jag betalade min bil kontant men det kommer naturligtvis till kostnaden av att inte kunna betala av på huslån/investera i annat.
Tänker i stort som du. Har inte heller lån på bil/MC.

Hjärtat mitt säger begagnad Chevrolet suburban. Gillar v8. Hjärnan kalkylerar annorlunda. Inte minst då behörighet behöver kompletteras för att släpa.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag förstår att sannolikheten att denna postats flera gånger är relativt hög.
ef5a1ea4627d85c423459fc605949d9e.jpg
Det blir gärna pajkastning av allt men just den där bilden är ju rätt typisk för en viss kategori människor. Äger man en elbil och laddar från ett bensinverk som standard så visst men alternativet där hade ju varit bärgning till laddstolpe, troligtvis med en dieselbil som också sörplat i sig några liter. För en nödgrej. En BMW där någon står med en reservdunk hade inte genererat några memes tror jag.

Jag är inte vare sig forskare, samhällsvetare, psykolog eller matematiker men jag har googlat mig till att t.ex ett oljekraftverk har över 50% verkningsgrad så ifall förlusterna inte är för stora så borde det inte vara någon direkt försämring att ladda elbilar den vägen heller. Kanske. Vad vet jag. I alla fall under en övergångsperiod.

Under IT-bubblan satt folk och garvade åt Birgersson & Co över att någon kunde tro att webbhandel skulle bli något.
-Vadå, tror han att alla har en dator hemma? Höhöhö.

När iPhone släpptes 2007 så var inte mobilnäten dimensionerade för den potentiella trafiken och inte heller hade operatörerna då någon abonnemangsform som gjorde apparaten användbar utanför bostaden men det gick rätt fort att komma tillrätta med det.

Jag inser också att elnätet är eftersatt. Just nu. Vi har också effektbrist i tätbebyggda områden under vintern. Med lite tur blir båda bekymren lösta på en gång här. Det kanske t.om blir så att alla dessa feta UPS:er som står och dräller överallt kan stötta upp elnätet några timmar riktigt tidig morgon när det är som kallast ifall det styrs på ett klokt sätt. Jag vet inte men jag är väldigt glad över att det äntligen kommer något nytt med en massa nya möjligheter att nörda ner sig i så man slipper se reklam för en ny bilmodell där säljpitchen är att man kan vifta med foten under dragkroken när man har händerna fulla, troligtvis med crap man inte behöver dessutom.

Jag tycker det som sker är intressant och roligt. Teknikskiften går sällan i takt med nödvändig infrastruktur men många glömmer gärna vad oljebranschen ställt till med i t.ex Afrika när man klagar på svinerier inom t.ex koboltutvinning (som jag inte på något sätt är för, tro inte det.)

 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tänker i stort som du. Har inte heller lån på bil/MC.

Hjärtat mitt säger begagnad Chevrolet suburban. Gillar v8. Hjärnan kalkylerar annorlunda. Inte minst då behörighet behöver kompletteras för att släpa.
Jag tog E-kort för ett par år sedan och det var förvånansvärt enkelt. Teroriproven nuförtiden är mycket enklare än de var på 90-talet och backa med släp måste man ju kunna oavsett om man har körkort eller ej så det är bara att träna om man behöver.
Hade dock inte köpt en törstig bil idag utom för ytterst låg körsträcka per år/entusiastfordon. Låg milkostnad=livskvalitet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tog E-kort för ett par år sedan och det var förvånansvärt enkelt. Teroriproven nuförtiden är mycket enklare än de var på 90-talet och backa med släp måste man ju kunna oavsett om man har körkort eller ej så det är bara att träna om man behöver.
Hade dock inte köpt en törstig bil idag utom för ytterst låg körsträcka per år/entusiastfordon. Låg milkostnad=livskvalitet.
Riktigt E? Inte B96? Kanske man skulle våga sig på det trots allt. Min v70 har i princip gett upp och min andra dragbil är för tung för båten. B96 räcker dock för mig.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag tog E-kort för ett par år sedan och det var förvånansvärt enkelt. Teroriproven nuförtiden är mycket enklare än de var på 90-talet och backa med släp måste man ju kunna oavsett om man har körkort eller ej så det är bara att träna om man behöver.
Hade dock inte köpt en törstig bil idag utom för ytterst låg körsträcka per år/entusiastfordon. Låg milkostnad=livskvalitet.
Om en törstig bil är skattefri så kanske. Men en så gammal bil har säkert andra egenheter som kostar.

Nä, man måste få ihop alla delar av ägandet. En granne påtalade att hans diesel inte kostade så mycket per mil mot min bensin/etanol. Men då skatten var åtta gånger högre på hans så blev totalen en annan. (det var innan dagens nivåer)

E-kort står på listan. Ganska långt ner just nu men när annat betats av så ska det nog bli till. Det breddar helt klart alternativen när det kommer till bil.

Har nu en v70 t4f -12 som får gå framöver. Den börjar kosta i underhåll men inga stora summor över ett par år räknat.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag pratade i helgen med en man som jobbat flera år i Kina, tydligen finns det hus som närmast är studios som inreds som fabrik när företagen väntar sig studiebesök av kunder.
Upp med en företagsskylt in med relevanta maskiner och personal. Vissa upp en fin fabrik åt kunden, sedan ut med allt och sen inreds lokalen för nästa företag.

Som regel vet ju dessa personer ändå inte ens i vilken stad dom är. Dom kan åka hem och berätta hur fina förhållanden just deras leverantör har i sin fabrik.

Alla fina fabriksbilder man ser på Alibaba hamnade precis i ett helt annat ljus.
Har svårt att tro att gigantiska aktörer som handlar i Kina eller äger fabriker går på sånt där.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Så, det är okej att köpa ett par iPhones/iPads och en "Volvo" men inte en MG?
Nu är ju en MG skitbillig (för att vara elbil) och dom andra produkterna relativt dyra för vad dom är, så mer pengar hamnar i Kina ändå.

En av dom bästa telefoner jag har haft var en Huawei.

Men jag ser SÄKERHETSPROBLEM med att ge Kina tillgången till infrastruktur i sverige, så därför ska vi inte bygga telefonnät med deras teknik.
Men vi ska inte heller låta dom äga vindkraft i Sverige, eller annat som är viktigt för infrastrukturen.

Därför är det STATEN som ska gå in och sätta restriktioner.

Det är liksom ett mindre problem om Kineserna kan remotea in och stänga av min bil och mobiltelefon, än om dom kan göra samma sak med kraftnät/järnväg/mobilnät...

Teoretiskt (högst teoretiskt) skulle dom ju kunna skicka ut en OTA uppdatering till alla elbilar och stänga av laddskydden så att bilarna fattar eld hemma i carporten hos folk och på så sätt tillfoga skada.
Men folk tycker ju det är jätteviktigt att kunna ladda ned nya pruttljud till sin bil från molnet och har absolut NOLL säkerhetstänk så OTA är ju ett försäljningsargument.
Nu äger jag inte produkterna du nämner men det är klart att man äger kinesiskt tillverkade produkter.
Det betyder inte att jag gärna väljer produkter tillverkade i väst om det är möjligt.

Ja, jag gör skillnad på ett företag i väst kontra ett kinesiskt bolag.

Vill du lägga över allt ansvar på staten så gör det.

Om du inte kan se skillnaden på Ford som köper komponenter från Kina jämte ett kinesiskt bolag ägt av kinesiska staten så kommer vi aldrig nå varandra.

Jag rör inte en MG med en tång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har svårt att tro att gigantiska aktörer som handlar i Kina eller äger fabriker går på sånt där.

Det är ju inte bara gigantiska aktörer som köper in från Kina.

Sen kanske det ibland är så att kunden vill bli lurad, eller att kontrollanten kanske är ganska glad att han bara behöver åka ut till en förort och kan göra nåt roligt resten av dagen istället för att spendera 2 dagar med resa till nåt samhälle han inte alls vill befinna sig i.

Vad vet jag, den här mannen jobbade i alla fall åt större svenskt företag och han kände ju uppenbarligen till processen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Trist besked.. Den väntade leveransen av leasingbilen i april, har nu fått datum i augusti. Mineraler, elektronik och även leveranser störs av sviterna från pandemi och nu krig i Ukraina.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Riktigt E? Inte B96? Kanske man skulle våga sig på det trots allt. Min v70 har i princip gett upp och min andra dragbil är för tung för båten. B96 räcker dock för mig.
Ja, riktigt BE. Tyckte det var lika bra att göra det ordentligt på en gång.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top