Batterileasing är en affärsmodell som Renault tjänat stora pengar på genom att å ena sidan veta att batterierna håller mycket bättre än vad folk tror och å andra sidan spela upp misstron och säga att man tar hand om problemet mot en extra kostnad så att folk skall ”känna sig säkra”.
Och folk går ju på det, trots att omfattande data funnits sedan 2016 eller så.
För att vara ärlig så skulle ju ingen ha köpt en Renault elbil efter deras katastrof med dom tidiga SAFT batterierna om inte Renault på något sätt garanterade batterilivslängden.
Andra tillverkare lämnar 8-10 års batterigaranti, renault får dig att hyra batteriet för många gånger dess värde, och byter ut dom enstaka batterier som dör totalt.
Dom har ju tydligen gett sig själv en rätt generös gräns för hur mycket batteriet får degraderas så att dom inte behöver byta så många dessutom..
En bil med 21kWh batteri som drar 1.8kWh milen i normal sommar temperatur ger 11 mil räckvidd, fast när batteriet är nere på 80% har du 9 mils räckvidd, och det anses fortfarande bra, lägg till det att du behöver köra den inneffektiva brödrost-värmen och du är nere på en räckvidd så det är lika bra att cykla. (Shimano anger upp till 12 mil på en laddning på sina elcyklar)