Elbil eller inte?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haft körkort på bil i 16 år och hoj i fem är det din förklaring till varför jag ska lära mig räkna på tjänstebilar och förmånsvärde? Trodde vi redan kommit fram till att tjänstebil blir förmånligt oavsett om man laddar eller ej och vid privatköp lär man ladda för att det ska löna sig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MF är ett state of mind, har inget med ditt nya kk att göra

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jisses, denna tråden har verkligen fått liv, tänk att Hr Markus skulle behöva skaffa en hybrid innan det blev blev lite mer fokus i pajkastandet ?

Nåväl, vi glömde än en gång att det inte gick att köra elbil längst upp i norr och tog polaren till Umeå för lite butiksvandringar. På väg ner passerade vi Tesla-butiken för att klämma på Model Y som ett alternativ när vår surdiesel ska fasas ut. Vi hade turen att hitta en klämtid för provkörning så det blev en halvtimme bakom ratten i en demo.

Jag måste säga att jag blev rätt imponerad, många fall framåt i f t tidigare treor jag kört. Inget skrammel i kaross eller chassi, bra passform och riktigt rymlig skuff med låg lasttröskel (ja, vi har hund).

Skillnader? Polaren är fortfarande en vass konkurrent vad gäller sportighet, röstassistent och körupplevelse, dessutom är den permanenta fyrhjulsdriften suverän på ishalka. MY vinner på utrymmen, SUV-känsla/insteg samt naturligtvis räckvidd/laddarna. Min bättre hälft beskrev det som att P2:an är sportbilen medan Teslan får ses som familjebilen. Dock en sportig sådan.

Kan det bli en MY även för oss när bilparken ska bli fossilfri? Mycket möjligt och kanske rentav troligt, om än det presenteras mycket intressanta bilar det kommande året. Grattis BrooklynS, det är en fin bil Du hämtar ut när det blir dags?

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jisses, denna tråden har verkligen fått liv, tänk att Hr Markus skulle behöva skaffa en hybrid innan det blev blev lite mer fokus i pajkastandet

Nåväl, vi glömde än en gång att det inte gick att köra elbil längst upp i norr och tog polaren till Umeå för lite butiksvandringar. På väg ner passerade vi Tesla-butiken för att klämma på Model Y som ett alternativ när vår surdiesel ska fasas ut. Vi hade turen att hitta en klämtid för provkörning så det blev en halvtimme bakom ratten i en demo.

Jag måste säga att jag blev rätt imponerad, många fall framåt i f t tidigare treor jag kört. Inget skrammel i kaross eller chassi, bra passform och riktigt rymlig skuff med låg lasttröskel (ja, vi har hund).

Skillnader? Polaren är fortfarande en vass konkurrent vad gäller sportighet och körupplevelse, dessutom är den permanenta fyrhjulsdriften suverän på ishalka. MY vinner på utrymmen, SUV-känsla/insteg samt naturligtvis tillgången till laddarna. Min bättre hälft beskrev det som att P2:an är sportbilen medan Teslan får ses som familjebilen. Dock en sportig sådan.

Kan det bli en MY även för mig när bilparken ska bli fossilfri? Mycket möjligt och kanske rentav troligt, om än det presenteras mycket intressanta bilar det kommande året. Grattis BrooklynS, det är en fin bil Du hämtar ut när det blir dags

Dessutom har 3/Y fått mer permanent 4wd på halt underlag nu. Kom för någon uppdatering sedan och den låne-3a jag kör just nu har ett helt annat uppträdande på vinterväg än vad de hade för någon månad sedan. Mer som en åttiotals Audi Quattro (vilket jag gillar) men styr in mycket bättre i kurvor. :)

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Nä, ny medlem, det ante mig.

Moppefu**o på sporthojska. :)

Varit medlem sedan 2017 men aktiv till och från.
Att Markus kommenterar utan att först förstå vad det ordats om efter han sist läste och sedan hoppar över på löjliga angrepp om att man inte skulle ha körkort och kör med förkortningar utan att vilja förklara vad de betyder heller är ju otroligt barnsligt.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Dessutom har 3/Y fått mer permanent 4wd på halt underlag nu. Kom för någon uppdatering sedan och den låne-3a jag kör just nu har ett helt annat uppträdande på vinterväg än vad de hade för någon månad sedan. Mer som en åttiotals Audi Quattro (vilket jag gillar) men styr in mycket bättre i kurvor. :)
Det viste nog inte demobilen, det var rejält halt på parkeringen utanför butiken…;) Det glada par vid platsen bredvid demobilen som precis hämtat och fotograferade sin nya svarta Y såg inte helt bekväma och obesvärade ut när jag flyttade bakdelen på demobilen några cm sidledes i riktning mot deras ögonsten vid utfarten:)

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Nåja, ”barnsligt” behöver inte alltid vara dåligt. Särskilt inte på Sporthoj. :)

Nu kan vi väl släppa de där ”jag skall fanimig ha rätt”-ordväxlingarna och gå vidare i livet? Det är ju lördag!

Det tycker jag helt klart vi kan! Nej barnslighet är en bra egenskap förutom när det resulterar i att man inte kan bete sig

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det viste nog inte demobilen, det var rejält halt på parkeringen utanför butiken…;) Det glada par vid platsen bredvid demobilen som precis hämtat och fotograferade sin nya svarta Y såg inte helt bekväma och obesvärade ut när jag flyttade bakdelen på demobilen några cm i sidan mot deras ögonsten vid utfarten:)

Det är inte alla som har senaste programvaran har jag märkt när jag provat Teslas egna bilar vid olika tillfällen. Märkligt nog.

Och på glashalkan utanför butiken slog jag en halv volt och fick några rejäla blåmärken för några veckor sedan…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varit medlem sedan 2017 men aktiv till och från.
Att Markus kommenterar utan att först förstå vad det ordats om efter han sist läste och sedan hoppar över på löjliga angrepp om att man inte skulle ha körkort och kör med förkortningar utan att vilja förklara vad de betyder heller är ju otroligt barnsligt.

Ja jag är inte direkt känd för att vara mogen, om jag är känd alls, vilket jag så klart inte är.
Men du har en lite näbbig stil, som många andra här inne inklusive mig, vilket kanske kan förklara att 5-6 personer käbblar med dig nu.
Men som Brooklyn säger, skit i det, nu är det polsk-fransk drama på SVT 2 och då ska man inte sitta här och sura.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Här blev det en tripp til stugan med den två veckor ägda Zoen från 2020 (52kWh). Tog även laddar-spotting-hajk på plats för att försöka få en uppfattning om hur vi ska lägga upp saker ifall det blir som coronavåren med mycket distans så vi ”flyttar ut” runt maj. Glömde nolla trippmätaren så jag gissar på 21 mil baserat på de vanliga 19,8 plus två avstickare för laddspotting. Tryckte i nästan 35kWh inatt.

trippen var bekväm, eftersom det var en test av vad vi kan förvänta oss för dessa resor så gick hela vägen på skyltat plus några få km/h över för att kompensera för de påstådda 6km/h fel som mätaren ska visa.

ca 2 mil är 110-skyltat men resten är mest 80, på 110 sabbades gissometerns statistik rejält så vill man komma långt så tror jag säljarens råd om att hålla sig på max 100km/h stämmer bra.

jag har fortfarande inte satt mig in i hur man betalar för el men 44 öre per kWh (lyckoskott med tidsbegränsning), det står även överföringsavgift på ungefär samma och något certifikat som jag också tror är per kWh men summan av dessa är strax under kronan. Det kanske läggs moms på detta också, jag vet inte ännu men under femtiolappen i soppa för tjugo mil känns fantastiskt.

Jag köpte en v70 -02 år 2004, det är den enda nya-ish bil jag haft. Också den bil som gjort mig mest besviken ever faktiskt, fyfan vad den krånglade. Övrigt har varit ca 10 år gammalt japanskt där jag bytt bromsar, hjullager och ljuddämpare regelbundet så i ljuset av detta är jag smått road över hur komfort graderas idag när jag läser. Zoen klassas som en enkel bil med halvbra komfort och högt vägljud men här sitter jag och flinar och har inte åkt så gott förutom när jag åkt taxi.

Ägotiden är kort och smekmånaden pågår men jag är fantastiskt nöjd hittills. Hade 9 mil kvar på gissometern när vi kom hem för övrigt så marknadsundersökningen jag gjorde innan köp matchar förväntningarna måste jag säga.
Nu är bara frågan ifall vi ska köpa loss batteriet asap eller fortsätta leasa. Leasing är ju oftast bra när saker INTE funkar men min uppfattning är att det statistiskt sett borde vara omöjligt att spara pengar när ytterligare en mellanhand är inblandad i brukarförhållandet. I leasingavtalat står att serviceprogrammet ska följas på märkesverkstad och när jag synar servicepriserna på Zoe så undrar jag ifall det ingår en spaweekend för två pers i priset.

3400 spänn för att i princip kolla att ratten sitter fast låter som att någon tar igen något någonstans.

Jag har en historia av att mala ner mina fordon till skrot, inte byta så ofta.

edit: eftersom det nästan liknar en recension så måste jag säga att kupemjukvaran måste vara skriven av lowest bidder eller liknande. Varför man lägger upp olika användare när den ändå inte verkar fatta att jag vill ha det TYST när jag kör är för mig en gåta. Jag gillar carplay för att se ankomsttid när jag kör, i övrigt så rör jag i princip inte petskärmen men jag tror ändå jag tycker att funktionerna känns ogenomtänkta eftersom jag retar mig på såpass mycket trots att jag knappt använder det. Men det är en ritual varje start att muta radion. Det går rätt bra.

nu gick starten på the Mandalorian GP

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Började nytt jobb för en månad sen och där är 6 laddplatser de flesta verkar lediga så får se om det lönar sej med elbil framöver min bil ligger på max 0,6 l bensin när jag kör till jobbet nu med vinterdäck

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ahh, batterileasing... Charmigt, vill du betala 1000:- i månaden i resten av ditt liv, eller 25 tusen nu och hoppas att batteriet håller i två år så det går jämt ut....

Är det någonsin någon som fått ett leasat batteri utbytt?

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Kul att du är nöjd med nyförvärvet MartinB.

Vi har också en. Senaste generationen med största batteriet och trevligare inredning. Privatleasing, så liten koll på kringkostnader och Renaults snåriga(?) system med batterihyra och grejer.

Kört ungefär 600 mil sedan införskaffandet i höstas och snittar 18.6kWh/100km.

Det enda jag har att anmärka på är att knappen till laddluckan ibland är för jäkla sen på att reagera. I övrigt prima. Supernöjda hittills faktiskt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning