Elbil eller inte?

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
"
Hela sju av tio bilägare som har en laddhybrid laddar i själva verket aldrig sin bil. Den uppgiften kommer från Alex Gruzen, vd på laddföretaget Witricity, som hänvisar till en intern undersökning som en biltillverkare har gjort. Vilken biltillverkare det gäller vill han inte avslöja för nyhetssajten Vox så vi kan inte bekräfta att den siffran faktiskt sämmer.

Men det finns en del andra bevis för att bilägare som kör en laddhybrid ofta struntar i att ladda sin bil."

Roligt ändå att du hänvisar till en artikel från 2016

Skickat från min iPhone med Tapatalk

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du hävdar att de flesta installerar laddare hemma. Jag menar att det är svårt för de som bor i lägenhet. De flesta bor i lägenhet. Ditt påstående är orimligt.

Du byter då argument och säger att de flesta i lägenhet laddar på macken. Det ser jag som ytterst osannolikt.

Jag hävdar att det finns ekonomiska incitament, bonusar, lägre skatt och förmånsvärde som gör det ekonomiskt fördelaktigt att köpa hybrid även om man aldrig laddar den. Ditt svar är att alla inte har firmabil. Ingen har påstått det heller men tjänstebilar står för en stor del av nybilsförsäljningen.

Fortsätter du hävda att alla som kör hybrider laddar dem eller backar du från det? Jag ser ett klassiskt case där någon hasplar ur sig ett felaktigt påstående, blir synad, för att sedan försvara det in absurdum. Ditt påstående var ogenomtänkt och felaktigt.
Har man tjänstebil har man inte köpt bilen.
Köper man en laddhybrid så laddar man den. En laddbar Toyota RAV4 kostar ungefär 120 kkr mer än en som bara laddas av energi från bensinen. Det krävs en speciell nivå på ekonomisk intelligensbrist för att göra det valet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Köper man en laddhybrid så laddar man den. En laddbar Toyota RAV4 kostar ungefär 120 kkr mer än en som bara laddas av energi från bensinen. Det krävs en speciell nivå på ekonomisk intelligensbrist för att göra det valet.
Toyota är ju dum på riktigt.

Hybridbil som bara laddar från bensinen är ju så dumt så att klockorna stannar.

Dessutom var det det enda dom erbjöd väldigt väldigt länge...

"100% Elektrisk, du behöver aldrig ladda" eller vad dom skrev i reklamen :hihi

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag hänvisade till den första rapport som dök upp när jag googlade saken.

Du ids ju uppenbarligen inte ens googla.

Är ingen idé att googla om man bara ska posta första bästa som dyker upp man får va lite källkritisk med

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är ingen idé att googla om man bara ska posta första bästa som dyker upp man får va lite källkritisk med

Jag tog det från Recharge, som väl får antas vara elbilspositiva?

Men googla och leta fram en modernare undersökning då?
Jag betvivlar att du hittar en, eftersom ingen vill att det ska komma fram.

Jag backade även upp det med vad folk som hela dagarna kopplar in diagnosverktyg i bilar och kan se hur dom används säger

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Toyota är ju dum på riktigt.

Hybridbil som bara laddar från bensinen är ju så dumt så att klockorna stannar.

Dessutom var det det enda dom erbjöd väldigt väldigt länge...

"100% Elektrisk, du behöver aldrig ladda" eller vad dom skrev i reklamen :hihi

Det är faktiskt inte alls så dumt. Toyotas hybridkoncept från Prius ger betydligt lägre bränsleförbrukning i stadstrafik (där de flesta kör) och är problemfritt över tid.

Jag hade en ny RAV4 hybrid i tre veckor och den drog 0,65 l/mil med kåpsläpet och en snöskoter i mellan Luleå och Niilivaara. Det är riktigt bra för en bensinare.

Min syster har en Prius + (7sits) som hon köpte ny 2011. Den har snart gått 30.000 mil. Exakt ingenting har gått sönder och den har dragit precis 0,5 liter/mil i genomsnitt. De bor i Norge så det är lägre genomsnittshastigheter.

Min egen erfarenhet av Prius är som hyrbil i Frankrike. En vecka Frankrike runt landade på 0,5 liter/mil men den är ganska seg i hastigheter över 130.

Men det skall ju inte ses som en elbil utan som ett sätt att med elmotorns hjälp kompensera för bensinmotorns nackdelar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är faktiskt inte alls så dumt. Toyotas hybridkoncept från Prius ger betydligt lägre bränsleförbrukning i stadstrafik (där de flesta kör) och är problemfritt över tid.

Jag hade en ny RAV4 hybrid i tre veckor och den drog 0,65 l/mil med kåpsläpet och en snöskoter i mellan Luleå och Niilivaara. Det är riktigt bra för en bensinare.

Min syster har en Prius + (7sits) som hon köpte ny 2011. Den har snart gått 30.000 mil. Exakt ingenting har gått sönder och den har dragit precis 0,5 liter/mil i genomsnitt. De bor i Norge så det är lägre genomsnittshastigheter.

Min egen erfarenhet av Prius är som hyrbil i Frankrike. En vecka Frankrike runt landade på 0,5 liter/mil men den är ganska seg i hastigheter över 130.

Men det skall ju inte ses som en elbil utan som ett sätt att med elmotorns hjälp kompensera för bensinmotorns nackdelar.
Ja men det är ju inte bättre, bara dyrare och mer korkat än en diesel.
Min X3 20d drar inte mer, men släpar inte heller runt på onödig skit. Den är förvisso ordentligt fyrhjulsdriven, har någon form av tjänlig komfort och sådana alldagliga saker som förmåga att dra tunga stenar och inte se ut som att den är krockad från fabrik. Men men (jag hade röv-4 som lånebil då handlaren var övertygad om att den skulle sälja sig själv. Han fick en ärlig recension…)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad vill du få ut med första meningen? Vad har det för relevans och vilken är poängen du vill få fram?

Du kan omöjligtvis svara för vad ”man” gör. Lathet, brist på laddplatser eller dumhet är flera tänkbara anledningar till att inte ladda.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har en rolig andeknot, jag känner en familj som har laddhybrid (tjänstebil), men ingen laddmöjlighet vare sig hemma eller på jobbet.

Dom laddar ENDAST när dom åker och handlar, för att köpladans laddplatser är dom bästa parkeringarna närmast dörren...

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Kan du presentera någon källa till alla dina påståenden? Det som presenterats hittills har visat att du haft fel. Prove me wrong.

Vad har varit fel? Att jag tror att de flesta som köpt sina laddhybrider faktiskt laddar dem? Visar du mig en nutida studie som visar motsatsen?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad har varit fel? Att jag tror att de flesta som köpt sina laddhybrider faktiskt laddar dem? Visar du mig en nutida studie som visar motsatsen?

Du är obetalbar. Det är ditt påstående, du som ska fixa källa. Andra har visat en källa där det framgår att du har fel. Jag har för övrigt inte sagt att de flesta inte laddar bilarna. Ska jag ta fram citat där jag skriver ”kanske, kanske inte”?

Också har du nu laborerat lite och lagt till ”tror” framför påståendet.

Som tidigare nämnts, personer som du, som slänger ur sig ett felaktigt påstående, blir synad och sedan försvarar in absurdum är helfestligt. Du har redan laborerat med förutsättningar och grundpåståendet sju gånger.

Backa gärna upp ditt påstående med fakta. Det här blir kul.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag tror att jorden är platt och styrs av ödlefolket som bor inuti jorden.

Men jag tänker inte presentera några källor till det. utan du får visa en studie som inte är mer än en vecka gammal på att det inte är så, annars har jag per automatik rätt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det har ju hänt en del på fronten de sista 6 åren så en lite nyare studie hade ju inte varit helt fel...
Försökte googla utan att hitta något riktigt bra.
Inte otroligt att det beror på de skäl GuW angett.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad vill du få ut med första meningen? Vad har det för relevans och vilken är poängen du vill få fram?

Du kan omöjligtvis svara för vad ”man” gör. Lathet, brist på laddplatser eller dumhet är flera tänkbara anledningar till att inte ladda.
Du skrev i ett tidigare inlägg om incitament att köpa hybrid, men de rörde inte köpande.
Tänkte mest försöka använda samma "aspiga" argumentationsteknik som du envisas med. Du hakar upp dig på enstaka ord och läser inte sammanhanget.

Det har hänt väldigt mycket för möjligheterna att ladda personbilar sen 2016 så det är helt irrelevant vad som skrevs då. Att nån bilmekaniker påstår att de sett att folk inte laddar ger jag inte mycket för. Det är ofta bilintresserade individer som söker sig till det yrket och där är det vanligt med åsikter om att elektrifiering av fordon är skit så skulle de se motsatsen tar de inte till sig fakta.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Du är obetalbar. Det är ditt påstående, du som ska fixa källa. Andra har visat en källa där det framgår att du har fel. Jag har för övrigt inte sagt att de flesta inte laddar bilarna. Ska jag ta fram citat där jag skriver ”kanske, kanske inte”?

Också har du nu laborerat lite och lagt till ”tror” framför påståendet.

Som tidigare nämnts, personer som du, som slänger ur sig ett felaktigt påstående, blir synad och sedan försvarar in absurdum är helfestligt. Du har redan laborerat med förutsättningar och grundpåståendet sju gånger.

Backa gärna upp ditt påstående med fakta. Det här blir kul.

Verkar inte finnas några nutida undersökningar på ämnet så min åsikt kommer så fast vid att de flesta som köpt sina bilar även laddar dem. Sen att du tror att alla ska rätta sig efter dina åsikter är ju lite för roligt, hade du inte vart en sånn inrutad besserwisser hade jag inte svarat efter tredje gången men detta var ett roligt tidsfördriv när man har en stund över

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag tror att jorden är platt och styrs av ödlefolket som bor inuti jorden.

Men jag tänker inte presentera några källor till det. utan du får visa en studie som inte är mer än en vecka gammal på att det inte är så, annars har jag per automatik rätt

Har ju hänt ofantligt mycket med utvecklingen på både laddhybrider och rena elbilar samt utbyggnaden av laddnätet sista 6 åren så att du tycker den artikeln är relevant idag är ju lite komiskt. Sen har ingen påstått att du har underliga värderingar eller tankar eller tror på ödlefolk

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping