Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nytt rekord för Mercedes EQXX - 120 mil på en laddning​

Mercedes Vision EQXX har tidigare klarat 1.008 km på en laddning. Nu har den slagit ett nytt rekord – den 1.202 km långa sträckan från Stuttgart till Silverstone.

Det låter bra det, då ska jag köpa en, för även om jag är lite tung på foten så tar den sig ju lätt 100mil på en laddning varje gång (jag drar av 20% rakt av för min tunga fot).

För visst finns den på riktigt? Det är inte bara ett koncept? Det var en seriproducerad bil och inte en konceptbil med supersmala hårda däck med 7kg tryck i som låg och slipstreamade bakom lastbilar hela vägen?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hälsa honom att det löser sig med lastbalansering. MER el behövs inte. Vilken okunskap somliga besitter. En vanlig huskontakt räcker ju gott till flera bilar. Man hinner ju inte ens långbajsa innan SOC>80%.

Hälsa honom också att raster gör gott. Han kommer vara en säkrare bilförare och komma fram utvilad och fräsch. Sen, men utvilad. Han har ju ändå sonen med sig som behöver extra mycket pauser.

Eller så är ”Harald” bara en desinformatör från ”ni vet var”. Gör allt för att sänka elbilar till förmån för petroliumprodukter. Vem vinner på det? Just det.

Det positiva i historien är att Harald hjälper en kalixbo att sänka elförbrukningen genom att ladda bilen där.

Norrbotten ska även ha flest laddplatser i Sverige så jag är säker på att det finns ett gäng till i Kalix om han bara letar. Det enligt uppgifter från folk med verkliga erfarenheter och kunskap i ämnet.

Alla ni som inte håller med mig är okunniga och har inte elbil själva. Ni tror att man inte kan köra elbil på vintern. Ja, så är det.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det låter bra det, då ska jag köpa en, för även om jag är lite tung på foten så tar den sig ju lätt 100mil på en laddning varje gång (jag drar av 20% rakt av för min tunga fot).

För visst finns den på riktigt? Det är inte bara ett koncept? Det var en seriproducerad bil och inte en konceptbil med supersmala hårda däck med 7kg tryck i som låg och slipstreamade bakom lastbilar hela vägen?
Skulle tro att den är en typ rullande testbänk. Men oavsett så är det imponerande med den snitt farten dessutom ha ström kvar till 11 fullgas varv på bana efter över 100mil.

Gämför man med andra 100 mils körningar som andra fabrikat gjort så har ju snittfarten varit dryga 20km i timmen o det är ju stor skillnad på normal hastighet och krypkörning.

Som ex är min snittfart på bilen när jag pendlar till jobbet längs rix45 ca 55-60km i timmen så dryga 80 är väldigt imponerande. Tycker jag iallafall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle tro att den är en typ rullande testbänk. Men oavsett så är det imponerande med den snitt farten dessutom ha ström kvar till 11 fullgas varv på bana efter över 100mil.

Gämför man med andra 100 mils körningar som andra fabrikat gjort så har ju snittfarten varit dryga 20km i timmen o det är ju stor skillnad på normal hastighet och krypkörning.

Som ex är min snittfart på bilen när jag pendlar till jobbet längs rix45 ca 55-60km i timmen så dryga 80 är väldigt imponerande. Tycker jag iallafall.
Jag brukar ligga på lite mer i snitt när jag pendlar, fast jag har motorväg mest hela vägen och brukar försöka komma upp så tidigt att jag är innan det blir fullt med mottrafikanter.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bli ju en del fel på moderna komplicerade bilar, även om det också kan röra sig om kopphållare som kunder ogillar (minns SAAB). Förvånansvärt mycket Amerikanskt i topp, kanske färgat av undersökningens hemland. Och Chrysler näst sist, är väl inte sinnebilden av en komplicerad bil? Elbilsmärket Polstar ganska överlägset sist med syskonbolag Volvo också i botten, Tesla ligger bättre till men inte så värst lysande. Företag med många elbilar i programmet ligger generellt högt i felfrekvens, mycket nytt och komplicerat? Vet inte hur mycket elbilar Kia säljer i USA, annars är det märke med, i Europa, stor elbilsförsäljning som ligger bäst till på femte plats.

1656617020305.png

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bli ju en del fel på moderna komplicerade bilar, även om det också kan röra sig om kopphållare som kunder ogillar (minns SAAB). Förvånansvärt mycket Amerikanskt i topp, kanske färgat av undersökningens hemland. Och Chrysler näst sist, är väl inte sinnebilden av en komplicerad bil? Elbilsmärket Polstar ganska överlägset sist med syskonbolag Volvo också i botten, Tesla ligger bättre till men inte så värst lysande. Företag med många elbilar i programmet ligger generellt högt, mycket nytt och komplicerat? Vet inte hur mycket elbilar Kia säljer i USA, annars är det märke med, i Europa, stor elbilsförsäljning som ligger bäst till på femte plats.

Dom tordes inte rada upp USA bilarna som top 10, så dom offrade Chrysler.

När jag först såg listan tänkte jag att dom sorterade från sämst till bäst, för Buick Dodge och Chevrolet är väl inga under av kvalitet på något sått.

Att Volvo inte är vad Volvo en gång var är väl ingen tvekan om, men så jävla dåliga som i den här undersökningen KAN dom inte vara

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

När jag först såg listan tänkte jag att dom sorterade från sämst till bäst, för Buick Dodge och Chevrolet är väl inga under av kvalitet på något sått.

Att Volvo inte är vad Volvo en gång var är väl ingen tvekan om, men så jävla dåliga som i den här undersökningen KAN dom inte vara
Och samtidigt hamnar de japanska runt snittet. Yeah right.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hälsa honom också att raster gör gott. Han kommer vara en säkrare bilförare och komma fram utvilad och fräsch. Sen, men utvilad. Han har ju ändå sonen med sig som behöver extra

Alla ni som inte håller med mig är okunniga och har inte elbil själva.
(tog bort en del av din text)
Jag o hustrun växelkör på långtur, så en kör och den andre vilar/sover = kommer långt snabbt.
Olika behov är INTE att vara okunniga

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

JD Powers är väl en ägarundersökning, dvs det är upplevelse av fel. En trasig sminkspegel ger samma betyg som en havererad växellåda, dvs ett fel.

Kostnad för kund vore kanske ett bättre mått.

Oavsett vilket så är japanerna bäst beroende på deras tekniska filosofi. Samma filosofi är ett hinder för snabb omställning...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns ingen tillverkare som har återkallat Så många bilar sista 5 åren som Toyota.

Exakt, och kolla av vilka anledningar…

Det var också någon undersökning som räknade mjukvaruuppdatering som ”återkallelse”… vilket då tex placerade Tesla i botten. Osv osv.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Exakt, och kolla av vilka anledningar…

Det var också någon undersökning som räknade mjukvaruuppdatering som ”återkallelse”… vilket då tex placerade Tesla i botten. Osv osv.
Just nu är det ju Toyotas elbilar som även Subaru säljer som tappar hjulen lite då o då, samtliga tillverkade är återkallar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...