Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var ju någon trädgårdsmästare med mc verkstad som letade arbetsfordon här för ett tag sedan.

VW idbuss verkar ju kunna fylla det han sökte efter.

TEKNIKENS VÄRLD / NYHETER / BIL OCH TRAFIK / ELBIL OCH LADDHYBRID / VOLKSWAGEN ID. BUZZ HAR FÅTT SVENSKT PRIS

FOTO: VOLKSWAGEN AG

Volkswagen ID. Buzz har fått svenskt pris​

PUBLICERAD: 29 JUN 2022, KL 19:17
ÄMNEN I ARTIKELN: VOLKSWAGEN VOLKSWAGEN ID. BUZZ ELBIL VISA FLER...
Nu har Volkswagen Sverige bestämt hur mycket de vill ha betalt för den efterlängtade elbussen ID. Buzz.
60@80.jpg

ERIK WEDBERGerik.wedberg@teknikensvarld.se
Volkswagen ID. Buzz kommer att kosta från 625 000 kronor. Det är den första svenska prislappen som har satts på den elektriska bussen och för det priset får man en ID. Buzz med 77-kilowattimmarsbatteri och bakhjulsdrift. I priset ingår också en del utrustning, bland annat eluppvärmd vindruta, rattvärme och regnsensor. Än så länge finns ID. Buzz bara i femsitsigt utförande, en sjusitsig variant kommer senare. Volkswagen börjar ta emot reservationer i augusti/september och de första kunderna ska få sina bilar levererade innan årets slut.

Elbil eller laddhybrid? Vi testar Q4 e-tron, RAV4 Laddhybrid, ID.4 GTX och XC60 Recharge
TEST

Priset är rejält mycket högre än priset för motsvarande ID.4 som ID. Buzz delar både plattform och motorteknik med. ID.4 Pro Performance med 77 kWh-batteri kostar från 544 900 kronor och går 51,4 mil på el, mot ID. Buzz som kommer att stanna efter 42,2 mil om man inte laddar den. Allt enligt WLTP-mätning.
LÄS MER: Volkswagen överväger ID-modell med flak där bak
ID. Buzz finns även i skåpbilsutförandet med namntillägget Cargo och då kostar den från 489 000 kronor exklusive moms. Den har också 77 kWh-batteriet och kommer 41,5 mil på en laddning.
Priserna kan jämföras med en konkurrent som Peugeot e-Traveller som kostar från 674 900 kronor och har en räckvidd på 33 mil och den lite kortare skåpmodellen e-Expert som kostar 517 900 kronor exklusive moms och tar sig 33 mil på en laddning.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var ju någon trädgårdsmästare med mc verkstad som letade arbetsfordon här för ett tag sedan.

VW idbuss verkar ju kunna fylla det han sökte efter.

TEKNIKENS VÄRLD / NYHETER / BIL OCH TRAFIK / ELBIL OCH LADDHYBRID / VOLKSWAGEN ID. BUZZ HAR FÅTT SVENSKT PRIS

FOTO: VOLKSWAGEN AG

Volkswagen ID. Buzz har fått svenskt pris​

PUBLICERAD: 29 JUN 2022, KL 19:17
ÄMNEN I ARTIKELN: VOLKSWAGEN VOLKSWAGEN ID. BUZZ ELBIL VISA FLER...
Nu har Volkswagen Sverige bestämt hur mycket de vill ha betalt för den efterlängtade elbussen ID. Buzz.
60@80.jpg

ERIK WEDBERGerik.wedberg@teknikensvarld.se
Volkswagen ID. Buzz kommer att kosta från 625 000 kronor. Det är den första svenska prislappen som har satts på den elektriska bussen och för det priset får man en ID. Buzz med 77-kilowattimmarsbatteri och bakhjulsdrift. I priset ingår också en del utrustning, bland annat eluppvärmd vindruta, rattvärme och regnsensor. Än så länge finns ID. Buzz bara i femsitsigt utförande, en sjusitsig variant kommer senare. Volkswagen börjar ta emot reservationer i augusti/september och de första kunderna ska få sina bilar levererade innan årets slut.

Elbil eller laddhybrid? Vi testar Q4 e-tron, RAV4 Laddhybrid, ID.4 GTX och XC60 Recharge
TEST

Priset är rejält mycket högre än priset för motsvarande ID.4 som ID. Buzz delar både plattform och motorteknik med. ID.4 Pro Performance med 77 kWh-batteri kostar från 544 900 kronor och går 51,4 mil på el, mot ID. Buzz som kommer att stanna efter 42,2 mil om man inte laddar den. Allt enligt WLTP-mätning.
LÄS MER: Volkswagen överväger ID-modell med flak där bak
ID. Buzz finns även i skåpbilsutförandet med namntillägget Cargo och då kostar den från 489 000 kronor exklusive moms. Den har också 77 kWh-batteriet och kommer 41,5 mil på en laddning.
Priserna kan jämföras med en konkurrent som Peugeot e-Traveller som kostar från 674 900 kronor och har en räckvidd på 33 mil och den lite kortare skåpmodellen e-Expert som kostar 517 900 kronor exklusive moms och tar sig 33 mil på en laddning.
Jag ska prova att beställa en Buzz.
När jag frågade om en Buzz för några månader sedan trodde säljaren på minst 18 månader från release till leverans i Sverige.
Annars blir det en Passat GTE igen efter årsskiftet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har inte följt utvecklingen av Buzz sedan den var på prototypstadiet, men visst blev den mindre än den ursprungliga folkabussen? Mer av en MPV eller vad dom kallas.

Det är ett intressant segment, men tyvärr med uruselt luftmotstånd/stor frontarea kommer kort räckvidd eller högt pris, eller kanske båda.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har inte följt utvecklingen av Buzz sedan den var på prototypstadiet, men visst blev den mindre än den ursprungliga folkabussen? Mer av en MPV eller vad dom kallas.

Det är ett intressant segment, men tyvärr med uruselt luftmotstånd/stor frontarea kommer kort räckvidd eller högt pris, eller kanske båda.
Läser du mitt inlägg står allt du frågar om där.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu har jag förbokat en idbuzz.
Blir intressant o se vad priset slutar på och vilken leveranstid som utlovas.
Måste lämna tillbaka Passaten till nyår. Några månader kan jag klara mig med gamla bilen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Läser du mitt inlägg står allt du frågar om där.

Ehh, du menar det du klippte ut från teknikens värld?

Det står inget om storleken, annat än att den kommer att vara femsitsig, vilket den kan vara med 2 meter lastutrymme bakom baksätet, eller med 20cm lastutrymme.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ehh, du menar det du klippte ut från teknikens värld?

Det står inget om storleken, annat än att den kommer att vara femsitsig, vilket den kan vara med 2 meter lastutrymme bakom baksätet, eller med 20cm lastutrymme.
Är den som id4 är den inte så värst stor som 5 sitsig möjligen när den 7 sitsig så småningom kommer är den nog nästan lika stor som den Gamla 4 kantiga bussen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den ser väl lite kool ut från sidan men ful front, tråkig bakdel, inte helt lockande tjänstevikt och bara 300W 220V vilket jag hörde i något klipp så inte läst mig till det.

Nu har jag iofs svårt för VW rent generellt men lika generellt så tycker jag att om tillverkare ska ha 650 tusen pengar och uppåt för ett bilskrälle så får dom bygga fiffigare. Typ BMW i3 som är riktigt kool rent tekniskt sen att den ser ut som något krocktestat är ju synd men ja..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
650 kg last i ID Buzz har man med en arbetskompis i bilen så är det väl 450 kg lastutrymme kvar det räcker inte långt för någon näringsidkare.

Kunde dom inte ha registrerat den med 3.5 tons totalvikt så kunde det ju faktiskt ha blivit en fullt användbar bil åt många företagare.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du har tunga kompisar du.
Men med normal totalvikt hade du inte kommit så långt.
Samma sak med dragvikten tyvärr.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har tunga kompisar du.
Men med normal totalvikt hade du inte kommit så långt.
Samma sak med dragvikten tyvärr.

100kg är nog knappast långt ifrån genomsnittet för en svensk arbetare. Särskilt om han har med sig lite ombyteskläder och tandborste.

Vad är normal totalvikt på en lätt lastbil/buss?
Och vad menad du med dragvikten?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
100kg är nog knappast långt ifrån genomsnittet för en svensk arbetare. Särskilt om han har med sig lite ombyteskläder och tandborste.

Vad är normal totalvikt på en lätt lastbil/buss?
Och vad menad du med dragvikten?
Totalvikten bestämmer tillverkaren, dock Max 3500kg i Sverige (EU)
Max släpvagnsvikt är samma, tillverkaren sätter gränsen.
Med BE kort rundar man totalvikten med riktiga lätta lastbilar, dock får de aldrig dra mer än 3500 kg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Totalvikten bestämmer tillverkaren, dock Max 3500kg i Sverige (EU)
Max släpvagnsvikt är samma, tillverkaren sätter gränsen.
Med BE kort rundar man totalvikten med riktiga lätta lastbilar, dock får de aldrig dra mer än 3500 kg.

Ja, du tillför ingenting frågan kvarstår varför har tillverkaren gjort den för att typas in till 3000 kg istället för 3500kg?

Med B-kort får man dra 750kg även om bilen väger 3500kg. Det är kort sagt hål i huvudet att bilen är typad till 3000kg när den kunde ha byggts för 3500kg och fått en användbar lastnivå.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ja, du tillför ingenting frågan kvarstår varför har tillverkaren gjort den för att typas in till 3000 kg istället för 3500kg?

Med B-kort får man dra 750kg även om bilen väger 3500kg. Det är kort sagt hål i huvudet att bilen är typad till 3000kg när den kunde ha byggts för 3500kg och fått en användbar lastnivå.
Gissa varför det är så…
Sen vill jag att du ger mig ett exempel på en lätt lastbil som väger 3500 kg…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gissa varför det är så…
Sen vill jag att du ger mig ett exempel på en lätt lastbil som väger 3500 kg…

Jag kan inte gissa så du som tydligen är så kunnig kan väl berätta det istället för att rapa upp kända fakta utanför frågan.

Ganska många lätta lastbilar finns typade för en totalvikt på 3500kg, dvs dom väger 3500kg fullastade men ingen väger ju 3500kg tom ifall det var din fråga. Konstigt att du inte vet som ju verkar vara lite av en expert på området.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag kan inte gissa så du som tydligen är så kunnig kan väl berätta det istället för att rapa upp kända fakta utanför frågan.

Ganska många lätta lastbilar finns typade för en totalvikt på 3500kg, dvs dom väger 3500kg fullastade men ingen väger ju 3500kg tom ifall det var din fråga. Konstigt att du inte vet som ju verkar vara lite av en expert på området.
750 kg får man ju dra med allt som är försett med dragkrok så det kändes ovidkommande i diskussionen.
Det är såklart pga att buzzen tappar för mycket i körsträcka per laddning som den är typad till 3000 kg totalvikt. Ist för det normala 3500 kg för biltypen.
Det ligger ett test ute på teknikens värld där de testar att dra husvagn med elbilar, verkar som det är en bit kvar innan personer som använder sin dragkrok ens ska överväga elbil…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis som med vanliga bilar så ökar förbrukningen när man drar med en elbil. Och precis som med vanliga bilar så minskar förbrukningen när man kör 80 istället för 120…

Man kommer ungefär 25 mil på en laddning med husvagn efter om man nu har en bil med skaplig räckvidd från början. Ungefär så långt man kom på 1970/80-talet med en vanlig familjebil för övrigt. Vi som var med på den tiden inser att det lika lite då som nu var tankstoppen som ställde till det vid långkörningar.

Dvs även om man nu har husvagn och behöver ladda en kvart varannan timme kommer man nog redan idag att komma fram dit man vill i hyfsad tid.

Om man däremot vill sätta världsrekord i långkörning utan stopp med kissflaska i bilen osv bör man fortfarande välja fossilt drivna bilar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
100kg är nog knappast långt ifrån genomsnittet för en svensk arbetare. Särskilt om han har med sig lite ombyteskläder och tandborste.

Vad är normal totalvikt på en lätt lastbil/buss?
Och vad menad du med dragvikten?
Men i ditt exempel så räknar du på att kompisen väger 200.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top