Elbil eller inte?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hmm, jag har ju en Leaf på ingång. Hämtar upp på tisdag. Men nyligen så fick jag veta att den tydligen bara tar emot en fas på Type2-uttaget och därmed inte nyttjar tre faser som man normalt har in i laddboxen. Det påverkar ju onekligen laddtiderna hemma. Jag hade räknat med tre faser att fördela lasten på och kunna ligga och småpysa på 10x3A för att inte belasta kablar och skarvpunkter. Men får tänka om...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmm, jag har ju en Leaf på ingång. Hämtar upp på tisdag. Men nyligen så fick jag veta att den tydligen bara tar emot en fas på Type2-uttaget och därmed inte nyttjar tre faser som man normalt har in i laddboxen. Det påverkar ju onekligen laddtiderna hemma. Jag hade räknat med tre faser att fördela lasten på och kunna ligga och småpysa på 10x3A för att inte belasta kablar och skarvpunkter. Men får tänka om...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Hemma står väl bilen över natten, så laddhastigheten räcker nog till ändå.

Men då var det ju det där med Lastbalansering...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Snittförbrukningen hos dom som försöker köra snålt och klara sig med få/korta laddpauser.

Jo, och dessutom en i sammanhanget "ålderdomlig" elbil... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, och dessutom en i sammanhanget "ålderdomlig" elbil... :)

Jag vet inte vilken bil du avser, men ingen av bilarna är väl speciellt ålderdomlig?
Allt under 20 år gammalt är nya bilar enligt mig.
Däremot går utvecklingen fort på elbilarna, dels för att dom inte gjorde rätt från början, men även för att det forskas mer och mer inom området.

Det är SKAMLIGT att det inte har lagts mer tid/pengar på att göra elbilarna snåla, för om en elbil konstrueras från början för att vara snål så behöver barnen i Kongo gräva fram mindre mängder Kobolt till batterierna.

Bara en sån enkel sak som hjulen, en aerodynamisk fälg och smalare däck skulle spara in enormt på energiförbrukningen. (vissa pratar om 10-20% vid motorvägsfart)

Mercedes senaste konceptbil visar att det går att köra 100mil på 100kwh i en fullstor bil.
(vid extrem snålkörning förvisso)

Det kanske är dags att börja bestraffa elbilar som drar mycket "soppa" på samma sätt som man bestraffar bensinbilar som gör det..

Bara för att mestadelen av utsläppen sker vid tillverkningen så kan man ju ändå försöka hålla dom nere, dessutom kommer ju elbilarna att tanka direkt från oljekraftverket i Karlshamn i vinter
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag läste kommentarer om detta o trots klara papper så hävdar en väldig Massa att det går fortare med diesel.. Japp laddtiden går att kapa, men så enormt många kör ju inte 15 Tim i streck.

Sedan om man värderar in skillnaden i att tanka en diesel 3 gånger på denna TOR Ystad happaranda eller ladda en elbil 10 gånger då är ju kostnaden för att köra denna resa med diesel rätt mycket högre o Tim priset för dessa möjligt sparade 5 Tim under förutsättning att streck köra 15 upp o 15 Tim hem blir tämligen kostsam.

Mat o pisse paus lär behövas oavsett bränsle om man inte kör kateter.


Elbilar funkar bra nu mera.
Man kommer långt på den diesel man kan köpa för mellanskillnaden i inköpspris.
Och det kommer inom överskådlig framtid att finnas en begagnatmarknad för dieselbilar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man kommer långt på den diesel man kan köpa för mellanskillnaden i inköpspris.
Och det kommer inom överskådlig framtid att finnas en begagnatmarknad för dieselbilar.
Vissa handlare tar inte emot dieselbilar längre om det inte är egna märket.
Och dom som tar emot andra märken ger allt sämre betalt.
Men visst, ska man köpa är det bra priser på dieselbilar. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fattar inte riktigt varför dieselbilar plötsligt anses vara så bra? :va

En gång i tiden var det billigt att köra diesel, då kan man ju förstå att folk ville ha dem. Idag…? En hyfsat modern bensinbil är ju bättre på de flesta punkter, särskilt om man beaktar servicekostnaderna på en dieselbil.

Det är ju ändå totalkostnaden som räknas.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har inte följt alla diskussioner i tråden, men eftersom rubriken är som den är så kan man ju fråga expertisen här - köper folk i allmänhet sina elbilar, eller leasas de främst?

För min del står jag i valet o kvalet om jag ska sälja av min bensinslukare till förmån för ex. en Polestar 2, och i så fall om jag skulle leasa eller köpa.
Gissar att elbilarna får ett hyfsat lågt andrahandsvärde med tanke på vilka astronomiska summor det krävs för ett nytt batteri.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man kommer långt på den diesel man kan köpa för mellanskillnaden i inköpspris.
Och det kommer inom överskådlig framtid att finnas en begagnatmarknad för dieselbilar.
Mja o Mjo.

Ser ju till mej själv då.
Min Astra som nu fick ny fin syntet o samtliga filter i 1000 mila service kostade mej ca 700 i olja o filter från tyskland.
Med skatt försäkring service o dom delar som i snitt gått åt sedan inköp o diesel så får jag en snitt kostnad på 4700 i månaden.

Min MG5 kostar 3050 i månaden+ någon hundralapp i försäkring till detta det innebär att jag kan ladda den för 1500 i månaden med el innan den är lika dyr.

Dessutom sitter jag i en ny bil inte en bil som närmar sig 20k mil med storm steg.

Så el bilen lär bli bra my billigare o väldigt mycket trevligare att köra.

I mitt fall men jag behöver ju då inte den dyraste eller flottaste elbilen, jag behöver endast en bil som tar sig från A-B och thats it.

I mitt fall är farthållare taklucka AC elspeglar centrallås GPS o abs antispin antisladd anti allting helt oväsentligt, nu har MG5 allting o lite till tror jag men det kommer aldrig att användas.

Jag har knappar på ratten på Astran som jag inte har en aning om vad dom gör eller varför dom ens är där.

Men som sagt i mitt fall blir en helt ny elbil ca 1000 spänn billigare i månaden än min 18 500 k mil Gammla Astra komib som är betald.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har inte följt alla diskussioner i tråden, men eftersom rubriken är som den är så kan man ju fråga expertisen här - köper folk i allmänhet sina elbilar, eller leasas de främst?

För min del står jag i valet o kvalet om jag ska sälja av min bensinslukare till förmån för ex. en Polestar 2, och i så fall om jag skulle leasa eller köpa.
Gissar att elbilarna får ett hyfsat lågt andrahandsvärde med tanke på vilka astronomiska summor det krävs för ett nytt batteri.
Vissa elbilar har väldigt förmånliga leasingavtal. Exempelvis VW ID-serien där ID3 är billigare per månad än motsvarande Golf, trots att Golfen är billigare i inköp. Eller kanske än mer MG som de ett tag nästan gav bort. Då skulle jag inte tveka att leasa. Skulle ändå inte våga äga någon av dessa utan avtal.

Tesla, Polestar och Volvo verkar inte ha speciellt billiga leasingavtal, och då är det mer tänkbart att köpa. Speciellt som andrahandsvärdet just nu är högt för dessa. Det är det förvisso för alla bilar just nu, men elbilar sticker ut. Hur det blir i framtiden är svårt att veta. Så länge det är brist på bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet och inget extremt teknikskifte sker lär det fortsätta ett tag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fattar inte riktigt varför dieselbilar plötsligt anses vara så bra? :va

En gång i tiden var det billigt att köra diesel, då kan man ju förstå att folk ville ha dem. Idag…? En hyfsat modern bensinbil är ju bättre på de flesta punkter, särskilt om man beaktar servicekostnaderna på en dieselbil.

Det är ju ändå totalkostnaden som räknas.
Jag äger en 10+ år gammal diesel (i väntan på en elbil). Varje gång något behagar gå sönder så är det minst 10K i kostnad, och det sker förvånansvärt ofta. Är det högtryckspumpen blir det skroten.

Ska man absolut ha billigaste milen idag och kör under några tusen mil per år är det nog en lagom gammal bensinbil. Hur kul nu en sådan är.

Skulle jag mot förmodan köpa en diesel så skulle det vara något innan common rail. Då var de inte så dyra att hålla igång även om de drar nån halvdeciliter mer per mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mja o Mjo.

Ser ju till mej själv då.
Min Astra som nu fick ny fin syntet o samtliga filter i 1000 mila service kostade mej ca 700 i olja o filter från tyskland.
Med skatt försäkring service o dom delar som i snitt gått åt sedan inköp o diesel så får jag en snitt kostnad på 4700 i månaden.

Min MG5 kostar 3050 i månaden+ någon hundralapp i försäkring till detta det innebär att jag kan ladda den för 1500 i månaden med el innan den är lika dyr.

Dessutom sitter jag i en ny bil inte en bil som närmar sig 20k mil med storm steg.

Så el bilen lär bli bra my billigare o väldigt mycket trevligare att köra.

I mitt fall men jag behöver ju då inte den dyraste eller flottaste elbilen, jag behöver endast en bil som tar sig från A-B och thats it.

I mitt fall är farthållare taklucka AC elspeglar centrallås GPS o abs antispin antisladd anti allting helt oväsentligt, nu har MG5 allting o lite till tror jag men det kommer aldrig att användas.

Jag har knappar på ratten på Astran som jag inte har en aning om vad dom gör eller varför dom ens är där.

Men som sagt i mitt fall blir en helt ny elbil ca 1000 spänn billigare i månaden än min 18 500 k mil Gammla Astra komib som är betald.

Ja du har ju räknat totalkostnaden. Det är det många missar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inte följt alla diskussioner i tråden, men eftersom rubriken är som den är så kan man ju fråga expertisen här - köper folk i allmänhet sina elbilar, eller leasas de främst?

För min del står jag i valet o kvalet om jag ska sälja av min bensinslukare till förmån för ex. en Polestar 2, och i så fall om jag skulle leasa eller köpa.
Gissar att elbilarna får ett hyfsat lågt andrahandsvärde med tanke på vilka astronomiska summor det krävs för ett nytt batteri.

Eftersom man kallt kan räkna med åtminstone 30.000-50.000 mil innan det blir aktuellt med något nytt batteri är det hittills en nobrainer att köpa elbilen. Och även tio år gamla Tesla har ju ett extremt HÖGT andrahandsvärde trots många mil och ojämn kvalitet… Detsamma gäller de flesta (hufsat moderna) elbilar eftersom de har så låga driftskostnader.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom man kallt kan räkna med åtminstone 30.000-50.000 mil innan det blir aktuellt med något nytt batteri är det hittills en nobrainer att köpa elbilen. Och även tio år gamla Tesla har ju ett extremt HÖGT andrahandsvärde trots många mil och ojämn kvalitet… Detsamma gäller de flesta (hufsat moderna) elbilar eftersom de har så låga driftskostnader.
- Varifrån hämtade du de miltalen, eller var det en personlig uppskattning?
Jag vet att dagens bilbatteriers utarmning avtar efter en viss procent (65-70%?), men hur snabbt de når dit vet jag inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du läser tråden från början så finns det länkat till massvis av data och även mycket annat som sannolikt kan hjälpa dig till ett för dig bra beslut.

Tesla kan jag uttala mig om av egen erfarenhet. Min förra Tesla hade efter 10.200 mil ca 6% degradering, utplanande. De flesta äldre Tesla S har efter 30-40.000 mil en degradering som ligger någonstans kring 10-15%. Den S85D 2015 jag hade som lånebil några veckor i vintras hade mycket god batterikapacitet trots år och mil, enda felet var väl att den laddade långsamt om man jämför med nya Teslor. Men gratis laddning väger förstås upp en del.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Oavsett om man ska köpa bilen för lånade pengar eller om man ska leasa den ska man läsa det som står om räntejusteringar framöver. Pengar kostar pengar att använda.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Oavsett om man ska köpa bilen för lånade pengar eller om man ska leasa den ska man läsa det som står om räntejusteringar framöver. Pengar kostar pengar att använda.
Det är det som är det fina med MG. Jag var ju inne på hedin o kolla detta iomed att jag kan riva kontraktet ända fram till hedin ringer o säger att min bil är klar att hämta. Kostnad för att riva kontraktet i mitt fall 7500 spänn.

Men i samma veva frågade jag om just ev uppskrivning av månadskostnad vid ränte höjning. O svaret blev det som står på ditt papper det gäller det blir inga ändringar.

Så jag ser fram imot en kostnad på ca 100000 på 3 år för att ta mej till jobbet?
Men samtidigt blir det billigare än med en 1,3 cdti konstigt nog
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hemma står väl bilen över natten, så laddhastigheten räcker nog till ändå.

Men då var det ju det där med Lastbalansering...
Jag hade hoppats kunna fördela fint med bara 6-10A per fas iom att kabeln är lång och skarvad i dosor på flera ställen. Ställer krav på god kontakt om man ska fläska på under längre tid. Om det nu blir bara en fas, så behöver jag öka på till kanske 16A (minst) och hitta vilken fas i fastigheten som normalt belastas minst och kan fungera för detta. Kan även bli aktuellt att dra en helt ny egen kabel fram. Inget jättejobb när jag nu har traktor och kan göra allt jobb själv, men slipper helst.

De första veckorna nu får utvisa om det behövs eller inte med den dagliga förbrukningen och ev förväntad ökning när det sen blir kallt.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har inte följt alla diskussioner i tråden, men eftersom rubriken är som den är så kan man ju fråga expertisen här - köper folk i allmänhet sina elbilar, eller leasas de främst?

För min del står jag i valet o kvalet om jag ska sälja av min bensinslukare till förmån för ex. en Polestar 2, och i så fall om jag skulle leasa eller köpa.
Gissar att elbilarna får ett hyfsat lågt andrahandsvärde med tanke på vilka astronomiska summor det krävs för ett nytt batteri.
Leasing utan handpenning är i vissa fall extremt lönsamt. Det handlar nog om att de vill få ut och mätta marknaden med just sitt märke och gör bra affärer på beggade fordon.

Jag kommer att betala mindre per månad i leasing på en fullkittad Leaf än vad bara lånet på diesel-BMW:n går på per månad. Och ladda kan jag göra hemma eller hyfsat förmånligt vid köpcentrat där vi brukar handla. Milkostnad på bara en bråkdel av vad dieselmaskinen kostar.

På sikt kan det bli köp, men är inte där ekonomiskt än. Just nu handlar det om att snåla på allt och elbilen är en av alla åtgärder (Bergvärme, avstängd pool, nya LV-pumpar mm är några av de andra).

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är det som är det fina med MG. Jag var ju inne på hedin o kolla detta iomed att jag kan riva kontraktet ända fram till hedin ringer o säger att min bil är klar att hämta. Kostnad för att riva kontraktet i mitt fall 7500 spänn.

Men i samma veva frågade jag om just ev uppskrivning av månadskostnad vid ränte höjning. O svaret blev det som står på ditt papper det gäller det blir inga ändringar.

Så jag ser fram imot en kostnad på ca 100000 på 3 år för att ta mej till jobbet?
Men samtidigt blir det billigare än med en 1,3 cdti konstigt nog

Hur mycket ska dom ha om du vill köpa loss den om 3år?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top