Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför skulle man vilja göra det?
Jag har beställt en laddhybrid till hustrun och har börjat tröttna på den fast den ska tillverkas i oktober.

För att man har betalat av på bilen i 3 år och kanske inte behöver byta om 3 år?

Hur tröttnar man på en bil man inte ens har kört än? Köp kärringen en trampcykel, hon ska fan inte ha bil om hon bara ska ha den som statussymbol.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Smalare hjul och aerodynamiska fälgar kan absolut spara förbrukning. Fälgens utformning påverkar mer i hög hastighet. Bredden påverkar rullmotståndet som ju inte beror på hastigheten utan är konstant och beror på däckbredd, tryck i däcken och fordonets vikt. Sen är det ju grejen med att om du skall hålla en bil på drygt 2 ton uppe så kan man inte har för smala däck eftersom dom då inte kommer att hålla för belastningen.
Smalare däck bör ju resultera i sämre grepp, har bakhjulsdrift på min och det är redan lätt att få släpp på bakhjulen.
Hade absolut inte velat ha smalare däck även om det innebar lite lägre förbrukning, möjligtvis sommardäcken isåfall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Smalare däck bör ju resultera i sämre grepp, har bakhjulsdrift på min och det är redan lätt att få släpp på bakhjulen.
Hade absolut inte velat ha smalare däck även om det innebar lite lägre förbrukning, möjligtvis sommardäcken isåfall.

Rallybilar med 500hk har smala vinterdäck för bättre grepp.

Breda vinterdäck är så dumt att klockorna stannar...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tillbaka till elbil här nu då; imorgon ska jag köra för lite semester i gamla hembyn i Sverige. Har en sådär 130mil att ta mig genom 5 länder. Återkommer med tider och så vidare så får ni en verklig onyanserad bild av hur det funkar, eller inte funkar.
Startar på 95% med hemmaboxen under natten. Hastigheten är 130-140 på motorvägen och jag håller det.
Ok boys & girls;
Första etappen. Ganska exakt 60mil.
Snittförbrukning 204wh. Hastighet, 100-140 85% av tiden.Resten 80-100. Men det är jäkligt svårt att få till nåt flyt då det är tät och tung trafik som måste köra om, tydligen.. Tjeckien nerlusat med poliser. Pust..

Första laddstoppet lunch efter två timmar körning. På 15 minuter ville bilen vidare. Vi hade precis fått in maten på bordet… 257kr för elen och 450kr för mat (4pers).

Påt igen. Europa.. vägarbeten avlöser varandra, Prag var dessutom behäftat med trafikolyckor.
2,5 timme senare.;
Nytt laddstopp! Kaffesugen som en bjärv! Efter 7 minuter plingade appen att nu var bilen klar för vidare färd. Chill, har knappt smuttat på koppen!
Bilen han smaska i sig 20kW extra, det får bli morgondagens fördel. 238kr för elen. Kaffe, gratis. Sladdar in på hotellet en timme senare. Fick plats i garaget, ingen laddare. 47% kvarstår.

5,5timmar körning. Laddtiden som behövts:19min.
Bara Tesla V3 laddare.

Vi var begränsningen, inte bilen idag..

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du har iofs rätt men jag får ofta problem för att mina vinterdäck är för smala relativt tyngden på bilen.

Det är nämligen så att snön som packas på vägen bär grannarnas bilar hela vintern och dom kör liksom ovanpå snön. Men tunga mina skåpbilar med ungefär samma däckdimension eller rent av smalare bryter ibland igenom den packade snön vilket gör att jag då tvingas backa och ta fart flera gånger för att succesivt via farten ta mig några meter längre varje gång i takt med att jag bryter nya hjulspår i den packade snön. Det har hänt att jag tvingats gå och hämta spaden för att ta mig de sista 100 metrarna hem.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite annan teknik att köra rally. Först, långdubb, sen konstens hjulspinn x4. Det går inte alltid att applicera den sortens teknik på landsvägen..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu börjar beslutsångesten.
Tesla är ute ur önskelistan, hamnar över 700000:- och då blir det inget bidrag.
En IDbuzz är förhandsbeställd men oklart med formell beställning och leveranstid.
En Passat GTE eller Tiguan laddhybrid kan jag nog få till årsskiftet om jag är snabb. Oklart om hundburen går in i en Tiguan, och laddhybriden är bara framhjulsdriven, så ingen direkt vinst mot en Passat.
Skoda Superb toppar laddhybridlistan men troligen omöjlig att få till årsskiftet, ev kan en Octavia komma i tid men samma bekymmer där med buren.
En Cupra Leon Sportstourer verkar kul, men burjäveln!
Någon Kia kanske, får kolla.
Måste bestämma mig snart. (nyss)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu börjar beslutsångesten.
Tesla är ute ur önskelistan, hamnar över 700000:- och då blir det inget bidrag.
En IDbuzz är förhandsbeställd men oklart med formell beställning och leveranstid.
En Passat GTE eller Tiguan laddhybrid kan jag nog få till årsskiftet om jag är snabb. Oklart om hundburen går in i en Tiguan, och laddhybriden är bara framhjulsdriven, så ingen direkt vinst mot en Passat.
Skoda Superb toppar laddhybridlistan men troligen omöjlig att få till årsskiftet, ev kan en Octavia komma i tid men samma bekymmer där med buren.
En Cupra Leon Sportstourer verkar kul, men burjäveln!
Någon Kia kanske, får kolla.
Måste bestämma mig snart. (nyss)

Det finns nya, modellanpassade hundburar...

Får hunden plats så finns det bur

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det finns nya, modellanpassade hundburar...

Får hunden plats så finns det bur
Det är två hundar och för att uppfylla kraven på utrymme så år det åt sådana burar som vi har.
Är utrymmet mindre så blir också platsen för varje jycke mindre och det funkar inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är två hundar och för att uppfylla kraven på utrymme så år det åt sådana burar som vi har.
Är utrymmet mindre så blir också platsen för varje jycke mindre och det funkar inte.

Det kan ju vara samma mängd utrymme men annorlunda utformat.

Opel hade en reklamkampanj med en mått-tillverkad pappkartong man fick provlasta i olika bilar, den passade såklart perfekt i Opeln, men i många större bilar gick den inte in, trots att dom rymde fler liter på papperet.

Jag tänkte att problemet med hunburen kunde vara att den var skräddarsydd för en viss bil men inte funkade i andra som förvisso är större.

Sen så har ju många moderna (elbilar) ett korkat dubbelgolv med en låda under (för laddsladdar och annan skit) som går att ta bort och vips så har man mycket större skuff, fast med lite last-tröskel

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För att man har betalat av på bilen i 3 år och kanske inte behöver byta om 3 år?

Hur tröttnar man på en bil man inte ens har kört än? Köp kärringen en trampcykel, hon ska fan inte ha bil om hon bara ska ha den som statussymbol.
Leasar man betalar man ju egentligen inte av utan bara betalar ändå.
Jag har tröttnat på bilen, inte hon.
Jag byter helst bil tre-fyra gånger per år, men det har blivit dyrt.
---

Fick erbjudande om att jag kunde beställa en Renault Megane eTech nu och få leverans före årsskiftet. Njae

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Leasar man betalar man ju egentligen inte av utan bara betalar ändå.
Jag har tröttnat på bilen, inte hon.
Jag byter helst bil tre-fyra gånger per år, men det har blivit dyrt.
---

Fick erbjudande om att jag kunde beställa en Renault Megane eTech nu och få leverans före årsskiftet. Njae

Ja, det låter ju som den sämsta affär man kan göra ungefär.
Största värdeminskningen sker ju när den rullar över tröskeln, då rasar ju direkt en massa pengar av...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Ska väl erkänna att jag inte följer rally, men brukar man köra på saltade/plogade asfalterade landsvägar där?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En kompis köpte en begagnad Renault Zoe i april och sålde den igår. Normalt pris för marknaden i båda affärerna, men han fick 54000 mer än han gav. Dagens marknad är inte sund.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En kompis köpte en begagnad Renault Zoe i april och sålde den igår. Normalt pris för marknaden i båda affärerna, men han fick 54000 mer än han gav. Dagens marknad är inte sund.

Näe, och det kan fort vända åt andra hållet, när fordonskostnaderna börjar kännas betungande då boendekostnaderna stiger.

IOFS kanske vattenskotern, motorcykeln och båten säljs innan bilen, men om boendekostnaderna blir dyra ett längre tag så kommer nog folk att sälja av även bilar.

IOFS är det nog bensin/dieselbilar i första hand som kommer att avyttras, men även den där gamla elbilen som används som andrabil kommer nog ut till försäljning

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det kan ju vara samma mängd utrymme men annorlunda utformat.

Opel hade en reklamkampanj med en mått-tillverkad pappkartong man fick provlasta i olika bilar, den passade såklart perfekt i Opeln, men i många större bilar gick den inte in, trots att dom rymde fler liter på papperet.

Jag tänkte att problemet med hunburen kunde vara att den var skräddarsydd för en viss bil men inte funkade i andra som förvisso är större.

Sen så har ju många moderna (elbilar) ett korkat dubbelgolv med en låda under (för laddsladdar och annan skit) som går att ta bort och vips så har man mycket större skuff, fast med lite last-tröskel
Sänker jag ner buren får jag inte upp burdörrarna.
Burarna vi har är universalburar men passar utmärkt i normala kombibilar.
I volvon är det sugpassning, man får fälla baksätet, putta in ena buren och sedan andra och så dra dem bak på plats.
Men då har hundarna maximalt med utrymme.
I Passaten är det en något mindre dubbelbur och det är den som ska passa i nästa bil också, mindre så får inte jyckarna plats på ett anständigt sätt.
Därför ligger ju en Passat GTE eller Skoda Superb bra till.
Ska låna en Tiguan och prova i också.
Skulle man få en Buzz så kan man ju kasta in buren från 3 meter :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok boys & girls;
Första etappen. Ganska exakt 60mil.
Snittförbrukning 204wh. Hastighet, 100-140 85% av tiden.Resten 80-100. Men det är jäkligt svårt att få till nåt flyt då det är tät och tung trafik som måste köra om, tydligen.. Tjeckien nerlusat med poliser. Pust..

Första laddstoppet lunch efter två timmar körning. På 15 minuter ville bilen vidare. Vi hade precis fått in maten på bordet… 257kr för elen och 450kr för mat (4pers).

Påt igen. Europa.. vägarbeten avlöser varandra, Prag var dessutom behäftat med trafikolyckor.
2,5 timme senare.;
Nytt laddstopp! Kaffesugen som en bjärv! Efter 7 minuter plingade appen att nu var bilen klar för vidare färd. Chill, har knappt smuttat på koppen!
Bilen han smaska i sig 20kW extra, det får bli morgondagens fördel. 238kr för elen. Kaffe, gratis. Sladdar in på hotellet en timme senare. Fick plats i garaget, ingen laddare. 47% kvarstår.

5,5timmar körning. Laddtiden som behövts:19min.
Bara Tesla V3 laddare.

Vi var begränsningen, inte bilen idag..

Så nu är du också köpt av sekten och sitter och ljuger på forum med påhittade siffror för att inte erkänna att du gjort bort dig genom att skaffa Tesla? :va

Det har jag läst på bränsleupproret.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Första dagen med Leaf. Snittar 1,7kWh/mil med lite plus på skyltningen, men lugn färd. Provat olika laddställen och femtioelva appar för de olika bolagen...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...