Tillbaka till elbil här nu då; imorgon ska jag köra för lite semester i gamla hembyn i Sverige. Har en sådär 130mil att ta mig genom 5 länder. Återkommer med tider och så vidare så får ni en verklig onyanserad bild av hur det funkar, eller inte funkar.
Startar på 95% med hemmaboxen under natten. Hastigheten är 130-140 på motorvägen och jag håller det.
Ok boys & girls;
Första etappen. Ganska exakt 60mil.
Snittförbrukning 204wh. Hastighet, 100-140 85% av tiden.Resten 80-100. Men det är jäkligt svårt att få till nåt flyt då det är tät och tung trafik som måste köra om, tydligen.. Tjeckien nerlusat med poliser. Pust..
Första laddstoppet lunch efter två timmar körning. På 15 minuter ville bilen vidare. Vi hade precis fått in maten på bordet… 257kr för elen och 450kr för mat (4pers).
Påt igen. Europa.. vägarbeten avlöser varandra, Prag var dessutom behäftat med trafikolyckor.
2,5 timme senare.;
Nytt laddstopp! Kaffesugen som en bjärv! Efter 7 minuter plingade appen att nu var bilen klar för vidare färd. Chill, har knappt smuttat på koppen!
Bilen han smaska i sig 20kW extra, det får bli morgondagens fördel. 238kr för elen. Kaffe, gratis. Sladdar in på hotellet en timme senare. Fick plats i garaget, ingen laddare. 47% kvarstår.
5,5timmar körning. Laddtiden som behövts:19min.
Bara Tesla V3 laddare.
Vi var begränsningen, inte bilen idag..