- 70,000 stadsbidag just nuFortfarande för dyrt...
- 70,000 stadsbidag just nuFortfarande för dyrt...
Ja, än så länge är det väl såväl klimatsmart som ekonomiskt fördelaktigt att använda fossilen tills den är mogen för skroten, det är när utrangerade fordon ska ersättas med nya som elbil är mest intressant. Kör Du dessutom inte så mycket får ju drivmedelskostnaden mindre inverkan på totalkostnaden.Skulle gärna vilja ha en elbil men tyvärr är dom så himla dyra i inköp... Har solcells paneler så driftkostnaden blir inte så dyr då..
Använder inte bil varje dag å ibland står bilarna en hel vecka.. Läger inte några större belopp på ett fordon som man ska flytta sig mellan punkt A å B.. Googla på billigaste elbil å en sån går på över 250.000.. För de beloppet kan man få en jävligt häftig hoj istället.. Känns som mer värt att köpa en hoj för dom pengarna då..
Inte helt korrekt. Friktionen mot asfalten beror huvudsakligen på fordonets vikt och friktionskoefficienten mellan däck och asfalt. Det finns en liten komponent med adhesion som medför att bredare däck ger något bättre grepp men skillnaden är försumbar.Smalare däck bör ju resultera i sämre grepp, har bakhjulsdrift på min och det är redan lätt att få släpp på bakhjulen.
Hade absolut inte velat ha smalare däck även om det innebar lite lägre förbrukning, möjligtvis sommardäcken isåfall.
Har aldrig köpt en ny bil å den dyraste bruksbil va en Toyota Hiace för 47.000... Så även om de är 70.000 stadsbidrag för en elbil så blir de för mycke för en bil för att flytta sig mellan A å B..- 70,000 stadsbidag just nu
Har aldrig köpt en ny bil å den dyraste bruksbil va en Toyota Hiace för 47.000... Så även om de är 70.000 stadsbidrag för en elbil så blir de för mycke för en bil för att flytta sig mellan A å B..
I detta fall håller jag med dej fullständigt. Men i detta fall med elbil o den mer än konstiga beg marknaden just nu så verkar det vara mest ofördelsaktigt att leasa en ny bil. Det är lika förbannat 90-110 papp på 3 år.Har aldrig köpt en ny bil å den dyraste bruksbil va en Toyota Hiace för 47.000... Så även om de är 70.000 stadsbidrag för en elbil så blir de för mycke för en bil för att flytta sig mellan A å B..
Jag förstår dom som måste ha bil för att komma till å från jobbet å vissa måste jobba på distans å behöver en bil som funkar i alla väder å man kör flera tusen mil om året... Jag har inte behövt bil senaste 40 åren för att ta mig till å från jobbet... Har haft jobbet hemma istället för att slösa bort dyrbar tid å pengar för att tjäna pengar.. Därför inte haft behov av ny eller dyr bil för att förflytta mig mellan A å B..I detta fall håller jag med dej fullständigt. Men i detta fall med elbil o den mer än konstiga beg marknaden just nu så verkar det vara mest ofördelsaktigt att leasa en ny bil. Det är lika förbannat 90-110 papp på 3 år.
Men kör man som jag snudd 100 mil i veckan så kostar service och soppa en väldig massa det med, lixom minst 2 oljebyte per år o på 1 år har Astran rullat 3k mil thunderacen 1k mil o det är väll på bränslet som jag ser den stora besparingen.
Köpte min nära fullspecade E-klass beggd (dryga året och 2300 mil) för 385kSEK.Du klarar 5-6 timmar med kort kisstopp även med en Tesla 3/Y LR så det är ingen fara. Vill du däremot att bilen skall väga 2500 kg blir det kortare räckvidder tyvärr.
MB E-klass har en nivå på det mesta som gör den ganska dyr i milkostnad, är du beredd att betala lika mycket per mil som du gör nu kan du gå på betydligt dyrare elbilar.
Provade förresten att konfigurera en välutrustad MB E-klass. Inte "maxad" men med modern elektronik, stödsystem och inte absolut minsta motorn. Inte största heller, och inget AMG-skräp. 919.000 SEK. Som hittat?
Konfigurator och priser | Mercedes-Benz
Alla priser, all utrustning och extrautrustning ✓ 360°-vy exteriör och interiör ✓ Konfigurera din nya Mercedes-Benz online nu!www.mercedes-benz.se
Jag tycker att de bra dieselbilarna är alldeles för dyra.
Snyggt, märke/modell på fälg?View attachment 475009
Det blev ändå rätt ok med mindre fälgar. 19 istället för original 20. Klart mycket lättare med.
ABS F22.Snyggt, märke/modell på fälg?
Aptera verkar vara allt jag behöver av en bil.
Aptera Motors
Aptera is the world’s first Solar Electric Vehicle that requires no charging for most daily use - giving you the freedom to do more with less impact on the planet.aptera.us
Det finns en youtuber som byggt sig en sportbil som klarar 100mpg, diesel. Den ser lite småknasig ut, men den är bättre designad än många hypermileage-bilar.Intressant att du tog upp den, jag såg också just den filmen på Youtube.
Förutom det vanliga skitsnacket och överdrifterna så är det ju en effektiv "bil"
Vi diskuterade ju tidigare här aerodynamik, och folk tyckte att det var omöjligt att tillverka något aerodynamiskt med markfrigång.
Vi diskuterade också huruvida däcksbredden påverkade effektiviteten, och dom har inkapslade smala däck.
Sen har dom ju sparat in på vikt så att det låter som att sitta i en konservburk, fjädringen är i klass med en packmoped och sätena är förmodligen lika komfortabla som en tältstol.
Men om man tänker sig ett mellanting mellan den här och en mercedes Geländewagen i aerodynamik, eller den här, fast lite mindre extrem, så skulle man ju faktiskt kunna tillverka en aerodynamisk småbil som fungerar, som har fyra hjul, och som ser ut som en bil.
Utanpåliggande hjul känns lite 20tal och man skulle få mera plats om man breddade karossen att täcka hjulen
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|