Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skulle gärna vilja ha en elbil men tyvärr är dom så himla dyra i inköp... Har solcells paneler så driftkostnaden blir inte så dyr då..
Använder inte bil varje dag å ibland står bilarna en hel vecka.. Läger inte några större belopp på ett fordon som man ska flytta sig mellan punkt A å B.. Googla på billigaste elbil å en sån går på över 250.000.. För de beloppet kan man få en jävligt häftig hoj istället.. Känns som mer värt att köpa en hoj för dom pengarna då..
Ja, än så länge är det väl såväl klimatsmart som ekonomiskt fördelaktigt att använda fossilen tills den är mogen för skroten, det är när utrangerade fordon ska ersättas med nya som elbil är mest intressant. Kör Du dessutom inte så mycket får ju drivmedelskostnaden mindre inverkan på totalkostnaden.

Fler erfarenheter från sommaren: När det gäller elbilar kör jag just nu mycket med släp då vi helrenoverar en lägenhet. Med ett 4P Racing 380 kopplat bakom vår bil är förbrukningen ca 2.9 kWh/mil, helt okey i min bok. Något har Polestar gjort i mjukvaran för att reducera förbrukningen, då vi körde T/R Björkliden i juli för lite fjällvandring snittade vi strax under 2.1 kWh/mil med 87 km/h i snittfart. Det skulle ge en räckvidd om ca 35 mil om den tillgängliga batterikapaciteten nyttjades fullt ut.

Så kör vi ju normalt inte, utan denna gången blev det ungefär som för Fettsnok - pauserna styrdes av våra behov, inte laddtid.

Ditresa: första laddstopp Tesla Jokkmokk. Vi skulle handla på ICA och rastade hundarna på promenaden dit. När vi kom tillbaka till bilen hade vi ”överladdat” i f t vårt behov. Nästa laddstopp Tesla Poultikasvaara, behövde vi bara ett 5-min stopp men vi tog ut hundarna och köpte med fika från bageriet. Innebar lite mer laddning än planerat och vi ankom Björkliden med en hel del energi kvar.

Vistelse i fjällen - Hotellet har 11kW laddare så vi behövde aldrig nyttja Teslas SuC utanför hotellet.

Hemresa: Laddstopp i Poultikasvaara efter lite turistkörning i Jukkasjärvi samt Ligga - vi tog ett fika på plats så det blev ett välfyllt batteri igen. Nästa laddstopp i Jokkmokk tog vi ut hundarna, 20 minuter senare hade vi mer än nog i batteriet så vi tog oss hem med 15% marginal.

Det är lite praktisk erfarenhet som dessutom påvisar samhällsnyttan av att Tesla öppnat sitt nätverk även för oss som kör andra fabrikat :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Smalare däck bör ju resultera i sämre grepp, har bakhjulsdrift på min och det är redan lätt att få släpp på bakhjulen.
Hade absolut inte velat ha smalare däck även om det innebar lite lägre förbrukning, möjligtvis sommardäcken isåfall.
Inte helt korrekt. Friktionen mot asfalten beror huvudsakligen på fordonets vikt och friktionskoefficienten mellan däck och asfalt. Det finns en liten komponent med adhesion som medför att bredare däck ger något bättre grepp men skillnaden är försumbar.

Rallybilar har som exempel relativt smala däck. I synnerhet på vinterdäcken.

Skillnaden i grepp mellan ett smalt och ett brett däck är försumbar på samma fordon. Däremot innebär ett bredare däck att värmen som bildas när däcket arbetar lättare sprids och försvinner ur däcket vilket gör att ett bredare däck inte lika lätt överhettas och dom tål därmed mer vikt pga att belastningen sprids ut över en lite större yta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har aldrig köpt en ny bil å den dyraste bruksbil va en Toyota Hiace för 47.000... Så även om de är 70.000 stadsbidrag för en elbil så blir de för mycke för en bil för att flytta sig mellan A å B..
I detta fall håller jag med dej fullständigt. Men i detta fall med elbil o den mer än konstiga beg marknaden just nu så verkar det vara mest ofördelsaktigt att leasa en ny bil. Det är lika förbannat 90-110 papp på 3 år.

Men kör man som jag snudd 100 mil i veckan så kostar service och soppa en väldig massa det med, lixom minst 2 oljebyte per år o på 1 år har Astran rullat 3k mil thunderacen 1k mil o det är väll på bränslet som jag ser den stora besparingen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
I detta fall håller jag med dej fullständigt. Men i detta fall med elbil o den mer än konstiga beg marknaden just nu så verkar det vara mest ofördelsaktigt att leasa en ny bil. Det är lika förbannat 90-110 papp på 3 år.

Men kör man som jag snudd 100 mil i veckan så kostar service och soppa en väldig massa det med, lixom minst 2 oljebyte per år o på 1 år har Astran rullat 3k mil thunderacen 1k mil o det är väll på bränslet som jag ser den stora besparingen.
Jag förstår dom som måste ha bil för att komma till å från jobbet å vissa måste jobba på distans å behöver en bil som funkar i alla väder å man kör flera tusen mil om året... Jag har inte behövt bil senaste 40 åren för att ta mig till å från jobbet... Har haft jobbet hemma istället för att slösa bort dyrbar tid å pengar för att tjäna pengar.. Därför inte haft behov av ny eller dyr bil för att förflytta mig mellan A å B..
Annan sak å ha fordon för nöjeskörning så som bil eller motorcykel då...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla ska börja bygga en billigare Y i Berlin för den europeiska marknaden, som hamnar under 700k

Maxus Pickup kommer att kosta 699.875:- (tidigare uppskattat pris var 750.000)

Är det något särskilt som har hänt på elbilsmarknaden? :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja om någon tjöper en enda Maxus för den prislappen så..

Men det är väl kul för dom om det lönar sig med att vara först på vissa marknader fast jag räknar iskallt med fiasko, för en dyr peng.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tänkte närmast på varför prisbilden har ändrats, kan det ha med bidragen att göra?

Näe, det jag har sett av Maxxus skåpbilar är dom inte premium nog att kosta det, men dom säljer tydligen hyfsat bra ändå, kanske för att alla andra har varit tvåa på bollen på en uppenbart törstig marknad.

Det säger sig självt att företag som försöker göra en grej av att vara miljövänliga vill ha skåpbilar som går på el, och innan Maxxus fanns ingenting, Nissan EN-V 200 var ju mer som en storkombi
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Du klarar 5-6 timmar med kort kisstopp även med en Tesla 3/Y LR så det är ingen fara. Vill du däremot att bilen skall väga 2500 kg blir det kortare räckvidder tyvärr.

MB E-klass har en nivå på det mesta som gör den ganska dyr i milkostnad, är du beredd att betala lika mycket per mil som du gör nu kan du gå på betydligt dyrare elbilar.

Provade förresten att konfigurera en välutrustad MB E-klass. Inte "maxad" men med modern elektronik, stödsystem och inte absolut minsta motorn. Inte största heller, och inget AMG-skräp. 919.000 SEK. Som hittat?


Jag tycker att de bra dieselbilarna är alldeles för dyra.
Köpte min nära fullspecade E-klass beggd (dryga året och 2300 mil) för 385kSEK.
Köper mina bilar begagnde ca 1årz
Spar sjuka pengar då
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Aptera verkar vara allt jag behöver av en bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aptera verkar vara allt jag behöver av en bil.

Intressant att du tog upp den, jag såg också just den filmen på Youtube.

Förutom det vanliga skitsnacket och överdrifterna så är det ju en effektiv "bil"

Vi diskuterade ju tidigare här aerodynamik, och folk tyckte att det var omöjligt att tillverka något aerodynamiskt med markfrigång.

Vi diskuterade också huruvida däcksbredden påverkade effektiviteten, och dom har inkapslade smala däck.

Sen har dom ju sparat in på vikt så att det låter som att sitta i en konservburk, fjädringen är i klass med en packmoped och sätena är förmodligen lika komfortabla som en tältstol.

Men om man tänker sig ett mellanting mellan den här och en mercedes Geländewagen i aerodynamik, eller den här, fast lite mindre extrem, så skulle man ju faktiskt kunna tillverka en aerodynamisk småbil som fungerar, som har fyra hjul, och som ser ut som en bil.

Utanpåliggande hjul känns lite 20tal och man skulle få mera plats om man breddade karossen att täcka hjulen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant att du tog upp den, jag såg också just den filmen på Youtube.

Förutom det vanliga skitsnacket och överdrifterna så är det ju en effektiv "bil"

Vi diskuterade ju tidigare här aerodynamik, och folk tyckte att det var omöjligt att tillverka något aerodynamiskt med markfrigång.

Vi diskuterade också huruvida däcksbredden påverkade effektiviteten, och dom har inkapslade smala däck.

Sen har dom ju sparat in på vikt så att det låter som att sitta i en konservburk, fjädringen är i klass med en packmoped och sätena är förmodligen lika komfortabla som en tältstol.

Men om man tänker sig ett mellanting mellan den här och en mercedes Geländewagen i aerodynamik, eller den här, fast lite mindre extrem, så skulle man ju faktiskt kunna tillverka en aerodynamisk småbil som fungerar, som har fyra hjul, och som ser ut som en bil.

Utanpåliggande hjul känns lite 20tal och man skulle få mera plats om man breddade karossen att täcka hjulen
Det finns en youtuber som byggt sig en sportbil som klarar 100mpg, diesel. Den ser lite småknasig ut, men den är bättre designad än många hypermileage-bilar.

Något sånt med eldrift kanske. Men batterierna behöver fortfarande bli bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Givet allt annat så är markfrigång dåligt aerodynamiskt sett (så länge hjulen är kvar på marken). Det är nog det som menas…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var någon som letade pickup eldriven.

Kan denna vara något.

Nu kommer första el-pickupen i Europa: Maxus eT90​

PUBLICERAD: 12 AUG 2022, KL 09:00
ÄMNEN I ARTIKELN: ELBIL PICKUP
Maxus lanserar den första eldrivna pickupen i Europa: eT90. Lastvikten är upp till 1 000 kilo, räckvidden är upp till 33 mil och den kommer kunna levereras redan i år. Priset ligger på 699 900 kronor.

Kinesiska elbilsmärket Maxus lanserar nu eT90, en helt eldriven pickup och den första i sitt slag på den europeiska marknaden. Tillverkaren menar att efterfrågan på biltypen är hög och de lovar att de första bilarna kan levereras redan i november i år. Kunder kan förboka en eT90 nu.
– Historiskt sett har det sålts ca 8 000-10 000 bilar per år på den svenska pickup-marknaden men de senaste årens skatteomläggningar har gjort att den summan har halverats till ca 4 700 bilar per år. Inte nog med att kostnaderna blivit väldigt höga för pickuper, svårigheten har också varit att hitta alternativ till fossildrivna bilar. Nu finns ett eldrivet alternativ som dessutom är berättigad till miljöbonus vilket gör att vi tror att efterfrågan kommer att bli väldigt stor, säger Petter Nordesjö, country manager för Maxus Sverige.



1 AV 3
Foto: Maxus


Pickupen har plats för fem personer, den är 537 centimeter lång, 190 centimeter bred och 180 centimeter hög. Bilen kan lasta upp till 1 000 kilo på flaket och man kan välja till dragkrok, men släpvagnsvikten är ännu inte bekräftad.

Batteriet är på 88,5 kilowattimmar netto och ska räcka till upp till 33 mil på en laddning enligt WLTP. Batteriet kan laddas med 1-fas 6,6 kilowatt, 3-fas 11 kilowatt eller snabbladdning, men någon siffra för snabbladdningen finns inte. Elmotorn är på 204 hästkrafter (150 kilowatt) med 310 Nm i vridmoment.
Invändigt är eT90 försedd med en 10,3 tum stor pekskärm med Apple CarPlay, lädersäten och läderratt. Den har tekniska funktioner som backkamera, parkeringssensorer, ESP-stabiliseringssystem och nödbromsassistans.
Pickupen kostar inledningsvis från 699 900 kronor, vilket gör att den precis blir berättigad till miljöbonus.



1 AV 3
Foto: Maxus
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, fast den är bara bakhjulsdriven, har kanske 25 mils verklig räckvidd, laddar max 80Kw och kostar 700 tusen...

För en kinesisk bil?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top