XC40 är väl också en av de ineffektivaste elbilar som går att uppbringa. Absolut kinesisk den med, om än designad och delvis konstruerad i Göttlaborg.
Njae, till skillnad från Polestar är XC40 även ihopskruvad i Gent om jag förstår det hela rätt?
Ur en lite mer seriös aspekt - vi körde XC40 med fyrhjulsdrift en förmiddag i förra veckan. Jag står fast vid min tidigare uppfattning, den bilen är så enkel att känna sig bekväm med och trygg i om man är van vid sin Volvo med Sensus UI. Allt är designat för igenkänning från Volvos generation efter 2016! Den känns och upplevs som en lite nickande V60/V90 (kort hjulbas) men med rejäl acceleration. I f t vår PS2 med Performancepaket är den 5-10% törstigare - men den upplevs något tystare. Vi ska heller inte glömma att Volvo/Polestar jobbat med sin förbrukning och sin laddkurva under det senaste året, jag noterade i förbifarten att en kille som hade en PS2 utan VP samt en MY med VP i garaget bedömde att Teslan numera kanske hade 5-7% fördel vad gäller förbrukningen - i mina ögon helt relevant sett till CW för karosserna. Sedan lär han ju ha en standardvariant med 19 tums hjul på Polaren, min PP med kletigt gummi och 20-tummare lär dra ca 5% mer än hans exemplar.
Ergo - XC40 är nog den bil som upplevs som mest lik sina fossildrivna syskon av de elbilar jag hitintills provat. Frun gillar den på grund av igenkänningsfaktorn och hundburspotentialen (men som en tröst gillade hon även MY) ?
Däremot är ju MGn riktigt attraktivt prissatt för privatleasing, för den som kör 1 500 mil/år och kan ladda till vettiga pengar hemmavid eller på jobbet måste ju det paketet vara intressant.
I alla fall är det kul att det börjar komma ”vardagskombis” med elektrisk drivlina, det är väl bara lite synd att det blir ett rent kinesiskt fabrikat som blev först på den halvan av spelplanen… I en sviktande konjunktur lär totalkostnad och risk blir tämligen viktigt när det gäller privatmarknaden, och den spelplanen lämnar ju amerikaner likväl som européerna tom, i alla fall till dags dato?