Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gruvbilar kommer i ett slag att sänka sina driftskostnader drastiskt. I stort sett alla dylika bilar går ju i entreprenad- eller anläggning. I verkligheten sällan beroende av vare sig stor räckvidd eller fyrhjulsdrift…

De som fuskar med firmabilen privat får fortsätta köra Amarok V6 och betala ohemula summor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Intressant att du tog upp den, jag såg också just den filmen på Youtube.

Förutom det vanliga skitsnacket och överdrifterna så är det ju en effektiv "bil"

Vi diskuterade ju tidigare här aerodynamik, och folk tyckte att det var omöjligt att tillverka något aerodynamiskt med markfrigång.

Vi diskuterade också huruvida däcksbredden påverkade effektiviteten, och dom har inkapslade smala däck.

Sen har dom ju sparat in på vikt så att det låter som att sitta i en konservburk, fjädringen är i klass med en packmoped och sätena är förmodligen lika komfortabla som en tältstol.

Men om man tänker sig ett mellanting mellan den här och en mercedes Geländewagen i aerodynamik, eller den här, fast lite mindre extrem, så skulle man ju faktiskt kunna tillverka en aerodynamisk småbil som fungerar, som har fyra hjul, och som ser ut som en bil.

Utanpåliggande hjul känns lite 20tal och man skulle få mera plats om man breddade karossen att täcka hjulen
Jag behöver inte mer plats för mina vardagsresor så för mig duger den. Det är ju främst aerodynamik som ska göra den snål och jag har mycket hellre en låg bil än en hög.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag behöver inte mer plats för mina vardagsresor så för mig duger den. Det är ju främst aerodynamik som ska göra den snål och jag har mycket hellre en låg bil än en hög.

Luft MOTSTÅNDET ökas inte nämnvärt av högre markfrigång, (om man inte jämför med en bil som har en läpp som skrapar banan) däremot förlorar man aerodynamisk downforce.

Hur låg man än gör en gatbil har man en ström av turbulent luft under bilen, men vingar och diffusers kan man skapa aerodynamisk downforce (downforce skapas till största delen på undersidan av vingar på bilar) men downforce bromsar bilen (därav att man har labbat med variabel downforce som man kan minska när det ska gå fort och öka när man bromsar och svänger)

Gör man däremot som i det här fallet en slät och rundad botten på bilen också så spelar inte närheten till marken någon nämnvärd roll
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
700.000 för en koloss är fan inte klokt... Skulle hellre en gammal klassiker som man konventerar till eldrift istället.. Mer värt pengarna..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
700.000 för en koloss är fan inte klokt... Skulle hellre en gammal klassiker som man konventerar till eldrift istället.. Mer värt pengarna..

Skillnaden är väl att det inte kommer att hända. Har du sett vad en vanlig dieseldriven pickis kostar nuförtiden?

Kineserna lär sig snabbt och om det bara är vettigt konstruerat kan man inte klaga på utförandet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skillnaden är väl att det inte kommer att hända. Har du sett vad en vanlig dieseldriven pickis kostar nuförtiden?

Kineserna lär sig snabbt och om det bara är vettigt konstruerat kan man inte klaga på utförandet.
Kollar inte efter nya bilar då... För dyra för mig eller rättare sagt inte villig å ge dom pengarna för någe som några år senare sjunkit till hälften..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Luft MOTSTÅNDET ökas inte nämnvärt av högre markfrigång, (om man inte jämför med en bil som har en läpp som skrapar banan) däremot förlorar man aerodynamisk downforce.
Jag skrev "hög bil", inte hög markfrigång. De flesta elbilar har en frontarea som är enorm.
Litet hål i luften är bra skit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
XC40 är väl också en av de ineffektivaste elbilar som går att uppbringa. Absolut kinesisk den med, om än designad och delvis konstruerad i Göttlaborg.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
XC40 är väl också en av de ineffektivaste elbilar som går att uppbringa. Absolut kinesisk den med, om än designad och delvis konstruerad i Göttlaborg.
Njae, till skillnad från Polestar är XC40 även ihopskruvad i Gent om jag förstår det hela rätt?

Ur en lite mer seriös aspekt - vi körde XC40 med fyrhjulsdrift en förmiddag i förra veckan. Jag står fast vid min tidigare uppfattning, den bilen är så enkel att känna sig bekväm med och trygg i om man är van vid sin Volvo med Sensus UI. Allt är designat för igenkänning från Volvos generation efter 2016! Den känns och upplevs som en lite nickande V60/V90 (kort hjulbas) men med rejäl acceleration. I f t vår PS2 med Performancepaket är den 5-10% törstigare - men den upplevs något tystare. Vi ska heller inte glömma att Volvo/Polestar jobbat med sin förbrukning och sin laddkurva under det senaste året, jag noterade i förbifarten att en kille som hade en PS2 utan VP samt en MY med VP i garaget bedömde att Teslan numera kanske hade 5-7% fördel vad gäller förbrukningen - i mina ögon helt relevant sett till CW för karosserna. Sedan lär han ju ha en standardvariant med 19 tums hjul på Polaren, min PP med kletigt gummi och 20-tummare lär dra ca 5% mer än hans exemplar.

Ergo - XC40 är nog den bil som upplevs som mest lik sina fossildrivna syskon av de elbilar jag hitintills provat. Frun gillar den på grund av igenkänningsfaktorn och hundburspotentialen (men som en tröst gillade hon även MY) ?

Däremot är ju MGn riktigt attraktivt prissatt för privatleasing, för den som kör 1 500 mil/år och kan ladda till vettiga pengar hemmavid eller på jobbet måste ju det paketet vara intressant.

I alla fall är det kul att det börjar komma ”vardagskombis” med elektrisk drivlina, det är väl bara lite synd att det blir ett rent kinesiskt fabrikat som blev först på den halvan av spelplanen… I en sviktande konjunktur lär totalkostnad och risk blir tämligen viktigt när det gäller privatmarknaden, och den spelplanen lämnar ju amerikaner likväl som européerna tom, i alla fall till dags dato?
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ca 40mil nu i Leaf 2022. Rullar på bra, även om räckvidden är lite i hojstandard med kanske 25mil om man tullar på marginalen.

Har beställt bättre kabel och ska göra om laddboxens installation för att kunna trycka i mer kräm i en fas (fast tre inkopplade). Leaf tar ju bara laddning på en fas och inte tre och det påverkar lastdelning och hur jag kan använda befintlig kabel (som är tunn och skarvad). Men när det väl är på plats så är det inga bekymmer att utnyttja kapaciteten fullt ut och ändå vara redo nästa dag.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det som är intressant är att MG5 är snudd 100000 billigare i Tyskland än i Sverige.

Är det pga att elbilar i Sverige får kosta 700000 o i Tyskland är det väll 450000 för att få bidrag.

Ännu undligare är ju att Europa o Norge får 5,n i drivor sedan ca 1 år o även 4, n levereras för fullt i europa men finns inte här ens att provköra.

Hedins är ju importör kan dom vinna något på att sega med bilarna det är ju sedan Hedins tog över importen som priserna steg..

Går det fortfarande importera bilar från ex Tyskland o dessutom få bidraget så är ju en privat import en bra ekonomisk vinst
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nästa giv från Volvo blir effektivare, det är jag helt övertygad om. Läste också om han som jämförde sin upplevda förbrukning med Y men de tester som gjorts pekar på ganska rejäla skillnader i förbrukning under likartade förhållanden… vilket inte är konstigt när man ser till design och konstruktion.

Vi har bara sett början och kineserna kommer att komma på bred front. Frågan är vad Japan har i pipen? Fortsätter det som nu är det godnatt.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
700.000 för en koloss är fan inte klokt... Skulle hellre en gammal klassiker som man konventerar till eldrift istället.. Mer värt pengarna..
koloss? Den väger ett par hundra kilo mer än min gamla L200 och får lasta lika mycket...
Jäkligt synd dock att den enbart är tvåhjulsdriven, jag förstår att kärnmarknaden är individer som bor innanför ringvägar och aldrig behöver det, men som arbetsfordon blir den ju direkt lätt handikappad.
Att konvertera själv är tyvärr inte ett alternativ om man vill göra det ekonomiskt. Helt omöjligt att komma under 30 000€ om man vill ha en vettig konvertering och slippa mecka med skitet hela tiden.

Gruvbilar kommer i ett slag att sänka sina driftskostnader drastiskt. I stort sett alla dylika bilar går ju i entreprenad- eller anläggning. I verkligheten sällan beroende av vare sig stor räckvidd eller fyrhjulsdrift…

De som fuskar med firmabilen privat får fortsätta köra Amarok V6 och betala ohemula summor.

Kanske i några speciella fall.
Det är en orsak varför gruvor till 90% kör med Hilux och Landcruiser J70 serien, nämligen driftsäkerhet och servicenätverket. Kostnaden på fordonet brukar vara försumbar i de sammanhangen (det kostar mera att ha en servicebil stående några timmar än vad bilen kostar). Till och med amerikanerna och Kanadensarna importerar ju LC70:ior till sina gruvor, och då är ju ändå USA truckens hemland.
Fun fact: Det finns elkonverterade LC 70 för gruvdrift, och jo jag har kollat, man får de inte godkända för vägtrafik i Finland och jo, de är svindyra.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vi har bara sett början och kineserna kommer att komma på bred front. Frågan är vad Japan har i pipen? Fortsätter det som nu är det godnatt.
Har inte Japanerna, med Toyota i spetsen, varit helt öppna med att de inte satsat 100% på elbilar förrän de har löst batteriproblemen?
Man måste även komma ihåg att västvärlden enbart bidrar med 1/4 del av omsättningen av japanernas bilförsäljning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, Japanerna tog vätgasspåret.

Kanske vettigt då dom började (då batterier var sämre/dyrare än i dag), men dom band sig för hårt vid den och klev inte av i tid.

Lite som att köpa en BetaMax video i mitten på 80talet...

BMW trodde ju också hårt på vätgasen.

Jag tror fortfarande inte på Maxxis kina pickup, dels gjorde dom den jävligt ful, dels prissatte dom den strax under F150 Lightning och andra USA pickis.

Vi får väl se vad Geely Radar kommer att kosta, det är nog den som mest liknar dom pickisar vi köper i Sverige storleksmässigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har inte Japanerna, med Toyota i spetsen, varit helt öppna med att de inte satsat 100% på elbilar förrän de har löst batteriproblemen?
Man måste även komma ihåg att västvärlden enbart bidrar med 1/4 del av omsättningen av japanernas bilförsäljning.
Det handlar nog bara delvis om "batteriproblemen" och mer om att japansk industri har lååååånga strategibeslut som inte ändras av sådana futtigheter som att världens energisystem förändras... De satsade på en annan häst redan då Japan levde gott på kärnkraft...
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag tror fortfarande inte på Maxxis kina pickup, dels gjorde dom den jävligt ful, dels prissatte dom den strax under F150 Lightning och andra USA pickis.

Vi får väl se vad Geely Radar kommer att kosta, det är nog den som mest liknar dom pickisar vi köper i Sverige storleksmässigt.
Jo, snygg e den inte, men det finns även människor som köper BMW iX ... så utseendet verkar inte ha en avskräckande effekt!

Hoppas Geely Radar blir en riktig pickis och inte en "livsstilsbil", det återstår att se!

Jo, Japanerna tog vätgasspåret.

Kanske vettigt då dom började (då batterier var sämre/dyrare än i dag), men dom band sig för hårt vid den och klev inte av i tid.

Lite som att köpa en BetaMax video i mitten på 80talet...

BMW trodde ju också hårt på vätgasen.
Det handlar nog bara delvis om "batteriproblemen" och mer om att japansk industri har lååååånga strategibeslut som inte ändras av sådana futtigheter som att världens energisystem förändras... De satsade på en annan häst redan då Japan levde gott på kärnkraft...
Tja, jag tror nog att japansk industri har väldigt bra koll på vad som gäller för stunden och framöver.

Det tillverkas 66 miljoner bilar i året varav dryga 6 miljoner är elbilar ... bara Toyota tillverkar dryga 10 miljoner bilar i året! Toyota grundar även sin omsättning på att sälja fordon, inte bitcoins.
Det glöms även lätt bort att Teslorna rullar med Panasonic batterier, så att säga att inte kunskapen finns i sushilandet är lite naivt.

Det är bara att inse med nuvarande batteriteknik är en helomställning väldigt långt fram i tiden, det har säkert även de "stora" tillverkarna insett. Ser man däremot vem som leder utvecklingen av solid-state batterier så hittar vi nog japanerna på topp igen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top