Elbil eller inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Underskatta inte Kina i detta race…
Nej, kineserna är ju på frammarsch, bara de reder ut korruption och kvalitetskontroller så kommer de att ta samma steg som japan, korea och andra asiatiska länder gjort före dem.
Förutsatt att det inte går fullkomligt åt helvete när deras ekonomi kraschar det närmaste året.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom hotar med elräk ingar så dyra att ladda el bilen kan kosta 2500 i vinter.

Nu kommer dom med detta.


Varning: Risk för dieselbrist i vinter – kan ge högre pris​

Brist på diesel under hösten och vintern kan leda till ett högre literpris.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2022-08-11 11:45
BILEKONOMI
ANNONS

Nyhetstjänsten Bloomberg rapporterar att dieselreserverna i nordvästra Europa är historiskt låga. Siffror från konsultfirman Wood Mackenzie visar att reserverna kan nå bottennivå i november. Orsaken till de låga nivåerna beror på flera samverkande faktorer, enligt konsultfirman.
Efterfrågan på diesel brukar öka under hösten och om tillgången då är låg kan det leda till ett högre literpris. Ytterligare en faktor som kan driva upp priserna är att EU nästa år inför sanktioner mot dieselimport som går sjövägen från Ryssland.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag tror att om man ska tjäna något på att ha elbil så ska man vara en early adopter. När tillräckligt många skaffat elbil så kommer förmånerna att minska. Man lär se en kilometerskatt, högre vägskatt och eventuellt att elbilen agerar stabilisator till elnätet beroende på laddare och bilmodell.

Just nu är det rätt förmånligt att köpa elbil, men kommer eventuellt temporärt att ändras just denna vintern. Om man kör tillräckligt lite så kanske man lyckas hitta en tidpunkt där det är billigt att ladda, annars kan det bli tufft. Dock kommer nästa kris vara brist på litium, så om man köper elbil nu så kan man nog räkna med förmåner många år framöver.

Själv väntar jag med elbil då de helt enkelt är så förbannat tråkiga att köra. De har bra acceleration, men de är väldigt tunga... och det märks.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag tror att om man ska tjäna något på att ha elbil så ska man vara en early adopter. När tillräckligt många skaffat elbil så kommer förmånerna att minska. Man lär se en kilometerskatt, högre vägskatt och eventuellt att elbilen agerar stabilisator till elnätet beroende på laddare och bilmodell.

Just nu är det rätt förmånligt att köpa elbil, men kommer eventuellt temporärt att ändras just denna vintern. Om man kör tillräckligt lite så kanske man lyckas hitta en tidpunkt där det är billigt att ladda, annars kan det bli tufft. Dock kommer nästa kris vara brist på litium, så om man köper elbil nu så kan man nog räkna med förmåner många år framöver.

Själv väntar jag med elbil då de helt enkelt är så förbannat tråkiga att köra. De har bra acceleration, men de är väldigt tunga... och det märks.

Här är det erfarenheten som talar!
Är det något av påståendena som inte är korrekta?

Förmånerna kommer garanterat att försvinna, kilometerskatt alternativt höjd vägskatt kommer säkert att bli aktuellt. Pengarna ska in!
"Vehicle to grid" möjlighet är inte heller långsökt. Flera nya elbilar har möjlighet att köra ström båda vägarna.

Elen kommer att vara svindyr i vinter, här i Finland kan man förvänta sig (minst, beroende på elavtal) en fördubbling av elpriset.
En pågående halvledarbrist har vi redan nu, samma gäller andra råvaror. Fortfarande ska vi komma ihåg att elbilarnas andel är under 10% av den totala produktionen bilar ...

Tråkiga att köra är ju subjektivt, lätt att man jämför äpplen och päron.
Jämför du vad du får för pengarna, så hittar man garanterat en roligare bil för samma peng som en elbil. Gillar man raktfram racing så är en elbil svårslagen, rent tidsmässigt, men rolig? nja.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var snarare det att man ger sig in i en tråd med en liten sammanställning från en två år gammal skeptikerartikel i Teknikens Värld...

Jag tycker att en Lada Samara (fossilbil) är skittråkig. Usch för fossilbilar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som en kuriosa pratade jag med en ex-kollega efter ett gemensamt Teamsmöte igår, han hade kört sin fyrhjulsdrivna ID4 i ca en månad nu och var framför allt eld och lågor över hur kul bilen var att köra. Han är en vanlig ”Svensson” som haft hyfsade tjänstebilar i många år, men hyllade den direkta responsen från pedalen samt enpedalskörningen vid hans körning och resten av familjen delade hans uppfattning.

Undantar vi ren drifting- eller bankörning från behoven tror jag inte personen är unik - elbilarna är kul att köra på vårt vanliga vägnät. Även när det svänger. Tyngden har sin fördel på vintern (mer friktion) så länge fräscha vinterdäck sitter på, tar Du bilar som Tesla M3, Polestar 2, EV6 etc vågar jag påstå att Du har svårt att hitta roligare fossildrivna vardagsbilar för de pengarna (ca 700k).

Det är baserat på min personliga erfarenhet, jag kan naturligtvis ha missat något väldigt kul alternativ men kör ändå hyfsat många olika bilar per år…
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det var snarare det att man ger sig in i en tråd med en liten sammanställning från en två år gammal skeptikerartikel i Teknikens Värld...

Jag tycker att en Lada Samara (fossilbil) är skittråkig. Usch för fossilbilar.
Ok, jag tog det bara som ett inlägg i debatten, med påståenden som troligtvis kommer att vara sanning i en när framtid. Visste inte att det var kopierat från någon tidskrift. såg inget direkt faktafel, så sköt inte inlägget under stolen.


Jo, Lada Samara e skitkul bilar i rätt miljö ...
1660636705641.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som en kuriosa pratade jag med en ex-kollega efter ett gemensamt Teamsmöte igår, han hade kört sin fyrhjulsdrivna ID4 i ca en månad nu och var framför allt eld och lågor över hur kul bilen var att köra. Han är en vanlig ”Svensson” som haft hyfsade tjänstebilar i många år, men hyllade den direkta responsen från pedalen samt enpedalskörningen vid hans körning och resten av familjen delade hans uppfattning.

Jo, alla personer som aldrig har tyckt om att köra bil tycker att elbilar är "kul"

Men folk som har tyckt om att köra bil med fossilbilar tycker inte att elbilar är "kul"

Lite som att personer som kör motorcykel tycker inte att den där hyrmoppen på Mykonos är skithäftig, men dom som aldrig har kört motorcykel berättar om och om igen hur häftigt det var och hur mycket det var att köra med, den toppade säkert 70 i nerförsbackarna...
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det var snarare det att man ger sig in i en tråd med en liten sammanställning från en två år gammal skeptikerartikel i Teknikens Värld...

Jag tycker att en Lada Samara (fossilbil) är skittråkig. Usch för fossilbilar.

Har inte läst artikeln du menar, men arbetar med elbilar så vet väl ungefär vad som är i pipelinen för elbilsindustrin i Sverige de kommande två åren.

Okej, då vet vi.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Som en kuriosa pratade jag med en ex-kollega efter ett gemensamt Teamsmöte igår, han hade kört sin fyrhjulsdrivna ID4 i ca en månad nu och var framför allt eld och lågor över hur kul bilen var att köra. Han är en vanlig ”Svensson” som haft hyfsade tjänstebilar i många år, men hyllade den direkta responsen från pedalen samt enpedalskörningen vid hans körning och resten av familjen delade hans uppfattning.

Undantar vi ren drifting- eller bankörning från behoven tror jag inte personen är unik - elbilarna är kul att köra på vårt vanliga vägnät. Även när det svänger. Tyngden har sin fördel på vintern (mer friktion) så länge fräscha vinterdäck sitter på, tar Du bilar som Tesla M3, Polestar 2, EV6 etc vågar jag påstå att Du har svårt att hitta roligare fossildrivna vardagsbilar för de pengarna (ca 700k).

Det är baserat på min personliga erfarenhet, jag kan naturligtvis ha missat något väldigt kul alternativ men kör ändå hyfsat många olika bilar per år…

Det är ju fortfarande subjektivt. Okej, kanske gick ut lite väl hårt, förbannat tråkiga är de inte men jag tycker att lätta bensindrivna små sportbilar med manuell växellåda är roligare än Polestar 2 Performance Pack.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Som en kuriosa pratade jag med en ex-kollega efter ett gemensamt Teamsmöte igår, han hade kört sin fyrhjulsdrivna ID4 i ca en månad nu och var framför allt eld och lågor över hur kul bilen var att köra. Han är en vanlig ”Svensson” som haft hyfsade tjänstebilar i många år, men hyllade den direkta responsen från pedalen samt enpedalskörningen vid hans körning och resten av familjen delade hans uppfattning.

Undantar vi ren drifting- eller bankörning från behoven tror jag inte personen är unik - elbilarna är kul att köra på vårt vanliga vägnät. Även när det svänger. Tyngden har sin fördel på vintern (mer friktion) så länge fräscha vinterdäck sitter på, tar Du bilar som Tesla M3, Polestar 2, EV6 etc vågar jag påstå att Du har svårt att hitta roligare fossildrivna vardagsbilar för de pengarna (ca 700k).

Det är baserat på min personliga erfarenhet, jag kan naturligtvis ha missat något väldigt kul alternativ men kör ändå hyfsat många olika bilar per år…
Det håller jag med om, det känns i många fall som stenålder att köra ICE bilar, jag märker själv hur svårt jag har att köra bilar som man inte kan ändra mellan frihjul och enpedalskörning med.
Skulle aldrig ens tänka tanken på att köpa en "ny" ICE bil, men är det verkligen roligt att köra elbil??

Givet är att elmotorns on/off är bekväm och ger en grym respons, och vissa tycker att det är jättehäftigt med en bil som hoppar iväg till 100 på några sekunder. Men nu är jämförelsen äpplen och päron igen.
Jag personligen kan inte komma på en "ny" familjebil (oavsett ICE eller BEV) för en vettig peng som är "rolig" att köra. De har alla blivit för isolerande, stora och tunga för att de ska vara roliga.

Det är lixom roligare att köra en långsam bil snabbt, än en snabb bil långsamt.

Saknar rejält chassina på ex. BMW:r och Hondor från sent 90-tal, inte gick det hårt men jäklar vad de var roliga att köra!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som en kuriosa pratade jag med en ex-kollega efter ett gemensamt Teamsmöte igår, han hade kört sin fyrhjulsdrivna ID4 i ca en månad nu och var framför allt eld och lågor över hur kul bilen var att köra. Han är en vanlig ”Svensson” som haft hyfsade tjänstebilar i många år, men hyllade den direkta responsen från pedalen samt enpedalskörningen vid hans körning och resten av familjen delade hans uppfattning.

Undantar vi ren drifting- eller bankörning från behoven tror jag inte personen är unik - elbilarna är kul att köra på vårt vanliga vägnät. Även när det svänger. Tyngden har sin fördel på vintern (mer friktion) så länge fräscha vinterdäck sitter på, tar Du bilar som Tesla M3, Polestar 2, EV6 etc vågar jag påstå att Du har svårt att hitta roligare fossildrivna vardagsbilar för de pengarna (ca 700k).

Det är baserat på min personliga erfarenhet, jag kan naturligtvis ha missat något väldigt kul alternativ men kör ändå hyfsat många olika bilar per år…
Ja, EV6GT, PS2 Performance och Tesla M3P är ju exempel på bilar som nog får anses vara hyfsat roliga att köra. Dessutom inte alls tyngre än motsvarande ICE-bil.

Och det där med "pengarna skall in" har sagts i 10-12 år nu, dessutom har det argumentet motbevisats ett stort antal gånger av rena ekonomiska skäl. Plus att det knappast talar till ICE-bilars fördel. "Early adopters", de köpte elbil 2013. Idag är det 2022 och rena elbilar är i majoritet av nysålda bilar. Osv.

Så det var definitivt gammal skåpmat som rapades upp. :)

Sedan har vi förstås Coronapandemi, propp i distributionssystemet och Ukrainakrig som försenar mycket, men det är onekligen intressant vad som kommer framöver både vad gäller infrastruktur som nya bilar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…Men folk som har tyckt om att köra bil med fossilbilar tycker inte att elbilar är "kul"…
I beg to differ. Både när det gäller elbilar och -hojar anser de flesta jag pratar med att det elmotoriserade alternativen är väl så roliga som förbränningsmotordrivna fordon. Då talar vi aktiva förare som vet att svänga även vid färd på trevliga landsvägar och när förhållandena så medger.

Just nu lutar jag åt att det förefaller handla om hur öppet sinne individen har och i vilken grad den skulle vara villig att anpassa sig till ett batteridrivet fordon. Men de flesta är eniga kring för- och nackdelar: för batteridriften talar driftekonomi, körglädje och enkelhet att hantera. Oron gäller räckvidd, laddhastighet och tillgång till laddare.

Men ju fler jag talar med, desto bättre underlag får jag säkert för mina funderingar. För detta är helt baserat på mitt personliga kontaktnät?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det håller jag med om, det känns i många fall som stenålder att köra ICE bilar, jag märker själv hur svårt jag har att köra bilar som man inte kan ändra mellan frihjul och enpedalskörning med.
Skulle aldrig ens tänka tanken på att köpa en "ny" ICE bil, men är det verkligen roligt att köra elbil??

Givet är att elmotorns on/off är bekväm och ger en grym respons, och vissa tycker att det är jättehäftigt med en bil som hoppar iväg till 100 på några sekunder. Men nu är jämförelsen äpplen och päron igen.
Jag personligen kan inte komma på en "ny" familjebil (oavsett ICE eller BEV) för en vettig peng som är "rolig" att köra. De har alla blivit för isolerande, stora och tunga för att de ska vara roliga.

Det är lixom roligare att köra en långsam bil snabbt, än en snabb bil långsamt.

Saknar rejält chassina på ex. BMW:r och Hondor från sent 90-tal, inte gick det hårt men jäklar vad de var roliga att köra!
Jag har som sagt haft en Tesla 3P och kört dryga 10.000 mil med. Det sista den bilen känns som är "tung". Styrrespons, acceleration, bromsar och balans är skitbra. Man kan önska bättre dämpare och däck, men det är ju inte svårt fixat.

Håller helt med i övrigt, men vill flytta gränsen minst tio år bakåt när en GTi-bil vägde ca 1000 kilo och hade mellan 110 och 150 hk. BMW 2002/323i, Golf GTi gen 1, Peugeot 205 GTi, Citroën BX 16V osv. Otroligt skoj för lite pengar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, alla personer som aldrig har tyckt om att köra bil tycker att elbilar är "kul"

Men folk som har tyckt om att köra bil med fossilbilar tycker inte att elbilar är "kul"

Lite som att personer som kör motorcykel tycker inte att den där hyrmoppen på Mykonos är skithäftig, men dom som aldrig har kört motorcykel berättar om och om igen hur häftigt det var och hur mycket det var att köra med, den toppade säkert 70 i nerförsbackarna...
Det verkar mest vara de som aldrig kört elbilar som inte tycker att de är "kul". Eller så har man på sin höjd kanske provat en Zoe eller elkonverterad Kangoo...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det verkar mest vara de som aldrig kört elbilar som inte tycker att de är "kul". Eller så har man på sin höjd kanske provat en Zoe eller elkonverterad Kangoo...

Jag har kört många elbilar, men ingen har känts "kul" att köra aktivt med.

Jag åkte nyss med en människa som tyckte att det var jättekul att ha lane keep assist, adaptiv farthållare, hastighetsskylt igenkänning och backspeglar som lyste orange när det var bilar i filen brevid.

Sånt tycker inte jag är kul och tillför något till bilkörning.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Körglädje mäts inte med klocka. Det jag saknar i moderna bilar oavsett drivlina är feedback via ratt och arsle. Vikten gör att alla intryck försvinner. Fördelen med elbilar är att de ofta har anslutit gaspedalen till kraftkällan utan att ha ett filter däremellan som dämpar bort mina fotrörelser. Min MB känns som att gaspådrag ska accepteras av en kommitté i Stuttgart innan de blir utförda.
Jag vill ha gassvar som en gammal BMW M5, växer tånaglarna så ska farten öka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Volkswagen ska leverera MEB plattformar till Indiska Mahindra så att dom ska kunna bygga elbilar.

En jättebra tanke IOFS, men Indien behöver något billigare, Mahindra och Suzuki samarbetar ju nu redan, och det billigaste och enklaste Suzuki tillverkar är för dyrt för Indiska marknaden så därför tillverkar man Mahindravarianter av Suzukis som saknar krocksäkerhet och komfortfinesser
(eller rättare sagt, det billigaste Suzuki säljer är Mahindra med plusmenu)

Lite som Dacias elbil, som är en Asiatisk Renault, där dom för att kunna sälja den som Dacia ens har tvingats förstärka och förbättra den version som såldes där.
Dacian blir då för dyr för asienmarknaden, och är fortfarande skrattretande dålig här
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom hotar med elräk ingar så dyra att ladda el bilen kan kosta 2500 i vinter.
9,40 för en kiloplupp i elbilsbatteriet i dag, om du laddar hemma.... (givetvis i dyraste elområdet, inte här)
Det blir 18 spänn milen i drivmedelskostnad på elbilen... (inga förluster inräknade)

Då kan jag faktiskt tillverka en kilowatt billigare i mitt bensinelverk.

Undra vad priserna blir i vinter, än har jag inte slagit på värmen i mitt hus
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top