Jag tror att om man ska tjäna något på att ha elbil så ska man vara en early adopter. När tillräckligt många skaffat elbil så kommer förmånerna att minska. Man lär se en kilometerskatt, högre vägskatt och eventuellt att elbilen agerar stabilisator till elnätet beroende på laddare och bilmodell.
Just nu är det rätt förmånligt att köpa elbil, men kommer eventuellt temporärt att ändras just denna vintern. Om man kör tillräckligt lite så kanske man lyckas hitta en tidpunkt där det är billigt att ladda, annars kan det bli tufft. Dock kommer nästa kris vara brist på litium, så om man köper elbil nu så kan man nog räkna med förmåner många år framöver.
Själv väntar jag med elbil då de helt enkelt är så förbannat tråkiga att köra. De har bra acceleration, men de är väldigt tunga... och det märks.
Här är det erfarenheten som talar!
Är det något av påståendena som inte är korrekta?
Förmånerna kommer garanterat att försvinna, kilometerskatt alternativt höjd vägskatt kommer säkert att bli aktuellt. Pengarna ska in!
"Vehicle to grid" möjlighet är inte heller långsökt. Flera nya elbilar har möjlighet att köra ström båda vägarna.
Elen kommer att vara svindyr i vinter, här i Finland kan man förvänta sig (minst, beroende på elavtal) en fördubbling av elpriset.
En pågående halvledarbrist har vi redan nu, samma gäller andra råvaror. Fortfarande ska vi komma ihåg att elbilarnas andel är under 10% av den totala produktionen bilar ...
Tråkiga att köra är ju subjektivt, lätt att man jämför äpplen och päron.
Jämför du vad du får för pengarna, så hittar man garanterat en roligare bil för samma peng som en elbil. Gillar man raktfram racing så är en elbil svårslagen, rent tidsmässigt, men rolig? nja.