Elbil eller inte?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Sänker jag ner buren får jag inte upp burdörrarna.
Burarna vi har är universalburar men passar utmärkt i normala kombibilar.
I volvon är det sugpassning, man får fälla baksätet, putta in ena buren och sedan andra och så dra dem bak på plats.
Men då har hundarna maximalt med utrymme.
I Passaten är det en något mindre dubbelbur och det är den som ska passa i nästa bil också, mindre så får inte jyckarna plats på ett anständigt sätt.
Därför ligger ju en Passat GTE eller Skoda Superb bra till.
Ska låna en Tiguan och prova i också.
Skulle man få en Buzz så kan man ju kasta in buren från 3 meter :)
Då är bilen beställd.
Det blev en Passat GTE igen, leverans V07.
Alla andra alternativ var 12-20 månader.
ID-Buzz var oklart om / när produktionen tar fart, så troligen 18 månader, minst.
Att detta går fortare beror på att firman hade 2 bilar förbeställda utan kund och det gick fortfarande att speca upp den som jag ville.
100" mer än bilen jag tog ut för 3 år sedan. I o f s lite mer lull på denna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Minns ni problemen med bärarmar på tidiga Model S som bland annat Grufmans bil har varnat för i sina videos?

Kan glädja er med att Tesla nu har tagit tag i problemet. De har nämligen börjat skicka advokater på folk som rapporterar om det med , bla nämnda Grufman som fick plocka bort sin video.

betalartikel så jag citerar lite (tillägget att de skickat advokater har tyvärr inte lagts till det som syns för icke inloggade)

TESLA ERKÄNNER INGET FEL – MEN SKJUTER PÅ BUDBÄRAREN​

När vi kontaktar Tesla och frågar om de har någon kommentar till bärarmsbrottet vill Teslas kommunikationschef Maria Lantz inte prata om det. ”Vi kommenterar aldrig spekulationer” blir Teslas enda svar. Men viktigare än risken för livsfarliga trafikolyckor är vad som skrivs i tidningar och i sociala medier.
Något intresse för en teknisk undersökning av bärarmen som trasades sönder har Tesla inte uttryckt. Däremot engagerade Tesla sina advokater.
Omgående författas ett brev där man kräver rättning i ledet av Fredrik Grufman. Fredrik Grufman hade nämligen berättat om felet i filmer på sociala medier och krävt att Tesla skulle ta hand om problemen.
Tesla hävdar att ”skadliga och uppenbart felaktiga uttalanden och publiceringar har beretts stor spridning”. Man skriver också att ”För Tesla framstår det som uppenbart att de felaktiga påståenden som angetts ovan är misskrediterande och skadliga för Tesla och saknar faktisk grund.”

Tesla kräver att Fredrik Grufman avpublicerar kritiken mot bärarmen som gått sönder och uppmanar Fredrik Grufman att ”avhålla er från att i framtiden publicera liknande och andra felaktiga och obestyrkta påståenden om Teslas produkter.”
Krav som Fredrik Grufman har känt sig tvungen att hörsamma.
– Ja, jag avpublicerade samma dag som jag fick brevet från advokatfirman. Det är inte vår kärnverksamhet att bråka med biltillverkare. Vi reparerar bilar, och inlägg i sociala medier ser vi som en utbildning av kundkretsen. Om vi framöver stöter på något som vi uppfattar som konstruktionsfel så kommer jag att ta upp det, men jag kommer att uttrycka mig mindre bombastiskt än jag gjorde i den här publiceringen, säger Fredrik Grufman.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja det var inte en helt vass iakttagelse av någon som vet bättre så..

Samtidigt är Tesla inte helt intelligenta och inte kunna sakligt förklara att dom inte bygger evighetsmaskiner, bristens natur och förebyggande åtgärder (normal service).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Minns ni problemen med bärarmar på tidiga Model S som bland annat Grufmans bil har varnat för i sina videos?

Kan glädja er med att Tesla nu har tagit tag i problemet. De har nämligen börjat skicka advokater på folk som rapporterar om det med , bla nämnda Grufman som fick plocka bort sin video.

betalartikel så jag citerar lite (tillägget att de skickat advokater har tyvärr inte lagts till det som syns för icke inloggade)

TESLA ERKÄNNER INGET FEL – MEN SKJUTER PÅ BUDBÄRAREN​

När vi kontaktar Tesla och frågar om de har någon kommentar till bärarmsbrottet vill Teslas kommunikationschef Maria Lantz inte prata om det. ”Vi kommenterar aldrig spekulationer” blir Teslas enda svar. Men viktigare än risken för livsfarliga trafikolyckor är vad som skrivs i tidningar och i sociala medier.
Något intresse för en teknisk undersökning av bärarmen som trasades sönder har Tesla inte uttryckt. Däremot engagerade Tesla sina advokater.
Omgående författas ett brev där man kräver rättning i ledet av Fredrik Grufman. Fredrik Grufman hade nämligen berättat om felet i filmer på sociala medier och krävt att Tesla skulle ta hand om problemen.
Tesla hävdar att ”skadliga och uppenbart felaktiga uttalanden och publiceringar har beretts stor spridning”. Man skriver också att ”För Tesla framstår det som uppenbart att de felaktiga påståenden som angetts ovan är misskrediterande och skadliga för Tesla och saknar faktisk grund.”

Tesla kräver att Fredrik Grufman avpublicerar kritiken mot bärarmen som gått sönder och uppmanar Fredrik Grufman att ”avhålla er från att i framtiden publicera liknande och andra felaktiga och obestyrkta påståenden om Teslas produkter.”
Krav som Fredrik Grufman har känt sig tvungen att hörsamma.
– Ja, jag avpublicerade samma dag som jag fick brevet från advokatfirman. Det är inte vår kärnverksamhet att bråka med biltillverkare. Vi reparerar bilar, och inlägg i sociala medier ser vi som en utbildning av kundkretsen. Om vi framöver stöter på något som vi uppfattar som konstruktionsfel så kommer jag att ta upp det, men jag kommer att uttrycka mig mindre bombastiskt än jag gjorde i den här publiceringen, säger Fredrik Grufman.
Det kommer nog en elbilsentusiast och försvarar snart. Innan midnatt gissar jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det var inte en helt vass iakttagelse av någon som vet bättre så..

Samtidigt är Tesla inte helt intelligenta och inte kunna sakligt förklara att dom inte bygger evighetsmaskiner, bristens natur och förebyggande åtgärder (normal service).

Tesla beter sig som dom praktarslen dom är.

Samtidigt så såg jag filmen och Grufman är ju en jävla buffel också.
Han har ju en till Youtube kanal där han bufflar omkring och klagar på tiggarläger och pundare och sophämtningen.
I sak har han väl rätt, men han får ingen sympati om han beter sig som en skitstövel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skulle Fredrik Grufman vara en buffel? Helt orimligt, han är ju ordförande i lokalföreningen av Medborgerlig Samling i Järfälla.

Jag gillar att de faktiskt lagar bilarna och inte bara byter delar.
 
  • Haha
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle Fredrik Grufman vara en buffel? Helt orimligt, han är ju ordförande i lokalföreningen av Medborgerlig Samling i Järfälla.

Jag gillar att de faktiskt lagar bilarna och inte bara byter delar.

Det hade jag aaaaaldrig kunnat gissa, eller hade jag kanske redan gissat det.

Nu ogillar jag spännbukar och Stockholmare rent generellt, men kombinationen är fan olidlig.

Jag åkte blå linje mellan sundbyberg och kista för att äta en hamburgare på Moe's och givetvis utbröt ett bråk mellan två invandrare i vagnen (om vem som fick/inte fick prata med en tjej) och då kom en överviktig Stockholmsk spännbuk och skulle lägga sig i.

Jag var oerhört lättad när jag hade lämnat Bromma flygplats bakom mig...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För ordningens skull vill jag påpeka att Grufman varit trevlig de gånger vi har träffats. Efter att ha passerat halv hundra har jag med mig att dialekten inte visar vem man är.
Jag har till och med träffat skåningar som är nästan som folk.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok boys & girls;
Första etappen. Ganska exakt 60mil.
Snittförbrukning 204wh. Hastighet, 100-140 85% av tiden.Resten 80-100. Men det är jäkligt svårt att få till nåt flyt då det är tät och tung trafik som måste köra om, tydligen.. Tjeckien nerlusat med poliser. Pust..

Första laddstoppet lunch efter två timmar körning. På 15 minuter ville bilen vidare. Vi hade precis fått in maten på bordet… 257kr för elen och 450kr för mat (4pers).

Påt igen. Europa.. vägarbeten avlöser varandra, Prag var dessutom behäftat med trafikolyckor.
2,5 timme senare.;
Nytt laddstopp! Kaffesugen som en bjärv! Efter 7 minuter plingade appen att nu var bilen klar för vidare färd. Chill, har knappt smuttat på koppen!
Bilen han smaska i sig 20kW extra, det får bli morgondagens fördel. 238kr för elen. Kaffe, gratis. Sladdar in på hotellet en timme senare. Fick plats i garaget, ingen laddare. 47% kvarstår.

5,5timmar körning. Laddtiden som behövts:19min.
Bara Tesla V3 laddare.

Vi var begränsningen, inte bilen idag..
Då fortsätter resan:

Lämnar hotellet och krånglar mig ut genom morgonrusningens Tyskland. 47% fanns kvar på morgonen med. 1.5timmar senare, med redan 10min inkörda mot vad Google Maps hävdar, första stoppet. Om alla andra stopp varit lysande, var detta ganska mörkt. 6 laddstationer, alla lediga förvisso, men största behållningen en Baja-Maja. Nåväl, nyss ätit frukost så är väl bättre för figuren.. Laddningen var klar på 20min och gick lös på 244kr. Nu helt plötsligt har ja mg tappat 12min mot tidsplanen. Det blir kärvt med färjan! Förbannade..varför detta?! Ger mig iväg, tungt placerad högerfot. Jag har tid på mig att köra in tänker jag. Efter en halvtimme kopplar jag varför tiden ökar samtidigt som jag ändå ligger uppåt 20+ mot ”skyltat” där trafiken medger: Största trafikstockningen i mannaminne. Hela norrgående på autobahn är stängd pga olycka. Det är en salig blandning av backande fordon, högröda poliskonstaplar och kissande folk längs vägen. Jahaja, det blir den senare färjan utan krångel. Bilen hade en idé på att ta mig runt. Men poliskonstapel Franz hade blockat den precis innan jag kom fram. Fick snällt tuffa i tåget längs bygdevägarna runt Berlin. Nytt stopp. Trots envist och idogt tryckande på högerpedalen kom jag fram med precis så mycket kvar som beräknades. 8% och nu blev det 253kW peak effekt, innan den planade ut. Snabbmat hägrade, dags för en grillat är godast(TM). Pling i telefonen, bilen är klar. Men vaf.. Medan familjen smaska vidare gick jag och flyttade bilen. 312kr el och 386kr föda senare, påt igen. Nästa laddning i Danmark hävda bilen, blir bra med ett par röda till kvällen tänker jag.

Efter en timme har den där läsken liksom kaffet runnit igenom systemet och ett par familjemedlemmar rapporterar att snart behöver förseglingen brytas. Okok, sladdar in på en större Aral-station (klar favorit med diesel-Benzen. De har riktig diesel, sån som luktar gott.) Medan dörrarna flyger upp och passagerarna ger sig av mot toaletten, ser jag två snabbladdare lite längre bort. Vafan, jag behöver inte ladda men ska jag ändå stå här kan jag ju prova tänker jag. Öppnar den tyska appen ”mobility+”. Mycket riktigt, där finns laddarna med. Backar in, läser av id-nummer och startar. 13min senare är alla lättade och bilen har fått i sig 18kW för 98kr.
Nu vill bilen inte stanna i Danmark länge. Nästa stopp blir 10min i Sverige, 176kr och hemma två timmar senare än vad planerades på morgonen pga tidigare trafikolycka. In med 1-fas laddaren och ansluten till sommarhusets 16A uttag.

Vad är den fundamentala skillnaden? Ja för vår del är inte stilleståndet mer än annars. Det som skiljer är att man stannar där bilen behöver och anpassar sitt ätande/fikande efter det hellre än letar vägkrogar i Guide Michelin.


Kan tipsa om mobility+ även för svenskt bruk. Priserna vet jag inget om men den har väldigt många av de där 11-150kW laddarna som finns lite
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jo det har ju skett förändringar i o månadskostnaden i skälva leasing delen är ju som lägst för MG5 4000 för 1000 mil så mina 3000 för 2000 mil är ju ändå fördelaktigt fortfarande.

Sedan släpper väll MG en nu modell i storlek tesla 3 id3 osv i höst som skall vara grymt billig.
Köp ingen bil från Kina. En diktatur i klass med Ryssland.
Dessutom är MG inte bra bilar.
Värt lite till för att köpa tyskt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Då fortsätter resan:

Lämnar hotellet och krånglar mig ut genom morgonrusningens Tyskland. 47% fanns kvar på morgonen med. 1.5timmar senare, med redan 10min inkörda mot vad Google Maps hävdar, första stoppet. Om alla andra stopp varit lysande, var detta ganska mörkt. 6 laddstationer, alla lediga förvisso, men största behållningen en Baja-Maja. Nåväl, nyss ätit frukost så är väl bättre för figuren.. Laddningen var klar på 20min och gick lös på 244kr. Nu helt plötsligt har ja mg tappat 12min mot tidsplanen. Det blir kärvt med färjan! Förbannade..varför detta?! Ger mig iväg, tungt placerad högerfot. Jag har tid på mig att köra in tänker jag. Efter en halvtimme kopplar jag varför tiden ökar samtidigt som jag ändå ligger uppåt 20+ mot ”skyltat” där trafiken medger: Största trafikstockningen i mannaminne. Hela norrgående på autobahn är stängd pga olycka. Det är en salig blandning av backande fordon, högröda poliskonstaplar och kissande folk längs vägen. Jahaja, det blir den senare färjan utan krångel. Bilen hade en idé på att ta mig runt. Men poliskonstapel Franz hade blockat den precis innan jag kom fram. Fick snällt tuffa i tåget längs bygdevägarna runt Berlin. Nytt stopp. Trots envist och idogt tryckande på högerpedalen kom jag fram med precis så mycket kvar som beräknades. 8% och nu blev det 253kW peak effekt, innan den planade ut. Snabbmat hägrade, dags för en grillat är godast(TM). Pling i telefonen, bilen är klar. Men vaf.. Medan familjen smaska vidare gick jag och flyttade bilen. 312kr el och 386kr föda senare, påt igen. Nästa laddning i Danmark hävda bilen, blir bra med ett par röda till kvällen tänker jag.

Efter en timme har den där läsken liksom kaffet runnit igenom systemet och ett par familjemedlemmar rapporterar att snart behöver förseglingen brytas. Okok, sladdar in på en större Aral-station (klar favorit med diesel-Benzen. De har riktig diesel, sån som luktar gott.) Medan dörrarna flyger upp och passagerarna ger sig av mot toaletten, ser jag två snabbladdare lite längre bort. Vafan, jag behöver inte ladda men ska jag ändå stå här kan jag ju prova tänker jag. Öppnar den tyska appen ”mobility+”. Mycket riktigt, där finns laddarna med. Backar in, läser av id-nummer och startar. 13min senare är alla lättade och bilen har fått i sig 18kW för 98kr.
Nu vill bilen inte stanna i Danmark länge. Nästa stopp blir 10min i Sverige, 176kr och hemma två timmar senare än vad planerades på morgonen pga tidigare trafikolycka. In med 1-fas laddaren och ansluten till sommarhusets 16A uttag.

Vad är den fundamentala skillnaden? Ja för vår del är inte stilleståndet mer än annars. Det som skiljer är att man stannar där bilen behöver och anpassar sitt ätande/fikande efter det hellre än letar vägkrogar i Guide Michelin.


Kan tipsa om mobility+ även för svenskt bruk. Priserna vet jag inget om men den har väldigt många av de där 11-150kW laddarna som finns lite
Kul att elbil funkar för dig på långresan.
För mig o hustrun är elbil inte bra nog ännu.
I vår marschfart på autobahn 130-140 knyck åker vi 5-6 tim med ett kort kissstopp. I Sverige på 120-väg häller vi 120-130.
Då blir det till att ladda för ofta för oss med elbil. Vi åker ofta långt.
I stan är elbil perfekt.

Sedan är de bra elbilarna för dyra ännu.
Har en maxad E-klass och de vanliga elbilarna är plast, buller, dåliga säten och fula.
EQE är skitfin men 1 mille om man ska ha utrustning.
Doch enda elbilen som är skönare än vår nuvarande. Vi byter inte ned oss till sämre egenskaper.
Var i södra Italien i somras 4v ca 1000 mil totalt. Kör lätt 120 mil per tank även i autobahnfart = skönt att slippa stanna för laddning. Vi styr, inte bilen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul att elbil funkar för dig på långresan.
För mig o hustrun är elbil inte bra nog ännu.
I vår marschfart på autobahn 130-140 knyck åker vi 5-6 tim med ett kort kissstopp. I Sverige på 120-väg häller vi 120-130.
Då blir det till att ladda för ofta för oss med elbil. Vi åker ofta långt.
I stan är elbil perfekt.

Sedan är de bra elbilarna för dyra ännu.
Har en maxad E-klass och de vanliga elbilarna är plast, buller, dåliga säten och fula.
EQE är skitfin men 1 mille om man ska ha utrustning.
Doch enda elbilen som är skönare än vår nuvarande. Vi byter inte ned oss till sämre egenskaper.
Var i södra Italien i somras 4v ca 1000 mil totalt. Kör lätt 120 mil per tank även i autobahnfart = skönt att slippa stanna för laddning. Vi styr, inte bilen.
Du klarar 5-6 timmar med kort kisstopp även med en Tesla 3/Y LR så det är ingen fara. Vill du däremot att bilen skall väga 2500 kg blir det kortare räckvidder tyvärr.

MB E-klass har en nivå på det mesta som gör den ganska dyr i milkostnad, är du beredd att betala lika mycket per mil som du gör nu kan du gå på betydligt dyrare elbilar.

Provade förresten att konfigurera en välutrustad MB E-klass. Inte "maxad" men med modern elektronik, stödsystem och inte absolut minsta motorn. Inte största heller, och inget AMG-skräp. 919.000 SEK. Som hittat?


Jag tycker att de bra dieselbilarna är alldeles för dyra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köp ingen bil från Kina. En diktatur i klass med Ryssland.
Dessutom är MG inte bra bilar.
Värt lite till för att köpa tyskt.
Tyskt har jag haft så det räcker o blir över, men tack ändå.
Volvo kinesiskt
Polstar kinesiskt
Många tesla Kina byggda
Bmw Kina motorer
Mb Renault motorer
Volvo Renault motorer
Mini Kina mototer
Osv osv

O med leasing skiter jag i vad bil det är billigt mellan A-B thats it, ett fordon är transport medel inte kukförlängare för mej iallafall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tyskt har jag haft så det räcker o blir över, men tack ändå.
Volvo kinesiskt
Polstar kinesiskt
Många tesla Kina byggda
Bmw Kina motorer
Mb Renault motorer
Volvo Renault motorer
Mini Kina mototer
Osv osv

O med leasing skiter jag i vad bil det är billigt mellan A-B thats it, ett fordon är transport medel inte kukförlängare för mej iallafall.

Jamen en Kinesisk volvo är ju mycket bättre ur diktaturhänsende än en Kinesisk volvo med ett Kinesiiskt märke på förstår du väl.

Kinesbilen med Volvomärke på är förvisso lite dyrare, men då går ju några Yuan tillbaka till Sverige för att dom får använda varumärket kanske.

Det var ett jävla liv om att Svenska staten inte skulle hålla Svensk industri under armarna, så den Svenska industrin såldes till Kinesiska staten istället.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du klarar 5-6 timmar med kort kisstopp även med en Tesla 3/Y LR så det är ingen fara. Vill du däremot att bilen skall väga 2500 kg blir det kortare räckvidder tyvärr.

MB E-klass har en nivå på det mesta som gör den ganska dyr i milkostnad, är du beredd att betala lika mycket per mil som du gör nu kan du gå på betydligt dyrare elbilar.

Provade förresten att konfigurera en välutrustad MB E-klass. Inte "maxad" men med modern elektronik, stödsystem och inte absolut minsta motorn. Inte största heller, och inget AMG-skräp. 919.000 SEK. Som hittat?


Jag tycker att de bra dieselbilarna är alldeles för dyra.
Det gör man. 2,5tim, 20min, 2,5tim. Men då behöver man matcha det med V3.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle gärna vilja ha en elbil men tyvärr är dom så himla dyra i inköp... Har solcells paneler så driftkostnaden blir inte så dyr då..
Använder inte bil varje dag å ibland står bilarna en hel vecka.. Läger inte några större belopp på ett fordon som man ska flytta sig mellan punkt A å B.. Googla på billigaste elbil å en sån går på över 250.000.. För de beloppet kan man få en jävligt häftig hoj istället.. Känns som mer värt att köpa en hoj för dom pengarna då..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skulle gärna vilja ha en elbil men tyvärr är dom så himla dyra i inköp... Har solcells paneler så driftkostnaden blir inte så dyr då..
Använder inte bil varje dag å ibland står bilarna en hel vecka.. Läger inte några större belopp på ett fordon som man ska flytta sig mellan punkt A å B.. Googla på billigaste elbil å en sån går på över 250.000.. För de beloppet kan man få en jävligt häftig hoj istället.. Känns som mer värt att köpa en hoj för dom pengarna då..
Lidl börjas sälja elbilar under 200k
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top