Minns ni problemen med bärarmar på tidiga Model S som bland annat Grufmans bil har varnat för i sina videos?
Kan glädja er med att Tesla nu har tagit tag i problemet. De har nämligen börjat skicka advokater på folk som rapporterar om det med , bla nämnda Grufman som fick plocka bort sin video.
betalartikel så jag citerar lite (tillägget att de skickat advokater har tyvärr inte lagts till det som syns för icke inloggade)
Fredrik Grufman på Grufman Bil i Järfälla norr om Stockholm är upprörd över att Tesla nonchalerar bristerna med bilarnas hjulupphängning – ”Folk kan skadas och Tesla gör ingenting”.
teknikensvarld.expressen.se
TESLA ERKÄNNER INGET FEL – MEN SKJUTER PÅ BUDBÄRAREN
När vi kontaktar Tesla och frågar om de har någon kommentar till bärarmsbrottet vill Teslas kommunikationschef Maria Lantz inte prata om det. ”Vi kommenterar aldrig spekulationer” blir Teslas enda svar. Men viktigare än risken för livsfarliga trafikolyckor är vad som skrivs i tidningar och i sociala medier.
Något intresse för en teknisk undersökning av bärarmen som trasades sönder har Tesla inte uttryckt. Däremot engagerade Tesla sina advokater.
Omgående författas ett brev där man kräver rättning i ledet av Fredrik Grufman. Fredrik Grufman hade nämligen berättat om felet i filmer på sociala medier och krävt att Tesla skulle ta hand om problemen.
Tesla hävdar att ”skadliga och uppenbart felaktiga uttalanden och publiceringar har beretts stor spridning”. Man skriver också att ”För Tesla framstår det som uppenbart att de felaktiga påståenden som angetts ovan är misskrediterande och skadliga för Tesla och saknar faktisk grund.”
Tesla kräver att Fredrik Grufman avpublicerar kritiken mot bärarmen som gått sönder och uppmanar Fredrik Grufman att ”avhålla er från att i framtiden publicera liknande och andra felaktiga och obestyrkta påståenden om Teslas produkter.”
Krav som Fredrik Grufman har känt sig tvungen att hörsamma.
– Ja, jag avpublicerade samma dag som jag fick brevet från advokatfirman. Det är inte vår kärnverksamhet att bråka med biltillverkare. Vi reparerar bilar, och inlägg i sociala medier ser vi som en utbildning av kundkretsen. Om vi framöver stöter på något som vi uppfattar som konstruktionsfel så kommer jag att ta upp det, men jag kommer att uttrycka mig mindre bombastiskt än jag gjorde i den här publiceringen, säger Fredrik Grufman.