Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mja o Mjo.

Ser ju till mej själv då.
Min Astra som nu fick ny fin syntet o samtliga filter i 1000 mila service kostade mej ca 700 i olja o filter från tyskland.
Med skatt försäkring service o dom delar som i snitt gått åt sedan inköp o diesel så får jag en snitt kostnad på 4700 i månaden.

Min MG5 kostar 3050 i månaden+ någon hundralapp i försäkring till detta det innebär att jag kan ladda den för 1500 i månaden med el innan den är lika dyr.

Dessutom sitter jag i en ny bil inte en bil som närmar sig 20k mil med storm steg.

Så el bilen lär bli bra my billigare o väldigt mycket trevligare att köra.

I mitt fall men jag behöver ju då inte den dyraste eller flottaste elbilen, jag behöver endast en bil som tar sig från A-B och thats it.

I mitt fall är farthållare taklucka AC elspeglar centrallås GPS o abs antispin antisladd anti allting helt oväsentligt, nu har MG5 allting o lite till tror jag men det kommer aldrig att användas.

Jag har knappar på ratten på Astran som jag inte har en aning om vad dom gör eller varför dom ens är där.

Men som sagt i mitt fall blir en helt ny elbil ca 1000 spänn billigare i månaden än min 18 500 k mil Gammla Astra komib som är betald.

Har du inkluderat värdeminskning? Dyra bilar har ju längre ner till nollan och det är ju trots allt där de flesta bilar landar till slut. Och den där Astran lär ju inte falla mycket i värde framöver.

Hur ser ditt kontrakt ut med avseende på förändrade marknadsräntor?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inte följt alla diskussioner i tråden, men eftersom rubriken är som den är så kan man ju fråga expertisen här - köper folk i allmänhet sina elbilar, eller leasas de främst?

För min del står jag i valet o kvalet om jag ska sälja av min bensinslukare till förmån för ex. en Polestar 2, och i så fall om jag skulle leasa eller köpa.
Gissar att elbilarna får ett hyfsat lågt andrahandsvärde med tanke på vilka astronomiska summor det krävs för ett nytt batteri.
Kan bara svara för mig själv; när det gäller bilar/hojar så köper jag det jag kan betala. Lånar vare sig på bil eller hus.
Andrahandsvärde är lite lustigt faktiskt. Det verkar hittills väldigt högt jämfört med motsvarande prisad bensins

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Har du inkluderat värdeminskning? Dyra bilar har ju längre ner till nollan och det är ju trots allt där de flesta bilar landar till slut. Och den där Astran lär ju inte falla mycket i värde framöver.

Nu är det märkliga tider men;

Diesel-Benz, 2018, listpriset 509’, då. Efter vanliga kohandeln; 459’. Köptes för 354’ 6mån/600mil senare… 2021, 4000mil; 250’ 2022 6000mil: 250’

Tesla 2021. Listpris 679’. 2022, 70kkr i retur. 2022, 1400mil 699’

??‍♂️

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det märkliga tider men;

Diesel-Benz, 2018, listpriset 509’, då. Efter vanliga kohandeln; 459’. Köptes för 354’ 6mån/600mil senare… 2021, 4000mil; 250’ 2022 6000mil: 250’

Tesla 2021. Listpris 679’. 2022, 70kkr i retur. 2022, 1400mil 699’

??‍♂️

Jag tycker man kan kalkylera med att efter ca 20år är de flesta bilar värda ungefär noll kronor.
Jag har svårt och tro att elbilar kommer ha någon annan framtid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag tycker man kan kalkylera med att efter ca 20år är de flesta bilar värda ungefär noll kronor.
Jag har svårt och tro att elbilar kommer ha någon annan framtid.
Rimligt att tro. Tror S8sn gick lös på 950’ när den va ny 2000(har iaf kvittot). Nu värd nånstans 75’. Säg 900’ på 22år i minskning. 40’ per år. 45kr/mil är ju inte festligt. Plus att den gärna vill ha 1liter/mil. Plus annat icke billigt i serviceväg. Ska vi säga 75kr/mil på den jäveln?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tillbaka till elbil här nu då; imorgon ska jag köra för lite semester i gamla hembyn i Sverige. Har en sådär 130mil att ta mig genom 5 länder. Återkommer med tider och så vidare så får ni en verklig onyanserad bild av hur det funkar, eller inte funkar.
Startar på 95% med hemmaboxen under natten. Hastigheten är 130-140 på motorvägen och jag håller det.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det är det som är det fina med MG. Jag var ju inne på hedin o kolla detta iomed att jag kan riva kontraktet ända fram till hedin ringer o säger att min bil är klar att hämta. Kostnad för att riva kontraktet i mitt fall 7500 spänn.

Men i samma veva frågade jag om just ev uppskrivning av månadskostnad vid ränte höjning. O svaret blev det som står på ditt papper det gäller det blir inga ändringar.

Så jag ser fram imot en kostnad på ca 100000 på 3 år för att ta mej till jobbet?
Men samtidigt blir det billigare än med en 1,3 cdti konstigt nog
Om du tänkt leasa bilen så kan jag personligen garantera dig att din månadskostnad kommer att justeras i takt med att räntor höjs, både jag och kollegan har fått höjningar nyligen där det hänvisats till höjda räntor.
Min kostnad har gått upp från 5,1k till 5,3k så det är för min del obefintlig höjning, men fortfarande en höjning.
Vi har båda leasat våra kärror från Hedin bil.
Säljaren du har pratat med är antingen rejält korkad eller så ljuger han/hon.

Avklarade en 60 mil (och tillbaka) tur med min EV6 för några veckor sen, resan upp var ganska frustrerande då man kom fram till planerad Ionity laddare och det var totalt kaos där med en hel drös idioter överallt som knappt verkade veta var man ens skulle plugga in kabeln, fick tokspel och körde vidare till en OKQ8 laddare 3 mil bort där det var noll problem.
Fick bara 75kw där så det blev ytterligare ett stopp längs vägen på en 300kw Circle K laddare där jag fick ladda helt själv så det gick jäkligt snabbt och smärtfritt.
Om man har en elbil med dålig räckvidd så hade jag absolut sett problem, en släkting med en Leaf tog sig från Ängelholm till Stockholm på 12 timmar, det hade jag inte orkat med.
På hemresan så kom jag hela vägen tillbaka till samma Ionity laddare där det fanns gott om plats (sen kväll en söndag) och det gick smärtfritt.
Jag hade inte gjort resan snabbare med en ICE bil då jag var jäkligt trött på båda hållen och behövde en del bensträckare.
Kommer nog göra samma resa en eller två gånger till vintern och då räknar jag med fler stopp för att ladda, hade garanterat gått fortare med en ICE bil då men man måste vara bra dum i huvudet om man baserar sitt köp av bil på en resa man gör 1-2 gånger om året med tanke på hur mycket jag (inte samma för alla säkert) sparar per mil på min vardagliga körning.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Det enda som kan ändra månadskostnaden är om bonusen ändras innan leverans då stiger månadskostnaden motsvarande den minskade bonusen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om du tänkt leasa bilen så kan jag personligen garantera dig att din månadskostnad kommer att justeras i takt med att räntor höjs, både jag och kollegan har fått höjningar nyligen där det hänvisats till höjda räntor.
Min kostnad har gått upp från 5,1k till 5,3k så det är för min del obefintlig höjning, men fortfarande en höjning.
Vi har båda leasat våra kärror från Hedin bil.
Säljaren du har pratat med är antingen rejält korkad eller så ljuger han/hon.
Tja det är ju en bilförsäljare ?

Men som den resan du gjorde är ju typ den resan jag behåller Astran för. Var ju som när jag hämtade 4 hjulingen. 130 mil TOR med kärra i upp till 10cm nysnö endast ett stopp för att tanka o en 2 minuters piss och ca 20 minuter att skriva papper o betala.
15 timmar i streck.. Tyvärr när jag reser såär alla stopp bara onödig tidsförlust.

Sälen till Söderhamn över Mora ta en kopp kaffe en timme sedan ned till rättvik via Malung tillbaka till sälen i en jäkla snöstorm det går ej med batteri ännu o därför behåller jag dieseln o tar långturer med den o all annan körning med diesel. Har inte ro i kroppen att stå o vänta av o till men rent krast så måste man ju byta förr eller senare.

Men det känns jus nu som att jag är sugen på att ta smällen med 7500 för att bryta kontraktet. Gillar inte oärliga personer

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tja det är ju en bilförsäljare ?

Men som den resan du gjorde är ju typ den resan jag behåller Astran för. Var ju som när jag hämtade 4 hjulingen. 130 mil TOR med kärra i upp till 10cm nysnö endast ett stopp för att tanka o en 2 minuters piss och ca 20 minuter att skriva papper o betala.
15 timmar i streck.. Tyvärr när jag reser såär alla stopp bara onödig tidsförlust.

Sälen till Söderhamn över Mora ta en kopp kaffe en timme sedan ned till rättvik via Malung tillbaka till sälen i en jäkla snöstorm det går ej med batteri ännu o därför behåller jag dieseln o tar långturer med den o all annan körning med diesel. Har inte ro i kroppen att stå o vänta av o till men rent krast så måste man ju byta förr eller senare.

Men det känns jus nu som att jag är sugen på att ta smällen med 7500 för att bryta kontraktet. Gillar inte oärliga personer
Sover betydligt färre timmar än Svensson och därför behöver jag många stopp på en längre resa, det du beskriver hade slutat med att jag hade haft en dejt med ett mitträcke eller liknande.
Min EV6 kan ladda med 230kw och då går det jäkligt fort, du hinner knappt gå in på Circle K och köpa en macka och äta den innan du laddat upp tillräckligt för att klara dig till nästa stopp som ligger 30 mil och 3 timmar bort.
Om säljaren du har pratat med påstått att din kostnad för leasing inte kommer påverkas av höjda räntor så tycker jag att du bör prata med hans chef eller liknande och ställa samma frågor där.
Hedin bil har egentligen inget med det att göra, det är andra bolag (Santander eller DNB här nere iaf) som står för den biten av dealen och vad säljaren säger spelar ingen roll i slutändan, han vill kränga en bil till dig och inget annat.
Min är leasad via DNB och kollegans via Santander, vi har båda fått höjda kostnader där man hänvisat till höjda räntor.
Inget konstigt alls egentligen, men det är ju lite märkligt om en säljare påstår att höjda räntor inte skulle påverka ens kostnad.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sover betydligt färre timmar än Svensson och därför behöver jag många stopp på en längre resa, det du beskriver hade slutat med att jag hade haft en dejt med ett mitträcke eller liknande.
Min EV6 kan ladda med 230kw och då går det jäkligt fort, du hinner knappt gå in på Circle K och köpa en macka och äta den innan du laddat upp tillräckligt för att klara dig till nästa stopp som ligger 30 mil och 3 timmar bort.
Om säljaren du har pratat med påstått att din kostnad för leasing inte kommer påverkas av höjda räntor så tycker jag att du bör prata med hans chef eller liknande och ställa samma frågor där.
Hedin bil har egentligen inget med det att göra, det är andra bolag (Santander eller DNB här nere iaf) som står för den biten av dealen och vad säljaren säger spelar ingen roll i slutändan, han vill kränga en bil till dig och inget annat.
Min är leasad via DNB och kollegans via Santander, vi har båda fått höjda kostnader där man hänvisat till höjda räntor.
Inget konstigt alls egentligen, men det är ju lite märkligt om en säljare påstår att höjda räntor inte skulle påverka ens kostnad.
Min ligger på Santander o det står i papperna att dom har rätt att justera om dom vill om räntan ändras, så du hade rätt o säljaren är ett kräk.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Min ligger på Santander o det står i papperna att dom har rätt att justera om dom vill om räntan ändras, så du hade rätt o säljaren är ett kräk.
Helt riktigt.
Jag är fortfarande nöjd med min kostnad då den fortfarande är långt under min budget och jag har svårt och se att räntorna ska stiga tillräckligt högt för att det ska bli ett problem för mig, men man ska absolut räkna med höjningar om man skriver ett avtal i nuläget tror jag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Helt riktigt.
Jag är fortfarande nöjd med min kostnad då den fortfarande är långt under min budget och jag har svårt och se att räntorna ska stiga tillräckligt högt för att det ska bli ett problem för mig, men man ska absolut räkna med höjningar om man skriver ett avtal i nuläget tror jag.
Jo det har ju skett förändringar i o månadskostnaden i skälva leasing delen är ju som lägst för MG5 4000 för 1000 mil så mina 3000 för 2000 mil är ju ändå fördelaktigt fortfarande.

Sedan släpper väll MG en nu modell i storlek tesla 3 id3 osv i höst som skall vara grymt billig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte vilken bil du avser, men ingen av bilarna är väl speciellt ålderdomlig?
Allt under 20 år gammalt är nya bilar enligt mig.
Däremot går utvecklingen fort på elbilarna, dels för att dom inte gjorde rätt från början, men även för att det forskas mer och mer inom området.

Det är SKAMLIGT att det inte har lagts mer tid/pengar på att göra elbilarna snåla, för om en elbil konstrueras från början för att vara snål så behöver barnen i Kongo gräva fram mindre mängder Kobolt till batterierna.

Bara en sån enkel sak som hjulen, en aerodynamisk fälg och smalare däck skulle spara in enormt på energiförbrukningen. (vissa pratar om 10-20% vid motorvägsfart)

Mercedes senaste konceptbil visar att det går att köra 100mil på 100kwh i en fullstor bil.
(vid extrem snålkörning förvisso)

Det kanske är dags att börja bestraffa elbilar som drar mycket "soppa" på samma sätt som man bestraffar bensinbilar som gör det..

Bara för att mestadelen av utsläppen sker vid tillverkningen så kan man ju ändå försöka hålla dom nere, dessutom kommer ju elbilarna att tanka direkt från oljekraftverket i Karlshamn i vinter
Smalare hjul och aerodynamiska fälgar kan absolut spara förbrukning. Fälgens utformning påverkar mer i hög hastighet. Bredden påverkar rullmotståndet som ju inte beror på hastigheten utan är konstant och beror på däckbredd, tryck i däcken och fordonets vikt. Sen är det ju grejen med att om du skall hålla en bil på drygt 2 ton uppe så kan man inte har för smala däck eftersom dom då inte kommer att hålla för belastningen.

En betydligt större grej är väl då att så oerhört många elbilar görs utformade som SUV:ar med högre markfrigång och högre karosser än standard. Det ökar luftmotståndet rejält.
Hade man istället utformat dom som personbilar med bra strömlinjeformning och därmed lågt luftmotstånd så hade man nog säkerligen tillsammans med andra fälgar kunnat spara över 10% på förbrukningen.

Själv så märker jag skillnaden på att min Subaru Outback vid vanlig landsvägsfart drar mycket mindre än min förra Audi men om jag ökar farten så ökar förbrukningen mycket fortare i Subarun än den gjorde i Audin. Det märks också på att Subarun har betydligt lägre toppfart trots att den har 30hk mer.
Den största delen av skillnaden beror troligen på att Subarun har drygt 20cm markfrigång jämfört med audins ca 14 och att karossen är lite högre i subarun (Så man får mer utrymme för huvudet vilket jag iofs uppskattar)

Det finns ingen egentlig anledning att utforma bilar som SUV om det inte är frågan om att man ska köra mycket på sämre vägar eller djup snö. 99% av alla bilar körs uteslutande på asfalterade vägar och då är allt med högre markfrigång bara dumheter. Det både höjer förbrukningen och försämrar vägegenskaperna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Smalare hjul och aerodynamiska fälgar kan absolut spara förbrukning. Fälgens utformning påverkar mer i hög hastighet. Bredden påverkar rullmotståndet som ju inte beror på hastigheten utan är konstant och beror på däckbredd, tryck i däcken och fordonets vikt. Sen är det ju grejen med att om du skall hålla en bil på drygt 2 ton uppe så kan man inte har för smala däck eftersom dom då inte kommer att hålla för belastningen.

Det finns ingen egentlig anledning att utforma bilar som SUV om det inte är frågan om att man ska köra mycket på sämre vägar eller djup snö. 99% av alla bilar körs uteslutande på asfalterade vägar och då är allt med högre markfrigång bara dumheter. Det både höjer förbrukningen och försämrar vägegenskaperna.

Man kan tillverka smala däck med högt lastindex om man vill, inga problem alls faktiskt.
Och bredden på däcket gör mycket både på rull och luftmotstånd.
Jag har haft C däck i 185/65-15 på en släpvagn.

Sen kan man tillverka en aerodynamisk SUV också om man vill, och jag vill egentligen ha ännu mer markfrigång.
Hur mycket luft som åker under respektive över bilen spelar liten roll om man inte kommer ned på racingbilar, det är ju ett "boundry-layer" med luft oavsett om det är 5cm eller 15cm ner till backen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA