Leaf=X5 4.4i not so much gissar jag
Leaf=X5 4.4i not so much gissar jag
Leafen drar mellan 1,5 till 1,7 så som den körs nu. Hyfsat lagligt, med lite plus och oftast ingen återgenerering (bara jag som kör e-pedalen, frugan använder mindre motorbroms för att hon är van så).Hur många kw drar den per mil ?
Intressant, något tips om var man beställer lämpligt kit för en M3?. Minns bara att jag såg kupefilter som fast punkt innan det rekommenderade bromsvätskebytet efter ett antal år, men det finns det verkar det finnas bytesinstruktion i manual för att byta. Just service verkar ju Tesla inte alls ha samma intresse av att få besök av bilen bara därför att, de har väl inte serviceverksamheten som lika viktig del av inkomsten som de mer etablerade märkena.Tillbaka till elbilen;
I helgen har jag snurrat runt mellan Ljubljana och Prag. Sådär 150mil körda och milkostnad för elen blev runt 500kr. Inte hela världen.
Förra månaden var det servicedags (tyckte iaf jag, en bil skall servas varje år.) så köpte hem ett ”kit”. Det var alltså två hepa-filter/kabinfilter. Kostnad: 302kr med frakt. Smörjde alla lås och gångjärn. Arbetstid (egen) 0,25h.
Nu har den gått 2000mil och den uppmätta degraderingen har stabiliserats runt 3.7%. Tillgänglig (användbar) kapacitet är 76kWh. Snittförbrukning 182Wh/km. En praktisk räckvidd på 40+ mil. 80% av mina 2000mil är motorväg = 130+ km/h
Happy days!
Att producera nya batterier är riktigt miljövidrigt, och det kan man förhindra genom att sätta krav på degraderingen så att det inte behövs nya batterier vart 10:e år.Tyvärr har nog inte batterikapasiteten något med utsläppen att göra. Men tanken är ju fenomenalt Korekt.
Intressant, något tips om var man beställer lämpligt kit för en M3?. Minns bara att jag såg kupefilter som fast punkt innan det rekommenderade bromsvätskebytet efter ett antal år, men det finns det verkar det finnas bytesinstruktion i manual för att byta. Just service verkar ju Tesla inte alls ha samma intresse av att få besök av bilen bara därför att, de har väl inte serviceverksamheten som lika viktig del av inkomsten som de mer etablerade märkena.
Hur mäter du degraderingen i batteriet? Tredjepartsprogram?
Intressant, något tips om var man beställer lämpligt kit för en M3?. Minns bara att jag såg kupefilter som fast punkt innan det rekommenderade bromsvätskebytet efter ett antal år, men det finns det verkar det finnas bytesinstruktion i manual för att byta. Just service verkar ju Tesla inte alls ha samma intresse av att få besök av bilen bara därför att, de har väl inte serviceverksamheten som lika viktig del av inkomsten som de mer etablerade märkena.
Hur mäter du degraderingen i batteriet? Tredjepartsprogram?
Som tur är så finns det inte så många...Jag såg för nån vecka sen att Grufman varnade för Tesla Model S 2013-2014 för att de har en batterityp som är svårlagad och kan bli dyr att ha.
För varje individ räcker det med en för att inköpet ska bli irriterande.Som tur är så finns det inte så många...
För att hålla sig till ämnet, det verkar blåsa nya positiva friska vindar hos Tesla. En av min favorit youtubers, Engineering Explained hade sönder sin Tesla, och servicen var ju helt perfekt i hans fall! Galet billiga delar och enkelt att reparera!Hoppas de nu sätter standarden för branschen, och håller vettiga priser på delar och arbete.
Man ska nog inte dra allt för höga växlar på hur dom behandlar en tech YouTuber med miljoner följare...
Hur behandlar dom andra som vill fixa upp trasiga Teslas?
För att tillverka en elbil krävs betydligt mycket mer resurser än för att tillverka en bil med förbränningsmotor.
Av den anledningen måste väldigt många mil avverkas bakom ratten på en elbil av konsumenter för att den rent krasst ska löna sig med hänsyn till miljön.
Jag ser ju vad det står men det känns märkligt.![]()
Fel konsumenter köper elbil
En elbil måste köras ganska mycket för att den rent miljömässigt ska löna sig. I USA har många elbilskonsumenter inte bara en, utan flera elbilar – som iwww.dagensps.se
Det är väl mineralerna i batterierna som är problemet.Jag ser ju vad det står men det känns märkligt.
Bilarna i sig måste vara lika.
Motor borde det vara mindre påverkan av en elmotor.
Så det måste vara batteriet som gör den stora skillnaden.
Kollar man sedan "bränsle" så är väl svensk el mlm fossilfri medans olja/bensin/diesel ska pumpas upp, fraktas hit med tanker och sedan ev raffineras.
(Eller raffineras allt i Sverige?)
Får inte riktigt ihop det.
Ja, det måste ju vara det.Det är väl mineralerna i batterierna som är problemet.
I miljöaspekten är troligtvis inte parametern afrikanska barnarbetare inräknad heller...
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |