FettSnok
96% enligt läkaren
På tal om konkurrenter. i4 m, sitt konverterade chassi till trots, är ändå en klart välbyggd bilJa tyvärr måste det ju märkas någonstans att bilen är 200-400 kilo lättare än konkurrenterna…
På tal om konkurrenter. i4 m, sitt konverterade chassi till trots, är ändå en klart välbyggd bilJa tyvärr måste det ju märkas någonstans att bilen är 200-400 kilo lättare än konkurrenterna…
Japp, den verkar mycket trevlig om än trång och plottrig i jämförelse. Fördelarna är förstås också uppenbara...På tal om konkurrenter. i4 m, sitt konverterade chassi till trots, är ändå en klart välbyggd bil
Plottrig, inte direkt. Trång, ja bak kanske. Men trevligare bagage än model 3.Japp, den verkar mycket trevlig om än trång och plottrig i jämförelse. Fördelarna är förstås också uppenbara...
Ja en helt ny demobil sep 2022Har du kört en 2022-a?
Mycket tystare och solidare än de första från 2019.
Det börjar varslas folk och vi är på väg mot sämre tider. Högre räntor och högre kostnader. Då försöker folk spara och bilkostnader är bland det första som ryker. Har sannolikt inte så mycket med elbilar i sig att göra.Verkar blivit ”tvärnit” på marknaden(i Sverige). Det finns nu gott om objekt som blir till hyllvärmare. Har folk överköpt sig? Har inte råd med leasing/räntor? Mängd av ”inkommande” beställda bilar som folk försöker fiska efter potentiella köpare på.
Eller är det en kombination? Höga elpriser, sjunkande oljepriser?
El bil blir billigare oavsett
Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k mil så andra saker dyker upp, bromsar stötdämpare avgassystem osv osv.
Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny.
För din del kanske jag kör till jobbet 125 mil i månaden tankar för ca 1500 och bilen har gått ca 5500 mil men visst skatt kommer en gång om året ca 1500 och nästa år blir det nog till och köpa nya däck blir första gången på den bilen .Men förstår dem som redan har höga kostnader på bilen att då kan man lika gärna byta till el-bilEl bil blir billigare oavsett
Min Astra rullar ju ca 350 mil i månaden till o från jobbet o jag köper diesel för 4-5k i månaden sedan kommer skatt o oljebyte o dyligt 3-4 gånger om året för några tusenlappar på detta, dessutom är Astran 10 år o har rullat 20k varav 10 k mil dom sista 4 åren, då dyker andra saker upp, bromsar stötdämpare avgassystem kamkedje byte avgas rening problem osv osv.
Så en ny elbil i mitt fall MG5 som initialt skulle kosta 3050 i månaden med 2000 mil om året, säg att med ränte höjningar o andra saker gör att MG5 kostar mej 4000-4500 i månaden då är den ändå billigare än Astran. Och inte minst ny och falierar den är det ju inte jag som skall lösa detta, det har ju dessutom visat sig att MG är välbyggda utan några större fel, lite som lågpris bilen dacia.
Mja nu jobbar jag inte 12 månader o inte du heller hoppas jag, vi jobbar väll ca 240 dagar på ett år men jag tar ju minst 10 12 veckors ledighet varje år. Så i mitt fall ca 180 dagar sedan går ju alla dagar som hojen går till jobbet så 2000 mil räcker i mitt fall.. 12 kronor milen för övermil Bejär MG. Men jag har fått ett jäkligt vettigt lösköps pris efter 3 år om jag nu väljer att göra det, det beror ju på hur bilen bettet sig o hur batteri degenerering ser ut men ca 170,000 i lösköp efter 3 års leasing.Moddlaren,
Hur mycket får du betala för övermilen på MG? 350*12=mer än 2000
Då blir ju kalkylen inte lika bra.Då får du ju räkna på att diesel inte heller kostar alla månader.
Absolut så men något är det ju värt att åka en ny bil också. Hoppas jag.Då får du ju räkna på att diesel inte heller kostar alla månader.
Som tidige envis egenreparatör av bilar, så gick jag (helt mot mina principer) över till nytt 2015. Säkert dubbla priset mot vad man lagt tidigare, men totalt var värdet att att inte bekymra sig ganska värt.Absolut så men något är det ju värt att åka en ny bil också. Hoppas jag.
Jäklar! Det är inte så lite höjda räntor..VW ID4
Augusti 2022: 4 945 kr/mån
November 2022: 8 200 kr/mån
Kia Niro
Augusti 2022: 5 150 kr/mån
November 2022: 7 448 kr/mån (handlarpris)
Tesla Model Y (inte bonus i augusti)
Augusti 2022: Billigast var fyrhjulsdrivna Long range för 10 867 kr/mån
November 2022: Billigast nu är bakhjulsdrivna varianten för 10 690 kr/mån
Volvo XC40
Augusti 2022: 5 690 kr/mån
November 2022: 7 790 kr/mån
Skoda Enyaq iV 80
Augusti 2022: 6 950 kr/mån
November 2022: 9 375 kr/mån
Polestar 2
Augusti 2022: 5 850 kr/mån
November 2022: 8 620 kr/mån
Kia EV6
Augusti 2022: 6 850 kr/mån
November 2022: 9 192 kr/mån (Handlarpris)
Nissan Leaf
Augusti 2022: 3 495 kr/mån
November 2022: Inga nya privatleasingerbjudanden
MG ZS EV
Augusti 2022: 3 295 kr/mån
November 2022: Inga nya preivatleasingerbjudanden
Tesla Model 3
Augusti 2022: 7 361 kr/mån
November 2022: 10 619 kr/mån
Audi Q4 E-tron
Augusti 2022: 6 245 kr/mån
November 2022: 8 795 kr/mån
Cupra Born
Augusti 2022: 3 695 kr/mån
November 2022: 6 795 kr/mån + 10 000 kr första månaden
Dyrt... Vi har en Leaf som först gick på ca 3200 per månad, men nu 3500 om jag minns rätt (kan stämma med ovan). Glad att det inte gått upp mer. Men en dubbel leasing eller mer, det hade inte varit roligt. Tror vårt avtal förhindrar mycket mer höjning. Men får väl se hur det blir om ett år när man vill leasa ny eller köpa loss tex.Jäklar! Det är inte så lite höjda räntor..
Förklarar nog massor.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |