Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vissa tillverkare tycker inte om att det ens andas nåt om fel på nya bilar. Jag fick ta bort följande från fejjan för att inte göra det besvärligt för vissa andra personer.
Jag tyckte mest det var intressant teknik och kul att se, men inte alla som ser saker med samma ögon.View attachment 478703
Han Gruffman har väl fått plocka ner en hel del också...

Biltillverkare gillar inte transparens

Sen tycker jag IOFS att han Gruffman är en gapig och jobbig typ
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:kär Helt jäkla underbar! snygg design och avsaknad av USA V8:a som jag ogillar gör det bara bättre!

Ja, om man nu inte ska hålla bilen 100% orginal gör det inte mig något om dom byter ut den oeffektiva bränsle till buller convertern under huven också.

Bara att slippa den sliriga automatlådan dom flesta amerikanska bilar har är ju en dröm
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, om man nu inte ska hålla bilen 100% orginal gör det inte mig något om dom byter ut den oeffektiva bränsle till buller convertern under huven också.

Bara att slippa den sliriga automatlådan dom flesta amerikanska bilar har är ju en dröm
I det där fallet har de inte ens utgått från en gammal bil utan bara nytillverkade delar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, om man nu inte ska hålla bilen 100% orginal gör det inte mig något om dom byter ut den oeffektiva bränsle till buller convertern under huven också.

Bara att slippa den sliriga automatlådan dom flesta amerikanska bilar har är ju en dröm
Det är väll Ford som tidigt tog fram ett el konvertering kitt till Gammla bilar med V8 som är Bolt on.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det verkar vara svårt att få provköra en Polestar utanför Stockholms innerstad så jag frågar er i allmänheten:
Har den lika obehagligt svampig fjädring som XC40/XC60 eller är stötdämparna inblandade även vid små fjädringsrörelser?
Jag blir åksjuk av bilar med överdrivet degig fjädring (eller total brist på feedback).
När jag testade Tesla Y hade de gjort annorlunda, dvs stenhårda fjädrar utan att ha stötdämpare inkopplade så det kändes som en olastad lastbil.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det verkar vara svårt att få provköra en Polestar utanför Stockholms innerstad så jag frågar er i allmänheten:
Har den lika obehagligt svampig fjädring som XC40/XC60 eller är stötdämparna inblandade även vid små fjädringsrörelser?
Jag blir åksjuk av bilar med överdrivet degig fjädring (eller total brist på feedback).
När jag testade Tesla Y hade de gjort annorlunda, dvs stenhårda fjädrar utan att ha stötdämpare inkopplade så det kändes som en olastad lastbil.
Hej, vi kör lanseringsvarianten med fyrhjulskrafs, Performance och effekten uppskrämd till 350kW. Passerade 6 500 mil för någon månad sedan, dessutom har jag en hyfsad referens i XC40 då fyra av mina vänner kör den eldrivna varianten.

Om vi börjar med jämförelsen med XC40 skulle jag säga att standardvarianten av PS2 har något styvare fjädring än den, i alla fall upplever jag det så. I f t standard-XC40 är dock den elektriska varianten betydligt bättre så var noga med att jämföra med elbilen. Skillnaden mot fossilsyskonen är avsevärd, Vår V90AWD är till exempel en gunghäst i f t samtliga bilar Du nämner.

Vi kör vår bil med Öhlinsdämparna inställda något mer mot komfort- än mot sportläget, den är då betydligt styvare än standardvarianten men ändå hyfsat funktionell på tjälskadade vägar i Norrbottens sekundära vägnät. Hade vi enbart kört på bra vägar skulle vi nog ha legat närmare standardinställningarna men någonstans får man kompromissa. Nu sväljer bilen vägbulorna hyfsat men med bibehållet grepp och den är behagligt befriad från krängningar vid inspirerad körning när en kurva dyker upp (jag kommer aldrig att köra på WLTP och gråter inte heller över det )

Med referens till vår PS2 vs Tesla Y har jag endast kört aktivt med en tidig LR-variant i fjol, den blev jag inte riktigt klok på. Den var struttig över vägbulorna som att den hade något för hårda fjädrar/returdämpningen var för öppen, däremot fanns ändå krängningen där vid kurvtagning. Nu ska tydligen Tesla ha ändrat setup så att bilen är lite mer följsam men jag kan bara referera till min erfarenhet.

Konklusionen får därför bli att PS2 i standardutförande levereras med en setup något mer fokuserad på inspirerad körning än XC40. Är Du mer av en konnässör som vill kunna finjustera egenskaperna skulle jag rekommendera performance. Upplever Du den som för stum i standardläget längs sämre vägar går Du med inställningarna mot komfortläget, den kommer ändå att vara en mer körglad bil än standardvarianten.

Hade Du funnits i Piteå - Luleå hade det alltid gått att kika på vår bil…

Lycka till med Ditt val!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tack för inblicken, @roffe_s!Jag provade en elektrisk XC40 för nåt halvår sen och blev inte riktigt överens med fjädringen och tänkte att PS2 kanske är för nära släkt med den.
Jag vill egentligen inte ha nån förhöjd bil och PS2 ser åtminstone ut som en bil även om den har en sockel i underkant.
Numera är det sällan jag hamnar norröver. Det är inte lika bra fart på elektronikutvecklingen i Kalix som det har varit och de rena säljmötena överlåter jag åt kollegor.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har åkt och kört några Tesla. Deras "Modell 3 performance" är bra i chassit. Mod Y har jag aldrig gillat. Men jag gillar ju inga SUV så lyssna inte på mig avseende SUV då jag tycker alla är höga o vingliga.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har åkt och kört några Tesla. Deras "Modell 3 performance" är bra i chassit. Mod Y har jag aldrig gillat. Men jag gillar ju inga SUV så lyssna inte på mig avseende SUV då jag tycker alla är höga o vingliga.
Det är ett tag sen jag provade en "trea", men det som retade mig med den är att den inte finns med riktigt tak. Jag vill inte ha glas ovanför skallen utan hellre en vadderad inredning. Det borde förstås gå att lösa med en hammare och ett sjok kolfiber.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har åkt och kört några Tesla. Deras "Modell 3 performance" är bra i chassit. Mod Y har jag aldrig gillat. Men jag gillar ju inga SUV så lyssna inte på mig avseende SUV då jag tycker alla är höga o vingliga.
Har haft Model 3 och kör Y nu.

Den första Y jag provkörde var från hösten 2021 och var rätt struttig på vägen som många har beskrivit. Min är från tredje batchen, mars 2022 och är både mjukare och har bättre dämpning än den första.
Men fortfarande är Y en helt annan bil än 3. Inte så att den är svajig, utan mer att den ligger ovanpå vägen än fast i vägen, som 3-an kändes som ibland. Sittpositionen gör säkert sitt därtill.

Model 3P är fortfarande prisvärd om man gillar prestanda och inte behöver halvkombilucka. Rymlig är den ändå men förstås inte i klass med Y som gränsar till minibuss...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för inblicken, @roffe_s!Jag provade en elektrisk XC40 för nåt halvår sen och blev inte riktigt överens med fjädringen och tänkte att PS2 kanske är för nära släkt med den.
Jag vill egentligen inte ha nån förhöjd bil och PS2 ser åtminstone ut som en bil även om den har en sockel i underkant.
Numera är det sällan jag hamnar norröver. Det är inte lika bra fart på elektronikutvecklingen i Kalix som det har varit och de rena säljmötena överlåter jag åt kollegor.
Du, på ansiktsboken finns två grupper - Polestar 2 Sverige som är öppen och Polestar 2 Owners Club Sverige för ägare. Bilen är ju inte direkt ovanlig numera och där brukar finnas någon artig människa som gärna visar upp sin bil och bjuder på en åktur. Kanske kan Du försöka där? Jag kan slänga upp en länk i ägargruppen till Din post i öppna gruppen om Du PM:ar länk. Halvkombi, chassiprestanda och en välbyggd bil med fyrkrafs och OTA var mina krav och det har Polaren levererat. De extra 50kW i effekt är väl kul men handen på hjärtat är originaleffekten alldeles tillräcklig om man inte lever för att impa på passagerare vid rödljus eller stoppskyltar.

Jag har tecknat mig för en trea men gillar de facto inte heller SUV. Vi delar vår tid mellan boende i kåk resp lgh och PS3 lär bli en bökig tingest i stan. Volvo uppdaterar just nu XC40 med större batteri och nya motorer, så det kan bli en ny PS2 när nuvarande bil ska ersättas.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Model 3P är fortfarande prisvärd om man gillar prestanda och inte behöver halvkombilucka. Rymlig är den ändå men förstås inte i klass med Y som gränsar till minibuss...
Ja, det är performance man ska ha om man har en 3'a. En av de bättre vägbilar jag kört, men drivlina helt överlägsen andra elbilar som saknar avstämningen hos Tesla som haft 10-15år på sig att finjustera detta.
Tyvärr är bullret lika dåligt som drivlinan är bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är performance man ska ha om man har en 3'a. En av de bättre vägbilar jag kört, men drivlina helt överlägsen andra elbilar som saknar avstämningen hos Tesla som haft 10-15år på sig att finjustera detta.
Tyvärr är bullret lika dåligt som drivlinan är bra.

Har du kört en 2022-a?

Mycket tystare och solidare än de första från 2019.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top