Det verkar vara svårt att få provköra en Polestar utanför Stockholms innerstad så jag frågar er i allmänheten:
Har den lika obehagligt svampig fjädring som XC40/XC60 eller är stötdämparna inblandade även vid små fjädringsrörelser?
Jag blir åksjuk av bilar med överdrivet degig fjädring (eller total brist på feedback).
När jag testade Tesla Y hade de gjort annorlunda, dvs stenhårda fjädrar utan att ha stötdämpare inkopplade så det kändes som en olastad lastbil.
Hej, vi kör lanseringsvarianten med fyrhjulskrafs, Performance och effekten uppskrämd till 350kW. Passerade 6 500 mil för någon månad sedan, dessutom har jag en hyfsad referens i XC40 då fyra av mina vänner kör den eldrivna varianten.
Om vi börjar med jämförelsen med XC40 skulle jag säga att standardvarianten av PS2 har något styvare fjädring än den, i alla fall upplever jag det så. I f t standard-XC40 är dock den elektriska varianten betydligt bättre så var noga med att jämföra med elbilen. Skillnaden mot fossilsyskonen är avsevärd, Vår V90AWD är till exempel en gunghäst i f t samtliga bilar Du nämner.
Vi kör vår bil med Öhlinsdämparna inställda något mer mot komfort- än mot sportläget, den är då betydligt styvare än standardvarianten men ändå hyfsat funktionell på tjälskadade vägar i Norrbottens sekundära vägnät. Hade vi enbart kört på bra vägar skulle vi nog ha legat närmare standardinställningarna men någonstans får man kompromissa. Nu sväljer bilen vägbulorna hyfsat men med bibehållet grepp och den är behagligt befriad från krängningar vid inspirerad körning när en kurva dyker upp (jag kommer aldrig att köra på WLTP och gråter inte heller över det )
Med referens till vår PS2 vs Tesla Y har jag endast kört aktivt med en tidig LR-variant i fjol, den blev jag inte riktigt klok på. Den var struttig över vägbulorna som att den hade något för hårda fjädrar/returdämpningen var för öppen, däremot fanns ändå krängningen där vid kurvtagning. Nu ska tydligen Tesla ha ändrat setup så att bilen är lite mer följsam men jag kan bara referera till min erfarenhet.
Konklusionen får därför bli att PS2 i standardutförande levereras med en setup något mer fokuserad på inspirerad körning än XC40. Är Du mer av en konnässör som vill kunna finjustera egenskaperna skulle jag rekommendera performance. Upplever Du den som för stum i standardläget längs sämre vägar går Du med inställningarna mot komfortläget, den kommer ändå att vara en mer körglad bil än standardvarianten.
Hade Du funnits i Piteå - Luleå hade det alltid gått att kika på vår bil…
Lycka till med Ditt val!