Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har nu sett annonser på Tesla model 3, 2019, med stora batteriet, för under 400’ även i Sverige.
Nu senast en grå -19, 12k mil, 380’. Det borde nå en betydligt större grupp köpare. Den stora smällen om närmre 50% värdeminskning är tagen. Milkostnader kan bara bli bättre.
41% värdeminskning, kostade 640' ny.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
41% värdeminskning, kostade 640' ny.
Fast den lär väl ha fått 70K från staten? Borde räknas in i värdeminskning för just den bilen. Så 33% rabatt. Vilket inte är enormt på en 3 år gammal bil, men förra diesel (Golf Kombi) köptes 3 år gammal för halva nypriset. Såklart betydligt mindre prisfall om man räknar kronor (~120K på den tiden), men det var 10 år sedan och även bensinbilar har blivit dyrare.

Sen får man såklart inte bonus på nya bilar, men Tesla rear just nu "lagerbilar" (avbeställda?) med 30K+ rabatt.

(någon hittade 50K+ rabatt och 10000 mil fri supercharging, men jag hittade "bara" 30K när jag letar nu, de med mest rabatt och som uppmärksammas i forum går väl fortfarande. Sen ska man veta att annan färg än vit är skitdyrt hos Tesla och samtliga bilar med mycket rabatt är just i annan färg, så man kan se icke-vit som en stor del av rabatten)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast den lär väl ha fått 70K från staten? Borde räknas in i värdeminskning för just den bilen. Så 33% rabatt. Vilket inte är enormt på en 3 år gammal bil, men förra diesel (Golf Kombi) köptes 3 år gammal för halva nypriset.

Sen får man såklart inte bonus på nya bilar, men Tesla rear just nu "lagerbilar" (avbeställda?) med 30K+ rabatt.

(någon hittade 50K+ rabatt och 10000 mil fri supercharging, men jag hittade "bara" 30K när jag letar nu, de med mest rabatt och som uppmärksammas i forum går väl fortfarande. Sen ska man veta att annan färg än vit är skitdyrt hos Tesla och samtliga bilar med mycket rabatt är just i annan färg, så man kan se icke-vit som en stor del av rabatten)
Ja precis. Tesla gör inte heller som andra att de tillverkas/skeppas efter beställning utan de matar på med tillverkningen utifrån hur de tror att kunderna vill ha bilarna och sedan matchas du som köpare med en bil som är på väg eller som redan finns - därför finns inte heller några tillval utom färg/klädsel. Blir bilar omatchade inför de någon slags rabatt enligt ovan och lite till efterhand tills bilen säljs. Och eftersom de inte registreras förrän de säljs är de tillgängliga för hela Europa.

Ganska smart sätt att sälja bilar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Undersökning: Elbilar mindre tillförlitliga än bensin- och dieselbilar​

PUBLICERAD: 16 DEC 2022, KL 14:54
ÄMNEN I ARTIKELN: CONSUMER-REPORTS TESLA NISSAN VISA FLER...
En amerikansk konsumenttidning mäter kontinuerligt bilars tillförlitlighet. Nu kan man visa på att elbilar drabbas av en hel del krångel. Men det kan vara tillfälligt.
60@80.jpg

DANIEL ÖSTLUNDdaniel.ostlund@teknikensvarld.se
Man skulle kunna tro att elbilar skulle vara mer tillförlitliga än bilar med förbränningsmotorer. De har färre rörliga delar, färre saker som kan krångla. Men enligt den amerikanska konsumenttidskriften Consumer Reports är förhållandet det omvända: elbilar krånglar mer än bensin-, diesel- och hybridbilar.
Bland annat har problem rapporterats kring batteripaket, laddning, elmotorer och de speciella värme- och kylsystem som krävs i elbilar. Enligt tidningens rankingsystem fick bilar som Hyundai Ioniq 5 41 poäng, Nissan Leaf 53 poäng och Tesla Model 3 58 poäng. Kia EV6 sticker ut och får 84 poäng, men Consumer Reports flaggar för att det kan bero på att modellen är så ny att alla problem inte nått upp till ytan ännu.
Det kan jämföras med förbränningsmotorbilar som Toyota Corolla, Lexus GX och Mazda MX-5 som ligger på mellan 80 och 90 poäng.
Själva tror Consumer Reports att den bristande tillförlitligheten till stor del beror på att tekniken i bilarna är alldeles ny. Förbränningsmotorbilar har haft över ett århundrade på sig att bli bra, medan den moderna elbilen på sin höjd har tio år på nacken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Undersökning: Elbilar mindre tillförlitliga än bensin- och dieselbilar​

PUBLICERAD: 16 DEC 2022, KL 14:54
ÄMNEN I ARTIKELN: CONSUMER-REPORTS TESLA NISSAN VISA FLER...
En amerikansk konsumenttidning mäter kontinuerligt bilars tillförlitlighet. Nu kan man visa på att elbilar drabbas av en hel del krångel. Men det kan vara tillfälligt.
60@80.jpg

DANIEL ÖSTLUNDdaniel.ostlund@teknikensvarld.se
Man skulle kunna tro att elbilar skulle vara mer tillförlitliga än bilar med förbränningsmotorer. De har färre rörliga delar, färre saker som kan krångla. Men enligt den amerikanska konsumenttidskriften Consumer Reports är förhållandet det omvända: elbilar krånglar mer än bensin-, diesel- och hybridbilar.
Bland annat har problem rapporterats kring batteripaket, laddning, elmotorer och de speciella värme- och kylsystem som krävs i elbilar. Enligt tidningens rankingsystem fick bilar som Hyundai Ioniq 5 41 poäng, Nissan Leaf 53 poäng och Tesla Model 3 58 poäng. Kia EV6 sticker ut och får 84 poäng, men Consumer Reports flaggar för att det kan bero på att modellen är så ny att alla problem inte nått upp till ytan ännu.
Det kan jämföras med förbränningsmotorbilar som Toyota Corolla, Lexus GX och Mazda MX-5 som ligger på mellan 80 och 90 poäng.
Själva tror Consumer Reports att den bristande tillförlitligheten till stor del beror på att tekniken i bilarna är alldeles ny. Förbränningsmotorbilar har haft över ett århundrade på sig att bli bra, medan den moderna elbilen på sin höjd har tio år på nacken.

Intressant att de "fel" som nämns innefattar exempelvis fjädring på Tesla Y (dvs klagomål på hård fjädring) så det är nog inte helt enkelt att dra de slutsatser som Teknikens Värld gör.

"Krånglar" kan alltså betyda mycket och som alltid är det bäst att läsa originalartikeln även om den inte heller svarar på frågan om vad som mätts och hur.

Men visst är det så att med helt nya konstruktioner kommer det också nya problem. Något som tex VAG lidit av med sin första riktiga elbilsplattform (ID3 osv).
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Intressant att de "fel" som nämns innefattar exempelvis fjädring på Tesla Y (dvs klagomål på hård fjädring) så det är nog inte helt enkelt att dra de slutsatser som Teknikens Värld gör.

"Krånglar" kan alltså betyda mycket och som alltid är det bäst att läsa originalartikeln även om den inte heller svarar på frågan om vad som mätts och hur.

Men visst är det så att med helt nya konstruktioner kommer det också nya problem. Något som tex VAG lidit av med sin första riktiga elbilsplattform (ID3 osv).
Jo så är det, det som är helt normalt för mej är ett jätte bekymmer för andra.

Tyckte mest att det ändå är mycket imponerande att det inte är större bekymmer med ett helt nytänk innom bilindustrin, typ ut med det gamla o in med något ingen byggt förut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo så är det, det som är helt normalt för mej är ett jätte bekymmer för andra.

Tyckte mest att det ändå är mycket imponerande att det inte är större bekymmer med ett helt nytänk innom bilindustrin, typ ut med det gamla o in med något ingen byggt förut.

Fast så jävla nyskapande är ju inte elbilarna, dom fanns på 1910 talet.

Elmotorar har ju suttit och snurrat i fordon sedan dess, om inte bilar så tåg och stridsvagnar och truckar och allt möjligt, så det är inget nytt med det.
Samma sak med fartreglagen, det har ju hastighetsstyrts elmotorer sedan dom uppfanns.

Det som är "nytt" är batterikemin och problemen runt denna (laddning/kyla/värme)

Det som också är nytt är att så jävla mycket datoriserats att en mjukvarubugg i bästa fall kan göra bilen oanvändbar och i värsta fall helt livsfarlig.
Detta trots att Grace Hopper hittade den första datorbuggen 1945 (en mal)

Till viss del så lider ju bilar med förbränningsmotor också av datoriseringen, men elbilarna har dragit det till sin spets, och ID3 plattformen har dragits med konstanta problem under hela utvecklingen och lanserades när mjukvaran var i beta-stadiet.

Men även Tesla har ju haft sina problem på den sidan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
  • Tufft 2022 jan- o framåt nu

  • Om nu siffrorna är korrekta från teknikens värld

  • Tesla -61%
    Bmw -9%
    Mercedes -9%
    VW -25%
    Volvo -41%
    Toyota -13%
    Hyundai -22%
    Kia -22%
    Apple -25%P
  • Polestar -69%
  • Rivian -76%
    Lucid -81%
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den kostade 670’ efter sänkningen i mars 2019…
Jag köpte min 190916, "lagerbil" med viss rabatt.

Prissättningen är i vart fall ett mysterium hos Tesla. Beroende på när du trycker på knappen kan priset skifta både hit och dit. Min Y LR beställde jag augusti 2020 till ett fast pris på 725.000. Valde bort leverans ända till mars 2022, då kostade den 715.200 eftersom de tagit bort dragkroken. När jag köpte dragkroken nu i höstas kostade den 14.000 istället...
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Hade en elbil i ett år.
Den var bra förutom på vintern då värmeanläggningen stal för mycket på batteriet och förutom att elbilar är för dyra lösningar för att bli lönsamma. Man får inte glömma att ladda kostar också pengar.

I vintras tidigare i år sålde jag kontraktet för elbilen och fick bra betalt för det. För de pengarna köpte jag en vanlig bil istället. Det blir totalt sett billigare med en vanlig bil för mig, antagligen för de flesta.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Vid -10/ -15 C. Kortare sträckor med värmen på, affären, skolan, aktivitet, osv.
Max 19 mil, behövde ladda efter 10-12 mil så man hade marginal. Funkar inte i Sverige att ha det så för mig och för många andra.

Vågar inte ens tänka på vad som händer om det är -20/-30 C ute. 7 mil + marginal?
Blir betydligt billigare att tanka bränsle då.


Sommartid utan värme eller kalluft på 37 mil max, betyder laddning efter 29 mil, så man har marginal. Var ok!

Hoppar över att skriva vilken bil det var, men det var ett "känt" fabrikat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lite elbils försäljning i Kina.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det PB på elbilar? Om ja, hur fungerar servot?

PB?

Om du menar servobromsar så är det ju garanterat det, och det fungerar med en separat servo/ABS pump som drivs av en elmotor.

På hemmakonverteringar brukar man ta vacumpumpen från en gammal dieselmerca och driva den med en elmotor för att få vacum till bromsservot
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top