L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Elbilar har inte all vikt över framhjulen så de driver bättre med bakhjulsdrift. Motorn väger inte så mycket som tidigare.
Ingen fördom. Jag trodde alla bilar idag var fram eller fyrhjulsdrivna. Förutom någon sportbil.Känns som en fördom som kickar in?
Killgissar att majoriteten elbilsförare är tämligen obekväma när bilen inte går som en spårvagn…
Det gäller nog tyvärr ännu fler om man tittar på de med relativt nytaget körkort.
Har man fått bilresan via 140/240/740 eller annat bakhjulsdrivet alternativ tror jag man är bättre rustad för bilars beteende vid tveksamt väglag.
Moderna bilar är absolut säkrare med alla sina säkerhetssystem men det sker på bekostnad av förarnas utveckling.
Det är väl som det mesta, för att bli bättre måste man missa ibland.
Det är ingen tillfällighet att rallycrossbilarna till nästa år kommer att vara bakhjulsdrivna.-med elmotor…eller var det redan detta året, osäker inte min sport riktigt.
Jo, BMW M3 var förstås inte så framgångsrik.Ja, det är därför Saab aldrig fick någon framgång i rally, till skillnad mot alla bakhjulsdrivna bilar som dominerade sporten.
Bara att tala om det för mina grannar, så kanske de kan köra hem nästa gång det är halt.Elbilar har inte all vikt över framhjulen så de driver bättre med bakhjulsdrift. Motorn väger inte så mycket som tidigare.
Lite kul är det allt att bakhjulsdriften fått en renässans….Ingen fördom. Jag trodde alla bilar idag var fram eller fyrhjulsdrivna. Förutom någon sportbil.
Bara att tala om det för mina grannar, så kanske de kan köra hem nästa gång det är halt.Elbilar har inte all vikt över framhjulen så de driver bättre med bakhjulsdrift. Motorn väger inte så mycket som tidigare.
Jag har inte haft problem att ta mig fram med bakhjulsdrift, förutom med riktigt kassa däck. Men det är lika illa med felhjulsdrift om man har kassa däck.Bara att tala om det för mina grannar, så kanske de kan köra hem nästa gång det är halt.
Audi är bara en dyr VW, du ska jämföra med en riktig bilI just denna fråga känner jag tillfredsställelsen över ett kunskapsöverläge. Fråga vilken rallyförare som helst vad som går fortast, framhjulsdrift eller bakhjulsdrift… och om man inte provat kurvig väg med Citroën GS eller Alfasud så vet man inte.
Tillbaka till elbilar. Fick idag tillfälle att jämföra en Audi Q5 med min Tesla Y då jag körde till Umeå tor på em/kväll och sålunda samma sträcka med bägge bilarna (fast åt olika håll).
Fördel Audi:
Fjädringskomfort
Räckvidd
Ljudnivå (dock dubbfria vinterdäck)
Fördel Tesla:
Allt annat
Audin en miljard knappar, instrumentskärmen bra, mittskärmen ett skämt. Uselt ljud. Stolarna bra utdragbart lårstöd, resten hårt och gav stöd på fel ställen. Manuell reglering på en bil för nästan 700’? Långsam värme. Matrixljus är i sig bra men själva ljusflödet mycket sämre än Teslans när man är ensam på vägen. Alla blinkade på mig trots synbarligen korrekt inställda ljus. Torkarautomatiken fungerade värdelöst.
Vindrutespolare gör av med mycket vätska men det mesta åker åt sidan, bättre att ha munstyckena ute i bladen som Tesla.
Vinglig på vägen, kan vara luftfjädringen kombinerat med snorhalt och dubbfritt.
Farthållaren klarar inte av att hålla en jämn hastighet utan pendlade mellan 82 och 75 på 80-vägen mellan Skellefteå och Umeå. Filassistans fungerade inte alls pga snö på vägen, Teslans Autopilot inga problem.
Prestanda ett skämt. 190 hk my ass.
Gedigen känsla i dörrar, ratt och reglage, Audis starka sida. Infällbara dragkrokens elstyrning redan trasig. Varnade för oljebrist (!) trots mindre än 1000 mil sedan service. Vanligt VAG-fel… Ganska trång också i jämförelse, särskilt baksäte och bagageutrymme.
Priset skiljer kanske 100’ om man nu inte utrustar upp den med alla paket, då blir den dyrare men har förstås saker som Tesla inte har. Å andra sidan har Tesla sådant som Audi saknar.
Gissningsvis hamnar man på dubbla milkostnaden på sista raden (om inget går sönder) , detta för en trängre bil som är eoner mycket slöare och känns som en bil från 1900-talet.
Å andra sidan är det skönt med +100 mils räckvidd på långresa om man tex kör med släp. Bilen drog 0,66 l/mil på farthållare/fartgräns enligt färddatorn.
Kul att jämföra rakt av på samma dag. Har motsvarande för XC60 också med ungefär samma utfall men den var törstigare och hade bättre ljus.
Audi är bara en dyr VW, du ska jämföra med en riktig bil
Mitt "kunskapsöverläge" säger mig att rallyförarenAudi är bara en dyr VW, du ska jämföra med en riktig bil
Så nu byter du ämne till kvalitet?Jag har haft några Mercedes osv men det är ändå ånglok med dyra fel.
Tror du blandar ihop mig med BrooklynS.Mitt "kunskapsöverläge" säger mig att rallyföraren
Erik Carlsson vann med framhjulsdrivna bilar det mesta eller tätposition under 15 års tid. Fråga vilken rallyförare som helst om detta stämmer eller inte.
Kl
Så nu byter du ämne till kvalitet?
Nu är förvisso min fyrhjulsdriven, men bockar man för ”Slip Start” så håller det elektriska systemet inte på och försöker förhindra hjulspinn. Jävlars så kul det blir då, när man kan spruta snö i fyra hörn!Förr i tiden lät man bilarna sladda lite och förarna redde upp det.
Nuförtiden får dom elektroniska systemen panik och tycker att det är bäst att stå stilla, och det är tur det för förarna skulle inte reda upp en sladd.
Varför man inte gör elbilarna framhjulsdriva?
Det är billigare att göra dom bakhjulsdrivna och dom elektroniska systemen låter dom ändå inte sladda....
Sen är det inte så kul när en framhjulsdriven bil börjar kasa över framhjulen heller, och svårare att lösa med elektronik.
Nu var det ganska länge sen hans karriär var aktuell och efter det har utvecklingen inte avstannat. Ganska snart efter det fanns Ascona och Manta samt Lancia 037. Den senare av dem har viss relevans för tråden tack vare viktfördelningen då den visar att det ger påverkan på framkomligheten.Mitt "kunskapsöverläge" säger mig att rallyföraren
Erik Carlsson vann med framhjulsdrivna bilar det mesta eller tätposition under 15 års tid. Fråga vilken rallyförare som helst om detta stämmer eller inte.
Jo, BMW M3 var förstås inte så framgångsrik.
Nu var det ganska länge sen hans karriär var aktuell och efter det har utvecklingen inte avstannat. Ganska snart efter det fanns Ascona och Manta samt Lancia 037. Den senare av dem har viss relevans för tråden tack vare viktfördelningen då den visar att det ger påverkan på framkomligheten.
För att en bil ska upplevas som stabil ska vikten finnas väl fördelad över hjulen. När man accelererar eller åker i en uppförsbacke förskjuts vikten bakåt. Om det då driver fram minskar greppnivån i takt med kraften och/eller lutningen. I en avgasbil har man ofta motorn framtill vilket kompenserar för förskjutningen. För maximal drivförmåga är det förstås bäst att ha motorn vid drivande bakhjul så att vikten inte försvinner från drivningen när den behövs som mest.
I en elbil väger motorn mycket mindre än i en avgasbil. Det gör att den påverkar krafterna i chassiet mindre och därför kan placeras fritt. Nu går det att blidka ekonomerna att acceptera drivning bak eftersom man inte behöver knyta ihop ändarna av bilen med en kardanaxel och man påverkar inte bagageutrymmet som man hade gjort med svansmotor med rökproduktion
Jag såg det. De "Volvo" från Kina är bakhjulsdrivna, vad jag kunde se.Till och med Volvo kommer ju med bakhjulsdrift på elbilar nu.
Nu skojar du?Vilka framgångar hade M3 i rally?
Möjligen tänker du på rallycross där starten är väldigt avgörande.
Nja, de allra snikigast utrustade är framhjulsdrivna och med nästa paket kan man få bakhjulsdrift.Jag såg det. De "Volvo" från Kina är bakhjulsdrivna, vad jag kunde se.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |